Hvad har Mormonerne filmet og hvad har de ~
Fra : Kim Melchior

Dato : 08-03-02 05:45

En ting jeg har lagt maerke til naar jeg ser paa de forskellige traade
herinde er at et standard svar er:

"Se hvad mormonerne har filmet"

Mormonerne har filmet meget, det er der ingen tvivl om, men de har
ikke alting.

Generelt kan vi sige at de har filmed det folgende:

De danske kirkeboger op til ca 1914.
Laegdsrullerne op til 1870'erne
Folketaellinger: 1787, 1801, 1834, 1840, 1845, 1850, 1855, 1860, 1870,
1880, 1890. 1901, 1906 og 1911, samt Oeders Efterretninger for
Sjaelland Oerne og Bornholm 1771
Skifte protokoller og andre skifte dokumenter op genne 1800 tallet.

Mormonernes katalog kan findes paa internettet paa den folgende
address:

http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHLC/frameset_fhlc.asp

det vil ikke skade at gaa ind og se hvad de er.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-03-02 08:11

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev:

> det vil ikke skade at gaa ind og se hvad de er.

Du vender vist problemstillingen på hovedet. Vi,
der bor her i Danmark, kan jo bruge de danske
arkiver. Så, når det drejer sig om vores danske
aner, har vi derfor ikke brug for at vide noget om
mormonernes filmbeholdninger.

Det er nærmere jer, der bor i USA, der har brug
for det!

Det virker også, som om du glemmer, at ingen
her i gruppen har pligt til at svare nogen på noget
som helst. Så, hvad enten du kan bruge et svar til
noget eller ej, er de fleste svar udtryk for, at nogen
har forsøgt at hjælpe dig!

Arne Eckmann

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-03-02 17:10

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> wrote in message
> En ting jeg har lagt maerke til naar jeg ser paa de forskellige traade
> herinde er at et standard svar er:
>
> "Se hvad mormonerne har filmet"

Hej Kim.

Jeg går ud fra, at det er mig, du hentyder til?

Mit ærinde er at hjælpe andre til at finde
genveje, ikke andet. Jeg har et godt kendskab
til Familysearch og derfor forsøger jeg at
hjælpe andre til at få de manglende oplysninger
lidt hurtigere.
Jeg har selv oplevet at sidde
på arkivet med en dame, som ikke kunne
lokalisere en oldemor ad sædvanlige kanaler,
men via IGI - dengang kun på microkort -
lykkedes det at finde hende som gift, 16 år
gammel.

Hvorfor ikke bruge de genveje, der findes?
Alt andet ville da være tåbeligt.
Derfor er mit ærinde at gøre opmærksom på
en god hjælp, som kan bruges 24 timer i døgnet.

Det kan der vel ikke være noget forkert i?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 08-03-02 20:38

Kim og Bodils indlæg klippet

Hej Bodil!
Nu har jeg læst Kims og dit indlæg flere gange.

Jeg opfatter Kims indlæg, som en opfordring til at søge om der måske er
filmet arkivalier, inden der spørges i gruppen. HVIS det er tilfældet (for
det område/tidspunkt hvor man søger), er der måske en mulighed
for at se på den pågældende film/mikrofiche på et landsarkiv/Jesus Kristi
Dages Sidste Dages Helliges forskningsbibliotek.

Jeg opfatter ikke Kims indlæg som en kritik af "se HVAD jeg fandt til dig
hos mormonerne", men mere som et "Se SELV hvad der er filmet af mormonerne".

Til hver en tid vil jeg hellere spørge om et opslag på andre
nyhedsgruppe-læseres egne film/mikokort end bede om opslag på arkiv. Hvis
jeg har fundet ud af at der er filmet noget, som jeg kunne bruge en
oplysning fra, ville jeg ikke have noget imod at bede en af gruppens læsere
om et opslag.

Og tak Bodil, fordi du altid er venlig at søge på "mormonernes" database,
når nogen beder om hjælp til at finde aner.

Jeannie Kristensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-03-02 21:19

Jeg har et sæt mikrokort på 47 stk. fra Mormonerne fra 8.3.94 "Family
History Library" , "Locality Catalog". Disse kort indeholder hvad
mormonerne har filmet i Danmark. De er ordnet efter de gamle amter, og inden
for hvert amt er de ordnet efter sognene, således at man kan se hvad der er
filmet for det pågældende sogn, f. eks. kirkebøger og skifteprotokoller.
Jeg går ud fra at de samme oplysninger ligger på nettet, men jeg har altid
brugt mine egne kort.
Jeg vil gerne foretage opslag, blot jeg får amtets og sognets navn.
Venlig hilsen
Bodil

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:a6b3v9$t57$1@sunsite.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-03-02 22:30

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote
in message news:a6b3v9$t57$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg opfatter ikke Kims indlæg som en kritik af "se HVAD jeg fandt til dig
> hos mormonerne", men mere som et "Se SELV hvad der er filmet af

OK - det er helt sikkert mig, der er noget nærtagende -
efter at have fået på hattepulden i en anden ng.
Undskyld.

