Hvor længe ku' de?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-03-02 07:49

Ærede paneldeltagere.
Det er en kendt sag at adskillige mænd i vore dage er produktive højt op i
alderen.
Eksempelvis Gary Cooper, - og en vis mr. Chaplin var vist over 70.

Når jeg spørger, er det fordi mit program ved validering protesterer med:
"han er over 50 ved sidste barn".
Vel vidende at jeg bare kan hæve aldersgrænsen i programmet, vil jeg dog
lige høre panelets mening først.

Kosten og livsførelsen er idag langt anderledes end for bare 75 år siden,
alligevel fik man rask væk både 10 og 14 børn.
(Jeg bliver ski' helt forpustet)

Hvad er panelets mening / erfaring om produktiviteten for 100 - 200 år
siden?
Og hvad med kvinderne, de vigtigste af alt?
Det er en kendt sag at grænsen ligger omkring 40 - 45 år, men jeg kender
idag mindst tre piger over 50 der stadig . . . .

Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : dannebrog

Dato : 12-03-02 09:45

Efter min erfaring (fra slægtsforskning, altså) er 46 år den højeste alder,
jeg kan huske, nogen kvindelig slægtning har født et barn.

Mænd kan blive ved uendeligt, sålænge apparaturet er i orden.... Min
tip-tip-oldefader i England blev født, da hans far var 68 år, og han var
ikke det yngste barn. Men da var faderen altså også i gang med kone nr. 3.
Det sidste fik han, da han var 76 år.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
Denmark

http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 17-03-02 09:52

Nu er det jo lige sådan, at man er sikker på hvem moderen er, men faderen
vil altid være usikker, jeg vil da ikke afvise at ældre mænd, der er gift
med yngre kvinder, er i stand til at formere sig, men mon ikke utroskaben
har floreret dengang på samme måde som den gør nu.

Og mon ikke yngre kvinder, der af sociale grunde giftede sig med en mand
havde større tilbøjelighed til at have en ung tilbeder end når de var gift
med en jævnaldrende.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-03-02 11:00

Min mand har en ane, som fik sit sidste barn som 78-årig med sin 5. kone.
Måske kunne han have fået flere, men han døde året efter i 1779. Der var 48
år imellem hans ældste og yngste barn.
En kvinde i samme slægt fik et barn, da hun var 49 år i 1700. Alderen er
rigtig, da kirkebogen med hendes dåb er bevaret.
Hilsen
Bodil Madsen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 12-03-02 12:28

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev i melding
> [...]
> En kvinde i samme slægt fik et barn, da hun var 49 år i 1700. Alderen er
> rigtig, da kirkebogen med hendes dåb er bevaret.

En bror av en av mine aner ble døpt i 1746, og det
siste barnet hans ble døpt i 1824. Han var da også
78 år. Jeg har funnet 2 ekteskap hos han, men han
kan ha vært gift flere ganger. Hans eldste barn døde
som liten i 1776(ikke funnet som døpt), og her blir
det jo også 48 år mellom hans eldste og yngste barn.

En av mine aner ble født i 1767, og hennes mor
skal være født ca 1715-1721 ut fra oppgitt alder
ved dødsfallet i 1809 som var 94 år og oppgitt al-
der ved FT-1801 som var 80 år. Ut fra dette blir
moren 46-52 år da mine ane som var det yngste
barnet ble født. Jeg tror nok at fødselsår ca 1721
er nærmere sannheten enn 1715 her.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 12-03-02 12:28

On Tue, 12 Mar 2002 07:49:23 +0100, Flemming Svendsen wrote:

> [...]
> Og hvad med kvinderne, de vigtigste af alt? Det er en kendt sag at
> grænsen ligger omkring 40 - 45 år, men jeg kender idag mindst tre piger

Jeg har med baggrund i de slaegtsdata, jeg har liggende for
folk lavet statistik paa det. Formaalet er en validering af den
art der naevnes oeverst. Mit (GEDCOMPs) valg af 'protest' -
alder vaelges ved at sige at hvis ens alder ved f.eks.
sit barns foedsel er hoejere end 99.9% af de oevrige foraeldres
alder (af samme koen), saa er der nok noget galt.

Lad din browser pege paa
http://www.lklundin.dk/gedcomp/kontrol.html
for en naermere forklaring, samt de faktiske aldersgraenser.

Ang. foedsler: Blandt GEDCOMP's materiale er 99.9% af alle
moedre hoejst 49 aar gamle ved deres barns foedsel, mens samme
alder for maend er 69 aar.

Materialet inkluderer alle foedsler (herunder nutidige og
middelalderlige) hvor foraeldrerens alder er kendt, omtrent
700.000 faedre og 700.000 moedre.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lykke Juhler

Dato : 12-03-02 13:09

Hej

Jeg har en ane, der fik sit første barn i 1753 da han var 29 år, -derefter
fulgte 14 børn med max 5 år imellem, - indtil det sidste i 1790 37 år
senere.

Det var godtnok med 3 forskellige koner, og da de to første begge døde fra
små børn, var han jo nød til hurtigt at finde en ny der kunne tage sig af
dem.

Jeg synes det er beundringsværdigt, at de faktisk har klaret at have småfolk
i huset i mere end 37 år, hvor mange mennesker i dagens Danmark kan præstere
det? Jeg tror jeg ville være temmelig træt af at skifte ble efter så mange
år.

