Naboens hund...
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-03-02 11:59

Hej
Vi har et lille problem med naboens hund. Dvs genboens hund. Vi bor i et
rækkehus, hvor genboens have støder op til vores hovedindgang. Hver gang
hunden bliver lukket ud i haven, og vi går udenfor ved hoveddøren eller er i
køkkenet (som også vender ud til hunden), så raser den "tyske grise hund"
(undskyld, men jeg kender ikke "racen" eller krydset - sådan en fra Matador)
ned for enden af haven samtidig med, at den galper i vilden sky. Og så
bliver den ellers bare ved ind til (og et stykke tid efter) vi enten er gået
indenfor eller ejeren MÅSKE forbarmer sig og kalder den ind igen.

Sidstnævnte sker sjældent uden, at vi har gjort ham opmærksom på at hunden
gø'r - men jeg (jesper) er et meget roligt menneske, så der går
laaaaaaaaaang tid, før jeg pifter efter ejeren, og jeg har kun gjort det
nogle få gange..

Det er pisse irriterende, at ejeren ikke har haft promilles sans for
opdragelse, men det har han altså ikke, og nu er situationen som den er.

Hvad kan vi gøre?

Jeg har forsøgt at sætte mig ned foran "hegnet" ind til haven, for at ville
snakke med hunden osv... men den er fuldstændig ligeglad (eller også er det
bare min karma !? ha-ha). Om muligt, så tror jeg rent faktisk ikke ejeren er
klar over vi bor på den anden side.... han ikke så meget som ser på os, hvis
viu er ude samme tid eller fx henter hunden nederst i haven... Det er det
samme forhold han har til andre naboer, så det er formodentlig ikke os!?

Jeg er ved at være desperat, men kunne samtidig ALDRIG finde på at gøre
hunden noget - det er jo basalt set ejerens skyld så (men ham kunne jeg nu
heller ikke finde´på at genere.. ).

Jeg håber i har et par gode forslag.
--

Mvh.
anja & jesper

Fra : Finn Jensen

Dato : 10-03-02 12:10

"Jesper Nielsen" <jesper@itm99.dk> skrev i en meddelelse

//Klip//

> [...]
> hunden noget - det er jo basalt set ejerens skyld så (men ham kunne jeg nu

Løb hen imod hunden mens du råber "Bøh".
Lyder måske åndsvagt men det plejer at virke .
I bedste fald får du fred i et par uger, i værste fald vil det stakkels kræ
ikke ud når den ser dig

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 10-03-02 12:34

Sun, 10 Mar 2002 12:10:02 +0100, Finn Jensen wrote:
> [...]

>Lyder måske åndsvagt men det plejer at virke .
>I bedste fald får du fred i et par uger, i værste fald vil det stakkels kræ

<Fnis>...Ja det hjælper faktisk.
Og racen hedder Dansk/Svensk Gårdhund!

--
Mvh Sonja sonpet@***tdcadsl.dk fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalp: 17/10 tricolour 1 pige
-

Fra : Finn Jensen

Dato : 10-03-02 22:27

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> <Fnis>...Ja det hjælper faktisk.
> Og racen hedder Dansk/Svensk Gårdhund!

Bare du ikke gør det ved en brugshund med BHP/IPO prøver for den vil opfatte
dig som figurant og så er det sq pludselig dig der står inde når bæstet er
ude .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 08:22

Sun, 10 Mar 2002 22:27:28 +0100, Finn Jensen wrote:
> [...]

>dig som figurant og så er det sq pludselig dig der står inde når bæstet er

Næ tak...så skal jeg ik' ha' noget! ;-D
Nej den bedste metode, er opdragelse. Enten med en vandpistol af de store,
eller som en anden forklarede.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-03-02 08:29

> Nej den bedste metode, er opdragelse. Enten med en vandpistol af de
store,
> eller som en anden forklarede.

Ja skal man endelig straffe er vandpistol eller blomsterforstøver da
den mildeste form for straf .. men jeg betragter det stadig kun som
symptombehandling .. det bedste vil for mig være at tage fat om
årsagen og behandle den .. altså få en hundepsykolog til at bedømme og
vejlede .. Smil fra Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-03-02 08:46

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja skal man endelig straffe er vandpistol eller blomsterforstøver da

Helt ærlig...en blomster forstøver ????. Er det Piphans eller en hund du vil
opdrage ?

> den mildeste form for straf .. men jeg betragter det stadig kun som
> symptombehandling ..