> Og tak Bodil, fordi du altid er venlig at søge på "mormonernes" database,
> når nogen beder om hjælp til at finde aner.

Velbekomme.

Mvh. Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-02 09:36

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev Fri, 8 Mar 2002
22:30:29 +0100

>mormonerne".
>
>OK - det er helt sikkert mig, der er noget nærtagende -
>efter at have fået på hattepulden i en anden ng.

Jeg kan jo naturligvis ikke vide, hvad Kim mener.

Men det er da rigtigt, at du til tider har måttet modtage kritik på
kirkens vegne. På den anden side er det vel også rigtigt, at du til
tider har opfattet selv tilfældige bemærkninger som angreb på kirken, og
følt dig nødsaget til at gå til modangreb på kirkens vegne.

Men jeg tror generelt set, at Bodil Madsen har ret i, at vi er en del
der værdsætter dine oplysninger, om hvilke data der er tilgængelige hos
LDS (også kaldet Mormonerne).

Fakta er jo, at LDS råder over en del materialer, som ikke er
umiddelbart og let tilgængelige her i landet. Feks. Kirkebøger efter
1891, feks. folketællinger 1901-1916, feks. Liber Dactus fra 1800
tallet, feks. en del skifteprotokoller, feks. kopier af brevvekslinger
fra Canceliet, feks. en del skattemandtal, osv....

Een ting er at jeg personligt er rigtig møghamrende sur over at de
danske myndigheder overhovdet har tilladt LDS at filme disse ting - uden
at sikre sig at de også blev alment tilgængelige på arkiverne her i
Danmark.
Men det må man jo altså laste de danske myndigheder, og ikke LDS, for.!

Velvidende at der er en rimelig høj fejlprocent, i visse dele af de data
man kan finde hos LDS, så er jeg ikke i tvivl om at ganske mange her i
gruppen bruger dem og også har (større eller mindre) udbytte deraf.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-02 11:22

Hej Arne Feldborg!
Jeg, Bodil Madsen, har ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at jeg
værdsætter Bodil Grove Christensens oplysninger.
Det er min opfattelse at Rigsarkivet har kopi af alle de film, som
mormonerne har optaget, og at de kan ses på Rigsarkivet.
At der er nogle man ikke umiddelbart har kunnet få lov til at se, skyldes
nok mere Arkivlovens tilgængelighedsregler og Kirkeministeriets
bestemmelser. Iøvrigt kan man købe kopier af disse film for små kr. 500,-
pr. stk., men det kan du få nærmere oplysninger om på Statens
Filmningscenter i Viborg.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-03-02 12:20

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev i en meddelelse:

> Det er min opfattelse at Rigsarkivet har kopi af alle de film, som
> mormonerne har optaget, og at de kan ses på Rigsarkivet.

Og der kan jeg tilføje, at du - efter min mening - har fuldkommen
ret deri!

Såvidt jeg har forstået på flere forskellige af Rigsarkivets flinke
arkivarer, var det netop en betingelse for at mormormonerne
kunne få lov til at filme, at der skulle afleveres en kopi til RA,
af alt, hvad mormonerne filmede: Hvilket efter min mening også
kun er rimeligt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-03-02 20:26

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> wrote in message news:3c89efd1$0$34011

> [...]
> kunne få lov til at filme, at der skulle afleveres en kopi til RA,
> af alt, hvad mormonerne filmede: Hvilket efter min mening også

Noget for noget, det var den handel, kirken indgik,
da vi fik lov til at filme arkivalierne. Og alt det,
vi har filmet, ligger som kopifilm på danske arkiver,
formodentlig Rigsarkivet.
Og det er vel i grunden ikke så galt? Det har da også
dannet basis for at lave microfichkort af filmene,
det har vi så alle mulighed for at få glæde af,
og arkiverne muligheden for at tjene penge på,
hvis de ellers vil og må.

Mvh. Bodil.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-02 21:13

Microkortene med kopier af kirkebøger er ikke lavet på grundlag af
mormonernes film. De er så vidt jeg har forstået, lavet på grundlag af
fotokopier af kirkebøgerne.
Det var i hvert fald tilfældet for det mikrokort for Svenstrup sogn på
Als, hvor jeg opdagede at der manglede affotografering af 100 konfirmationer
i perioden 1696 - 1702.
Det gjorde jeg Statens Filmningscenter i Viborg opmærksom på. De har
efterfølgende fået rettet fejlen, og jeg har fået tilsendt et nyt mikrokort,
hvor de 100 konfirmationer er med. Jeg håber så, at de statslige arkiver
også har fået dette mikrokort. Kortet med fejlen har nr. 4/4.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-03-02 23:28

> [...]

> dannet basis for at lave microfichkort af filmene,
> det har vi så alle mulighed for at få glæde af,
> og arkiverne muligheden for at tjene penge på,

Kære Bodil

Vi er simpelthen 100 % enige om dette

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-02 23:46

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev Sat, 9 Mar 2002 11:22:20 +0100

>Det er min opfattelse at Rigsarkivet har kopi af alle de film, som
>mormonerne har optaget, og at de kan ses på Rigsarkivet.

