Aloe Vera mod tynd mave - Ann R???
Fra : Pernille Scharff

Dato : 11-03-02 12:53

Hej NG og især Ann *G*

Ce'Nedra døjer noget med tynd mave - ikke rigtig diarré, bare lidt
tyndt - og her til morgen havde hun simpelthen flået et blad af vores
Aloe Vera og var i gang med at gnaske det i sig, så måske skulle jeg
prøve samme kur som Donna eller Ditte fik? Hvordan var det nu lige det
var...søde Ann...

Andre gode forslag er også velkomne! Hun virker ikke syg eller skidt
tilpas og hun har tilsyneladende heller ikke ondt - men ormekuren hjalp
altså ikke på den tynde mave...

/Pernille

Fra : Denise

Dato : 11-03-02 13:52

Hej Pernille
Til tynd mave, kogt torst med mosede ærter, eller Zoolac
(mælkesyrebakterier) på tube som
fås hos dyrlæger og de fleste katte elsker det.
Ann må svare på Aloe Vera.
Hilsen Denise

Fra : Pernille Scharff

Dato : 11-03-02 14:17

Hej Denise,

aha...jeg havde glemt Zoolac... TAK! Den der med kogt torsk - når nu
missen har haft dårlig mave i 6 uger kan det så rette op på det?
(bortset fra at det ikke er særlig skægt at ha' en kat på diæt og en kat
på normalkost - men det løser sig jo nok!)

/Pernille

Fra : Denise

Dato : 11-03-02 15:47

Hej Pernille
Du kan jo sagtens give alle katte kogt torsk, og du kan jo bare give
det et par dage, både dem der er på diæt og normalkost.
Dårlig mave i 6 uger kan jeg ikke helt greje, men det tyder jo på at
du skal skifte mad i så fald, det kan være der er noget i det den får
den ikke tåler så godt (uanset om det er skånekost fra dyrlæge), eller
den har reddet sig en tarmbakterie, så hvad jeg mener er,
får den andet end sin normale kattemad, som græs, rådt kød, og hvad får
den af kattemad ?.
Men uanset, er kogt torst godt, og hos os stopper tynd mave med det
samme.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 11-03-02 16:08

> [...]
får
> den af kattemad ?.
> Men uanset, er kogt torst godt, og hos os stopper tynd mave med det

Hej Denise,

Tak fordi du gider hjælpe!
Ce'Nedra har faktisk haft mavevrøvl siden vi fik hende - hun levede af
sild og billig tørkost de første 14 uger af sit liv...Så gav vi hende
ormekur og fornuftigt foder, og så gik det faktisk meget godt i et par
uger, så var den gal igen, så fik hun ormekur en gang til, og ormene er
væk - men denne gang har det altså ikke hjulpet på mavsen! Kattene får
Hill's killingefoder og så får de godbidder i form af rosiner (kun et
par stykker), Hill's Hairball Control og så små stykker skinke og råt
oksekød når det står på menuen hos os selv. Begge katte får det samme,
så hvis der var baktusser i f.eks. det rå kød burde Silk også reagere.
Det kan være vi skulle prøve med torsk i et par dage...Kattegræs har vi
også stående fremme og de er ikke slemme til at gnave i planterne - som
allesammen undtagen Aloe Vera'en er kattevenlige og den har hun altså
haft fat i første gang her til morgen. Så jeg mistænker lidt en
tarmbakterie (måske fra de sild hun fik som lille?) for hun er også
blevet fodret med Royal Canin, NutroMax, Eukanuba og Precept uden at det
har ændret noget... De får i øvrigt også kattemalt i meget små portioner
for at undgå at de kaster hårboller op - men det gør heller ingen
forskel på mavens tilstand når jeg undlader det i et par dage, til
gengæld kaster især Ce'Nedra op...

/Pernille

Fra : Denise

Dato : 11-03-02 17:04

Hej Pernille
> Tak fordi du gider hjælpe!
Jow da, men stadig er det jo kun gætteleg.