Ligesom at give en alkoholiker antabus ?

> det bedste vil for mig være at tage fat om
> årsagen og behandle den ..

Enig Ami...det er jo det problemløsning handler om

> altså få en hundepsykolog til at bedømme og
> vejlede .. Smil fra Ami

Ehmmm.........

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 10:29

Wed, 13 Mar 2002 08:28:59 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>symptombehandling .. det bedste vil for mig være at tage fat om
>årsagen og behandle den .. altså få en hundepsykolog til at bedømme og

Jooo men jeg fik det indtryk, at det drejer sig om en ældre person
måske pensionist, og de har ikke råd til hundepsykolog! *s*

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-03-02 10:35

> Jooo men jeg fik det indtryk, at det drejer sig om en ældre person
> måske pensionist, og de har ikke råd til hundepsykolog! *s* -

Det er altså noget pjat . .har man råd til at have hund har man så
sandelig også råd til at behandle den mod div. sygdomme .. også selv
om det er det psykiske der har en brist .. og så dyr er en
hundepsykolog altså heller ikke .. det er for mig at se et spørgsmål
om at prioritere ..jeg mener det er omkring 1200-1400 en konsultation
koster og der følger så endvidere nogle opfølgningskonsultationer med
i den pris .. og set med realistiske øjne er den pris ikke mere end en
evt. operation af hunden vil koste ..

Smil fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 12:20

Wed, 13 Mar 2002 10:35:16 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>koster og der følger så endvidere nogle opfølgningskonsultationer med
>i den pris .. og set med realistiske øjne er den pris ikke mere end en

Jeg kan høre, du får den højeste pension! Jeg selv gruer for den dag,
jeg skal på folkepension! Men selv i dag kan jeg omprioritere nok så
meget, uden at kunne få råd til en hundepsykolog!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-03-02 14:08

> [...]
> jeg skal på folkepension! Men selv i dag kan jeg omprioritere nok så
> meget, uden at kunne få råd til en hundepsykolog!

Ja men selv da jeg fik SU eller mellemste førtidspension eller (mens
jeg ventede på førtidspension) fik kontanthjælp har jeg haft hund(e)
og har kunnet prioritere så der blev råd til dyrlæge eller hvis det
skulle have været .. hundepsykolog ..... hvis ikke du med en
omprioritering kan få råd til en hundepsykolog, hvordan ville du så
evt. få råd til . .hvis det blev nødvendigt .. at få en af dine hunde
opereret eller få dyrlægevagten en helligdag eller nat . .fordi en af
hundene pludselig blev syg ..?? og er det ikke netop sådanne ting man
også bør tage højde for når man regner med hvad det koster at have
hund og hvorvidt man har råd til at have hund?

Smil fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-03-02 20:35

Hej Ami

For folk med meget lav indtægt er der fonde, som betaler ½ af
dyrlægeregningen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-03-02 21:24

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ami
>
> For folk med meget lav indtægt er der fonde, som betaler ½ af
> dyrlægeregningen.

Hej Nina

Nåe findes der sådanne fonde .. det lyder da underligt , sådan nogle
har jeg aldrig hørt om .. og egentlig kan man vel også sige at det er
lidt vildt at folk skal have hjælp til dyrlægeregning mv. men der jo
også folk der påstår at kontanthjælpsmodtagere får mere i kontanthjælp
når de har hunde .. og det er i al fald en skrøne der siger spar to
til alt .. kan du nævne nogle af de fonde der vil betale halvdelen af
lavindtægtgruppers dyrlægeregninger .. ..det lyder for mig helt vildt

Ikke fordi jeg ikke tror på dig men jeg har bare aldrig hørt om den
slags fonde .. og havde jeg havde jeg såmænd næppe heller gjort brug
af dem da jeg var i lavtlønsgruppen .....

Smil Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 22:31

Wed, 13 Mar 2002 20:34:34 +0100, Nina El Falaki wrote:

>For folk med meget lav indtægt er der fonde, som betaler ½ af
>dyrlægeregningen.

Ejjj hvor var den oplysning, da jeg skulle ha' opereret min hund?!
Hvor henvender man sig?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-03-02 22:46

Må under søge hvilke fonde, kan ikke huske dem i hovedet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 22:30

Wed, 13 Mar 2002 14:08:17 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
>også bør tage højde for når man regner med hvad det koster at have
>hund og hvorvidt man har råd til at have hund?