Ja Rigsarkivet har een kopi af hver film, Og det er jo fint nok for dem
der bor i omegnen af København.
Men ikke engang landsarkiverne har kopier af dem.

>bestemmelser. Iøvrigt kan man købe kopier af disse film for små kr. 500,-
>pr. stk.,

Mig bekendt må rigsarkivet ikke sælge kopier af de egentlige
mormonfilm.?
Og iøvrigt har det fornyligt været fremme, at Rigsarkivets kopier er så
slidte at det allerede er for sent at tænke på viderekopiering af disse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 10-03-02 00:07

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev:

> Ja Rigsarkivet har een kopi af hver film, Og det er jo fint nok for dem
> der bor i omegnen af København.

Hvis vi fx. tager filmene med de nordjyske kirkebøger (som jeg fx.
har glæde af), er det vel ikke helt urimeligt, at de er tilgængelige
i København, og ikke i Viborg, hvor i jo har de originale bøger.

Hvad angår filmene af de tilsvarende sjællandske kirkebøger,
burde de vel så til gengæld være tilgængelige i Viborg. Men, det
er lige før jeg tror, at de befinder sig på LAK. Og, det er jo - efter
min mening - ikke fair overfor nordjyderne.

> Men ikke engang landsarkiverne har kopier af dem.

En del af filmene befinder sig altså på LAK, og ikke på RA,
men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at der er noget, der
halter der.

Men, der må vi så rette bebrejdelserne mod det danske
arkivvæsen: At man ikke - i tide - fik trukket nogle ekstra
kopier og fik disse fordelt på de respektive landsarkiver.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-03-02 01:04

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev Sun, 10 Mar 2002 00:06:30 +0100

>Hvis vi fx. tager filmene med de nordjyske kirkebøger (som jeg fx.
>har glæde af), er det vel ikke helt urimeligt, at de er tilgængelige
>i København, og ikke i Viborg, hvor i jo har de originale bøger.

Der kan jo være en vis logik i det du skriver der (Jeg går ud fra, at
det nu er kirkebøger efter 1891 det handler om).

Men det ændrer jo ikke det forhold, at jeg feks. ikke har mulighed for
at købe mikrokort af disse kirkebøger. Pga. arbejde mv. er det meget
forskelligt hvornår og hvorlænge jeg har tid til at arbejde med
slægtsforskning.
Og det er af samme grund næsten umuligt at planlægge et arkivbesøg i god
tid. Men hvis jeg selv har mikrokortene, så kan jeg gribe chanchen når
den er der, uanset om det så er en halv time eller en hel dag.

Og det ændrer jo heller ikke det forhold, at en bekendt der bor i
Portland, Oregon i USA faktisk har nemmere adgang til nyere kirkebøger
fra det sogn jeg bor i - end jeg selv har.

> [...]
>er lige før jeg tror, at de befinder sig på LAK. Og, det er jo - efter
>min mening - ikke fair overfor nordjyderne.

Jeg mener at *alt* hvad der er filmet (uanset af hvem) som minimum burde
være tilgængelig på Rigsarkivet og alle Landsarkiver.

Og så skal man jo iøvrigt også huske på, at Nordjylland i den her
sammenhæng ikke bare er Vendsyssel, men hele Jylland - fra Kongeåen og
opad.

>Men, der må vi så rette bebrejdelserne mod det danske
>arkivvæsen: At man ikke - i tide - fik trukket nogle ekstra
>kopier og fik disse fordelt på de respektive landsarkiver.

Det er jeg 100% enig i. Og det fremgik (forhåbentlig) også klart af mit
første indlæg i tråden, samt af andre indlæg jeg tidligere har skrevet
om emnet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 10-03-02 02:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev:

> Der kan jo være en vis logik i det du skriver der (Jeg går ud fra, at
> det nu er kirkebøger efter 1891 det handler om).

Ja, netop det jeg har kunne finde fra nordjyske sogne
efter 1891 og frem til 1914-20, har været uvurderligt for
mig, idet jeg ingen mulighed har haft, for at kunne tage
til Viborg og skulle betale for flere døgns indkvartering.

Og jeg mener selvfølgelig, at folk i Jylland skulle have
haft den samme mulighed i forhold til de sjællandske
kirkebøger, som jeg har haft med de nordjyske i
perioden 1891-1914-20.

> [...]
> at købe mikrokort af disse kirkebøger. Pga. arbejde mv. er det meget
> forskelligt hvornår og hvorlænge jeg har tid til at arbejde med

Nej, det har du ret i, men der jeg et andet problem gør
sig gældende: Nemlig at Kirkeministeriet udgør en
stopklods, idet de jo opererer med en væsentlig længere
utilgængelighedsfrist end arkiverne gør.

Såvidt jeg har forstået, er det nemlig okay, at vi har adgang
til at kigge i disse data mens vi er på arkivet, hvor arkivloven
gælder. Men, teoretisk set må vi ikke tage disse oplysninger
med os ud af arkivet, fordi det udenfor arkivet er Kirkemini-
steriets utilgængelighedsfrist der gælder.

