Kattesammenføring - status
Fra : Gocows

Dato : 11-03-02 16:04

Det skete her ved 1-tiden, og efter at have læst de tidligere indlæg, var
jeg nok lidt overmodig, og lukkede ham simpelthen bare ud i køkkenet (hvor
der stod vand, hills og whiskas ragout klar).

Han hoppede friskt og modigt ud. Men de to missers nysgerrighed fik dem
hurtigt bragt tæt, og så begyndte Kaj ellers at sige lyde han aldrig har
sagt før. Sådan nærmest en meget højfrekvent brummen. Sofus, den nyankomne,
hvæste derudaf. Han virker i øvrigt lidt forvirret i den retning, da han
ikke helt ved hvem han skal hvæse af. Jeg må godt kæle ham (jeg kender ham
rigtigt godt i forvejen, og jeg ereksempelvis den eneste han giver næsegnub
:)

Efter første hvæse-session, smuttede han ud og smagte på maden, og spiste
som jeg aldrig har set en kat spise før. Siden hvæste de af hinanden et par
timer, og nu har sofus så fortrukket til soveværelset (han har naturligvis
har fået sand, mad og vand stillet ind), hvor han får noget tiltrængt hvile.
Dørene er åbne, men kaj holder sig i stuen hos mig. Han går lidt nysgerrigt
omkring og snuser til døråbningerne, men vover sig ikke ind.

Jeg tror i første gang at sofus skal have lov at slappe af. Han har ikke
bare mistet sin ejer, men har derefter gået det meste af 4 dage alene, hvor
der kun har været forholdvis hurtige madningsbesøg, og så bliver han
pludselig puttet ind i en kasse og flyttet over til et nyt rovdyr. Kaj er
ret meget nede på jorden, og virker mere nysgerrig/skræmt end noget andet.

Det skal nok gå godt. Det tætteste vi har været på kamp var at sofus vovede
sig fremad under et hvæse-stand-off, det resulterede i en hurtig højre fra
kaj, der nu ser ud til at være den psykologiske vinder (sofus har også måtte
trække sig tilbage et par gange)

Tak for råd og tilbagemeldinger indtil videre. Der er nu altså en hyggelig
stemning over denne gruppe :)

Mvh

Anders

Fra : Gocows

Dato : 11-03-02 19:43

"Gocows" <gocows@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ret meget nede på jorden, og virker mere nysgerrig/skræmt end noget andet.

Hmmm. Sofus er nu blevet totalt fjendtlig. Han hvæser af mig, så snart jeg
nærmer mig, og har sågar langet ud efter mig et par gange (jeg bløder da i
hvert fald :).

Nu vil jeg bare lade ham være i fred, og kun bringe ham mad indtil han selv
gør tilnærmelser. Ville det ikke være meget korrekt?

Mvh

Anders

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 11-03-02 21:10

"Gocows" <gocows@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu vil jeg bare lade ham være i fred, og kun bringe ham mad indtil han
selv
> gør tilnærmelser. Ville det ikke være meget korrekt?

Jo det er nok en god ide at lade Sofus være lidt i fred. Som du selv har
været inde på, så er der jo sket en masse - så giv ham tid og lad ham finde
sig til rette.

Pøj pøj ellers *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-03-02 21:10

Hejsa!

> Nu vil jeg bare lade ham være i fred, og kun bringe ham mad indtil han
selv
> gør tilnærmelser. Ville det ikke være meget korrekt?

Ikke fordi jeg skal gøre mig klog på sammenføring af 2 voksne katte,
men
jo - jeg tror du skal lade ham få ro, og lade ham blive inde i
soveværelset og slappe lidt af. Det at han langer ud efter dig, tyder

at han er skræmt og stresset (specielt når det for ham ikke er en
normal
opførsel). Lad ham blive i soveværelset nogle dage, og lad være med
at
"jagte" ham, forstået på den måde at du ikke skal tvinge ham til at
snakke med dig. Bare sæt dig i nærheden af ham og tal beroligende til
ham - hvis han så får lyst til at komme hen og snakke så er det fint,
men hvis ikke så synes jeg ikke du skal tvinge ham - ihvertfald ikke
her
de første par dage.

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 09:13

Hej Anders
Hvis det stadig ikke går, så prøv om du kan starte forfra med at isolere og

tage det langsomt . Klart at Sofus er fjendtlig, ny kat med fremmed lugt og
du
lugter også pludselig fremmed. Sørg for at den nye kat får husets og din
lugt
først. Det er jo også synd for den nye kat at Sofus er sur.
Hilsen Denise

Fra : Gocows

Dato : 12-03-02 17:51

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> [...]
> lugt
> først. Det er jo også synd for den nye kat at Sofus er sur.

