Andet multimedie
bentjuul 3670
Streamline problemer
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 09-03-02 10:38

Jeg skal konvertere nogle simple bitmapfiler til vector, og har i den
forbindelse fået adgang til Adobe Streamline. Jeg synes dog det program er
elendigt!

Originalbillederne er 600x600px, 300dpi tiff, men selv helt simple vandrette
og lodrette sorte streger uden anti-alias bliver skæve og buede i
Streamline.

Da det ikke kan passe at Streamline er så dårligt, mistænker jeg en fejl 40,
men hvad har jeg overset? Evt. link til en tutorial vil være fremragende...

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : S. Peters

Dato : 09-03-02 17:37

in article Xns91CC6C2CD9DCDusenetdamkjaernet@194.19.194.6, Kasper Damkjær at
usenet@damkjaer.net wrote on 09/03/02 10:38:

> [...]
> men hvad har jeg overset? Evt. link til en tutorial vil være fremragende...

Jo kan godt passe at Streamline ikke laver pæne lige streger. Men du kan
selv sætte indstillingerne så den gør det bedre. Og faktisk er der en
indstilling der giver dig alle de vandrette og lodrette streger præcist men
så får du ikke buede linier med.

Det eneste rigtige er selv at rentegne i et vektorprogram. Uanset at
Streamline kan optegne for dig vil du under alle omstændigheder i langt de
fleste tilfælde skulle ind i et vektor tegneprogram og rette til.

Men er din mulighed kun Streamline så prøv med indstillingerne i
Options-->Conversion Setup--> Line recognition giver vandrette og lodrette
streger alene.

Eller prøv med forskellige indstillinger i Options-->Conversion
Setup-->Accuracy--> Tolerance

Der burde være en tutorial på CD-en med programmet.

M.v.h
S.Peters

Fra : Ian Rosenfeldt

Dato : 10-03-02 18:46

Hej, jeg syntes at Streamline er et ok prog. Men første gang jeg brugte det
blev jeg også lidt skuffet. Det preview jeg så i Streamline af det færdige
resultat var elendigt. Men da jeg åbnede den færdige ai fil i Illustrator
var den perfekt!

Mvh.
Ian

Fra : S. Peters

Dato : 11-03-02 00:53

in article 3c8b9be3$0$34014$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Ian Rosenfeldt
at ian_r@jubiimail.dk wrote on 10/03/02 18:46:

> [...]
> resultat var elendigt. Men da jeg åbnede den færdige ai fil i Illustrator

Gad godt se en perfekt rentegning fra Streamline
Hvor vandrette og lodrette streger er helt vandrette og lodrette samtidig
med at cirkler er helt cirkelrunde.

Programmet er fint til nogle ting. Men en rentegning i Illustrator vil altid
være bedre end det Streamline kan, når det drejer sig om simple former som
lige streger og buer.

Streamline er især helt suværent til at rentegne indskannede
blyantstegninger når du gerne vil bibeholde det håndtegnede blyantslook.
Mens det ikke dur til logoer uden at man får en del rette arbejde og så
kunne man lige så godt selv rentegne og vil jeg påstå med bedre resultat.

Problemmet for mamge med rentegning i f.eks. illustrator er at beherske
penneværktøjet. Men kan godt betale sig at bruge tid og krafter på at lære
sig dette værktøj tilbunds.

Hvis en indskannet tegning ikke indeholder geometriske former som cirkler,
rektangler o.lign. kan man ofte få et rimeligt godt resultat med Streamline.
Især hvis illustrationen ikke skal indeholde andet end sorte konturer og
hvid farvefyld. Men Streamline laver ret mange punkter ( og dermed mange
data) og her er Illustrators Autotrace værktøj lidt bedre (laver færre
punkter og dermed færre data)

m.v.h.
S.Peters

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 02:13

S. Peters skrev:

> Problemmet for mamge med rentegning i f.eks. illustrator er at
> beherske penneværktøjet. Men kan godt betale sig at bruge tid og
> krafter på at lære sig dette værktøj tilbunds.

Absolut ingen tvivl om det og helt enig.

Madsen.

Fra : Ian Rosenfeldt

Dato : 12-03-02 20:09

Ja, som sagt har jeg haft held med programmet, men også nogle uheldige
resultater. Men man kan være heldig og ende op med at spare noget tid.

Ian

Fra : Madsen

Dato : 12-03-02 22:51

Ian Rosenfeldt skrev:

[Streamline]

> Men man kan være heldig og ende op med at spare noget tid.

Ja, det kommer selvfølgelig an på hvad det man laver skal bruges til
og hvor nøjagtig det skal være. Jeg har også engang imellem brugt
Streamline, men jeg synes altid jeg ender op med at bruge oceaner af
tid efterfølgende på at rette det op i Illustrator. Jeg vil ligefrem
tro at jeg de fleste gange kunne have sparet tid ved at have bygget
det op fra bunden af i Illustrator.

Madsen.