Dette ændrer selvfølgelig ikke ved, at det kun er rimeligt,
at folk, der ikke har så gode muligheder for at komme på
arkiverne, får mulighed for, enten at hjemlåne eller købe
mikrokortskopier af disse kirkebøger.

> Og det er af samme grund næsten umuligt at planlægge et arkivbesøg i god
> tid. Men hvis jeg selv har mikrokortene, så kan jeg gribe chanchen når
> den er der, uanset om det så er en halv time eller en hel dag.

Jamen, jeg kan ikke være uenig, og iøvrigt er det ofte
sådan, at man slet ikke kan komme til på arkiverne,
fordi behovet/interessen overstiger kapaciteten. Og
der er det jo ulige meget billigere at stille mikrokort
til rådighed for hjemlån/salg, end det er at bygge nye
store prestigebygninger.

> Og det ændrer jo heller ikke det forhold, at en bekendt der bor i
> Portland, Oregon i USA faktisk har nemmere adgang til nyere kirkebøger
> fra det sogn jeg bor i - end jeg selv har.

Det var faktisk det jeg prøvede at sige til Kim, i en
anden tråd, at mange amerikanere faktisk ofte har
nemmere adgang til filmede udgaver af danske
arkivalier, end mange danskere har.

Hvad er det iøvrigt Gary T. Horlacher har fat i her?:

http://www.horlacher.org/denmark/1700/index.html

> Jeg mener at *alt* hvad der er filmet (uanset af hvem) som minimum burde
> være tilgængelig på Rigsarkivet og alle Landsarkiver.

Ja!

> Og så skal man jo iøvrigt også huske på, at Nordjylland i den her
> sammenhæng ikke bare er Vendsyssel, men hele Jylland - fra Kongeåen og
> opad.

Jo, men det modsvares vel meget godt af, at Sjælland i
denne her sammenhæng ikke bare er Sjælland, men
også Bornholm, Møn, Lolland og Falster (for nu blot at
nævne de største af de omliggende (og fjerntliggende)
øer.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-03-02 10:38

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev Sun, 10 Mar 2002 02:27:53 +0100

>Hvad er det iøvrigt Gary T. Horlacher har fat i her?:
>
>http://www.horlacher.org/denmark/1700/index.html

Ja det må du da nok spørge om.

Men som han selv skriver "The 1700 census of men in Denmark is not a
well known document"

Men hvis man kigger på nogen af de lister han har lagt ud, så ser det jo
faktisk ud til at han har fat i ganske mange navne.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-03-02 16:08

> [...]
>
> Men hvis man kigger på nogen af de lister han har lagt ud, så ser det jo
> faktisk ud til at han har fat i ganske mange navne.?

Det ligner en anskaffelse af en værnepligtig hær til de mange svenskekrige
på det tidspunkt. Husk på, fodbolden var endnu ikke opfundet )
Det er i hvert fald en slags mandtalsliste meget få af os har hørt om før.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-03-02 01:29

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 11 Mar 2002 16:08:08 +0100

>Det ligner en anskaffelse af en værnepligtig hær til de mange svenskekrige
>på det tidspunkt. Husk på, fodbolden var endnu ikke opfundet )

Klart nok, hvis man på det tidspunkt har gennemført en tælling af mænd
og drenge - så har det enten været fremtidige soldater eller fremtidige
skatteydere man har været ude efter.

>Det er i hvert fald en slags mandtalsliste meget få af os har hørt om før.
>Med venlig hilsen Bent Fleron

Ja, det undrer også mig en del. Især da hvis han har ret i at ca.
halvdelen af denne tælling er bevaret.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 12-03-02 11:18

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse:

> Ja, det undrer også mig en del. Især da hvis han har ret i at ca.
> halvdelen af denne tælling er bevaret.?

Ja, det må under alle omstændigheder være interessant, at få
undersøgt dette spørgsmål.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bente Aaris

Dato : 12-03-02 17:59

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i melding

> Ja, det må under alle omstændigheder være interessant, at få
> undersøgt dette spørgsmål.

Bare et gæt, men det har måske noget med amtregnskaberne at gøre?
som man kan læse om på den laaange adressen her:

http://www.google.com/search?q=cache:XwYpf8Ddhn0C:www.sa.dk/ra/brugearki
vet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan
g_da

Mvh
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 12-03-02 18:11

"Bente Aaris" <aaris@c2i.net> skrev i melding

> [...]
http://www.google.com/search?q=cache:XwYpf8Ddhn0C:www.sa.dk/ra/brugearki

vet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan

eller (glemte at få med denne):

http://www.google.com/search?q=cache:ZTMNcSQMHHgC:www.sa.dk/ra/brugearki
vet/RAsaml/foer1848/rentekammer/S393.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan
g_da

Mvh
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 12-03-02 19:39

"Bente Aaris" <aaris@c2i.net> skrev i melding

> "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i melding

> Bare et gæt, men det har måske noget med amtregnskaberne at gøre?
> som man kan læse om på den laaange adressen her:

Det er nok denne link det handler om:

http://www.google.com/search?q=cache:XwYpf8Ddhn0C:www.sa.dk/ra/brugearki

vet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan
> g_da

Se her hvad Horlacher oplyser om på sine sider:

Lists of men (mandtal) from whom the soldiers and reserve soldiers could
be chosen.
Most important is list 1700/1701. Also list of 1733 and 1741.
Military lists and sources can be grouped in about four types of
records:

True list of men (mandtal) including all men.
The only one that seems to be available for all of Denmark which
included all
of the population was the 1700 list. This list includes all of the men
by household with
age and relationship to each other or occupation listed. It can be a
tremendous source
for genealogists. These records have been preserved for many counties of
Denmark
and are found in the Amtstue Arkiv (County Revenues Archive)
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!
in each of the Landsarkiver (provincial archives).