> [...]
> par stykker), Hill's Hairball Control og så små stykker skinke og råt
> oksekød når det står på menuen hos os selv.
Jeg tror nok jeg i en periode ville skippe rosiner og andet lækkert indtil
mavsen er i orden, og især råt kød. Yderligere ville jeg kun nøjes med
1 slags foder, og da jeg har aldrig haft problemer med IAMS, heller ikke
til min allergikat, så jeg ville prøve IAMS killingefoder (den lilla mener
jeg),
og når de bedene øjne stilles op, vil jeg skynde mig at lege med dem eller
andet

Begge katte får det samme,
> så hvis der var baktusser i f.eks. det rå kød burde Silk også reagere.
Jeg tror heller ikke rigtigt selv på bakterier, men der er katte der IKKE
kan tåle rådt kød uden at få dårlig mave, selvom der ikke er bakterier i.

> Det kan være vi skulle prøve med torsk i et par dage..
God ide, synd du bor helt derovre, for vi har altid torst i fryseren da
manden
fisker af og til, og jeg ikke kan lide torsk.

> Kattegræs har vi
> også stående fremme og de er ikke slemme til at gnave i planterne
Jeg bruger sjældent græs, da jeg ikke er sikker på om den ene kan tåle det,
for sammenfald med knopper har nogle gange været efter han har fået
græs, samt at de nogle gange har fået kvalme i stedet for at kaste op,
men de får nogle gange noget fra græsplanen når de er i løbegården. Og
ved hård mave giver jeg malt.

> [...]
> for at undgå at de kaster hårboller op - men det gør heller ingen
> forskel på mavens tilstand når jeg undlader det i et par dage, til

Som du ved, giver madskift tit tynd mave, så skift langsomt til 1 slags
foder, og
så prøv og hold den på en slags et stykke tid. Vil du gerne have lidt vådmad
ind i mellem, så prøv W/D det synes jeg også er rigtig godt.

Begge vore somalier kaster iøvrigt også tit op, Molly derimod kaster aldrig
op, kaster hun
op kan man være sikker på hun er syg. Men det har noget at gøre med både
racen og også at især Dino er så grådig, og opdager ikke tørmaden er svulmet
op i maven, før han har fået for meget )
Men prøv først torsk og mosede ærter et par dage, det har de rigtig godt af

Og husk og fortæl hvordan det går.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-03-02 17:09

d. 11/03/02 12:52 skrev Pernille Scharff på pernille@btob.dk i artiklen
> [...]

> Andre gode forslag er også velkomne! Hun virker ikke syg eller skidt
> tilpas og hun har tilsyneladende heller ikke ondt - men ormekuren hjalp

Hej Pernille

Mjah, nu ved jeg jo ikke om Aloe Vera virker på _al_ tynd mave *g*. Men det
kunne da godt lyde bekendt, så here goes:
Det var Donna der fik tyktarmskatar. Ret almindeligt, åbenbart, ikke farligt
men "irriterende" som Raiku Sarvå sagde *s* - både for kat og ejer.
Hun blev sat i behandling med Aloe Vera juice fra "Forever Living products"
- det skulle være det bedste produkt. Standarddosen er 2 ml 2 gange dagligt.
Man skal starte lidt forsigtigt, for hvis nu missen ikke kan tåle det. Jeg
fik med tiden lov til at gå op til max. 5 ml x 2 da de 2 ml. ikke var helt
nok til Donna.
Og så skal man væbne sig med Tålmodighed! Der kan godt gå en måned før man
ser nogen bedring. For Donna gik der vist omkring 14 dage - 3 uger.
Og der kommer tilbagefald - de skal så helst komme sjældnere og sjældnere.
Der kommer også ofte en forværring i starten. Raiku Sarvå sagde at det
var fint at supplere med ZooLac.
Donna fik Aloe Vera i et helt år før hun selv erklærede sig rask! Hun ville
ikke have mere - og det holder, hun har haft det godt siden oktober.

