Øv! Besøg hos dyrlægen.
Fra : Mette

Dato : 11-03-02 14:46

Hej

Jeg har været til dyrlæge med Creamy i dag (på min fødselsdag) fordi han har
haltet lidt i et stykke tid. Den sidste uge er det bare blevet værre og han
kan ikke hoppe op i sofaen, sengen eller på kradse træet længere. Han hænger
bare og prøver at trække sig op med forbenene.

Dyrlægen sagde, at der var noget galt med hans nerver i
bagbenene/bagkroppen, så nu skal han have Rimadyl i en uge. Derefter skal vi
se det an i en uge til og så derefter tage stilling til om han skal have
medicin formentlig resten af livet eller om det er bedst at give ham fred.
Det er jo heller ikke noget godt liv for en kat, hvis den ikke kan hoppe op
og hvis det gør ondt hver gang den går, men for pokker hvor er det svært at
tænke på at han måske skal aflives.

Jeg sidder bare og er rimelig chokket lige nu, jeg kan slet ikke forstå det
hele, for Creamy er jo kun 2 år.
Er der nogle af jer derude, der har erfaringer med Rimadyl eller har prøvet
noget lignende med en kat? Jeg kan læse at Rimadyl også bruges til hunde med
hofteledsdysplasi.

Undskyld hvis det blev lidt langt, jeg havde bare lige brug for at få luft.

Triste hilsener fra Mette og Creamy.

Fra : Maj-Britt

Dato : 11-03-02 16:42

Hej Mette,

Føj for en trist fødselsdag du har Jeg kan godt forstå at du er chokeret
og nervøs for Creamy - jeg var i selv i nogenlunde samme situation sidste år
med min kastrat Fellini, som desværre måtte aflives pga. en deform hofte
. Forudgående var han igennem et langt forløb med smertestillende medicin
og kosttilskud, da problemet i første omgang blev diagnosticeret som
slidgigt. Nå men alt dette er skrevet ikke for at skræmme livet af dig, men
for at fortælle dig, at der faktisk findes en del behandlinger, som du og
din dyrlæge kan drøfte - bl.a. operativt indgreb og gigtbehandlinger med
tørguld. Men hvis du har mulighed for det vil jeg anbefale dig, at kontakte
kattedyrlæge Raiku Sarvå ( hvilket jeg også gjorde - bare alt for sent! ),
for jeg ved at hun har gode erfaringer med et kosttilskud til katte med
gigtproblemer o.lign. som modvægt til de kosttilskud på markedet, der
primært er testet og brugt til hunde.

Håber du kan finde hoved og hale i mit noget forvirrede svar og frem for
alt, at du finder en løsning, så du og Creamy også kan have mange gode år
sammen fremover

Mvh Maj-Britt

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 11-03-02 16:44

Hej Mette

Øvøv sikke noget
Håber da meget at behandlingen hjælper Creamy, men hold os endelig
underrettet.

Og tillykke med fødselsdagen - selv om der en skygge over den, så håber jeg
at du får en god dag trods alt *S*

Masser af nus til Creamy og trøsteknus herfra
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-03-02 16:47

Mette,
Det lyder bestemt ikke rart.
Katte kan også have hofteledsdysplasi , men det er korrekt at det
mest forefindes hos hunde.
Hofteledsdysplasi kommer vist i flere grader - nogle af graderne kan
opereres, andre kan ikke og så er det bedst at lade katten sove ind.
Katten skal røngtgenfotograferes for at man kan stille diagnosen
hofteledsdysplasi og for at man kan finde ud af graden af problemet. Jeg
har downloadet nogle engelske tekster fra Internettet om
hofteledsdyplasi og patella luxation (løse knæskaller) hos hund (og kat)
- eller kan du selv søge på "hip dysplasia".
Mit råd til dig er at bede din dyrlæge om at røngtgenfotografere din
kats hofter før han udtaler sig om hvad katten evt kunne fejle.En
røngtgen undersøgelse vil også gøre det nemmere for dig at beslutte hvad
der mere skal gøres for din kat.
mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-03-02 17:23

d. 11/03/02 14:45 skrev Mette på mette@vejen-net.dk i artiklen
> [...]

> hofteledsdysplasi.
>
> Undskyld hvis det blev lidt langt, jeg havde bare lige brug for at få luft.

Årh da!
Jeg ved ikke - jeg kom til at tænke på, om en kiropraktorbehandling kunne
hjælpe? Der er menneskekiropraktorer der også behandler dyr (min behandler
f.eks. hunde og hendes mand behandler heste...) Min kollega og veninde har
en labrador med "løse hofter" som er forvandlet fra en halt hund med ondt i
ryggen til en næsten rask v.h.a. kiropraktik.
Bare en tanke - det kan godt være det er helt i skoven...