Mvh
Bente Aaris

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-03-02 09:56

On Tue, 12 Mar 2002 19:39:04 +0100, Bente Aaris wrote:

> Det er nok denne link det handler om:
>

> http://www.google.com/search?q=cache:XwYpf8Ddhn0C:www.sa.dk/ra/brugearki
>>
> vet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan

Der henvises ovenfor til Google's (ophavsretskraenkende ?) kopi.
Man kan ogsaa bare gaa til rigsarkivets egen side paa

http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Bente Aaris

Dato : 13-03-02 14:19

"Lars Kr. Lundin" <news-55@lklundin.dk> skrev i melding

http://www.google.com/search?q=cache:XwYpf8Ddhn0C:www.sa.dk/ra/brugearki

vet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm+skattemandtal+1700&hl=da&lr=lan

> Der henvises ovenfor til Google's (ophavsretskraenkende ?) kopi.

Nåh, men det var nu altså ikke lige min hensigt at henvise til noget
sådan,
men at søge og finde frem til skattemandtal år 1700.

> Man kan ogsaa bare gaa til rigsarkivets egen side paa
>
> http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/foer1848/regnskaber/B0571.htm

Ja, hvis man kender til siden på forhånd og ved at den indeholder noget
om 1700 .

Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 13-03-02 21:15

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i melding

> Ja, det må under alle omstændigheder være interessant, at få
> undersøgt dette spørgsmål.

I Family Historie Library Catalog findes disse oplysninger:

Title 1700 Male census [Denmark]
Stmnt.Resp. transcribed by Gary T. Horlacher
Authors Horlacher, Gary Thomas, 1967- (Main Author)

Notes Indhold: b. 1. Frederiksborg county -- b. 2. Åkær county
(after 1794 listed as Hads district in Århus county).
--------
Med navne- og stednavneregistre.
Subjects Denmark, Frederiksborg - Census - 1700
Denmark, Århus, Hads herred - Census - 1700
Copies
Call Number Location
948.9 X29h v. 1 FHL INTL Book
948.9 X29h v. 2 FHL INTL Book

Format Books/Monographs
Language Danish
Publication Salt Lake City : Horlacher, Gary T., 2001
Physical 2 b. : kort.

Subject Class 948.9 X29

Bente Aaris

Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-03-02 03:03

"Bente Aaris" <aaris@c2i.net> skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> Notes Indhold: b. 1. Frederiksborg county -- b. 2. Åkær county
> (after 1794 listed as Hads district in Århus county).

Hej Bente

Når man læser på Gary Horlachers internet sider,
får man (jeg) indtryk af, at vi her har en relativ
upåagtet - bred - kilde.

Iflg. Horlacher drejer det sig om en tælling, af
ALLE mænd (og drenge) i Danmark. Og selvom
tællingen kun omhandler mænd, er det jo stadig
en hoved-kilde.

Horlacher skønner så (eller gætter på), at halvdelen
af denne tælling stadig er intakt. Og, hvis halvdelen
af denne kilde virkelig er intakt, så er det stadig -
efter min mening - en vigtig hoved-kilde.

Spørgsmålet er så, om halvdelen af denne tælling
virkelig er intakt. Og hvis det er tilfældet, undrer jeg
mig over, at denne kilde er så relativ lidt kendt, som
tilfældet tilsyneladende er.

Jeg mener, en bred kilde over måske halvdelen af
alle hankønsvæsener i Danmark i 1700/1701, burde
vi vel alle kende til. Men, jeg vidste fx. ikke bedre,
end at den tidligeste af bevarede FT'er er 1787. Så
har jeg ganske vist hørt om en lidt tidligere FT, der
imidlertid er gået tabt.

Nu er jeg godt klar over, at det her ikke er en egentlig
FT, men for Frederiksborgs vedkommende nævner
Horlacher, at i visse tilfælde nævnes mændenes øvrige
familie, selvom de ikke tælles med.

På Horlachers sider kan vi så se, at han altså har
transscriptioner fra Frederiksborg Amt, Skanderborg
Amt og Åkær Amt. Men, der slutter festen så også,
og derfor synes jeg det kunne være interessant at
finde ud af, i hvilke områder - helt præcis - tællingen
er bevaret.