Til gengæld tror jeg jeg ville holde missen fra stueplanten. Både fordi der
er mange arter af aloe og de er ikke til at se forskel på Men også fordi
selv om du du har "den ægte vare", så indeholder bladet både Aloe Vera gel
og også et andet stof der er stærkt afførende (kan ikke huske hvad det
hedder - det ligger lige under bladets hud). I de færdige produkter er dette
stof selvfølgelig fjernet.

God bedring med kattebarnet og mange hilsner fra Ann R og Donna (der sidder
i nakken på mig og venter på en aftengodbid)

P.S. Håber det er forståeligt - jeg har ikke sovet i nat, så jeg er lidt
rundt på gulvet og vrøvler sikker endnu mere end normalt. Ellers skal jeg
nok prøve igen

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-03-02 15:29

Tak Ann, det var fuldt forståeligt...

Jeg synes heller ikke Ce'Nedra skal spise Aloe Vera planten - men hun
fik mig da til at huske på at spørge dig om hvad det var du brugte

Det er skrevet ned - så prøver vi en ting ad gangen det næste stykke
tid...

/Pernille

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-03-02 17:29

d. 12/03/02 15:28 skrev Pernille Scharff på pernille@btob.dk i artiklen
mdoj8.5667$RB.182496@news010.worldonline.dk:

> Tak Ann, det var fuldt forståeligt...

Ok

> [...]
> fik mig da til at huske på at spørge dig om hvad det var du brugte
>
> Det er skrevet ned - så prøver vi en ting ad gangen det næste stykke

Jeg har læst lidt om dine forskellige fodringsforsøg... ikke for at male
fanden på væggen, men jeg gjorde jo nøjagtig det samme med Donna - i samråd
med hendes daværende dyrlæge. Kogt fisk, fiberrig kost, skånekost,
normalkost... altsammen i løbet af ca. 1 1/2 måned. Og idag kan jeg se, at
jeg måske forværrede problemet ved at lave om på maden hele tiden.
Raiku Sarvå sagde, da jeg gik til hende efter et par måneder med dårlig
mave: "ikke flere kostændringer" - for ikke at provokere den sarte mave
yderligere. På det tidspunkt fik hun skånekost (I/D). Senere (meget senere)
- da det gik bedre - gik vi over på C/D og senere igen på W/D. Et skift der
tog i alt ca. 3 måneder...
I øvrigt har Donna og Ditte tabt 1,5 kg hver efter Donna blev rask i
oktober! Jeg vejede dem igår. De svulmede godt op på skånekosten og Donnas
inaktivitet af at have ondt i maven gjorde det ikke bedre... Nu leger hun
igen
--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 21:14

Hej Ann

> [...]
> normalkost... altsammen i løbet af ca. 1 1/2 måned. Og idag kan jeg se, at
> jeg måske forværrede problemet ved at lave om på maden hele tiden.

Total enig, da jeg skulle finde ud af Blonde's allergi, drønede jeg i
starten
rundt i alt muligt forskelligt, og fandt derfor ikke ud af en brik, indtil
jeg
tog mig selv i nakken og sagde stop, 1 ting ad gangen og laaangsom skift.
Så fandt jeg ud af, at Lam var godt for ham og allergien forsvandt,
og jeg orker simpelthen ikke at prøve nyt protein, når det her virker.
Men hvor kan man rode rundt med madforsøg .
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-03-02 21:38

"Denise" <daugbjerg@c.dkxxx> writes:

> Men hvor kan man rode rundt med madforsøg .
> Hilsen Denise

*gg* lidt statistik : 90 % af alle ulykker sker i hjemmet og manden
spiser dem..*GGGG*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-03-02 00:29

d. 12/03/02 21:14 skrev Denise på daugbjerg@c.dkxxx i artiklen
3c8e613a$0$63809$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> og jeg orker simpelthen ikke at prøve nyt protein, når det her virker.
> Men hvor kan man rode rundt med madforsøg .

