Christen Jenssen Jyde (+ 1613)?
Fra : Hermod Moursund

Dato : 06-03-02 20:12

Jeg er nordmannen som fortsetter min jakt på danske forfedre. Det var
jo slik at på denne tiden var mange i ledende stillinger i Norge av
dansk opphav. Slik også med denne:

Christen Jenssen Jyde (+ 1613) ble i 1578 omtalt som fogde i Orkdal i
Trøndelag. I perioden 1578-83 opptrådte han også som fogd i Namdal.
Vi treffer også på han i 1602 som Trondheim bys fullmektig til et
retterting i København. Da satt han som rådmann og i 1610 omtales han
som borgermester av Trondheim.

Christen var gift med Anne Hansdtr. Hennes opphav er ukjent, men er vel
dansk...

Kan noen hjelpe meg med Christens foreldre? Han het jo Jens Jyde og
levde på 1500-tallet.

Hermod Moursund

Fra : Jan Tuxen

Dato : 06-03-02 22:38

On Wed, 6 Mar 2002 19:11:49 +0000 (UTC), "Hermod Moursund"
<moursun@online.no> wrote:

> [...]
>Vi treffer også på han i 1602 som Trondheim bys fullmektig til et
>retterting i København. Da satt han som rådmann og i 1610 omtales han

Hvorfra ved du, at Christen Jyde var foged i Orkdal?
Svein Tore Dahl skrev i 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660',
1999, at han 'trolig' er den Christen Jensen, som omtales som foged i
Orkdal i 1578, men at man ikke får sikker viden om ham før 1580, hvor
han er foged i Namdal.
Har du en kilde, der nævner Christen Jensen Jyde som rådmand i
Trondhjem? Dahl skriver, at dette er sandsynligt, men nævner
eksplicit, at han ikke finder Christen Jyde omtalt som rådmand.

>Christen var gift med Anne Hansdtr. Hennes opphav er ukjent, men er vel
>dansk...

Sandsynligvis. Hendes far omtales med tilnavnet Jyde i ligtalen [Dahl,
1999]

>Kan noen hjelpe meg med Christens foreldre? Han het jo Jens Jyde og
>levde på 1500-tallet.

Du kan næppe slutte, at Christens far hed Jyde. Traditionen - i hvert
fald i Danmark - er, at nogle personer opkaldes efter det sted, som de
kommer fra, men ikke før de har forladt stedet. Hvis du har en viden
om, at det er Christens far (eller tidligere aner), som er flyttet fra
Jylland til Norge, så må du meget gerne indvie mig.
--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 07-03-02 18:04

Hej
Dette er måske lidt spændende, jeg har en slægt på Hornbæk, lige nord for
Helsingør som bærer betegnelsen Jyde efter deres navn. Der kunne være en
sammenhæng. De optræder fra sidst i 1600 tallet og fremefter
H.C.

Fra : Hermod Moursund

Dato : 09-03-02 17:49

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message

> [...]
> dansk...
>
> Kan noen hjelpe meg med Christens foreldre? Han het jo Jens Jyde og

Takk til HC!
Dette er jo et interessant spor.
Er det noen der ute som vet om noen Jyde'er i Helsingør?
Hermod Moursund
Takk til HC!
Ja, dette var et interessant spor.
Er noen som kjenner til noen foreldre med navnet Jyde
på 1500-tallet i Helsingør?
Hermod