Kendskab til rørermaskine: Ballerup Master~
Fra : Dion

Dato : 10-03-02 10:40

Hej

Vi har fået en gammel rørermaskine "Ballerup Master Mixer" hvortil der hører
en dejkrog, en skraber og en sjov "rulle".
Vi har så fundet ud af at den idag hedder Electrolux Master og har i den
forbindelse fået en kopi af dennes brugvejl. men vi kan stadig ikke rigtig
finde ud af den.
Vi vil især gerne bruge den til gærdej; franskbrød, boller ol. men i vejl.
er der vist at der her både skal være monteret dejkrog og skraberen men
dette kan vi ikke på maksinen for der er kun plads til én af tingene.
Med lidt held har så startet med skraberen og når så alle delene undtagen
det sidste mel er kommet i skiftet over til krogen men så har dejen det med
at arbejde sig op af skålen og hvis vi sænker hastigheden forbliver det hele
nede i bunden og bliver da ikke bearbejdet.

Er der nogen som har erfaring med denne maskine ?
Evt kopi/indscannet maualen ?

Vi har hørt fra flere steder at denne maskine er uopslidelig men vi har
desværre endnu ikke haft succes med vores bagværk.

- Dion

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 10-03-02 13:23

Hej Dion

På siden http://www.electrolux.se/produkter/item.asp?pid=n24d kan du se et
billede af den model der er i handelen i dag. Måske kan du på siden finde
information om tidligere modeller.

Udfra det du nævner kan det tyde på, at der mangler noget til jeres, fordi
begge ting skal være monteret for at det virker. Hvis ikke kantskraberen er
monteret, vil indholdet i røreskålen arbejde sig op på siden af skålen, og
hvis ikke rørerullen er monteret, bliver ingredienserne ikke blandet eller
æltet ordentligt..

Hvis du anvender dejkrogen, skal rørerullen ikke bruges, men kantskraberen
skal altid være i skålen.

Mange hilsener
Peter

Fra : Esther Selig

Dato : 11-03-02 09:38

In article <3c8b29ef$0$5092$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dion
<dion@pc.dk> wrote:

> Hej
>
> Vi har fået en gammel rørermaskine "Ballerup Master Mixer" hvortil der hører
> en dejkrog, en skraber og en sjov "rulle".
(osv, mange problemer, etc)...

Hej selv, jeg har faktisk sådan en fætter stående derhjemme, så læs
trygt videre:

Dejkrogen - den kan du kun bruge alene og den egner sig kun til større
portioner dej (1-2 kg mel med hvad dertil hører).

Skraberen bruge du sammen med den "sjove rulle". Du monterer rullen på
den der dims i midten, fikserer armen (ved hjælp af skruen yderst på
armen) så den rammer ned cirka midt i skålen og dejskraberen sætter du
så ude i hullet i siden. Denne kombination bruger du til mindre
portioner dej (under et kg), til at røre fars...og hvad du ellers kan
finde på at røre. Skraberen sørger for at dejen blir arbejdet ind mod
midten.

Det kan være et problem med større portioner dej at den gerne vil
arbejde sig op og ud, som du skriver, men jeg har nu kun oplevet det i
forbindelse med meget store portioner rugbrødsdej (her viser maskinen
sit sande værd, man skal nærmest være arnold schwarzenegger for at
gennemarbejde tung rugbrødsdej med hænderne...). Hvis dejen "vil ud"
kan det hjælpe at stå ved siden af og køre med en dejskraber i siderne
på skålen, mens den rører. (lidt besværligt..men stadig bedre end
håndkraftmetoden).

Jeg har vistnok stadig brugsanvisningen derhjemme, så hvis du er helt
desperat så send mig din adresse. så sender jeg dig en kopi af den.

hilsen esther (selig@mail.tele.dk)

Fra : Esther Selig

Dato : 11-03-02 11:34

In article <110320020938017280%selig@mail.tele.dk>, Esther Selig
<selig@mail.tele.dk> wrote:

> Skraberen bruge du sammen med den "sjove rulle". Du monterer rullen på
> den der dims i midten, fikserer armen (ved hjælp af skruen yderst på
> armen) så den rammer ned cirka midt i skålen ...

Hov, jeg var vist lige hurtig nok. "Den sjove rulle" har sådan en
gummikant foroven, ikke sandt? Den er også beregnet til at køre ude i
kanten på skålen (sæt armen med "løs" skrue), prøv dig lidt frem.
Nogle gang er det en fordel med "midterfiksering", nogle gange skal den
stå og banke løs ude i kanten. Men dejskraberen skal stadig være der.