Ja, problemet er at man går lidt i panik og så gerne vil hjælpe sin misser.
Og inden man ser sig om er man selv blevet en del af problemet - alt sammen
i en god mening *gg*
Hvis Blonde er glad for lam er der vel heller ingen grund til at rode med
mere
Hils pelsbunkerne fra mig - jeg har jo selv hørt du kan tale deres sprog
)

Fra : Denise

Dato : 13-03-02 09:01

Hej Ann

> Hils pelsbunkerne fra mig - jeg har jo selv hørt du kan tale deres sprog
> )

Hils også dine dejlige misser .

Hilsen Denise

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-03-02 08:29

Hej Denise og I andre,

da jeg kom hjem i går eftermiddags havde misserne tømt madskålene, så
jeg tænkte at jeg lige så godt kunne koge noget torsk.... Nå, begge
kattene sad og sniffede begejstret da fiskeduften begyndte at brede sig,
og de kunne næsten ikke vente til det var tilpas afkølet til at det
kunne spises - og så kastede Silk sig ellers over maden. Ce'Nedra
derimod snuste til det, spiste en mundfuld eller to og kiggede så på mig
med væmmelse...skal jeg spise DET DER! Hrmf....

Begge skåle var tømt her til morgen, så jeg uddelte nye portioner - Silk
tømmer først den ene, så den anden skål, og Ce'Nedra nægter at spise
mere end en enkelt mundfuld hvorefter hun fornærmet lægger sig i
vindueskarmen. Hverken håndfodring, servering af lun mad eller noget
andet hjælper! Det var jo ikke lige det der var meningen, vel? Jeg
fortsætter selvfølgelig i dag med, men hvis hun stadig nægter at spise
er det vel ikke det smarteste?

/Pernille (lettere bekymret når "den lille kompostkværn" som ellers er
altædende nægter at spise...)

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 09:53

Hej Pernille
Typisk, de katte der har brug for det vil ikke, mens de andre æder
Er du sikker på, at Ce'Nedra har appetit på normal mad ?
Hvis nej, og den har tynd mave med slimklatter eller blod i der lugter
meget,
eller hvis den ikke vil lege, eller du synes den er sløj, så skal der måske
antibiotika til, så kan det jo være en ganske gemen tarminfektion.
Hvis hun bare er kræsen, kan du blande _lidt_ andet vådmad i torsken,
altså noget der dufter meget, f.eks. IAMS vådmad, tun i vand,
eller makrel i tomat, bare for at få noget af torsken ned. Og så giv også
Zoolac.
Hvis det heller ikke virker, ja så må du jo gå over til at fodre normalt
igen,
men nok helst med 1 slags foder som jeg tidligere skrev, dog et par dage
blandet med det den plejer, for ikke at slå maven helt i stykker.
Iøvrigt giver rosiner vist tynd mave, ligesom hvis vi spiser svesker, så
skip
det og skip endelig rådt kød.
Men de er sgu nogle gange besværlige. Men hold den bare på torsk i dag
også, for der er nogle dyrlæger der siger de skal faste 1 dag for at evt.
bakterier
i tarmen skal dø, men vand må den godt få.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-03-02 10:18

Hej Denise,

> Typisk, de katte der har brug for det vil ikke, mens de andre æder

Utaknemmelige skarn...her stod jeg i morges kl. 7 og kogte fisk og
ærter...

> Er du sikker på, at Ce'Nedra har appetit på normal mad ?
Ork ja, der er jo en grund til at hun hedder "den lille kompostkværn"
ikke.... Hun har spist fint indtil jeg serverede torsk Og hun er
absolut heller ikke sløj - tværtimod fræser hun rundt og har forfærdelig
meget energi så Silk slet ikke kan følge med...

> [...]
> altså noget der dufter meget, f.eks. IAMS vådmad, tun i vand,
> eller makrel i tomat, bare for at få noget af torsken ned. Og så giv
Ah...tun...det er da et forsøg værd!
> [...]
dage
> blandet med det den plejer, for ikke at slå maven helt i stykker.

