Crash efter 9.1 opdatering
Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-01-01 09:24

Hej folkens,

så er det blevet min tur til at trække på gruppens erfaringer og ekspertise.
Sagen er den at i går eftermiddags ville jeg 'lige' opdatere min iMac til at
køre system 9.1 istedet for 9.0.4, og så løb jeg ind i problemer.
Selve updaten kørte fint nok, men da jeg så skulle genstarte stoppede min
mac under genstart og stod bare stille mens den viste mappen med
macos-ikonet på (den blinkede ikke med spørgsmålstegnet). Og så kom den ikke
videre. Jeg hev alt, bortset fra tastatur og mus fra, genstartede og zappede
parameter-RAM - lige lidt hjalp det. Når jeg så starter her til morgen,
bliver jeg præsenteret af en grå skærm med hvid tekst, og det blinkende ikon
med mappen med spørgsmålstegnet. Den hvide tekst skriver:
"Apple iMac Open Firmware 3.0.f2 BuiltŠ" osv. og så står der en prompt klar.
Jeg kan fint boote fra en system-CD, og se mine harddisk med indhold osv.

Jeg har prøvet at kopiere min backup af systemmappe over på HD'en igen, for
så bare at boote fra 9.0.4 men der sker det samme.

Min konfig er:
iMac rev.A (233 mhz).
160 MB RAM.
Harddisk partitioneret i 3 dele.

Er der nogen der har nogle idéer om hvad der er sket? Har jeg kværnet
firmwaren på Mac'en eller hvad?

Jeg har tænkt mig at installere et nyt Mac OS 9 på harddisken igen, men vil
selvfølgelig helst kunne genbruge min backup af systemmappen.

På forhånd tak for hjælpen,

Venlig hilsen,

Steen Villumsen

Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-01-01 10:02

Šog en 'frisk' installation af Mac OS 8.1 (eneste jeg havde ved hånden)
gjorde helller ikke nogen forskelŠ øv!

/Steen

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-01 10:13

On Sun, 28 Jan 2001 10:02:04 +0100, Steen Villumsen wrote
(in message <B6999E9C.153F%supersteen@mailme.dk>):
<snip>

<snap>

Du skal gå ind under kontrolpaneler og vælge startup disk.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 28-01-01 10:39

> <snip>
>
> <snap>
>
> Du skal gå ind under kontrolpaneler og vælge startup disk.

Jeg tvivler stærkt at dette er løsningen for normalt kan Mac'en selv finde
en startup disk det tager bare lidt længere tid. Det kunne godt lyde som en
beskadiget firmware. Jeg ville nok prøve at ringe til det nærmeste Apple
Support center og høre hvad problemet kan skyldes...

Mark

Fra : N/A

Dato : 28-01-01 11:01

Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-01-01 11:01

....det har jeg prøvet - ingen forskel...

/Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-01 18:22

Steen Villumsen <supersteen@mailme.dk> wrote:

> Er der nogen der har nogle idéer om hvad der er sket? Har jeg kværnet
> firmwaren på Mac'en eller hvad?

Prøv at slet PRAM! (æble+alt+P+R et par gange ved opstart) jeg har dog
ikke hørt om OF/9.11 problemer på iMac, men macfixit har beskrevet et
lignende problem på G4'ere.

fra <http://www.macfixit.com/reports/macos9.1.shtml>, det omhandler dog
kun G4'ere(?)

Open Firmware error

Thomas Tempelmann found that, after installing a pre-release version of
Mac OS 9.1, two of his several Macs "crashed" at startup, booting into
Open Firmware. In both cases, these were G4 Macs with two graphics cards
installed. Removing one of the cards, or reverting to Mac OS 9.0.4,
fixed the problem.

This may be fixed in the release version. Scott Boettcher replies: "I
have a number of G4s with dual-ATI Rage 128 cards and they are not
having trouble with OS 9.1." Christy Davis concurs.

An Apple Discussions board thread has more reports of this Open Firmware
error. It appears not limited (or maybe not even linked to) two monitor
configurations. One posting linked into two mixing of RAM types.
(Thanks, Aditya Bhasin.)
<http://discussions.info.apple.com/webx?50@14.BPGxaG3EdOM^7@.eeacf48/10>

Ian Byerrum suggests it may be related to also having installed the
recent Power Mac G4 AGP update.

The solution Tom McKenna replies: "It seems if you have a Power Mac G4,
Mac OS 9.1, and different speed SDRAM installed - you will crash into
Open Firmware when you do a warm reboot." This MacFixIt Forums thread
has the details. Essentially, removing one of the different types of RAM
works around the issue for at least some users. You can replace the RAM
after the OS 9.1 installation is over.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!