Sympati og helende tanker fra Ann R, Donna og Ditte...

Fra : Mette

Dato : 11-03-02 20:19

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev i en meddelelse

> Årh da!
> Jeg ved ikke - jeg kom til at tænke på, om en kiropraktorbehandling kunne
> hjælpe?

Hej Ann.

Ved du hvor der findes en "kattekiropraktor"? Det lyder ihvertfald som noget
der er værd at undersøge.
Jeg vil prøve at snakke med dyrlægen om det næste gang vi skal derned og
høre om hun ved noget om det.

Mange tak for svaret.

Hilsen Mette og Creamy

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-03-02 00:44

d. 11/03/02 20:19 skrev Mette på mette@vejen-net.dk i artiklen
Et7j8.1565$UC.886179901@news.orangenet.dk:

> [...]
> der er værd at undersøge.
> Jeg vil prøve at snakke med dyrlægen om det næste gang vi skal derned og

Jeg ved ikke - men den dyrlæge som min veninde bruger - og som arbejder
sammen med en kiropraktor den så vidt jeg ved er uddannet både til mennesker
og dyr - han bor i Rask Mølle. Det er i midtjylland et sted. Jeg tror ikke
han kun er til hunde. Jeg skal spørge hende i morgen om nærmere besked, hvis
du er interesseret.

--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Mette

Dato : 12-03-02 08:09

Jeg tror ikke
> han kun er til hunde. Jeg skal spørge hende i morgen om nærmere besked,
hvis
> du er interesseret.

Hej Ann.

Du må meget gerne spørge din veninde, jeg vil meget gerne høre nærmere om
det. Rask Mølle er heller ikke såå langt væk fra os, der er nok en times
kørsel herfra.

Mange hilsener Mette og Creamy

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-03-02 00:17

d. 12/03/02 8:09 skrev Mette på metteb@vejen-net.dk i artiklen
KShj8.1857$Zi2.926391311@news.orangenet.dk:

> [...]
> det. Rask Mølle er heller ikke såå langt væk fra os, der er nok en times

OK, nu skal du høre:
Ja, han behandler katte. Han arbejder sammen med en dyrlæge i Rask Mølle,
der hedder Finn Smed Jensen (Skovbyvej 21, Rask Mølle, telefon 75679100).
Det foregår på den måde at man bestiller tid hos dyrlægen, der chekker dyret
og så får man tid hos kiropraktoren der kommer i klinikken hver anden onsdag
(næste gang er i næste uge) fra kl. 15. Det har også den fordel, at
dyrlægen, der er til stede kan bedøve katten eller hunden, hvis den er bange
eller det gør for ondt på den - kiropraktoren kan ikke arbejde med et dyr
der er bange eller for anspændt af smerter.
Håber du kan bruge det til noget - vi krydser fingre, poter og knurhår for
Creamy (og vovsen Chili vuffer, at de _er_ så søde på den klinik
Nina (min veninde) beder i øvrigt så mindeligt om, at hun må få at vide
hvordan det gik? - Og det vil jeg osse gerne

Fra : Mette

Dato : 14-03-02 09:10

> [...]

> Nina (min veninde) beder i øvrigt så mindeligt om, at hun må få at vide
> hvordan det gik? - Og det vil jeg osse gerne

Mange tak for svaret. Det lyder rigtig godt.
Jeg vil lige vente den 1 1/2 uge til behandlingen hos min egen dyrlæge er
ovre og se hvordan Creamy har det til den tid. Hvis ikke det er bedre til
den tid, så tager vi en tur til Rask Mølle

Igen mange tak for svaret, jeg var aldrig selv kommet i tanke om at der
fandtes kiropraktorer til dyr.

Mange hilsener Mette og Creamy.

Fra : Denise

Dato : 11-03-02 17:50

Hej Mette
For 2-3 år siden haltede vores Molly pludselig på bagbenet. Hos dyrlægen gik
hun dog pænt
så jeg var nødt til at video hende, så dyrlægen kunne se, at det faktisk var
ret meget. Røntgen
billeder viste mus i knæene, som man ikke gør noget ved, så vi gik ud fra
det var en forstrækning
fordi hun havde hoppet ned fra en brændestabel. Det blev hverken værre eller
bedre og det tog
ca. 3 måneder før hun holdt op med at halte, så det var altså en
forstrækning.
Og endelig havde jeg engang en kat der var 10 år da han begyndte at slæbe
bagbenet efter sig mens
han hylede. Dyrlægen fandt ikke ud af hvad det var, men der gik vist kun en
lille uges tid og så gik han normalt
igen, så vi regnede med det var en nerve der var kommet i klemme.
Det jeg ville sige var egentlig, at det godt kan være en forstrækning eller
en nerve som er kommet
i klemme, og som kan gå over af sig selv, det kan da godt være det vil tage
noget tid, men det behøver
altså ikke være noget alvorligt.
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-03-02 17:52

"Mette" <mette@vejen-net.dk> writes:

Æv også..
> Undskyld hvis det blev lidt langt, jeg havde bare lige brug for at få luft.
>
> Triste hilsener fra Mette og Creamy.