Jeg har nu lige ofret 4500,- på en operation, hvor jeg ingen garanti
har for, at det gavner mere end 1 år. Men det var altså hundepsykolog,
vi talte om. Jeg begriber godt nok ikke sammenligningen med dyrlægen
og en selvbestaltet hundepsykolog! Man kan selv gå på biblioteket og
låne bøger om hundeopdragelse, ligegyldigt hvilken alder man har.
Jeg har stor respekt for Roger Abrandtes, på trods af at han var forkert
på den, da jeg i sin tid frekventerede ham, men den slags kan man altså
selv rette op på, med lidt god vilje, uden at det koster en herregård!

Fra : Pia

Dato : 13-03-02 22:27

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> wrote in message
den slags kan man altså
> selv rette op på, med lidt god vilje, uden at det koster en herregård!

Ja, det lyder ikke som om pågældende nabo har prøvet på eller synes der
burde gøres noget ved sagen. Så hvis han ikke selv har opdraget hunden, så
hjælper en psykolog nok ikke. Til hunden i hvert fald... Jeg vil ikke kalde
det et adfærdsproblem, hunden har bare ikke lært hvordan man opfører sig, så
hvordan skulle den vide det?

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 22:40

Wed, 13 Mar 2002 22:27:07 +0100, "Pia" <@> wrote:
> [...]

>det et adfærdsproblem, hunden har bare ikke lært hvordan man opfører sig, så

Orv hvor er du hurtig! Jeg har lige skrevet det!...
Næ efter min mening, burde damen sætte en annonce i Brugsen efter en ung
pige eller lignende, der kan hente hunden og gå en lang tur med den.
Men hvorfor er hunden alene hver dag, hvis det er en ældre dame?

Fra : Pia

Dato : 10-03-02 12:21

Hvad med at lægge haveslangen eller en af de her store vandgevær parat og
give den et ordentligt skud hver gang den gør? Sluk straks når den holder
kæft, skyd igen hvis den starter et par sekunder efter.

At løbe hen mod den og råbe hjælper næppe, når de er så arrige, de der små
terriere er pokkers stædige og tror de er 2 meter høje.

Han kan jo næppe anklage jer for chikane, da I så bare kan gøre det samme,
det er ham der generer freden i kvarteret.

:Pia

Fra : Mejdahl

Dato : 10-03-02 13:51

Så så Pia
Min Westi tror kun den er 150 cm *S*
Jens

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-03-02 16:54

Ja, måske.. Hvad med et tågehorn? Vil det måske virke (for overdrevet)?

jesper

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 15:24

"Jesper Nielsen" <jesper@itm99.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Vi har et lille problem med naboens hund. Dvs genboens hund. Vi bor i et

snip

> Jeg håber i har et par gode forslag.
> --
>

> Mvh.
> anja & jesper

Der er mange forslag, jeg tror ikke du skal forsøge at skræmme hunden, du
kan muligvis vinde slaget, men ikke kampen.

Snak med ejeren og gør ham klart at det er et problem, spørg ham om ikke han
kunne tænke sig at slippe af med problemet, og vær ham behjælpelig med det.

Det naboen skal gøre, er at aftale med dig at du er ude i haven, og så
lukker han bæstet ud, hvis den gør løber han ud og tager fat i nakkeskindet
på den og beder den holde op. Han bør starte blidt og siden skue bissen mere
og mere på indtil den holder op. Du skal forholde dig passiv eller foretaget
hvad du plejer, rive, feje m.v.

Så snart bæstet holder mund går naboen hen mod sin dør for at gå ind igen,
hvis den starter igen, må han ud igen og gentage indlæringen.

Måske når han ikke ind den første gang men efterhånder fatter hunden hvad
meningen er.

Målet må være at naboen kan gå ind i sit hus som han plejer og lade hunden
være ude i haven i f.eks. 2 min. før han henter den ind igen. Efterhånden
skal tiden forøges, men man er nød til at tage lidt af gangen.

Hvis i kan blive enige om at gøre det en søndag, og kan nå køre hele
programmet igennem 4-5 gange i løbet af dagen, så vil jeg tro at problemet
er tæt på at være løst. Hellere bruge en weekend på at hjælpe ham af med
problemet end at høre på hunden resten af dens liv.

Fra : Rinnie van Oosterhou~

Dato : 11-03-02 12:27

> Så snart bæstet holder mund går naboen hen mod sin dør for at gå ind igen,
> hvis den starter igen, må han ud igen og gentage indlæringen.

