Andet multimedie
bentjuul 3670
Ren CMYK-hvid i Photoshop 6
Fra : Storm

Dato : 06-03-02 21:36

Det har aldrig irriteret mig før, selv om det nok altid har været sådan.
I Photoshop 6 er standard hvid/sort i det lille switch-ikon i
Tools-paletten ikke fuldstændig hvid, men 1% cyan.
Nu har jeg smidt hvidt i nogle udtoninger og så ses den 1% cyan tydeligt
på vores printer. Og det skal den ikke. Heller ikke selv om trykkeriet
ikke kan holde 1% cyan. Det ser grimt ud på print, og lige nu og her er
det det der tæller.

Jeg har prøvet at ændre det i preferencer - Transparency og Gamut. Men
den hopper tilbage til 1% cyan.

Den sorte er heller ikke 100 % sort, men C:96 M:83 Y:80 K:90.
Jeg har prøvet at slå farvestyring fra, men det er heller ikke det.
Jeg kan ændre det fra gang til gang selvfølgelig, men kan man virkelig
ikke ændre det default - og hvorfor er de som de er?

Er der nogen der ved det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : S. Peters

Dato : 06-03-02 23:06

in article 1f8n7kp.15alf8q7qfczkN%Ninzen@ofir.dk, Storm at Ninzen@ofir.dk
wrote on 06/03/02 21:36:

> [...]
> Jeg kan ændre det fra gang til gang selvfølgelig, men kan man virkelig
> ikke ændre det default - og hvorfor er de som de er?

Det er en fejl at din hvide er 1% cyan, den skal være helt hvid. At den
sorte ikke blot er 100% sort er der en grund til. Når du trykker sort
overprinter den andre farver og hvis der ikke er blandet andre procesfarver
i vil sort der overprinter andre farver se mere sort ud en de sorte områder,
der ikke lapper ind over andre farver. Men i din sorte er der dog noget mere
blandet i end der normalt burde være.
Arbejder du med farveprofiler til jeres printer?
Hvis ikke kunne du måske få sat indstillingen tilbage til helt hvid ved at
smide Photoshops preference-fil ud og lade programmet lave en ny.

M.v.h
S.Peters

Fra : Storm

Dato : 07-03-02 09:59

S. Peters <sup@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er en fejl at din hvide er 1% cyan, den skal være helt hvid.

Men jeg kan ikke ændre det default, hverken ved at lave en ny
preference-fil eller ændre det i Color Settings.
Når jeg starter programmet er det tilbage i 1% cyan. Min kollega har det
samme. Med og uden farveprofiler.

> [...]
> procesfarver i, vil sort der overprinter andre farver se mere sort ud en de
> sorte områder, der ikke lapper ind over andre farver.

Hmmmmmm, snakker du om når du placerer billeder over andre elementer i
et montage-program? Så opfatter de montageprogrammer jeg kender nu da et
billede som en enhed, uanset farver forskellige steder i billedet
(heldigvis). Hvis du har en Photoshop fil hvor et område er 100 % K og
et område der er 4-f sort vil de nu da efter min erfaring te sig ens med
hensyn til overprint/udsparing for underlæggende farver?
Men hvis det er det der alligevel er forklaringen, kunne det også være
forklaringen på den 1% cyan i hvid måske, selv om jeg synes det er lidt
langt ude. - Den med at ren hvid sparer ud, men så snart der er bare en
smule farve (også mindre end der kan trykkes) i hvid vil den diffusiere.
Måske har det betydning ved IN-RIP diffusiering, det har jeg ingen viden
om.

At en større flade med 100 % K i tryk oftest ser flad lidt mere grålig
ud er noget andet. Men OK, det er nok klart at når jeg arbejder i CMYK
vil en sort standard være en 4-f sort.

> Men i din sorte er
> der dog noget mere blandet i end der normalt burde være.

Sidder du på PC eller Mac? Jeg sidder på Mac som har højere Gamut, tror
du det er her forskellen er?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas

Dato : 07-03-02 13:23

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Sidder du på PC eller Mac? Jeg sidder på Mac som har højere Gamut, tror
> du det er her forskellen er?

