Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop vs Paint Shop Pro?
Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 19:22

Jeg skal købe et af de to programmer. Skal bruge det næsten
udelukkende til webgrafik - det er ialtfald det vigitgste.
Er vant til at bruge Photoshop, men det er jo lige det med
prisen....så jeg har gang i demoversionen af psp 7.
Synes arbejdsområdet (paletter etc) i Photoshop er federe, men nok
ikke så meget at jeg vil give 6000,- ekstra bare for det.
Animationsprogrammet der følger med virker også til at være helt fint.

Så mit spørgsmål til jer derude der er mere erfarne end mig: hvad er
det man får for den højere pris, når man køber Photoshop istedet for
PSP, bortset fra et 'lækrere' program?
Hvad kan Photoshop/Image Ready helt konkret som PSP/Animation Shop
ikke kan?

Anette

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-03-02 20:52

> [...]
> PSP, bortset fra et 'lækrere' program?
> Hvad kan Photoshop/Image Ready helt konkret som PSP/Animation Shop

Som mangeårig bruger af PSP og ikke rutineret bruger af PS, kan jeg sige at
det er absolut ikke usædvanligt at PSP crasher!
Men ja prisen er 6-10 gange lavere. (PSP kan købes billigt hos
Amazon.uk.co) Funktionsmæssigt er der ikke meget forskel, der er dog en del
applikationer, fx. DVDit og ReelDVD, der kan læse PSD filer, hvor i mod PSP
filer er ganske ukendte for andet end PSP, men det er nok ikke et problem
ved Web grafik.

Jeg mener at PS også kan købes i en light udgave til ca 1000 kr, og det bør
du lige tjekke op på og se om ikke det er løsningen. (Den følger i
hvervtilfælde med fx Adobe Premiere)

Jeg har flere gange forsøgt at forlade PSP til fordel for PS, men ryger
tilbage til PSP hvergang. Jeg bruger dog PS til menu billeder i DVDit og
Adobe Premiere.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Lars

Dato : 11-03-02 21:12

"Michael Lund Sørensen" skrev:

> Som mangeårig bruger af PSP og ikke rutineret
> bruger af PS, kan jeg sige at det er absolut ikke
> usædvanligt at PSP crasher!

Slet ikke min oplevelse.

Jeg har brugt PSP i årevis, startede med version 4, og har kun oplevet det
som et yderst stabilt produkt. Faktisk vil jeg ikke tøve med at kalde det
for den mest stabile windows applikation jeg har arbejdet med igennem tiden,
og det er ikke så lidt jeg har anvendt.

Bortset fra at (picture-) browseren i PSP var lidt ustabil i de første
udgaver af version 6 (mener jeg det var) så har jeg aldrig bemærket noget.
Og det er ikke fordi programmer normalt kører stabilt i min varetægt, ejer
ellers en vis evne til at finde fejl i de fleste programmer.

- Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-03-02 01:12

"Lars" <ab@cd.de> wrote in message

> [...]
> som et yderst stabilt produkt. Faktisk vil jeg ikke tøve med at kalde det
> for den mest stabile windows applikation jeg har arbejdet med igennem

Jeg har oplevet alle versioner fra 2.0 som ustabile! (På forskellige PC'er).
3.12 var god !

> Bortset fra at (picture-) browseren i PSP var lidt ustabil i de første
> udgaver af version 6 (mener jeg det var) så har jeg aldrig bemærket noget.
I V6.02 (den nyeste) kan jeg crashe Browseren ved at samle ca 25 store jpg
billeder (10 MB) i en mappe og browse. Det er sikkers chrash hvergang! Og
med meddelelsen: Out of memory. Jeg har 1½ GB, så det skulle være nok til 25
x 10 MB.

Men jeg har netop skiftet til 7.02 (skal opgraderes til 7.04) fordi jeg
laver en opgave hvor PSP 6.02 gik ned stort set hver gang jeg ville gemme
(og altså før jeg fik gemt). Save As virkede fint !

