OSX netværk og internet?
Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-03-02 20:02

Først: jeg er totalt newbie på OSX så dette er måske et banalt problem:

Jeg er løbet ind i et problem i OSX: Jeg har forbundet vores to iMac'er:
flatpanel med osx og DVSE med os9.2, med et krydset ethernet kabel, det
er der ikke de store problemer med. Jeg kan også forbinde til
internettet (USB-ADSL modem), men kan derefter ikke få forbindelse til
noget som helst derude: "The speciied site could not be found on the
server"(browser) og "Kunne ikke finde serveren"(news og mail) er de
typiske fejlmeldinger. Problemet "løses" ved at slukke den "gamle", hvis
jeg ellers kan overtale fruen til det, men der må da være en smartere
løsning.?

mvh.
Kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 20:37

In article <1f8oxbl.1upkxkz3qjfauN%kajc@nospam.mac.com>,
kajc@nospam.mac.com (Kaj Christiansen) wrote:

> Problemet "løses" ved at slukke den "gamle", hvis jeg ellers kan
> overtale fruen til det, men der må da være en smartere løsning.?

Sæt en router op på Mac OS X maskinen, komamdolinie programmet "ipfw"
som findes i din Mac OS X installation skulle kunne gøre det.

Det kræver dog, at du redigerer en textfil i hånden, hvis det er for
uoverskueligt kan du bruge en front-end ved navn "Brickhouse" (find den
på versiontracker).

Alternativet er at smide 100$ efter NetIProuter til Mac OS 9 eller
15-2000kr efter en hardware router. Har din ISP ikke en routerløsning
til ethernet, istedet for USM modemet?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-03-02 08:18

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Alternativet er at smide 100$ efter NetIProuter til Mac OS 9 eller
> 15-2000kr efter en hardware router. Har din ISP ikke en routerløsning

Nu hælper en router vel kun på at man kan få begge maskiner på
internettet, til det formål har jeg i det sidste års tid benyttet
IPNetRouter på OS9, mit problem er at få bare den ene på: Der er ingen
problemer hvis den anden maskine er slukket det er først når de begge er
tændt at problemet opstår: så kan jeg sagtens få den til at forbinde til
internettet, men den kan ikke udnytte forbindelsen; det virker som om
den leder efter serverne på den anden maskine i stedet for uden for
huset. Eller også blokerer lokalnettet for internettet. Jeg kan ikke
helt genneskue hvad det er der sker/ikke sker.

mvh.
Kaj.

--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-03-02 08:37

In article <1f8pvty.jb7tnwzoof7wN%kajc@nospam.mac.com>,
> [...]

> huset. Eller også blokerer lokalnettet for internettet. Jeg kan ikke
> helt genneskue hvad det er der sker/ikke sker.

Hvordan er dit netværk konfigureret?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-03-02 09:39

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvordan er dit netværk konfigureret?

Indbygget ethernet:

Konfigurer: Manuelt
IP-adresse: 192.168.0.1
Subnetmaske: 255.255.255.0

Appletalk: Aktiv

Og på den anden (Med OS9.2)
samme bortset fra:
IP-adresse 192.168.0.2

mvh.
kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-02 09:34

In article <1f8pvty.jb7tnwzoof7wN%kajc@nospam.mac.com>,
kajc@nospam.mac.com (Kaj Christiansen) wrote:

> Jeg kan ikke
> helt genneskue hvad det er der sker/ikke sker.

Hvordan er din TCP/IP-opsætning samt IPNR indstillet?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-03-02 09:43

> Hvordan er din TCP/IP-opsætning samt IPNR indstillet?

Nu er IPNR ikke aktiv; jeg forsøger at gøre den nye iMac med OSX til den
primære computer incl. at internetforbindelsen ikke afhænger af at den
anden er tændt.
TCP/IP-opsætning:
Indbygget ethernet:

Konfigurer: Manuelt
IP-adresse: 192.168.0.1
Subnetmaske: 255.255.255.0

Appletalk: Aktiv

Og på den anden (Med OS9.2)
samme bortset fra:
IP-adresse 192.168.0.2

mvh.
Kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-02 10:41

In article <1f8q06f.6y9ucocpvs3kN%kajc@nospam.mac.com>,
> [...]

