Upload af billeder
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 06-03-02 19:45

Hej
Jeg er ved at lave en web-baseret adresseliste, hvor brugerne selv skal have
lov til at ændre deres data, og disse informationer gemmes i en
MySQL-database på siden, så informationerne er tilgængelige så snart
brugeren har godkendt dem. Så langt så godt.

Nu vil jeg udvide adresselisten med at have billeder af personerne i.
Personerne skal derfor selv have mulighed for at uploade deres billede til
siden. Hvordan gøres det?

Jeg er rimelig ny, så giv mig lige forklaringen ind med skeer. Jeg fik at
vide at PHP kunne gøre det, men er ikke særlig erfaren i det endnu.

MVH Emerik

Emerik Schultz-Petersen
Kollegiet i Søborg
Vangedevej 237, st. t. h.
DK - 2860 Søborg
(+45) 39 67 67 46 - (+45) 40 45 67 16
emerik@emerik.dk
ICQ: 101729184

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-03-02 08:25

Emerik Schultz-Petersen wrote:
> Nu vil jeg udvide adresselisten med at have billeder af personerne i.
> Personerne skal derfor selv have mulighed for at uploade deres billede til
> siden. Hvordan gøres det?

Du får lige et overblik, sådan ville jeg gøre det:

1) Lad brugeren uploade en fil.
2) Tjek at filen er et billede, og at det ikke er for stort osv.
3) Læg billedet i en passende mappe, giv det navn efter brugerens id
4) Skriv i databasen, at brugeren nu har et billede
5) Hvis der står i databasen, at der er et billede, så vis det

Sådan, nu kan du tage det ét skridt af gangen. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 07-03-02 10:16

> [...]
> 5) Hvis der står i databasen, at der er et billede, så vis det
>
> Sådan, nu kan du tage det ét skridt af gangen. :)

OK, men hvordan laves trin 1, hvis det skal foregå uden indblanding af
webmasteren. Det er meningen at webmasteren skal være arbejdsløs, når siden
er kodet.

MVH Emmer

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-03-02 15:27

> OK, men hvordan laves trin 1

http://dk.php.net/manual/
Brug din browsers søgefunktion, og søg på "upload". Så skulle du gerne
finde et link til:
http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.php

http://dk.php.net/getimagesize

http://dk.php.net/move-uploaded-file