7.02'eren er kun gået ned en gang på 2 dage - så den er måske bedre! PS 5.0
er aldrig gået ned for mig. Og min maskine er ikke ustabil. OS: Win2kUS

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : emj

Dato : 11-03-02 21:49

Michael Lund Sørensen skrev i
<1V7j8.4399$RB.135603@news010.worldonline.dk>:

>Som mangeårig bruger af PSP og ikke rutineret bruger af PS, kan jeg sige at
>det er absolut ikke usædvanligt at PSP crasher!

Jeg har aldrig været udsat for at PSP crasher, så den må stå for din
helt egen regning.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 23:05

On Mon, 11 Mar 2002 20:51:59 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<milux@SLETDETTEimage.dk> wrote:

>Jeg mener at PS også kan købes i en light udgave til ca 1000 kr, og det bør
>du lige tjekke op på og se om ikke det er løsningen. (Den følger i
>hvervtilfælde med fx Adobe Premiere)

Det troede jeg også det var - men jeg kunne kun finde en 2 år gammel
pris på Photoshop LE (passer meget godt med de 1000 kr.) hos Adobe, og
ikke noget sted at downloade den fra, så hvis der er nogen der ved
hvor så skriv det endelig!

Men spørgsmålet er jo så om man måske alligevel får mere ud af at købe
en fuld version af PSP?

Anette

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 23:34

"Anette Nielsen" <ani@wow.metrocomia.dk> wrote in message

[PS vs PSP]

Det kan du aldrig få et 100% objektivt svar på! Som det er blevet nævnt er
Photoshop milepælén! -men hvis du ikke har vænnet dig til Photoshop
interfacet eller for den sags skyld ikke har brug for nogle af de millioner
af indstillinger/tweaks/muligheder programmet tilbyder som PSP ikke gør, så
kan jeg ikke se hvad der skulle holde dig tilbage for at købe PSP og spare
de (mange) penge.

> Men spørgsmålet er jo så om man måske alligevel får mere ud af at købe
> en fuld version af PSP?

I forhold til Photoshop LE? Sandsynligvis.

Hvis du bare skal prøve photoshop af eller lave lidt grafik til
hjemmesiden/whatever så hent da en mindre lovlig version et sted.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Porno?
Beklager at skuffe dig, men jeg har intet lige nu.
Citat fra www.rene.hjorth.com

Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 23:59

On Mon, 11 Mar 2002 23:34:18 +0100, "R.O."
<punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> wrote:

>"Anette Nielsen" <ani@wow.metrocomia.dk> wrote in message
>

>[PS vs PSP]
>
>Det kan du aldrig få et 100% objektivt svar på!

Nej det ved jeg! Men hvis andre har været glade for PSP kunne jeg
måske også blive det....

> [...]
>
>Hvis du bare skal prøve photoshop af eller lave lidt grafik til
>hjemmesiden/whatever så hent da en mindre lovlig version et sted.

Det vender nu egentlig omvendt - jeg har haft en mindre lovlig version
af photoshop som jeg har vænnet mig til, men skal nu ud at bruge penge
på et program. Det er PSP jeg kun har leget med en dag, men jeg
arbejder på at finde ud af hvad det kan/ikke kan.

Jeg synes bare ikke jeg vil give 6000,- mere, bare fordi PS er et
program jeg har vænnet mig til - vanerne kunne der jo laves om på,
hvis PSP dækker mit behov ligeså godt.

Anette

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 00:20

> [...]
>
> Jeg synes bare ikke jeg vil give 6000,- mere, bare fordi PS er et
> program jeg har vænnet mig til - vanerne kunne der jo laves om på,

Nu er jeg slet ikke med. Du _har_ en version af PS? -men alligevel har du
leget en dags tid med PSP?
Hvorfor beholder du ikke bare din kopi af PS? Den dag du har brug for
programmet på prof plan har du sandsynligvis også råd til at betale hvad det
koster (eller også har din arbejdsgiver).

