Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Inde billeder
Fra : Helle

Dato : 28-01-01 10:23

Jeg har et Olympus C-920 zoom Digital kamera.
Jeg synes at det er svært at bruge det, for de billeder jeg tager indendørs
er ret elendige, enten er de sløret, eller farverne er elendige og væggene
ser helt forkert ud.

Men de udendørs billeder er O.K.

Er der nogen der har et forslag eller tip, så jeg kan få nogle bedre
billeder ?

--
Hilsen Helle
www.hellefagerberg.subnet.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 28-01-01 11:06

> Er der nogen der har et forslag eller tip, så jeg kan få nogle bedre
> billeder ?

Kort og godt, mere lys.

Mvh
Thomas

Fra : Helle

Dato : 28-01-01 19:42

> Kort og godt, mere lys.

Nej ikke mere lys, jeg kan slet ikke tage billeder inde hvis der er lys,
selv en lille lampe på væggen ødelægger billederne.

Hilsen Helle

Fra : Thomas H.

Dato : 28-01-01 22:18

> Nej ikke mere lys, jeg kan slet ikke tage billeder inde hvis der er lys,
> selv en lille lampe på væggen ødelægger billederne.

Jamen du må jo ikke fotografere hen imos en tændt pære, så skal det da gå
galt

Fra : Niels Svendsen

Dato : 28-01-01 12:31

Det er nok manglende lys,der er årsagen til dine grumsede billeder, en slaveblitz der peger mod loft eller modstående vægge vil nok rette op på det.
Mit kamera er meget glad for neonlys, så måske kan du, hvis du har et transportabelt neonrør, bruge det til ekstrabelysning?

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 28-01-01 12:42

Helle <Helles@privat.dk> wrote in message
> [...]
> ser helt forkert ud.
>
> Men de udendørs billeder er O.K.
>
> Er der nogen der har et forslag eller tip, så jeg kan få nogle bedre

Stiller du hvidbalancen, når du fotograferer indendørs?

Mikkel Rasmussen

Fra : Helle

Dato : 28-01-01 19:43

> Stiller du hvidbalancen, når du fotograferer indendørs?

Jeg har ikke noget der hedder sådan.
hilsen Helle

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 28-01-01 20:13

> Jeg har ikke noget der hedder sådan.
> hilsen Helle

Et Olympus C-960 Zoom har hvidbalance og det virker som om det er en
videreudvikling af 920'eren.

Det kan være du skal slå op i manualen og læse specifikationerne. Se efter
noget i stil med:
"White balance:
Full auto TTL, pre-set (daylight, overcast, tungsten light (lamp),
fluorescent light)." (Fra Olympus hjemmeside)

Det virker også *meget* underligt at en lampe på væggen ødelægger
billederne. Så måske skulle du kigge i manualen under alle omstændigheder.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : P.C.

Dato : 28-01-01 20:47

Hej.
Du må regne med at hvis det ikke havde været et digetal kamera, så måtte du
bruge extra lys eller have et stativ , -------- fordi digetal kameraer har
faktisk den egenskab at du kan tage billeder som med et normalt kamera, blot med
et sterin lys :))
Grunden til at billedet virker uskarpt er nok at kameraet ikke er på et stativ ;
hvordan tror du at et billede taget med et nortmalt kamera ville se ud, ------
jeg er ikke sikker på at du ville have noget billede overhovedet, medmindre du
bruger en meget følsom film og du vil have samme forskelle på belyste og svagt
belyste flader.
------------ Jeg forstår ikke dit problem, jeg har taget hundreder af indendørs
billeder med et O920-Z og de billeder der er kul-sorte kan du blot tage ind i
"instant-fix" funktionen i det software der følger med kameraet.
Det er iøvrigt en god ide, at aktivere den automatiske afstands indstiller som
vist er andet punkt i menuen når linsen er kørt ud, ellers må du læse
brugsanvisningen og lære menu punkterne for automatisk afstand, næroptagelse og
digetal zoom at kende.
Der er iøvrigt en indbygget selvudløser der giver dig ti sekunder inden kameraet
tager et billede, ------ sæt kamaraet på et borrd el lign, så kan du tage et
billede medens du ikke holder kameraet selv og se om billedet stadig er sløret.
MVH.
P.C.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-01-01 21:28

> [...]
indendørs
> er ret elendige, enten er de sløret, eller farverne er elendige og væggene

En ting, mange opdager et stykke tid efter de har investeret - efter min
mening burde fotohandleren ikke sælge et kamera uden at gøre opmærksom på
nødvendigheden af disse tre ting:

1) Større hukommelse - så man kan tage ca. 2 film (60-70 billeder) uden
tømning i kameraets højeste opløsning, i "Standard/Fine" JPEG kompressionen.
2) Batterioplader/ekstra batterier
3) Extern flash

Se hvad betydningen af 3) kan være på fx. dette link:

http://www.steves-digicams.com/dsf-1s.html - den bedst anmeldte eksterne
flash jeg har set til kameraer som dit uden flash-udgang.

mvh Steffen

Fra : Helle

Dato : 28-01-01 22:06

Har kikket på billederne, men forstår desværre ikke engelsk.
Men vil det sige at det kamera som jeg har givet 4600,-kr. for ikke kan tage
gode billeder, for jeg har ikke fået nogle tip endnu.????

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 29-01-01 15:39

> [...]
tage
> gode billeder, for jeg har ikke fået nogle tip endnu.????

Nej, fordi det ikke er beregnet til at opfylde dit behov - om det er dårlig
rådgivning eller dygtig salgsteknik - you decide.

Til det skal der efter min mening købes yderligere ind, som beskrevet, i
form af en ekstra flash.

mvh Steffen

Fra : P.C.

Dato : 29-01-01 16:17

Hej.

Helle skrev i meddelelsen <4R%c6.72623>Men vil det sige at det kamera som jeg
har givet 4600,-kr. for ikke kan tage
>gode billeder, for jeg har ikke fået nogle tip endnu.????
>Smil til verden og den smiler til dig.

Naturligvis kan du tage gode billeder med et O-920, ---- men du er nødt til at
sætte dig ind i hvilke muligheder kameraet giver dig.
Du må vænne dig til den menu der kommer frem når du trykker på menu knappen
, ------ måske står kameraet ikke på "Auto" så det automatisk indstiller sig til
de lysforhold der er, prøv først at åbne optiken og tryk så på den øverste knap
til venstre. Når displayet lyser så tryk på den øverste knap til højre : tryk et
par gange så vil du se de valgmuligheder der umiddelbart er, ------ hvis der er
en "Auto" mulighed så vælg denne med plus eller minus knapperne og tryk på "Ok"
knappen.
Der er iøvrigt en udmærket indbygget blitz, som er rimeligt avanceret, prøv den
den kører også helt automatisk og med den kan du simpelthen ikke undgå at få et
billede.
MVH.
P.C.

Fra : Søren Pedersen

Dato : 29-01-01 10:35

Hej Helle

Kan du ikke smide et eksempel i dk.binaer ? - Det er lidt svært at vudere hvad
der er galt uden at kunne se et billede.

Mvh

/Søren