Kensington Mus quitter Finder
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 11-03-02 14:42

En af mine venner har foræret mig en Kensington Mouse-in-a-box Optical
Pro, 4 button optical Mouse. Jeg har installeret den medfølgende
software MouseWorks 5.41.

Det er faktisk meget fedt med en mus, der har højreklik og som kan
indstilles til dobbeltklik og alt muligt, men af en eller anden grund
får den min Finder til at quitte. Sådan en gang imellem.

Jeg har svært ved at finde system i hvornår, den gør det, men jeg
spekulerer på om en af de vældigt fancy menu-funktioner konflikter med
fx FinderPop, som jeg har brugt længe og er meget glad for.

Er der nogen der har erfaringer med denne type mus? Eller har set sådan
en opførsel i anden sammenhæng?

venligst
Carsten

(iMac 233, OS 9.2.2, 192 mb ram ... er der andet I skal vide?)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 17:36

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> En af mine venner har foræret mig en Kensington Mouse-in-a-box Optical
> Pro, 4 button optical Mouse. Jeg har installeret den medfølgende
> software MouseWorks 5.41.

I netop MouseWorks 5.41 er der en fejl, der godt kan medføre nogle
underlige ting i både Finder og i programmer, hvor du bruger den
kontextuelle menu. Så du bør opgradere til seneste version 5.7. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=2307/MouseWorks-5_7_Installer.hqx>.

Jeg havde selv nogle problemer i bl.a. Photoshop og Word 98, men med 5.7
er disse problemer væk. MouseWorks konflikter svjv. ikke med Finderpop.
Bruger den selv, men hvis du samtidig har Apple Menu-valg installeret, kan
det være en årsag, Så slå Apple Menu-valg fra i Udvidelseskontrol og sæt
Finderpop til 'Behave like Apple Menu Options', så beholder du den fulde
hieraki i dine menuer.

> [...]
> spekulerer på om en af de vældigt fancy menu-funktioner konflikter med
> fx FinderPop, som jeg har brugt længe og er meget glad for.

Det er som sagt ver. 5.41, der er et problem, og Apple Menu-valg. Jeg
fatter stadig ikke, at Apple ikke har fået rettet fejlene i AM, Når du
kører OS 9.2.x, så skulle der efter sigende være en lille fejl i
Finderpop, der skulle gøre den inkompatibel, men det har jeg aldrig
bemærket. Jeg bruger selv Finderpop 1.92 (seneste version) på OS 9.2.x
både DK og US, og det virker fint.

> Er der nogen der har erfaringer med denne type mus? Eller har set sådan
> en opførsel i anden sammenhæng?
>
> (iMac 233, OS 9.2.2, 192 mb ram ... er der andet I skal vide?)

Godt nok er det ikke den optiske mus, jeg bruger men en TurboMouse
Trackball, men MouseWorks er den samme gersion - altså 5.7 med
konfigurerbare knapper.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 12-03-02 22:41

> [...]
>
> Godt nok er det ikke den optiske mus, jeg bruger men en TurboMouse
> Trackball, men MouseWorks er den samme gersion - altså 5.7 med

Jeg har opdateret MouseWorks sw, slået Apple Menuer fra og bedt Finder
Pop om at Use FinderPop hierarchcail Apple Menu, og stadigvæk får jeg
disse Finder quits, som er MEGET generende.

Har du andre idéer til, hvad det kan være?

PÅ forhånd tak
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-02 17:19

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> Jeg har opdateret MouseWorks sw, slået Apple Menuer fra og bedt Finder
> Pop om at Use FinderPop hierarchcail Apple Menu, og stadigvæk får jeg
> disse Finder quits, som er MEGET generende.

Jeg er lige ved at tro, at du har et diskproblem - altså, at du har fejl i
Directory filen. Har du prøvet at køre 'Diskførstehjælp'? - og viser den noget?
- Eller Norton DiskDoctor 6?

Hvis du har DiskWarrior 2.x, så vil det nok være en god idé at bygge et nyt
Directory med den.