Du kunne også hente et crack til PSP demoen...eller selv finde nøglen i
regbasen og ændre tidsbegrænsningen. Dette er selvfølgelig også et sted
moralsk forkert (i mindste fra producentens point of view).

Fra : Anette Nielsen

Dato : 12-03-02 00:34

On Tue, 12 Mar 2002 00:19:42 +0100, "R.O."
> [...]

>programmet på prof plan har du sandsynligvis også råd til at betale hvad det
>koster (eller også har din arbejdsgiver).

Kopien beholder jeg da nok også på en CD, men sig det ikke til
nogen........ Pointen er at jeg starter selvstændig virksomhed op, så
den arbejdsgiver der kommer til at betale er mig selv, og jeg vil
helst ikke belaste etableringsbudgettet unødigt.
Hvis webgrafikken var min kerneydelse ville jeg ikke være i tvivl om
at jeg skulle bruge (bankens) penge på PS med det samme, men det er
det ikke.

>Du kunne også hente et crack til PSP demoen...eller selv finde nøglen i
>regbasen og ændre tidsbegrænsningen. Dette er selvfølgelig også et sted
>moralsk forkert (i mindste fra producentens point of view).

Når man selv kommer til at tjene på det er det da ihvertfald
smaskulovligt! Og det ville absolut heller ikke gavne firmaets ry hvis
det blev kendt at man kørte med piratsoftware.
Så det er ikke lige løsningen.....og slet slet slet ikke værd at spare
de lidt over 1000-, for.

Anette

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 00:47

> [...]
> Hvis webgrafikken var min kerneydelse ville jeg ikke være i tvivl om
> at jeg skulle bruge (bankens) penge på PS med det samme, men det er

Minus moms falder prisen alligevel en sjat. Jeg kender nogle som også
startede op selv...de købte PS, AI og InDesign (inkl. en fremtidig
upgradering) for en yderst favorabel pris. Kan ikke komme på hvor meget, men
det var _billigt_.

> [...]
> det blev kendt at man kørte med piratsoftware.
> Så det er ikke lige løsningen.....og slet slet slet ikke værd at spare

Ja, det er jeg skam klar over. Jeg skrev også i den foregående <Hvorfor
beholder du ikke bare din kopi af PS? Den dag du har brug for
programmet på prof plan har du sandsynligvis også råd til at betale hvad det
koster> At du ikke har råd er så noget andet, men jeg har påpeget at
"tricket" efter min mening kun går til amatørplan.

Fra : Anette Nielsen

Dato : 12-03-02 00:56

On Tue, 12 Mar 2002 00:46:49 +0100, "R.O."
> [...]

>startede op selv...de købte PS, AI og InDesign (inkl. en fremtidig
>upgradering) for en yderst favorabel pris. Kan ikke komme på hvor meget, men

Ved du om de købte direkte af Adobe eller gennem forhandler? Måske er
dte en af de "pakker" Adobe har lavet, kan ikke huske hvad de kalder
dem. Jeg har nu ikke brug for alt det...

> [...]
>koster> At du ikke har råd er så noget andet, men jeg har påpeget at
>"tricket" efter min mening kun går til amatørplan.

Ja sådan forstod jeg det også
Ville bare forklare hvorfor den ikke går i dette tilfælde.

Anette

Fra : Ricki

Dato : 12-03-02 08:58

> Ved du om de købte direkte af Adobe eller gennem forhandler? Måske er
> dte en af de "pakker" Adobe har lavet, kan ikke huske hvad de kalder
> dem. Jeg har nu ikke brug for alt det...