Men han var 66 år ved den sidstes fødsel og konen var 46.
Han blev 82 år gammel. Mon ikke han har været lidt træt de sidste år.
I folketællingen 1801 var han stadig aktiv hjulmand 77 år gammel og konen og
alle hjemmeboende børn var kniplerske.

MVH

Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 12-03-02 14:30

> [...]

> alderen.
> Eksempelvis Gary Cooper, - og en vis mr. Chaplin var vist over 70.

Og ikke at forglemme, den norske sømand
Christian Jacobsen Drakenberg, der angiveligt
blev 146 år gammel og iflg. overleveringen havde
besøg af en prostitueret, så sent som et par dage
før sin død

http://w1.526.telia.com/~u52602251/images/drakenberg_oljemalning.jpg

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 12-03-02 14:50

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse:

> [...]
> Christian Jacobsen Drakenberg, der angiveligt
> blev 146 år gammel og iflg. overleveringen havde
> besøg af en prostitueret, så sent som et par dage

Jeg glemte vist at nævne, at han angiveligt avlede
sit sidste barn som 145 årig

med venlig hilsen
Arne

Fra : Torben S

Dato : 12-03-02 19:03

Hej. Jeg har lige kikke i Guinness Rekordbog og der så som ældster mor en
Italiener, Rossanne Dalla Corta (F. Feb. 1931 var nedkommet med en søn 18
Juli 1994, alså i en alder af 63 År. og 5 mdr.
Normaler for kvinder skulle være mellem 45 og 55 år. og for mændende er der
faktisk ingen grænse.
Torben S.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-03-02 09:51

On Tue, 12 Mar 2002 19:02:57 +0100, Torben S wrote:

> [...]
> en Italiener, Rossanne Dalla Corta (F. Feb. 1931 var nedkommet med en
> søn 18 Juli 1994, alså i en alder af 63 År. og 5 mdr. Normaler for

Rossanna Della Corte blev verdens aeldste moder ved kunstig
befrugtning (med donerede aeg) efter at hendes menopause
var indtraadt.

Saa den haendelse har vist begraenset relevans for genealogi.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-03-02 06:43

> Ærede paneldeltagere.
> Det er en kendt sag at adskillige mænd i vore dage er produktive højt op i
.. . . . .
--------------
Tak for mange interessante og seriøse svar, der både rykkede et par grænser
for mig, og afslørede at naturen har sine luner.

Jeg kan blandt andet bruge svarene til at få mig en tipoldemor, der til dato
har ligget på bunden af skuffen, kasseret - fordi, som en arkivar sagde til
mig:
"som 50-årig kan man altså ikke få børn".
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 12-03-02 11:06

> [...]
> Det er en kendt sag at grænsen ligger omkring 40 - 45 år, men jeg kender
> idag mindst tre piger over 50 der stadig . . . .

Blandt mine aner har jeg en posekigger fra Næstved der blev far da han var
85!! Konen var en bagatel af 50 år yngre end han; drengen blev kun en
ugestid gammel, men ham jeg er faldet efter var født 1810, da faren var
omkring 80. Min læge tror ikke på at det har kunnet være rigtigt. Det gør
jeg derimod - ikke mindst på at de ringe gener er blevet overført nu gennem
adskillige generationer.

Børge Askholm

Fra : Familien Kristensen

Dato : 13-03-02 16:04

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Rinds, Fjeldsø, Fielsøe Bye, , , 14. familie, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Christen Rasmusen, 36, Gift, hosbonde, fæstebonde,
Inger Christensdatter, 28, Gift, madmoder, ,
Ane Marie Christensdatter, 5, -, barn af 1. ægteskab, ,
Maren Christensdatter, 2, -, barn af 1. ægteskab, ,
Christen Christensen, 3, -, barn af 1. ægteskab, ,
Anne Lisbeth, 84, Enke(mand), konens moder, nyder ophold af datteren,

Meeeen, måske er det bare en fejl
Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-03-02 17:15

Efterhånden tror jeg alt kan ske.
Jeg må hellere holde op at kysse med åben mund . . . .

"Nyder ophold" - - - - Ja, men det fortjener hun sandelig!
Hilsen Flemming Svendsen, kun 62½.

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:a6nprd$l2f$1@sunsite.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 15-03-02 19:33

On Wed, 13 Mar 2002 16:04:28 +0100, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Christen Christensen, 3, -, barn af 1. ægteskab, ,
>Anne Lisbeth, 84, Enke(mand), konens moder, nyder ophold af datteren,

Husk altid at alderen i 1787 og 1801 skal tages med væsentligt
forbehold (ikke mindst for gamle mennesker). Der er eksempler på
personer, som fra 1787 til 1801 er blevet op til 30 år ældre, mens
andre kun er blevet 5 eller 6 år ældre.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Jens

Dato : 14-03-02 21:14

Hej!

ja, man kan godt blive helt forpustet, når man ser hvad ens forfædre har
kunnet præstere på det område... Jeg har en oldefader, som fødtes i 1873.
Han avlede i alt 7 børn, det første barn i 1897 (min morfader) og det
sidste - med sin tredie kone - i 1939, altså i en alder af 66 år, og med 42
år imellem!

Mvh. Jens.

http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Flemming Svendsen <flemclar@mail.dk> skrev i en