Alle foderskift er foregået "efter bogen" dvs. gradvis opblanding i
løbet af en uge-10 dage og så mindst en uge på nyt foder for at se hvad
der ville ske. Vi har også prøvet med IAMS - det er bare kun Ce'Nedra
der spiser det, og da det ikke hjalp på hendes mavse syntes jeg det var
nemmere at fodre med noget de begge to gider spise....

> Iøvrigt giver rosiner vist tynd mave, ligesom hvis vi spiser svesker,

> skip
> det og skip endelig rådt kød.

Det har jeg også konstateret - men det er Silk der er mest vild med
rosiner og når han ikke får dem har han faktisk let ved at få hård mave,
så han får gerne en 5 stykker dagligt. Så behøver han nemlig ikke få
kattemalt og det er meget praktisk for det er han ikke ret vild med!

> [...]
evt.
> bakterier
> i tarmen skal dø, men vand må den godt få.

Vi fortsætter med torsk i dag også så, og henter en tube Zoolac når vi
alligevel skal til dyrlægen i morgen. Jeg har i øvrigt også givet
Ce'Nedra Cultura - da vi alligevel havde det i huset fordi jeg selv har
haft mavevirus i sidste uge. Så købte jeg noget naturel til hende - men
det vil hun ikke ha', den med grapefrugt er til gengæld voldsomt
populær! Mærkelige missekat...

Knus og tak for din fortsatte assistance!

Pernille

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 12-03-02 10:22

> [...]

> er det vel ikke det smarteste?
>
> /Pernille (lettere bekymret når "den lille kompostkværn" som ellers er

Hej Pernille.

Jeg kender det med at kræene ikke vil spise det der er bedst for dem. På
et tidspunkt havde vores alle tre tynd mave, så vi prøvede med først at
lade dem faste et døgn og så stod den på kogt torsk. Men ville de æde
det (hammerdyre) fisk? Næh! Vi blandede A38 i det, men lige meget hjalp
det. Vi prøvede med andet hvid fisk (sej). Heller ikke. Vi stoppede
Zoolac i dem (Phumba eeeeelskede det, de to andre ville ikke ha' det)
Til sidst kom de på en diæt bestående af tunfisk med A38 og Hills RD
(slankefoder med massser af fibre)
Og endelig hjalp det. Men hvad af tingene der hjalp er vi ikke sikre på.
Vi var selvfølgelig til dyrlæge med dem for at udelukke andre ting
først.

Men altså torsk vil vores ikke ha', hverken kogt eller rå Og ZooLac
var det som nævnt kun Phumba der ville ha'. Ved de to andre måtte vi
smøre det på deres forben - til stor forargelse for dem *G*

Men prøv med Hills RD, de har virket som "samlingspunkt" de (heldigvis
få) gange vores har haft dårlig mave og i al fald vores dyrlæge har det
i små gratis poser

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 10:52

Hej Lisbeth (og Pernille).

> Men prøv med Hills RD, de har virket som "samlingspunkt" de (heldigvis
> få) gange vores har haft dårlig mave og i al fald vores dyrlæge har det
> i små gratis poser

Det er korrekt, havde lige glemt det. RD er et produkt med fiber som også
bruges til at slanke katte med. Har det selv i skabet til Molly og Dino der
får
en håndfuld engang imellem (når Blonde ikke ser det), og det kan netop pga
fibre samle tynd mave. Efter hvad jeg har hørt er det meget slankende og man
skal ikke give det som fuldfoder i længere tid, det er det vist for skrapt
til, men
jeg bruger det af og til, når de står og plager..
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 12-03-02 21:38

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in

> [...]
> tid, det er det vist for skrapt til, men
> jeg bruger det af og til, når de står og plager..

Sofie lever godt nok af RD'en. Hun blev beordret på kur af Finn
(Centrum Dyrklinik) og samtidig har det bevirket at hun ikke har haft
blød mave en eneste gang siden August. Jeg tror også at hun har tabt
sig lidt, men da jeg glemte at få hende vejet da hun blev vaccineret
ved jeg det ikke med sikkerhed.