For mit eget vedkommende vil jeg da også prøve
at dykke ned i problematikken, og forhøre mig
på arkiverne ved først givne lejlighed. Men, lige
her og nu er jeg travlt beskæftiget med at løse
nogle programmeringsopgaver, så det bliver ikke
lige i morgen

Såvidt jeg bedømmer det, lægger Horlacher op
til et storstilet projekt i Amerikansk regi. Og, det
er vel egentlig lidt ærgerligt, da vi vel burde være
de første til at kende vores egne kilder.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 14-03-02 20:12

Hej alle

On Thu, 14 Mar 2002 03:03:05 +0100, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

> [...]
>
>Iflg. Horlacher drejer det sig om en tælling, af
>ALLE mænd (og drenge) i Danmark. Og selvom
>tællingen kun omhandler mænd, er det jo stadig

Disse militære ruller kan findes i LAVs guide under: De ældste amter
s. 14-29 i gruppe E. Udskrivningsvæsen under de enkelte amtsarkiver.
Her kan man se hvor forskelligt disse gamle lister er bevaret i de
enkelte amter.
Således findes i Skanderborg og Åkær amter (B 5 C): Ruller mandtaller
og lister 1700-10.
Koldinghus Amt (B 6 C) har Reservelister 1701-85.
Havreballegaard, Stjernholm og Kalø amter (B 5 A) har ruller og lister
1703-97 m.v.

Men langt de fleste andre amter har intet

Det ser ud til, at Horlacher har fundet næsten alt, hvad der findes af
disse spændende lister fra år 1700.

>Horlacher skønner så (eller gætter på), at halvdelen
>af denne tælling stadig er intakt. Og, hvis halvdelen
>af denne kilde virkelig er intakt, så er det stadig -
>efter min mening - en vigtig hoved-kilde.

Så vidt jeg kan se, er det langt under halvdelen, der er bevaret.
I hvert fald er der intet fra de amter, jeg er mest interesseret i,
Skivehus og Lundenæs og Bøvling amter.

De mange ekstraskattemandtaller, bl.a. den meget omfattende og
landsdækkende fra 1699/1700 har kun familieoverhovedets navn.

Jens V. Olsen

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 14-03-02 23:34

Horlachers kildegrundlag er de såkaldte "landeværnsruller", som blev optaget
i forbindelse med Frederik den Fjerdes oprettelse af en dansk landmilits
1701. Landmilitsforordningen af 22. februar 1701. (En art forløber for
stavnsbåndet).

Se fhv. landsarkivar Jens Holmgaards doktordisputats: "...uden at landet
besværes". Studier over Frederik 4.s landmilits med særligt henblik på
spørgsmålet om stavnsbånd og bønderkarlenes vilkår i øvrigt.
Udgiverselskabet ved Landsarkivet for Nørrejylland, 1999.

Landsarkivet for Nørrejylland udgav 1972 en "Oversigt over
Udskrivningsarkivalier 1700-1788 i Landsarkivet for Nørrejylland". Heri
findes s. 7-27 en meget udmærket gennemgang af udskrivningsvæsenet i
perioden, samt en redegørelse for de forskellige rullers tilblivelse. Og
naturligvis en fortegnelse over det bevarede materiale.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 15-03-02 00:16

"Jens V. Olsen" <jvo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse:

> Men langt de fleste andre amter har intet
>
> Det ser ud til, at Horlacher har fundet næsten alt, hvad der findes af
> disse spændende lister fra år 1700.

Ja, det var netop det man kunne frygte, at der ikke er
bevaret nær så meget, som Horlacher giver udtryk for

> Så vidt jeg kan se, er det langt under halvdelen, der er bevaret.
> I hvert fald er der intet fra de amter, jeg er mest interesseret i,
> Skivehus og Lundenæs og Bøvling amter.

Ja, og det forklarer så også, at tællingerne måske er
mindre kendte

med venlig hilsen

Arne

Fra : Claus Harkjær

Dato : 09-03-02 18:03

Hej Kim
Det var da en fin oplysning at få. Og linket kendte jeg ikke, men det
gør jeg nu. Tak for det!!

Og til "brokkerne": Hvorfor skal I altid være så nedgørende? Det er da
muligt, at materialet er på Rigsarkivet, men - tro det eller ej - der er
slægtsforskere, som har fast arbejde og derfor ikke har mulighed for at
besøge bemeldte arkiv. Og her er linket ganske fortræffeligt.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-03-02 18:51

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> skrev i en meddelelse:

> Og til "brokkerne": Hvorfor skal I altid være så nedgørende?

Hvorfor dog være så indebrændt, når dit ærinde så tydeligt
er begrænset til det, at svine folk til?

Men, tak alligevel, for et godt og frigørende grin

med venlig hilsen
Arne

Fra : Claus Harkjær

Dato : 10-03-02 16:21

Jeg er skam ikke indebrændt. Jeg bliver bare så træt af næsten hver
eneste gang, der er oplysninger om dette eller hint link, så kommer den
sædvalige række af det jeg kalder "brokkerne". Det er de samme - og du
ved jo godt hvem det er - og de afsporer som oftest tråden. Ganske som
denne.

/Claus Harkjær

Fra : Arne Eckmann

Dato : 11-03-02 01:14

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> skrev :

> ... så kommer den sædvalige række af det jeg
> kalder "brokkerne". Det er de samme - og du
> ved jo godt hvem det er ...