Melissa sender et stort spinbrum til Creamy..
Og vi krydser fingre/poter for snarlig helbredelse.

Og et andet til fødsdags"barnet" Mens hun selv glæder sig i morgen,
hvor det er hendes fødsdag, hvilket betyder *jublespin* rejer..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Mette

Dato : 11-03-02 20:13

Hej allesammen.

Og mange tak for svarene. Det er dejligt at mærke, at der er nogen der
forstår én.

Lige nu er Creamy meget træt efter besøget hos dyrlægen, men han fik også en
sprøjte for at starte på behandlingen. Men vi håber og krydser fingre og
poter for at pillerne hjælper.

Jeg har desværre ikke mulighed for lige at tage hen til Raiku, da jeg bor i
Jylland. Men hvis min dyrlæge siger at hun ikke kan gøre mere for Creamy, så
vil jeg prøve at kontakte Raiku og høre om der er noget hun kan gøre. Og så
må vi jo tage turen til Sjælland, hvis det bliver nødvendigt.

Creamy sender spinbrum til Melissa og ønsker tillykke med fødselsdagen i
morgen.

Mange hilsener Mette og Creamy.

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 12-03-02 01:41

Hej Mette.

Nu ved jeg ikke hvor i Jylland du bor, men "i mangel af Raiku" kan jeg
varmt anbefale Knud Steensborg på Abild Dyreklinik i Brabrand, Århus.
Han er fagdyrlæge i sygdomme hos hund og kat og er certificeret i
kattesygdomme. Han er meget anerkendt af "kattefolket" herovre, da han
også kender til de mere sjældne/komplicerede tilstande, og jeg kender
flere opdrættere, der bruger ham. Så måske det var en mulighed.

Mvh. Katrine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 12-03-02 08:08

Hej Mette og Creamy
Det gør mig ondt at høre, det er aldrig spændende når vores kæledyr bliver
dårlige.
Jeg sender dig hermed min og alle vores kattes dybeste medføelse, og håber
at det blot kan tages med en gang medicin.

klip:
[...]
Det er ganske rigtig, at denne dyrlæge er kendt over det ganske land, vi har
også haft ham, vi erfarede blot, at han udvælger de klienter der har hans
interesse.
Vi har faktisk haft ham i 2 år, og et par gange har vi haft brug for
hjemmebesøg, det har aldrig kunnet lade sig gøre.
Det kostede os ca. kr. 20.000 for 3-4 år siden, at få vores hankat undersøgt
for hans utrolige vægttab på 2 kilo tabt på 14 dage.
Efter 1 månedes behandling, kom dignosen: Han havde for mange mandlige
homoner, dvs. han var for meget mand.
Vi mener at Knud Steensborg på Abild Dyreklinik i Brabrand, Århus
har lidt for mange klienter, og det går iblandt ud over småfolkene.
Ydermere er han noget dyre at besøge end mange andre dyrlæger.
klip slut.

Missehilsner fra Birgitte, der ønsker god bedring og held og lykke
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 12-03-02 13:19

Hej Birgitte.

"Vi mener at Knud Steensborg på Abild Dyreklinik i Brabrand, Århus
har lidt for mange klienter, og det går iblandt ud over småfolkene.
Ydermere er han noget dyre at besøge end mange andre dyrlæger."

Den Steensborg, du skriver om, lyder slet ikke som den, jeg kender. Jeg
har selv brugt ham i 2½ år (og kender som sagt flere, der har brugt ham
længere end det (og også har haft hjemmebesøg))og jeg har aldrig oplevet
eller følt, jeg måtte betale overpris. Priserne svarer meget til, hvad
man betaler hos andre dyrlæger og det er min opfattelse, at det endog
tit er billigere hvad angår div. tests. Mht. lidt for mange klienter, så
kan jeg heller ikke følge dig der. Han har altid haft tid til at tage en
snak og svare på "dumme" spørgsmål, når jeg har været derude. -Også
selvom jeg er kommet akut. Og jeg må da høre til småfolket (5 katte).
Måske han var alene i konsultationen, da du brugte ham? (De er jo to
dyrlæger idag).