Kate

Fra : Denise

Dato : 13-03-02 08:49

Hej Kate

> [...]
> blød mave en eneste gang siden August. Jeg tror også at hun har tabt
> sig lidt, men da jeg glemte at få hende vejet da hun blev vaccineret

Jamen, det kan jo være dyrlæger har forskellig mening, jeg blev jo fortalt
at jeg ikke skulle give udelukkende RD for det var lidt for skrapt, det
skulle man kun bruge en overgang. Men man kan jo læse på deklarationerne,
det har jeg godt nok ikke gjort, men jeg bruger det kun som supplement
til Molly og Dino. Vi ses snart, har du forberedt misserne ?
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 13-03-02 17:54

> Jamen, det kan jo være dyrlæger har forskellig mening, jeg blev jo
> fortalt at jeg ikke skulle give udelukkende RD for det var lidt
> for skrapt, det skulle man kun bruge en overgang.

Ja, nu eg tænker over det mente Klaus, min daglige dyrlæge vidst også
at jeg kunne blande det sammen med det hun fik, det kommer først lige i
tanker om nu. Men helt sikkert Sofie får _aldrig_ andet hvis jeg kan
undgå det. Hun trives rigtigt godt på RD. Hvis hun en sjælden gang
spiser for meget af Johans Specific, får hun tynd mave.

> Men man kan jo læse på deklarationerne, det har jeg godt nok ikke
> gjort, men jeg bruger det kun som supplement til Molly og Dino.

Jeg har nu heller ikke læst på posen, det må jeg prøve at huske med
næste sending, så kan jeg jo altid ringe og spørge Finn.

> Vi ses snart, har du forberedt misserne ? Hilsen Denise

Jeps, Lante glæder sig allerede, sikke han skal være i centrum. Sofie
har også gjort hjørnet under sengen klart

Kate

Fra : Daisy

Dato : 12-03-02 12:58

Lisbeth Jakobsen wrote:

> Men prøv med Hills RD, de har virket som "samlingspunkt" de (heldigvis
> få) gange vores har haft dårlig mave og i al fald vores dyrlæge har det
> i små gratis poser

Jeg har også haft stort held med Eukanuba Intestinal Diet som jeg købte hos
min dyrlæge. Det fås både som vådfoder og tørfoder og kan også hjælpe tarmene
til at "falde til ro" ved akut diarré.

D.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-03-02 15:29

Tusind tak for alle jeres gode forslag - jeg vender selvfølgelig tilbage
med nye statusmeldinger!!

/Pernille

Fra : Pernille Scharff

Dato : 13-03-02 09:04

Tjaeh, Ce'Nedra spiste nærmest ingenting i går - indtil jeg puttede en
teskefuld tun og lidt af vandet fra tunen ned i fisken, så gled den
ned - det gjorde tun med Cultura også (da vi var løbet tør for kogt
torsk og begge katte SKREG at de var ved at DØ af sult...)

Så blev madskålene fjernet kl. 22 fordi Silk skal afnossificeres i dag,
og da han så var proppet i bur og på vej ud af døren fik Ce'Nedra en
frisk portion kogt torsk med mosede ærter, som hun kastede sig over som
om hun ikke havde set mad i flere dage *G*. Nu kan hun så have sin
madskål i fred hele dagen og så må vi se hvordan det går. Foreløbig har
jeg kun set enkelte af hendes "klumper" der altså mere ligner klatter i
bakken - men det er jo ikke så underligt når hun ikke har spist ret
meget!!

I har sikkert ret med de foderskift der er kommet for hurtigt - vi
prøver at ta' det roligt et stykke tid! Mærkeligt nok virker Ce'Nedra
altså ikke særlig generet af sin mave, man skulle tro at hun aldrig har
prøvet at have normale tilstande i den afdeling!

/Pernille