Ja, jeg har godt lagt mærke til, at i er nogle stykker,
som ofte brokker jer over andre deltagere her i
gruppen

Men, det gør nu ikke så meget. Der skulle jo helst
være plads til os alle, og ind imellem er jeres brok
jo også ret underholdende: Den ros skal i have

med venlig hilsen
Arne

Fra : Familien Kristensen

Dato : 09-03-02 19:41

> [...]
> slægtsforskere, som har fast arbejde og derfor ikke har mulighed for at
> besøge bemeldte arkiv. Og her er linket ganske fortræffeligt.

Hej Claus!
Det kan også bruges til at spare mere tid på arkivet. F.eks. skulle jeg se
fødte drenge i Randers i 1876. Jeg mener at Randers i perioden 1814-1891 har
ca. 33 mikrokort. Inden jeg tog på arkivet lavede jeg en udskrift af, hvad
de enkelte mikrokort indeholder. På den måde sparede jeg tid på at "fjumre"
med kortene. Da jeg så havde fundet min ane i 1876 og alderen på hans mor,
kunne jeg gå direkte ind på det kort, hvor hendes dåb var indført.

Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : jensaxel

Dato : 10-03-02 01:39

Jeg har købt kopi af adskillige rullefilm hos Statens filmcenter, eller hvad
det nu hedder i Viborg, og jeg synes ikke kvaliteten er dårligere end
mikrokortene, snarere tværtimod, da jeg kan få et større billede på min
microfilmlæser med filmene end med mikrokortene. Om det så er min gamle
microfilmreader 3M 936 AR, som kan læse både kort og film, der er helt
forkert, det ved jeg ikke. Der gik godt nok mere end et år, inden jeg fik
dem, de undskyldte sig med meget store opgaver for det norske rigsarkiv. Jeg
har lige købt mikrokort fra FT 1921, der gik kun 14 dage.

mvh
jensaxel

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:a6dl0g$4ee$1@sunsite.dk...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-03-02 02:11

"jensaxel" <jensaxel@oncable.dk> skrev Sun, 10 Mar 2002 01:38:55 +0100

>Jeg
>har lige købt mikrokort fra FT 1921, der gik kun 14 dage.

Fkt. 1921 er en helt ny affotografering - direkte fra originalkilden.
Der er altså ikke tale om affotografering af ældre Xerox-kopier.
Og ej heller om kopier af hverken mormonfilm eller andre rullefilm.

Og da affotograferingen nu er afsluttet, så er ekspeditionstiden (lige
som med de fleste andre mikrokort) kun den tid der går til kopiering og
forsendelse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kim Melchior

Dato : 10-03-02 13:50

alt foregående klippet

Det var da en værre hvepserede jeg fik åbnet her.

Det var ikke min mening at give nogen en på pulden, og jeg undskylder
hvis det er blevet taget på den måde.

Der er et par ting som jeg gerne vil nævne.

Når mormonerne filmer noget som helst, så er det en del af kontrakten
at de giver en donor kopi til dem der har ophavsretten til det de
filmer, så for exsempel i forbindelse med alle de ting de har filmet i
de danske arkiver, har de givet en donorkopi til den danske stat, ie
Rigsarkivet.

Jeg har talt med flere som har købt kopier af mormon filmene, og det
foregår gennem Landsarkivet i Viborg. Så vidt jeg forstår, så koster
sådan en film mellem 500 og 600 kroner. Det er op til arkivet i Viborg
hvad det er muligt at købe og hvad de lægger restrictioner på.

Jeg kan dårligt se at de danske arkiver har lagt, skal vi kalde dem,
de originale donor kopier ud til afbenyttelse på arkiverne. Derfor er
det op til Landsarkivet i Viborg at lave nye kopier når de gamle er
slidt op. Jeg er sikker på at hvis de originale er i en dårlig
forfatning så vil Mormonkirken vil være villig til at lave nye kopier
til de danske arkiver hvis de får deres udgifter dækket og det går
gennem de officielle kanaler.

En jeg ved der har købt en del kopier af mormon filmene er John
Christensen. Han arbejder med et project hvor han er i færd med at
lægge alle skifterne fra Bornholm ind på en CD-ROM, hvilket vil være
til gavn for alle de der forsker på Bornholm. Han er ikke færdig med
det endnu, men tilbyder at sælge en kopi af hvad han har lagt ind
indtil nu for jeg tror det er 200 kroner. Alle ved at det er ikke
noget nogen vil blive rig af, og det beløb han beder om er kun til at
hjælpe ham med at dække de udgifter han har til de film som han
bruger. Han har brugt i hundredvis af timer på dette project, hvis
ikke i tusindvis. (Hvis der er nogen der er interesseret i flere
oplysninger om dette sæt jer i forbindelse med mig).

