ærlig og uærlig slave
Fra : bente vinding jensen

Dato : 11-03-02 06:43

Jeg fandt i en FT for Helsingøer Kiøbstad under Cronborg Herred i
Frederiksborg Amt 1801 begrebet ærlig og uærlig fange.
Er en fange ikke en fange, eller har personen tilstået eller ikke tilstået,
er der nogen der ved noget om det ?

Hilsen Bente Vinding Jensen

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 11-03-02 07:42

Kig på denne hjemmeside: http://home6.inet.tele.dk/flemclar/helsingr.htm

Her fortæller Flemming Svendsen bl.a. Om Slawerne på Cronborg og de to slags
fanger (ærlige og uærlige) beskrives herunder.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : lokalhistoriskarkiv

Dato : 19-03-02 12:59

"bente vinding jensen" <rokken@hundeuld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Frederiksborg Amt 1801 begrebet ærlig og uærlig fange.
> Er en fange ikke en fange, eller har personen tilstået eller ikke

Jeg vil næsten tro at de uærlige fanger har været af Rakkerslægt

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 19-03-02 16:00

"lokalhistoriskarkiv" <lokalark@fjends.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilstået,

> Jeg vil næsten tro at de uærlige fanger har været af Rakkerslægt

Såvidt jeg har læst mig til om 1700-tallets strafferet, så er
forskellen
på ærlig og uærlig om man har været i bødelhænder.

Man gik jo mere over fra dødsstraf til frihedsstraf for f.eks. tyveri.
Men
bevarede dog legemsstraffen, der f.eks. kunne bestå af et vist antal
slag med ris. Tyge Krogh nævner i sin bog Oplysningstiden og det
Magiske et der kunne være 2 gerningsmænd, her under en ganske
ung mand der fik sin risstraf på rådhuset, medens hans ældre
medgerningsmand fik sin straf offentlig af skarpretteren.

Begge blev herefter sendt på slaveri på fæstningsværk. Den ældre
nu som uærlig slave, den unge som ærlig slave.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 19-03-02 16:11

Hvis en straffet også blev straffet medens han var fængslet f. eks. fik
rotting var han uærlig
H.C.