Jeg sidder på en PC, og der er ikke noget cyan i den hvide. Den er 0,0,0,0

Hvilken verision af PS 6 kører du?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok ...?!?

Fra : Storm

Dato : 07-03-02 13:56

Thomas <flash4@it.dk> wrote:

> Jeg sidder på en PC, og der er ikke noget cyan i den hvide. Den er 0,0,0,0
>
> Hvilken verision af PS 6 kører du?

Adobe® Photoshop® 6.0.1 verisionen

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas

Dato : 07-03-02 18:51

> Adobe® Photoshop® 6.0.1 verisionen

Samme her. Så det er ikke det der er galt. Det må være noget med dine
colorsettings.

Fra : S. Peters

Dato : 07-03-02 17:24

in article 1f8o4pt.1kbd2cy96ud1cN%Ninzen@ofir.dk, Storm at Ninzen@ofir.dk
wrote on 07/03/02 9:58:

> [...]
Nina skrev

Hvis du har en Photoshop fil hvor et område er 100 % K og
> et område der er 4-f sort vil de nu da efter min erfaring te sig ens med
> hensyn til overprint/udsparing for underlæggende farver?

De opfører sig ens med hensyn til udsparing for underliggende farver, det
vil sige sort overprinter de underliggende farver. Hvis du har en
procesfarve blandet af f.eks. cyan og mangenta under den sort vil en 100%
ren sort blande sig med de 2 farver og blive dyb sort. Der hvor din sorte
farve ikke ligger over andre farver trykkes kun 100% sort som ser mere flad
ud. Derfor er det smart at blande procesfarver i den sorte så den også når
den ligger "alene" bliver dyb sort ellers får du 2 forskellige sorte farver
i dit dokument.

Jeg arbejder også på Mac og ikke det der er problemet.
Det med farveprofilen som kurt skriver lyder somom kunne være dit "problem".

M.v.h
S.Peters

Fra : Storm

Dato : 07-03-02 19:12

S. Peters <sup@tdcadsl.dk> wrote:

Lige et hurtigt svar i travlheden.

> [...]
> den ligger "alene" bliver dyb sort ellers får du 2 forskellige sorte farver

Jo, det sidste er jeg helt med på, jeg tror bare vi har snakket forbi
hinanden.

> Jeg arbejder også på Mac og ikke det der er problemet.
> Det med farveprofilen som kurt skriver lyder somom kunne være dit "problem".

Jo det var farvestyringen. Jeg synes jeg havde testet, at det ikke var
det. Men...

Slår jeg farvestyring helt fra står den til hvid 0 i alle og sort: C:75,
M:68, Y:67, K:90. Altså noget lysere end Madsens.

Jeg har normalt bare en farveprofil der er bygget over Euroscale coated
v2.

Hvis jeg vælger Europe Prepress Default i Colorsettings bliver den også
ren hvid og sort: C:95, M:83, Y:82, K:90. - Som Madsens indstillinger.

Der er noget her jeg lige skal have kigget efter i sømmene. Jeg må lige
tjekke profilerne fra vores trykkerier.

Tak for hjælpen alle. Printene er printet - med en "håndlavet" hvid

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 03:09

Storm skrev:

> Det har aldrig irriteret mig før, selv om det nok altid har
> været sådan. I Photoshop 6 er standard hvid/sort i det lille
> switch-ikon i Tools-paletten ikke fuldstændig hvid, men 1%
> cyan.

Jeg har ikke 1 % cyan i min hvide standard-farve i Photoshop 6.01
"tihvertifald." Der står 0 over hele linien, men min sorte ser
sådan her ud: <http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/sort/cmyk.gif>

Måske din Color Settings-fil eller præferencefilen.(?)
<http://www.adobe.com/support/techdocs/6712.htm>

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-03-02 16:57

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:1f8n7kp.15alf8q7qfczkN%Ninzen@ofir.dk...
> Det har aldrig irriteret mig før, selv om det nok altid har været sådan.
> I Photoshop 6 er standard hvid/sort i det lille switch-ikon i
> Tools-paletten ikke fuldstændig hvid, men 1% cyan.