"Rosen" for at hunden tier vil i så fald være at lederen går. Det bør gribes
an på en anden måde IMO. Hunden skal lære hvor dens territorium er og den
skal lære at det nede bagved er naboens. Naboen er nødt til at gå ind og
tale hunde-sprog, som altid når man kommunikerer med hunde. (Selvfølgelig
først efter at ha' snakket med ejeren.)

"Nej" kan forsøges i første omgang. Læg mærke til hvordan hunde i en pension
accepterer hinandens områder. Det er der vi skal hen i det her tilfælde. Det
ville også være forkert at sprøjte vand ind på hunden, da han så "angriber"
vovse på dens territorium. Han skal vise at han har sit Territorium og
hunden skal ikke blande sig i det, såvel som han heller ikke blander sig i
hundens. Slår alt fejl, ja så må man jo ligesom gribe til vand eller man må
simpelthen be' naboen om at få styr på hunden. Der kan være en eller anden
leder-brist i det hjem. For som sådan er det ikke hundens job at forsvare
territoriet. Det er ejerens job når denne er til stede. Kan han ikke få sin
hund til at tie, så må han komme over sin dovenskab og gå tur med hunden.
Når den endelig skal være i haven må han være ved den og få den til at tie
når den gør og selvf. rose den når den ikke gør.

Et helt andet aspekt er jo loven. Husdyr må ikke være til gene for naboer.
Snak evt. med news:dk.videnskab.jura om det. så har du da reglerne i hånden
hvis naboen skulle gøre knuder. Du virker som en person der vil forsøge at
klare det stille og roligt først. Det er også det bedste(o:

held og lykke med det hele.

Fra : Jan

Dato : 12-03-02 00:38

"Rinnie van Oosterhout" <rinnie@radioskala.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tale hunde-sprog, som altid når man kommunikerer med hunde. (Selvfølgelig

Nej, ingen ros eller indblanding fra andre en føreren, så vil løsningen kun
virke på den der har medvirket. Her er hundeføreren den der bestemmer, det
er hans territorium, ikke hundens. I en flok får et utilpasset individ ikke
ros for omsider at tilpasse sig, men accepteres. Hvilket du jo også selv
siger lidt længere nede.

citat
> [...]

sin
> hund til at tie, så må han komme over sin dovenskab og gå tur med hunden.
citat slut.

> [...]
> hvis naboen skulle gøre knuder. Du virker som en person der vil forsøge at
> klare det stille og roligt først. Det er også det bedste(o:

At snakke med naboen for finde en ordentlig løsning, er jeg enig i er eneste
rigtige vej frem.

Fra : Rinnie van Oosterhou~

Dato : 12-03-02 15:43

> [...]
ikke
> ros for omsider at tilpasse sig, men accepteres. Hvilket du jo også selv

Jo, nabo'en (eller bagbo'en) er nødt til at vise hvad der er hans terr. på
hunde-sprog. jeg har ingen steder skrevet at han skal rose hunden.

> At snakke med naboen for finde en ordentlig løsning, er jeg enig i er
eneste
> rigtige vej frem.

Yep! ...så må vi håbe nabo'en er villig til at samarbejde(o:

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 12-03-02 02:27

Hej Jesper

Jeg er meget enig med Rinnie i hendes indlæg - det nytter ikke noget at du
skælder hunden ud. Det vil kun virke som en trussel, som den skal forsvare
sig imod og gøre det hele meget værre. Det nytter heller ikke noget, at
ejeren skælder hunden m.m. Hunden er ude og forsvare sit territorier, og det
er ikke noget, man bare lige fjerne med forskellige straffeforanstaltninger.
Og det handler ikke om, at ejeren ikke kan opdrage sin hund. Men nogle racer
har mere anlæg for at forsvare territerie end andre (lab m.m) - især en
dansk/svensk gårdhund, som oprindeligt har haft det at advare sin
flok/familie om, at fremmede var ved at trænge ind, som en vigtig opgave,
der er blevet avlet på. Den gang var det smart, men i dag bor vi så tæt på
hinanden, at det er uhensigtsmæssigt - men mange hunde har stadig adfærden i
sig.