Hej Denise,

Kaj er den gamle i huset (har haft ham 5 år) og han er forbavsende sød og
rar. Han står nærmest bare forundret og stirrer på den lille nye
hvæsefabrik. Jeg har også sørget at Kaj får masser af kys & kram, så han
ikke føler at jeg svigter ham. Det går fint og udover at han er lidt bange
for Sofus (han gemmer sig når sofus hvæser, også selv om det er i et andet
lokale), men mig har han ikke ændret adfærd overfor.

Sofus har ret klart fortrukket sig til bagerste ende af soveværelset, hvor
får bragt mad drikke med jævne mellemrum, og nu er vi nået dertil hvor han
faktisk ikke hvæser af mig mere. Han er heller ikke kælen over for mig, men
både min mor og en besøgende kammerat har fået givet ham nogle gode
nusseture. (Kammeraten endda i en sådan en grad, at han på pletten
proklamerede at hvis der var for store problemer, så ville han MEGET gerne
tage sig af ham. Det syntes jeg var godt scoret af Sofus - fem minutters
kæl, og så var de klar til at flytte sammen *G*)

Det er ingen tvivl om at han (Sofus) er ved at slappe lidt af, så jeg tror
jeg prøver at køre den nuværende strategi ud, og altså lade ham slappe af i
et privat hjørne, og så lade ham komme til mig. Så vidt jeg kan høre, har
han efterhånden fået checket det meste af soveværelset ud, og har sågar også
taget et par rundture, der normalt stopper når han får øje på Kaj. Men
tendensen siger at de bliver flere og længere.

Lige nu syntes jeg det ser positivt ud. Kaj er rolig og afslappet, og
vigtigst af alt, ikke sur over at der er en ny mis i hytten.

Sofus skal nok simpelthen bare have lidt tid til at slappe, vænne sig til
lugten og glemme de væmmelige dage der gik forud for flytningen. Som nævnt
er hans temperament ved at ryge ned på det afslappede plan hvor det hører
hjemme. Jeg forventer at de nok får checket hinanden når der er gået et par
dage til... det skal nok blive spændende.

Endnu en gang tak for alle tilbagemeldingerne, det har givet godt stof til
eftertanke.

Mvh

Anders

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 21:02

Hej Anders
Ja, fik byttet om på navnet, for jeg troede det var den gamle der slog,
undskyld min overfladiske læsning.
Godt din gamle mis er sød og rar, og også godt at du fordeler sol og
vind lige, så Kaj ikke føler sig forrådt. Hvæsefabrikken, ja han ved nok
ikke rigtigt hvilket ben han skal stå på, men det kan jo være usikkerheden
er ved at fortage sig, og når de gamle er så rolig, ja så er chancen for at
det lykkes jo meget større.
Fortæl endelig hvordan det går, for jeg havde ikke turde prøve på den måde.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 12-03-02 22:11

Hej Anders

Jeg synes da at det går overordentligt godt i forhold til at Sofus og
Kaj ikke kendte hinande.
Nu har jeg kun prøvet at føre voksne katte sammen en enkelt gang og det
var da Lante, 2 årig Somali-kastrat, flyttede ind i Nov 01 til Johan og
Sofie, 11 årige huskatte.
Da jeg kom hjem Lørdag aften med Lante satte jeg ham i køkkenet. Godt
nok hvæsede han ikke af mig, men han græd hjerteskærende. Lørdag lod
jeg han stort set være i fred i køkkenet bag lukket dør. Johan og Sofie
havde luret at der foregik noget "skummelt" Om søndagen satte jeg
mig ud i køkkenet med en bog og læste og ignorerede Lante, efter 3
timer kom han selv hen for at snakke. Nu må jeg sige at Lante er
_meget_ social så når han Mor ikke var her måtte han jo nøjes med mig.
I løbet af den første uge lod jeg ikke kattene være alene sammen, men
det var så også fordi Sofie kan være meget strid og Lantes temperament
kendte jeg jo ikke.

Jeg synes, som du selv skriver, også at du skal lade Sofus være lidt i
fred. Du "stinker" jo af Kaj og det gør nok Sofus lidt usikker. Lad
ham komme til dig. Det er mit råd. Dog skal du nok heller ikke vente
for længe med at føre dem sammen, men lad dem være hver for sig når du
ikke er hjemme indtil du er rimeligt sikker på at de ikke kommer op at
slås.

Alt i alt lyder det nu som om det nok skal gå godt, når nu begge katte
er venligtsindede.

Kate