ComputerStore har Adobe-pakkerne, som i Web-Collection indeholder GoLive,
Photoshop, Illustrator og LiveMotion ( Adobes Flash ). Prisen er kr. 9499,-
+ moms ( men den får du jo tilbage ) og trækker resten fra, så din reelle
udgift er ca. 4500,- . Jeg har selv samme pakke og er mægtig glad for den,
bortset fra at jeg ikke rigtigt kan finde ud af Illustrator

Hilsen Ricki

Fra : Palle

Dato : 24-03-02 17:04

Hej

Photoshop LE er en god sild!. Adobe har erstattet 'discount'-udgaven med
Photoshop Elements, som indeholder en masse af Photoshops funktioner. Det er
ikke specielt beregnet til grafik til tryk, men mere til webgrafik og til
brug for folk, der gerne vil arbejde videre med digitale fotos og
indscannede billeder.
Programmet koster ca. en tusse og kan absolut anbefales. Det kan PSP7 i
øvrigt også. Jeg bruger gladeligt begge programmer. PSP 7 er i sammenhængen
dog lidt mere avanceret end Photoshop Elements.

Palle

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-03-02 17:37

Sun, 24 Mar 2002 17:03:50 +0100, "Palle" <bruselius@email.dk> wrote:

>Photoshop Elements [...] kan absolut anbefales. Det kan PSP7 i
>øvrigt også. Jeg bruger gladeligt begge programmer.

Også jeg.

>PSP 7 er i sammenhængen
>dog lidt mere avanceret end Photoshop Elements.

I hvilken sammenhæng mener du? Det synes jeg ikke, man kan sige
generelt. De har hver deres stærke sider.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 12-03-02 01:30

Anette Nielsen skrev:

> [...]
> hos Adobe, og ikke noget sted at downloade den fra, så hvis der er
> nogen der ved hvor så skriv det endelig!

Har du egentlig kigget på Adobes skrabede udgave af Photoshop som
hedder Elements? Hvis du allerede kender Photoshops brugerflade og
synes den er lækker, så vil du sikkert nikke genkendende til
Elements også. Måske kan den den alt det du har behov for.

<http://www.adobe.dk/products/photoshopel/main.html>
<http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?productID=2145226370>

Madsen.

Fra : Anette Nielsen

Dato : 12-03-02 01:58

On 12 Mar 2002 00:30:26 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>synes den er lækker, så vil du sikkert nikke genkendende til
>Elements også. Måske kan den den alt det du har behov for.

Jeg er lidt i tvivl om det er den samme jeg omtaler som PS LE?
Anyway, så har jeg lige stødt på en omtale af PS Elements i et gammelt
Datatid-blad (fra juni) - ifølge dem er den fremragende til
billedbehandling (også bedre end PSP), men mangler tegne- og
maleværktøjerne. Så det er nok ikke så godt.

><http://www.adobe.dk/products/photoshopel/main.html>
><http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?productID=2145226370>

Tak for det, kan være jeg lige kigger på den alligevel.

Anette

Fra : Madsen

Dato : 12-03-02 04:04

Anette Nielsen skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om det er den samme jeg omtaler som PS LE?

Det er det ikke.

> [...]
> til billedbehandling (også bedre end PSP), men mangler tegne- og
> maleværktøjerne. Så det er nok ikke så godt.

Nej, så er det sikkert bedre med PSP.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-03-02 04:13

Madsen skrev:

> Det er det ikke.

Ellere rettere så har Elements overtaget LE's rolle. LE er udgået.
<http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,44765,00.asp>

Madsen.

Fra : Anette Nielsen

Dato : 12-03-02 12:32

On 12 Mar 2002 03:12:49 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ellere rettere så har Elements overtaget LE's rolle. LE er udgået.
><http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,44765,00.asp>

Nå OK, så det var derfor jeg kun kunne finde en gammel pris. Det
forklarer jo det hele.

Anette

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-02 03:06

> [...]

<milux@SLETDETTEimage.dk> wrote:

>Jeg mener at PS også kan købes i en light udgave til ca 1000 kr

Ja, PhotoShop Elements. Jeg sparede ca. 100 kr. ved at hente den i GB,
hvor momsen er lavere, kom vist under 900,-. Den er meget
sammenlignelig med PSP. Hvis jeg skulle vælge mellem de 2, ville jeg
nok foretrækker PhotoShop Elements. Min anvendelse er mest
foto-forbedring. Men de har hver deres styrker.

hilsen pl
http://pedalo.dk

Fra : Lars

Dato : 11-03-02 21:33

"Anette Nielsen" skrev:

> Hvad kan Photoshop/Image Ready helt konkret
> som PSP/Animation Shop ikke kan?

