12 volt
Fra : Ris@ger

Dato : 08-03-02 23:48

Jeg vil gerne have monteret et 12 volts cigarstik i min cpv, så jeg under
kørsel (sydpå) kan have en kølertaske tilsluttet inde i vognen.
Jeg har ikke helt styr på hvordan det hersens 12 volt fungerer.
Er der mon nogen med den lille svagsstømseksamen der kan forklare hvordan
jeg gør.

Torben

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-03-02 08:21

"Ris@ger" <risager@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ikke helt styr på hvordan det hersens 12 volt fungerer.
> Er der mon nogen med den lille svagsstømseksamen der kan forklare hvordan

Hej Torben.
Det er både - og! Du skal i første omgang have checket om der er ført en
fast 12 volts forbindelse, fra dit batteri og ned i stikdåsen til
anhængerstikket. Denne forbindelse skal forbindes via en afbryder og en
separat sikring. Husk det skal være en tyk ledning. (en ringetryksledning
duer ikke!)
Når det er gjort, skal du i anhængerstikket (stikket der sidder på ledningen
til campingvognen) have monteret den tilsvarende forbindelse. Og den skal gå
til cigartænderstikkets bundkontakt! Tilsvarende skal du have trukket en
ledning fra et stelpunkt på campingvognen til cigartænderstikkets andet
tilslutningspunkt (det punkt der har fat i cigartænderstikkets metalkappe)
Og så er du kørende - med kolde øller i tasken.
Med venlig hilsen
Erik Nielsen
www.camping-brunner.dk

Fra : GiWeo

Dato : 10-03-02 12:08

Heja

>Denne forbindelse skal forbindes via en afbryder og en
>separat sikring. Husk det skal være en tyk ledning. (en ringetryksledning
>duer ikke!)

Det er ikke længe lovkrav med afbryder - men sikring skal der være !

På bilens hængertrækstik er det benet til "tågelys" der skal have
konstantstrøm.

--
Engelhardt
Masser af links på www.lars-engelhardt.dk

Fra : Tommy.T

Dato : 10-03-02 16:56

> [...]
> Jeg har ikke helt styr på hvordan det hersens 12 volt fungerer.
> Er der mon nogen med den lille svagsstømseksamen der kan

Hej Torben.
Er der 12 volt i campingvognen i forvejen?

Hvis Ja:
Det miderste ben i cigartændereren skal forbindes til +
og den udvendige ring skal bordindes til -.

Hvis nej:
Så er det et større projekt for en, som ikke ved noget om det, så
derfor ville jeg finde en ven/værksted eller lignende, som kan
lave det for dig.

Hvis det har din interesse, skal jeg gerne tegne et diagram til
dig.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Tommy