Mit forslag går ud på, at du tager en snak med ejeren om, at I sammen
arbejder på at gøre hunden tryg ved dig. Du hilser tit på den inden hos den,
giver den godbidder m.m., så den lærer dig at kende. Det samme skal I gøre
ude ved hegnet mellem jer, men det kræver, at ejeren er med, så han i
hundens øjen har ansvaret. Senere behøves han ikke at være til stede. Ud
over, at du kan holde ud at opholde dig ved din indgang - kunen det også
være med til at gøre naboskabet rigtig meget bedre og lidt hyggeligt

KH
Søs

Jesper Nielsen <jesper@itm99.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8b3c6c$0$258$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-03-02 19:26

Hvad med at "afpisse" territoriet?? Tror det var Bjarne der i anden
forbindelse foreslog, at man samlede urin i blomsterforstøvere, for derefter
at gå en runde langs skellet til haven og spraye med urinen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 12-03-02 07:32

Hej Nina

JO - måske det hjælper. Det kunne da være værd og rimelig uskadelig at
afprøve det.

KH
Søs

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Fz6j8.3868$RB.127055@news010.worldonline.dk...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 12-03-02 07:32

Hej Nina

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-03-02 22:41

> Hej Nina
>
> JO - måske det hjælper. Det kunne da være værd og rimelig uskadelig at
> afprøve det.

Jeps....Søs du har altid været forudseende....meeeeen dit ur viser den 12.
marts kl. 07.32
Hmm...men du bor jo også øst for mig og der bliver det jo dag før herover

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 12-03-02 08:00

Hej Finn

Når jeg går ind og prøve at ændre på kl. så står den altså rigtig - altså
den nede i højre hjørne.

Det gør mig i øvrigt ondt med din mor, hvilket jeg ikke fik sagt i den
relevante tråd.

KH
Søs

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-03-02 23:04

> Hej Finn
>
> Når jeg går ind og prøve at ændre på kl. så står den altså rigtig - altså
> den nede i højre hjørne.

Ja det er nok serveren ?.
I din header står der NNTP-Posting-Date: Mon, 11 Mar 2002 21:54:25 +0000
(UTC), så den er nok god nok

> Det gør mig i øvrigt ondt med din mor, hvilket jeg ikke fik sagt i den
> relevante tråd.

Tak Søs.
Sådan er livet jo for alle levende væsner.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 08:26

Mon, 11 Mar 2002 23:04:27 +0100, Finn Jensen wrote:
>"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev...

>Tak Søs.
>Sådan er livet jo for alle levende væsner.

Og jeg fik ikke sagt, at jeg kunne li' din brug af "Regnbuebroen".

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-03-02 08:36

> Og jeg fik ikke sagt, at jeg kunne li' din brug af "Regnbuebroen".

Den blev vist lidt "tåget" skrevet, men anledningen var jo heller ikke den
meste morsomme jeg har oplevet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 10:32

Wed, 13 Mar 2002 08:35:54 +0100, Finn Jensen wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev...

>Den blev vist lidt "tåget" skrevet, men anledningen var jo heller ikke den
>mest morsomme jeg har oplevet.

Nåå pyt...jeg forstod da meningen... og nej det er aldrig spændende...

Fra : Claus

Dato : 12-03-02 04:11

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn
>
> Når jeg går ind og prøve at ændre på kl. så står den altså rigtig - altså
> den nede i højre hjørne.

Hej.

Er du i den rigtige tids zone??

Claus

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 13-03-02 03:07

Ja - det burde jeg være - vesteuropæisk. Men jeg har oplevet det før, og så
er det ok igen nogle dage senere.

KH
Søs

Fra : Alex Linaa

Dato : 13-03-02 09:03

> [...]
derefter
> at gå en runde langs skellet til haven og spraye med urinen.

Men husk lige at stille den pågældende forstøver for sig selv.
Det kunne give en mindre interessant aroma når der skal behandles tomater
mod lus, hvis du tager den forkerte flaske

/Alex

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-03-02 10:21

men det ville sikkert være effek-tivt

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 13-03-02 10:33

Wed, 13 Mar 2002 09:03:19 +0100, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:
> [...]

>Det kunne give en mindre interessant aroma når der skal behandles tomater
>mod lus, hvis du tager den forkerte flaske

Tror du da ikke, det ville være effektivt mod lusene? ;-D

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-03-02 05:56

woopie@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Det er altså noget pjat . .har man råd til at have hund har man så
>sandelig også råd til at behandle den mod div. sygdomme .. også selv
>om det er det psykiske der har en brist .

Det er virkelig en nyskabelse indenfor logik. Når man han betalt en masse
penge for at købe og holde hund, har man endnu flere penge tilbage

Hilsen Sverre.