Med hensyn til de mikrofiche af kirkebøgerne der går op til 1891 mange
omtaler i de foregående indlæg, så er de ikke produceret af
mormonerne. Det er igen Landsarkivet i Viborg der står for dem. Jeg
skal lade det være usagt om Landsarkivet har brugt mormon filmene som
basis for disse microfiche. Så vidt jeg forstår så kan de bestilles
gennem Landsarkivet i Viborg og prisen er 15 kroner per fiche.

En anden ting som jeg ikke har set nævnt her i tråden er at der er
mange ting der kan bestilles hjem fra Mormon arkivet og bruges i deres
Familie Historie Centre. Hvad jeg hentyder til er for eksempel
kirkebøger fra Sverige og Norge samt andre lande. Mange danskere har
også slægtninge der er emigreret eller forfædre i udlandet, og der kan
forskes i arkivalier fra disse lande i de forskellige Familie Historie
Centre. Der er Familie Historie Centre de følgende steder i Danmark:

Ålborg
Riishøjsvej 20
DK-9000
Ålborg,

Århus
LangenAlle 31
DK-8000
Århus,

Kobenhavn
Maglegårds Alle 83
DK-2860
Søborg,

Esbjerg
Spangsbjerg Møllevej 34
DK-6700
Esbjerg,

Fredericia
Kaltoftevej 27
DK-7000
Fredericia,

Frederikshavn
Nils Juelsvej 51
DK-9900
Frederikshavn,

Odense
Lahnsgade 58
Odense C,

Slagelse
Skovvejen 50
DK-4200
Slagelse,

Mormonerne har også andre ting til rådighed. De har deres web-sider
som jeg tidligere har henvist til, der kan findes på

http://www.familysearch.org/

De følgende kilder kan komme op ved en søgning der:

1) AF (ANCESTRAL FILE)
Ancestral file er en database af slægtsoplysninger der er blevet
indsendt til mormonkirken. Oplysningerne er IKKE blevet kontrolleret.
Ideen bag dette program var at hvis vi alle sendte vores oplysninger
ind og de blev lagt ind i samme database, så kunne duplikerede
oplysninger blive sammen lagt og det færdige produkt ville have flere
oplysninger end nogen af os havde hver i sær. Dette program var en
fiasko. ANCESTRAL FILE er så smæk fuld af fejl og alt hvad der
findes der skal dokumenteres, men det skal vi jo altid gøre med det vi
får fra andre. Oplysningerne derfra kan bruges som en rettesnor, men
pas på. Det er muligt at finde ud af hvem der sendte oplysningerne ind
til ANCESTRAL FILE, men mange ting blev indsendt så tidligt som
begyndelsen af 80'erne så adresserne er ikke længere korrekte.

2) PRF (Pedigree Resource File)
Denne database er næste generation af ANCESTRAL FILE. Denne database
er til rådighed på CD-Rom og er til rådighed i Familie Historie
Centrene, den kan også kobes til hjemmebrug. Jeg er ikke klar over
hvor de kan kobes, men det kan personalet i Familie Historie Centrene
oplyse. På nuværende tidspunkt tror jeg der er 30 CD-Rommer.
Oplysningerne er igen indsendt til mormonkirken. Forskellen mellem
ANF og PRF er at det er de originale oplysninger der er i PRF, de er
ikke forandret, og der kan være kilde angivelser med deri. De angiver
også hvem der indsendte oplysningerne.

3) IGI (International Genealogical Index)
Denne database indeholder dåb og vielser. Hvis du søger efter et
bestemt navn, så kan IGI bruges. Hvis du du laver en søgning og nogle
oplysninger kommer op du kan bruge, brug dem, men vær opmærkson at det
er dåbsdatoen der er indført hvis både en fødselsdato og dåbsdato er
angivet. Vær også opmærksom på at det IKKE dækker hele landet og at
der er mange dåb og vielser der ikke er medtaget. Det er også
oplysninger der er indsendt og medtaget i IGI som ikke kan
dokumenteres.

4) VRI (Vital Record Index)
Denne database indeholder også dåb og vielser. Mormonkirken havde for
en del år siden et navne ud dragelses program, hvor frivillige
gennemgik forskellige kirkebøger og førte oplysningerne ind på kort,
hvorfra de nu er overført til databaser. Mange af navnene er medtaget
i IGI. De oplysninger der var uddraget men ikke er kommet med i IGI
er nu gjort tilgængelige i VRI. Vær opmærksom på at dette uddragnings
arbejde er gjort af amerikanere som i mange tilfælde ikke kender
dansk, og mange fejl er begået.

Min personlige mening er at der er lavet mange fejl. Personligt ville
jeg have uddraget navnene fra København og storbyerne først i stedet
for de mindre landsogne. Så vi ville have haft en slags index dertil.
Den anden store fejl er at da de lavede VRI så kunne de have taget
alle de oplysninger der er medtaget i både IGI og VRI og lagt dem ind
i samme database. Resultatet ville være et forholdsvis godt index til
de danske kirkebøger. Men det er der ikke noget at gøre ved nu. Jeg
vil sige vi skal være glade for hvad der er vi kan bruge i vores
forskning.

Dette her var en ordentlig smøre, men jeg håber at der var værd tiden
det tog at gennemlæse det og at der er oplysninger som andre kan
bruge.

Kim Melchior