old fashioned cocktail
Fra : Casper Lyngsø

Dato : 28-01-01 00:07

Hej,

Jeg er igang med at arrangere en tema-fest (40'erne), så er der nogen i
gruppen der har en traditionel opskrift på drinks fra 40'erne?

Caz

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-01-01 17:04

"Casper Lyngsø" <lyngsoe@abk.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen i
| gruppen der har en traditionel opskrift på drinks fra 40'erne?

Mulighederne er utallige. Det er lidt svært at foreslå noget, når man
ikke ved, hvilket prisleje du havde tænkt dig. Måske ville det være
en god idé at gå på biblioteket og låne Alverdens Drinks af Ulrich
Klever (udg. på Asschenfeldts forlag). Der er både cocktails,
long drinks, fizzes, sours, slings m.m.
Men en Dry Martini (stirred, not shaken) er jo ikke at foragte, ej
heller
en Manhattan eller en Tom Collins. De er alle tre fra den tid ifølge
en raritet, jeg er i besiddelse af: The Savoy Cocktail Book fra 1954
(oprindelig udg. i 1930), en af datidens autoriteter på området.
Og så er ingredienserne til at få fat på i modsætning til de mere
kuriøse drinks.
En longdrink, jeg selv sætter pris på, er en Singapore Sling: 5 cl
gin,
2 cl Cherry Heering, 3 cl citronsaft og 1 tsk sukkerlage (125 g sukker
opløses i 1 1/4 dl varmt vand og afkøles) med is i en shaker.
Fyld et longdrink-glas halvt op med knust is, hæld blandingen over
(gn. en cocktailsi) og fyld op med danskvand. Garnér m. en citronbåd
og et cocktailkirsebær. Sukkerlagen kan udelades, så bliver den lidt
mere tør.

M.v.h.
Jens Olsen