Det afhænger af den valgte farveprofil.

Med Avisprofilen fra Danske Dagblade får jeg også 1% cyan i den hvide.
Skifter jeg til Euroscale Coated er den 100% hvid.
Håber du kan bruge det til noget.

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 17:18

Kurt Lund skrev:

> Med Avisprofilen fra Danske Dagblade får jeg også 1% cyan i
> den hvide.

Det gør jeg ikke. Her står også 0 over hele linien i den hvide,
hvis jeg nulstiller for- og baggrundsfarve i værktøjspaletten.
Den sorte skifter afhængig af hvilken profil jeg har valgt i CMYK-
setup, men ikke den hvide.
Med avisprofilen valgt, viser min sorte f.eks. C:60, M: 36, Y:38,
K:96.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 08-03-02 11:25

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> afhængig af hvilken profil jeg har valgt i CMYK- setup, men ikke den
> hvide. Med avisprofilen valgt, viser min sorte f.eks. C:60, M: 36, Y:38,

Nu har jeg tonset rundt og tjekket mine farveprofiler og er lidt
undrende. Igen.

Hvis jeg henter den nyeste af danske dagblades avisprofiler på nettet:
ddpff_200_np.icc

Så får jeg i sort: C:64, M: 38, Y:41, K:99.
Det giver total farve mængde i sort på 242. Det er lidt højt. Din er
vist bedre 230 (det passer med min "skolelærdom") - er det også ddpff?

Og hvid: C:1, M: 1, Y:1, K:0. Ja, faktisk ligger den og veksler mellem
dette og kun C:1. Afhængig af om jeg dobbeltklikker på for- og
baggrundsfare i værktøjspaletten eller om jeg smider den hvide
baggrundsfare ind i et tom billede...

Jeg fatter ikke lige det med hvid. Hvad er det egentlig den skal vise?
Er det omfaget der kan gengives på tryk Højlys-punkt og Skyggepunt?
En avis kan vist da ikke gengive hvid: C:1, M: 1, Y:1, K:0?
Eller 1% cyan?

Eller er det Skyggepunkt og ingenting.
Jeg har tænkt på den som hvid uden punkt. Men ingen af de profiler jeg
har fra trykkerier er 0 i alle kanaler. Kun hvis jeg slår
colormanagement helt fra kan jeg få det.

Nå. Jeg kan jo lave hvid uden punkt hvis jeg skal bruge det, bare jeg er
opmærksom på det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 15:15

Storm skrev:

> [...]
> Det giver total farve mængde i sort på 242. Det er lidt højt.
> Din er vist bedre 230 (det passer med min "skolelærdom") - er

Ja, det er denne her:
<http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/profil/avisprofil.gif>

Og den viser så dette her i farverne: (Photoshop 6.01 til pc)
<http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/profil/avisprofil_sort.jpg>
<http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/profil/avisprofil_hvid.jpg>

> [...]
> for- og baggrundsfare i værktøjspaletten eller om jeg smider den
> hvide baggrundsfare ind i et tom billede...

Uanset hvordan jeg gør, så er værdien 0 over hele linien på den
hvide, hvis jeg sørger for at nulstille for- og baggrundsfarven
forstås.

> Jeg fatter ikke lige det med hvid.

Heller ikke her.

Madsen.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-03-02 20:52

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kan ændre det fra gang til gang selvfølgelig, men kan man virkelig
> ikke ændre det default - og hvorfor er de som de er?

Et gæt: Kan det have noget at gøre med Gammaindstillingerne - altså den
indstilling man laver så Photoshop passer til ens skærm, første gang man
starter det?

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Storm

Dato : 08-03-02 22:47

Lisbeth Hviid Jakobsen <ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Et gæt: Kan det have noget at gøre med Gammaindstillingerne - altså den
> indstilling man laver så Photoshop passer til ens skærm, første gang man
> starter det?

Nej, som mine hjælpere foreslog er det mine farveprofiler.
Men der er nu stadig nogle ting jeg ikke forstår med de
"hvid-indstillinger".

--
Venlig hilsen Nina