> Nu er IPNR ikke aktiv; jeg forsøger at gøre den nye iMac med OSX til den
> primære computer incl. at internetforbindelsen ikke afhænger af at den

Hvad med gateway/router adresse?

iMac'en med OS X skal fungere som router, dvs den skal være gateway for
iMac 2. iMac 1 får en IP-adresse fra USB-modemet (går jeg ud fra), så
den bør være sat til at hente IP-adressen automatisk.

Du har ikke fast IP-adresse, vel?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-03-02 10:19

kajc@nospam.mac.com (Kaj Christiansen) writes:

> [...]
> huset. Eller også blokerer lokalnettet for internettet. Jeg kan ikke
> helt genneskue hvad det er der sker/ikke sker.

Kunne du aabne Terminal.app naar problemet er der og skrive

netstat -nr

og klippe-klistre resultatet tilbage hertil?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-03-02 18:14

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Kunne du aabne Terminal.app naar problemet er der og skrive
>
> netstat -nr
>
> og klippe-klistre resultatet tilbage hertil?

Routing tables

Internet:
Destination Gateway Flags Refs Use Netif
Expire
default link#2 UCSc 0 0 en0
62.198.255.20 62.198.17.40 UH 0 0 ppp0
127.0.0.1 127.0.0.1 UH 5 1423 lo0
192.168 link#2 UC 0 0 en0
192.168.0.1 127.0.0.1 UHS 0 0 lo0

--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-02 07:52

> Routing tables
>
> Internet:
> Destination Gateway Flags Refs Use Netif
> Expire
> default link#2 UCSc 0 0 en0
> 62.198.255.20 62.198.17.40 UH 0 0 ppp0
> 127.0.0.1 127.0.0.1 UH 5 1423 lo0
> 192.168 link#2 UC 0 0 en0
> 192.168.0.1 127.0.0.1 UHS 0 0 lo0

Din diagnose er korrekt. Ovenstaaende fortaeller hvordan den leder
efter et givent IP-nummer. Kig i soeljen til hoejre. Det siger
hvilket netvaerksinterface et givent IP-nummer havner paa. Du har tre
forskellige enheder i dit system. "en0" som er dit netvaerkskort,
"ppp0" som er en ppp-forbindelse, og "lo0" som er et loopback
interface (skal vaere der for at man kan have og bruge 127.0.0.1 som
standardalias til maskinen selv).

Det interessante kommer i hvor de forskellige IP-numre kommer hen. Du
kan se at 127.0.0.1 kommer til lo0, som den skal (linie 3) og at hele
192.168.x.y segmentet (linie 4) sidder paa dit netvaerkskort til den
anden maskine. Det er ogsaa godt nok. Af hastighedsgrunde (saa
pakkerne ikke skal ud paa kablet) er 192.168.0.1 sat til lo0 (linie
5), hvilket ogsaa er ok.

Du har herudover en ppp-forbindlese til 62.198.255.20 nettet som gaar
via 62.198.17.40 hvilket formentlig (jeg kan ikke lige huske de
praecise detaljer) er det IP-nummer som du har faaet tildelt af din
udbyder.

Problemet ligger i linie 1, hvor "default" er sat. Det er den default
gateway som netvaerkslaget sender alle pakker til som den ikke selv
ved hvor skal hen. Denne er traditionelt sat af opkoblingen til
udbyderen, som - hvis man koerer netvaerk - er via DHCP, og hvis det
er via ppp er en del af konfigurationen - Som du kan se saa sidder den
paa "en0" som er dit netkort, og det er jo forkert, da du kun har den
anden maskine paa der.

Jeg tror at du har faaet sat default gateway paa din statiske
IP-nummer tildeling til dit netkort, og at denne ikke overskrives af
ppp-informationerne fra din udbyder. Det er ihvertfald der jeg vil
foreslaa dig at kigge: Slaa "Default gateway" fra paa
netkortsopsaetningen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-03-02 20:57

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

snip

Tak for den omhygelige analyse og forklaring, den fik mig på sporet: Det
var i netværk under aktive netværksporte hvor der var fejl i den
rækkefølge portkonfigurationerne blev prøvet i. Efter at have flyttet om
på dem virker det

Tak til alle for hjælpen i denne omgang; jeg vender nok tilbage med
andre spørgsmål.

mvh.
Kaj.

--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...