Kryddersnaps på egeknopper.
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 11-03-02 21:19

Hej gruppe.

Nu har jeg forsøgt at lave kryddersnaps på meget forskelligt efterhånden,
det meste er endog meget velsmagende. Nu er det så at jeg kunne tænke mig at
prøve at lave noget på egeknopper, jeg har fundet er par opskrifter på
nettet, men jeg synes at hvis det er NU de skal plukkes, da er så små, at
der vist skal en hel skov til, så mit spørgsmål er, om man skal vente til
knopperne bliver større og dermed mere saftfulde?
Skal der mange knopper til ?
Skal de trække i ca 3 mdr.?
Smager det godt?

-Håber at høre fra jer.

Venlig hilsen

Svend Åge

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-03-02 07:07

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i meddelandet...

> [...]
> at der vist skal en hel skov til, så mit spørgsmål er, om man skal
> vente til knopperne bliver større og dermed mere saftfulde?

Egeknopper, er det ikke dem som bliver kaldt agern du mener.. og som
modner omkring september, oktober.?

Husk, at hhv. egebarken, frøene og agern bl.a. indeholder garve- og
bitterstoffer, som muligvis skal afkoges.

> Skal de trække i ca 3 mdr.?
aner det ikke.

> Smager det godt?
aner det heller ikke.

NB: Hvis det er agern, - så har jeg hørt de kan ristes og males i en
kaffemølle og bruges som en lækker agerncakao.
Du kan også bruge egebladene mod fodsved, eller hvis man i al
almindelighed sveder meget.. 20 g egeblade pr. 1 liter kogende vand
og lad trække i 5 min. - nåh, det var jo en anden historíe

--
Mvh.
Peter W. Bosse

LAKRIDSER GIVER KLISTREDE BISSER.
Problem-slik: Visse lakridsmærker forårsager drøvtygning,
ansigtsgrimasser og talebesvær. Hvorfor klistrer nogle
typer lakrids til tænderne?
www.berlingske.dk/artikel:aid=165924

Fra : JMB

Dato : 12-03-02 14:05

Det er ikke egeknopper du skal bruge, men der imod grønne agern. Pluk en
god portion og lad dem trække i minimum tre måneder og gerne længere. Når
jeg har sat nogle over, står de i mindst seks måneder. Om det smager
godt - det kan du tro - med lidt god vilje kan det minde lidt om cognac.
Jeg har prøvet agern fra både stilk-eg og alm. eg, og resultatet er lige
godt. Jeg kan da også anbefale dig at prøve ned grønne hasselnødder (svøbet
må godt komme med) og/eller grønne lærkekogler. Trækketid for disse to, er
også omkring tre måneder.
Held og lykke med forsøget.

mvh Martin Berthelsen