Fwd: Moskusokse ?
Fra : Svend Andersen

Dato : 08-03-02 13:18

Jeg har været i Grønland, dér fik vi overtalt en fanger til at sælge os
noget moskusoksekød. I min fryser ligger nu et helt forben fra et sådant
dyr - men, men, men det er ikke sådan ligetil at finde en opskrift... Mon
der er nogen, der tilfældigvis skulle ane noget som helst om, hvordan man
tilbereder moskus. Det er ikke som vildt - og det er ikke som okse - dyret
er nemlig i familie med geden og kødet har en duft af lam....... mon nogen
kan hjælpe mig?

hilsen - og på forhånd tak
Charlotte

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-03-02 07:07

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev följande i meddelandet:
> [...]
> det er ikke som okse - dyret er nemlig i familie med geden og kødet
> har en duft af lam....... mon nogen kan hjælpe mig?

Et helt forben, er vel det vi kalder for boven?

Moskusoksen er af fårefamilien. Dette pragtfulde kød er meget saftfuldt
og stærktsmagende, og behøver ikke nødvendigvis at marineres.
Husk, at fjern al fedt, - fedtet smager af får.
Fjern alle hinder og sener. Man kan evt. med forsigtighed, bruge et
barberblad.

Muskosokse kan tilberedes på samme måde som Kronvildt.
--

Jeg har dog ikke den direkte opskrift på Muskosokse-forben, men jeg har
fundet én på 'Dyrekølle', fra bogen "Skovfogedens Vildtretter" af Troels

*Hvis man er den lykkelige ejer af en jernstegegryde, der er sååh STOR..

Dyrekølle med bacon og champignons:
(8-10 pers)

1 dyrekølle
200 g bacon i små skiver
50 g smør
1 dl rødvin
3 dl fløde
2-3 gulerødder i terninger
2 løg hakkede
500 g champignins
1 laurbærblad
8-10 peberkorn
gelé
salt, peber

Gnid den afpudsede kølle med salt og peber. Brun den i smørret i en
gryde sammen med 2-3 skiver af baconen. Kom ¼ liter kogende vand i
gryden sammen med gulerødderne, løgene, laurbærbladet og peberkornene.
Lad det stå og småstege under låg i et par timer. Vend køllen nogle
gange. Hæld rødvinen over køllen den sidste halve time.
Til saucen anvendes skyen, der sies over i en gryde og står og småkoger
lidt. Hvis den bliver for tynd, kan der tilsættes en lille smule
meljævning. Kom fløden i og smag til med salt og peber og gelé. Sæt lidt
kulør på.
Serveres med resten af baconen og champignons, der er ristede sammen,
pommes frites eller kogte kartofler og saucen.
-

*Hvis man den lykkelige ejer af et komfur m. ovn samt bradepande
m/rist..

Fra Rigmor Bagger's "Vildtretter" 1980..

Stegt dyrebov:
1 dyrebov (ca. 2 kg)
2 tsk stødt enebær
5-6 tynde skiver letrøget spæk
75 g smør
1 lille gulerod
1 tynd skive selleri (el. lille stilk blegselleri
3 mini-løg
3-4 persillekviste
6 dl kogende bouillon
1 dl piskefløde
smørbolle af 30 g smør og 25 g mel
1 tsk citronsaft
gelé

Den afpudsede dyrebov gnides med salt, peber samt enebær og stilles på
bradepandens ovnrist, der forinden smøres. Stegen dækkes med
spækskiverne og smørret fordeles i små skiver ovenpå.
Brunes ved kraftig varme. Når boven er fint brun over det hele, hældes
halvdelen af den kogende bouillon i bradepanden. Blusset dæmpes, og
boven steger ca. 1½ time, mens den ind imellem dryppes med omhu.
Imens brunes det afpudsede kød og eventuelle ben i 50 g smør.
Grøntsagerne snittet i småstykker og persillekviste tilsættes. Herover
hældes resten af bouillonen. Det hele simrer ved svag varme og under låg
ca. ½ time. Sies og anvendes til sauce sammen med den sky, der dannes
under stegningen;
Bringes til kogepunktet, piskefløden hældes i, jævnes med smørbollen,
småkoger ca. 10 minutter, mens der røres i gryden. Sluttelig smages
saucen til med citronsaft og gelé.
Smørbrunede eller råstegte kartofler vil være et godt tilbehør sammen
med en salat.

Håber det kan bruges til noget!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-tutus bos et enim rura perambulat (latin)
[oksen går som bekendt trygt på marken]

Fra : Svend Andersen

Dato : 09-03-02 08:42

peterw.bosse@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
>Håber det kan bruges til noget!

Tak Peter

Jeg har sendt det videre til hende der spurgte.

hilsen Svend A