[DVD] Se7en - R1 eller R2
Fra : KNL DtP

Dato : 11-03-02 16:50

Hej!

Jeg vil blot høre, om det ikke er R1-udgaven af Platinium-edition af Se7en?
Altså den, hvor der er 2 disce og hvor hele herligheden er pakket ind i John
Doe' dagbog?

Har tjekket DVD-basen, men de sammenligner var ikke helt entydige - derfor
vil jeg lige ha' grønt lys af jer

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 11-03-02 16:51

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Doe' dagbog?
>
> Har tjekket DVD-basen, men de sammenligner var ikke helt entydige - derfor

R1 og R2 er sådan set ens, rent bortset fra indpakningen som er en del
pænere i R1-versionen.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-03-02 19:08

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> R1 og R2 er sådan set ens, rent bortset fra indpakningen som er en del
> pænere i R1-versionen.

R2 mangler også DVD-ROM-sagerne (hvis det skulle have nogen betydning).

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 11-03-02 21:24

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8cf005$0$63835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> R2 mangler også DVD-ROM-sagerne (hvis det skulle have nogen betydning).

og så kører den lige 4% for hurtigt på grund af PAL systemet - jeg har
personligt kun set reg. 1 udgaven og den er kanon...

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 12-03-02 19:46

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk> wrote in message
> og så kører den lige 4% for hurtigt på grund af PAL systemet - jeg har
> personligt kun set reg. 1 udgaven og den er kanon...

OK, den havde jeg aldrig hørt før - nogen der foretrækker NTSC frem for
PAL... :)

Du er vel fuld ud klar over at NTSC har væsentlig lavere opløsning end PAL
(NTSC på noget over 32" er ikke for godt), og der er indsat morphede frames
for at få hastigheden til at passe?

Det er en alt for høj pris at betale for at få den rette hastighed - da du
aldrig bemærker tidsforskellen alligevel.

/Lars

Fra : Morten DH

Dato : 13-03-02 15:21

> [...]
>
> Det er en alt for høj pris at betale for at få den rette hastighed - da du
> aldrig bemærker tidsforskellen alligevel.

OK, rent teknisk set er PAL måske et bedre system end NTSC; men taler vi DVD
er der en masse andre faktorer som har betydning...
Det er korrekt at en DVD formateret i NTSC format gentager nogle fields
(ikke frames) for at få hastigheden til at passe (film benytter
24frames/sec, NTSC 29.97 og PAL 25) - den såkaldte 3:2 pulldown teknik (se
evt: http://www.commotionpro.com/support/white_papers/3-2.html); men dette
er en reversibel process og man kan derfor genskabe den korrekte
filmhastighed ved hjælp af en videoprocessor. Det er faktisk meningen at der
i bitstreamen fra DVD'en skal sættes digitale flag som videoprocessoreren så
genkender og bruger til at genskabe hastigheden (at disse flag så ikke altid
bliver sat korrekt under videokomprimeringen er så en anden sag - de fleste
processorer kan alligevel detektere 3:2 pulldown'et tilfredsstillende uden
disse flag - eller sågar med flagene sat forkert). PAL-dvd derimod viser
blot filmen i 50 fields/sec. og lyden bliver så equalized så man ikke kan
høre at filmen faktisk vises 4% for hurtigt.

Jeg har som tidligere nævnt ikke set den danske udgivelse af Se7en, men vil
gætte på at det er den samme digitale (re)master der er benyttet til begge
udgivelser og billedet burde derfor være næsten identisk, om man så
foretrækker en smule højere opløsning eller korrekt hastighed er nok en
smagssag

En anden nok endnu vigtigere ting (som ikke nødvendigvis har noget med PAL
vs NTSC at gøre) er at der kan være forskel på hvem der har rettighederne
til filmen i forskellige regioner, dette kan resultere i flere forskellige
film til video overførelser af stærkt varierende kvalitet (et godt eksempel
er Night of The Living Dead der er en public domain titel da ophavsretten er
udløbet og der findes ca 10 forskellige udgivelser jeg kender til - fra det
horrible til det virkelig imponerende).
Desuden spiller markedføringsstrategier og den slags fis også en rolle,
f.eks lider vi i DK stadig under den opfattelse at tegnefilm er for børn og
derfor har ringere lydspor og den slags end deres US 'fætter'...

Generelt kan jeg blot sige at reg. 2 udgivelserne er blevet meget bedre end
for et par år siden og det kan derfor være lidt sværere at afgøre hvilken
udgivelse man skal købe - specielt fordi reg. 2 udgivelserne som regel er
billigere at anskaffe her i landet; men at antage en PAL udgivelse er bedre
end en NTSC udgivelse alene pga den højere horisontale opløsning er ikke
nogen god ide...

Personligt køber jeg konsekvent reg. 1 udgaven (hvis der er tale om samme
udgivelse) - hvis i ikke allerede har gættet det

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 13-03-02 19:21

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk> wrote in message
....snip...
> men at antage en PAL udgivelse er bedre
> end en NTSC udgivelse alene pga den højere horisontale opløsning
> er ikke nogen god ide...
Jeg beklager da dybt hvis nogen skulle få den ide at jeg havde den mening -
En god NTSC transfer er da bedre end en middelmådig PAL transfer. Og ja, PAL
har haltet bagefter, men på den anden side skal man være meget påpasselig
med R1 film da man lidt oftere får fingrene i et non-anamporphic version (de
fik mig sidst jeg impulskøbte i Fry's Electronics i Oregon). :(

> Personligt køber jeg konsekvent reg. 1 udgaven (hvis der er tale om samme
> udgivelse) - hvis i ikke allerede har gættet det
Som regel gør jeg det også, men det burde jeg ikke. Hvis man virkelig vil
være sikker bør man besøge de sites der sammenligner R1 og R2 (godt nok som
regel Engelsk R2). R2 vinder faktisk overraskende (for mig) rigtig mange
gange - tæt på 50-50. Men jeg er doven, så jeg checker aldrig de sites selv!
:)

/Lars (der nok skal holde mund nu da dette egentlig hører til i en anden
nyhedsgruppe)

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-03-02 10:04

> [...]
> Doe' dagbog?
>
> Har tjekket DVD-basen, men de sammenligner var ikke helt entydige - derfor

KØB R1 !!!

Fra min anmeldelse på www.DVDTown.dk :

Mediet
Da dette er en helt ny speciel edition version af filmen, kan man godt
tillade sig at have høje forventninger til kvaliteten. Disse forventninger
bliver desværre ikke indfriet. Tvært imod faktisk. Billedet er i anamorphic
widescreen (2.35:1) og kvaliteten er en særdeles blandet fornøjelse. I nogle
af scenerne, især i starten af filmen, er billedkvaliteten direkte
forfærdelig. For voldsom komprimering ses helt tydeligt på baggrunden og
stjæler totalt opmærksomheden fra selve personerne. Jeg var ret chokeret
over dette da region 1 versionen har et ganske flot billede. Senere i filmen
er der scener, som har nær perfekt billedkvalitet, og det er derfor en stor
skam, at de dårlige scener ødelægger helheds kvaliteten af filmen.

http://dvdtown.dk/reviewspec.asp?reviewid=182

Fra : KNL DtP

Dato : 12-03-02 16:21

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
news:3c8dc483$0$37667> KØB R1 !!!

> KØB R1 !!!

OK Jeg har lige bestilt R1 Platinium fra Future Ent. til £18

Takker!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk