script til opdatering af tabel
Fra : Steen Broelling

Dato : 08-03-02 07:14

Hej

Jeg har følgende script, som hiver lidt data ud af en brugertabel:

$query = mysql_query("SELECT id, postnr, initialer FROM OBSERDATA");

while($row = mysql_fetch_array($query)) {
$id = $row["id"];
$postnr = $row["postnr"];
$initialer = $row["initialer"];

echo "$id $postnr $initialer<br>";
}

Disse data skal bruges til at opdatere et andet felt, OBSERKODE, i
samme tabel - indeholdende $postnr og $initialer.
Hvordan er det lige jeg gør det!?? Har forsøgt mig, men kan ikke
rigtig få det til at funke...

Følgende virker selvfølgelig først, når den ved hvilket $id hører til
hvilket $postnr og $initialer:

$query = mysql_query("UPDATE OBSERDATA SET obserkode =
'$postnr$initialer' WHERE id = '$id'");

MVH Steen Brølling
http://www.broelling.dk
"Pete sets the pace to anything..."

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-03-02 06:18

"Steen Broelling" <strix@mail.dk> wrote in message
> while($row = mysql_fetch_array($query)) {
> $id = $row["id"];
> $postnr = $row["postnr"];
> $initialer = $row["initialer"];
>
> echo "$id $postnr $initialer<br>";
> }

[...]

> Følgende virker selvfølgelig først, når den ved hvilket $id hører til
> hvilket $postnr og $initialer:

Hvorfor skulle den ikke vide det?

> $query = mysql_query("UPDATE OBSERDATA SET obserkode =
> '$postnr$initialer' WHERE id = '$id'");

Lige umiddelbart kan jeg ikke se hvad problemet er. Det skulle da lige være,
hvis du ikke har den linje inde i din while-løkke. Hvis det ikke er det, så
fortæl lige lidt mere om, hvad der går galt.

I øvrigt ville jeg nok gøre netop det der med en enkelt SQL-sætning. Noget
med:
UPDATE OBSERDATA SET obserkode = CONCAT(postnr, initialer);
....så vidt jeg husker.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Steen Broelling

Dato : 08-03-02 11:13

On Fri, 8 Mar 2002 06:18:14 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>I øvrigt ville jeg nok gøre netop det der med en enkelt SQL-sætning. Noget
>med:
>UPDATE OBSERDATA SET obserkode = CONCAT(postnr, initialer);
>...så vidt jeg husker.

Tusind tak - det var lige det der sku' til, fremfor det oldnordiske
påfund jeg havde gang i :)

Nemt og hurtigt!

Et helt andet spørgsmål er så: Jeg har et felt i samme tabel, som
hedder 'password', hvori der ikke er angivet noget ved nogen brugere
endnu - ca. 400 stk.

Hvordan; eller kan man overhovedet indsætte automatisk genererede
passwordkoder i sådant et felt - bare via et bette phpscript!?? Altså
koder som endnu ikke findes...

Fra : Steen Broelling

Dato : 08-03-02 12:20

On Fri, 08 Mar 2002 11:13:29 +0100, Steen Broelling <strix@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvordan; eller kan man overhovedet indsætte automatisk genererede
>passwordkoder i sådant et felt - bare via et bette phpscript!?? Altså

Nå. Jeg har selv fundet ud af et eller andet. Følgende skal indsætte
variablen $snabel ( en ny for hver bruger) ind i hver enkelt brugers
password felt:

--
$query = mysql_query("SELECT id FROM OBSERDATA");

while($row = mysql_fetch_array($query)) {
$id = $row['id'];

$snabel = mkPasswd();
//en funktion som genererer et 10 bogstaver langt password//

echo "$id $snabel<br>";
//bare for at se om det virker, og det gør det//

$query = mysql_query("UPDATE OBSERDATA SET password='$snabel' WHERE
id='$id'");

}
--

Den sidste query (UPDATE) indsætter kun password hos én enkelt bruger
hver gang, hvorefter den kommer med en fejl om at "Supplied argument

Hvis jeg deaktiverer querien, og kun ser echoen, viser den det hele
perfekt!

Fra : Steen Broelling

Dato : 08-03-02 19:32

On Fri, 08 Mar 2002 12:20:17 +0100, Steen Broelling <strix@mail.dk>
wrote:

> [...]
>//bare for at se om det virker, og det gør det//
>
>$query = mysql_query("UPDATE OBSERDATA SET password='$snabel' WHERE

Gud fader bevares!! Kender i det at man har lyst til at slå sig selv
tungt oven i hovedet, fordi man bare fumbler for vildt, er træt eller
bare dum!??

For dem som ikke har set fejlen endnu, er det fordi der er to queries.
Den ene hedder query, og den anden skal hedde query2!

Jesus mand...