Du kan også prøve at slette flg. filer fra mappen 'Indstillinger':
- Finder-indstillinger
- Mac OS-indstillinger
- System-indstillinger
- Kensington Preferences
- Finderpop Preferences

Genstart, zap PRAM med COM+ALT+P+R, lad lyden komme 3-4 gange, før du slipper
kommandtasterne igen. og genopbyg skrivebordet med COM+ALT holdt nede inden
startbjælken er færdig med at loade systemet. Så er du helt sikker på, at
skrivebordsdatabasen er optimeret, og du har et helt friskt sæt system
indstillinger. Konfigurer så igen MouseWorks og Finderpop og Finder
indstillingerne.

Find selve MouseWorks programmet og tildel den ca. 1-2mb ekstra RAM i både min.
og ønsket str..

> Har du andre idéer til, hvad det kan være?

Ja, men det krææver enten, at du er fortrolig med brugen af ResEdit eller at du
bruger Reaper 1.33 til at øge Finders RAM tildeling med.
Reaper 1.3.3 kan du finde her <http://www.akua.com/Software/index.html>.

Er du fortrolig med brugen af ResEdit, så kan du kopiere Finder ud på
ksrivebordet ved at trække den ud af systemmappen, samtidig med, at du holder
ALT-tasten nede. Træk denne kopi over på ResEdit ikonet og find resourcen
'size' - åbn denne med et dobbeltklik. I den ligger resource ID nr '-1' -
dobbeltklik ligeledes på den og gå helt ned til bunden af vinduet. Her har du 2
felter med tal. Fordobbel det tal, der står i hvert af de to felter og afslut
ResEdit og sig 'Ja' til spørgsmålet om gemning af ændringer.

Komprimer den Finder, der ligger i din systemmappe, så du bevarer originalen.
Gem den et sikkert sted uden for systemmappen. Træk nu manuelt den Finder, der
er tilbage i systemmappen til papirkurven og læg den du har på skrivebordet i
systemmappen istedet for. Genstart, og Finder vil nu bruge lidt mere RAM, og
det skulle samtidig nedsætte yderligere risici for quits.

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 18-03-02 19:38

> [...]
> bruge lidt mere RAM, og det skulle samtidig nedsætte yderligere risici for

Jeg gjorde alt det du skrev. Faktisk det hele, og lige så snart jeg tog
Kensingtonen i brug, så kom de der Finder-quits ind over igen. Når jeg
slår MouseWorks fra i ConflictCatcher (8.1) og sætter min gamle iMac mus
til, så er alt fjong igen.

Er det ikke underligt?

Nu har jeg lagt både de gamle prefs og den gamle Finder tilbage igen og
kører som før.

venligst Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-03-02 20:59

In article <1f999j8.6p0sti1noe10oN%vousortmann@oncable.dk>,
vousortmann@oncable.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Er det ikke underligt?

Egentlig ikke når man tænker på hvor softwaren kommer fra.

Har du overvejet USB-overdrive i stedet for Kensingtons egen?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-02 06:31

Hej Carsten

Carsten Ortmann wrote:

> [...]
> Kensingtonen i brug, så kom de der Finder-quits ind over igen. Når jeg
> slår MouseWorks fra i ConflictCatcher (8.1) og sætter min gamle iMac mus

+100? - Det forstår jeg overhovedet ikke! - Nu har jeg kørt med Kensington
MouseWorks siden 1995, og jeg har _aldrig_ set noget lignende!

> Er det ikke underligt?

Det er så underlig, at der må være en eller anden udvidelse eller kontrolpanel,
der konflikter med MouseWorks....

Har du noget specielt i din udvidelsesmappe, - GameSprockets, Imation drivere,
eller andet specialsoftware til andre eksterne enheder?

Har du alle disse tre i din udvidelsesmappe?
'Kensington Startup'
'Kensington Startup ADB'
'Kensington Startup USB'
- så slet 'Kensington Startup ADB'

> Nu har jeg lagt både de gamle prefs og den gamle Finder tilbage igen og
> kører som før.

Har du prøvet at køre en 'conflict test' med Conflict Catcher? - Det ku' jo
være, den kunne give et tip...

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-02 18:57

In article <1f8vxvd.1nype13rn9cniN%vousortmann@oncable.dk>,
vousortmann@oncable.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med denne type mus? Eller har set sådan
> en opførsel i anden sammenhæng?

Driver-softwaren fra Kensington har et langt og vedholdende ry for at
opføre sig besynderligt, men hvorfor prøver du ikke at opdatere
softwaren?