Jeg vil umiddelbart sige: ikke noget du måtte have brug for til formålet.

Nærmest tværtimod, for PSP er udsprunget af et - primært privat - behov for
et billigt konkurrencedygtigt grafisk værktøj som entusiatisk har tilpasset
sig de skiftende behov for det markedssegment.

Photoshop er branchens produkt. Den (alt for) dyre applikation som blev en
defacto standard. Produktet der er stærk indenfor de outputs som
efterspørges dér, dvs. som en naturlig leverandør af komponenter såvel
indenfor den trykte grafik som indenfor video/tv og multimedia.

Hvis jeg arbejdede professionelt med grafik, ville jeg ikke tøve et øjeblik
med at bruge Photoshop. Men Paint Shop Pro kan rigtig mange ting
efterhånden, også meget mere end de fleste PS brugere ved... Jeg plejer at
sige at Photoshop allermest fører på religion hvilket selvfølgelig er en
sandhed med modifikationer. Men til hjemmebrug, mindre webdesign o.lign. vil
PS i mine øjne være rent overkill. Ikke mindst hvis du overvejer at betale
for programmet.

- Lars

Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 23:16

On Mon, 11 Mar 2002 21:32:50 +0100, "Lars" <ab@cd.de> wrote:

> [...]
>indenfor den trykte grafik som indenfor video/tv og multimedia.
>
>Hvis jeg arbejdede professionelt med grafik, ville jeg ikke tøve et øjeblik

Det er til professionel brug, men kun til websider for mindre
virksomheder. Så det skal minimum kunne lave statisk webgrafik der ser
ordentligt ud, og animationer til f.eks. bannere. Det synes jeg også
PSP ser ud til at klare udmærket, har bare ikke lige nået et få
"tawet" på det endnu (downloadede den i morges).

Anette

Fra : Lars

Dato : 11-03-02 23:38

"Anette Nielsen" skrev:

> Det er til professionel brug, men kun til
> websider for mindre virksomheder.

Så er der ingen grund til at ofre de +5000 kr på en original PhotoShop.

Har selv benyttet PSP til (professionel) webgrafik indenfor de sidste +4 år,
og har ikke fundet mangler ved PSP i den retning.

- Lars

Fra : Anette Nielsen

Dato : 12-03-02 12:46

Hej allesammen,

Tror jeg er ved at nå den konklusion at det bliver en PSP her ved
opstarten, og så køber jeg en Adobe web collection når der er løbet
nogle penge i kassen, og jeg har nogle flere kunder.
Det ser jo ud til at det er en smule dumt at købe PS alene, når man
får så meget oveni for relativt få ekstra penge.

Men mange tusind tak til alle jer der gad at give nogle råd, det har
været nyttigt!

MVH
Anette

Fra : Alice Nielsen

Dato : 12-03-02 14:14

Hej Anette

> [...]
man
> får så meget oveni for relativt få ekstra penge.

Jeg føler mig en smule inhabil her
Men kan dog fortælle, at jeg kender begge omtalte programmer
udmærket ..........Foruden jeg underviser i PSP, så arbejder jeg
også som grafiker,og har i mange år brugt Photoshop
.............Jeg går mere og mere over til PSP også med mit
profesionelle arbejde, og er utrolig glad for programmet.

Kan i øvrigt afsløre at der kommer en Paint Shop Pro 8,0 til
efteråret, og så bliver der sandelig ikke stort andet til forskel
mellem disse to programmer, undtaget prisen.

KH
Alice
---
Meld dig til vore kurser i Paint Shop Pro.
Eller meld dig på vores Paint Shop Pro - Tema liste
Køb alle Prosoft's produkter, hos os.
www.pspskole.dk