Om jeg hører til en af "de udvalgte" ved jeg ikke, men vi har ihvertfald
meget forskellige erfaringer med ham og jeg kan fortsat kun anbefale
ham.

mvh. Katrine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 12-03-02 13:20

Hvis du er en af de udvalgte er jeg det også, vi har dog brugt Lisbeth som
jeg mener den anden dyrlæge dernede hedder, som også er en virkelig dygtig
kattedyrlæge.

Vi har brugt dem rigtig meget (jeg er en rigtig hønemor og tager til
dyrlægen for ingenting) og selvom vi er mødt op med en kat der ingenting
fejlede 2 gange nu (siden oktober) har ´hun alligevel taget sig tid til at
fortælle om kattens adfærd og hvorfor den opførte sig som den gjorde selvom
de havde mange andre patienter.

--
Camilla Christiansen

www.snabe.dk/camilla
Du må gerne skrive en hilsen i gæstebogen

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 12-03-02 13:53

*fnis* -Hun hedder Dorte (Nørgaard).

Katrine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 13-03-02 10:39

Nu det siger det ringer der også en klokke det er lidt pinligt det er kun en
uge siden jeg var der sidst....*s*

Fra : Birgitte

Dato : 12-03-02 17:42

Hej Katrine
Jo det er den selv samme dyrlæge vi her taler om.
Jeg ved at han er dygtig, men han fejlede blot en gang for meget da vi havde
allermest brug for ham.
Jeg kender også flere der er vild begejstret for ham, og det er mulig, at vi
stiller urimelige krav, det vides ikke.
Men i den omtalte sag, kan jeg da her forklare, at vi på et tidspunkt fik et
kuld killinger med mange defekter.
Jeg ringede til dyrlægen, og ville have ham til at forklare mig noget i tlf
ang. fødslen som fint var igang uden problemer, problemet var ikke selve
fødslen, men åben bug på nogle af killingerne, hvor tarmene hang udenfor,
samt nogle med flad bryst.
Der var også nogle velskabte killinger iblandt.
Der var på det tidspunkt født 8 killinger, og jeg var lidt i tvivl om der
var flere killinger i maven.
Jeg fik en besked fra Knud Steensborg at jeg bare kunne putte hele
mulivitten i en kasse og komme derned fire timer senere,- jeg forklarede, at
det ikke lod sig gøre, da min hunkat var ganske frustrerret over sin første
fødsel, og at jeg ikke ønskede at flytte en stresset kat.
Knud Steensborg svarede blot med,- så kan jeg ikke hjælpe dig.

Jeg ringede i stedet for til Tilst dyrhospital og fik den mest forstående
dyrlæge i tlf,- han kom ca. 15 min efter.
Siden har jeg upåklageligt brugt Tilst Dyrhospital Søren Graff.
Både mine vaccinationer, samt FIV & FELV test, kastration osv. er blevet
billigere, og jeg er frit stillet, om jeg tager katten med på besøg, eller
om han skal komme til mine katte.
Kan hermed tilføje, at jeg lige har fået testet 21 katte negative for FIV og
FELV, 9 re. vaccinationer, 2 rabis vaccinationer, 6 kastrationer, 5
øremærkninger, 2 kattevask, 2 udredninger, 2x 1 overnatninger samt 1 chips
pris incl. moms 10.257,-
Jeg synes selv det er meget billigt.
MVH
Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Mette

Dato : 14-03-02 08:59

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det blot kan tages med en gang medicin.
> Missehilsner fra Birgitte, der ønsker god bedring og held og lykke

Hej Birgitte.

Også tak for din og alle missernes hilsen.
Det går lidt fremad med Creamy, medicinen tager smerterne godt. Så han har
ikke så ondt mere, han er så frisk og glad som vi ikke har set længe og han
kan igen hoppe op på klatretræet osv. Men han halter stadig meget. Så vi er
spændte (og nervøse) for hvad dyrelægen siger om 1 1/2 uge, når vi skal
derned igen.

Mange hilsener fra Mette, og Creamy der synes Firebird er lidt for lækker

Fra : Denise

Dato : 14-03-02 09:46

Hej Mette

> [...]
> derned igen.
>
> Mange hilsener fra Mette, og Creamy der synes Firebird er lidt for

Jeg synes det lyder lovende, og man kan så håbe det bare var en
forstrækning,
som tiden vil læge stille og roligt .
Hilsen Denise

Fra : Mette

Dato : 14-03-02 11:33

Hej Denise.

> Jeg synes det lyder lovende, og man kan så håbe det bare var en
> forstrækning,
> som tiden vil læge stille og roligt .
> Hilsen Denise

Vi håber godt nok også, at det går i sig selv og at han holder op med at
halte. Efter han er begyndt at få de piller, er han blevet en rigtig
vildbasse igen

Håbefulde hilsener Mette og Creamy.