Andet multimedie
streg tynd i start og bliver tykkere og ty~
Fra : flemming

Dato : 05-03-02 19:13

i Adobe Illustrator

Hvordan ?

mvh
Flemming

Fra : P.O.

Dato : 05-03-02 19:30

I Photoshop hedder denne funktion fade så mon ikke det er noget i den dur
med Illustrator.

/Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 05-03-02 20:34

flemming skrev:

> i Adobe Illustrator
>
> Hvordan ?

Du kunne f.eks. lave en trekant i retning af denne her:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/trekant.gif>
(Bemærk at jeg har zoomet 1200 % ind på trekanten, så den er ikke
ret stor.)

Når du har lavet trekanten kan du trække den ind i din Brush-
palette og vælge at du vil lave en såkaldt Art-brush:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/art_brush.gif>

Stil den sådan her: (standardindstillingen)
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/default.gif>

Med den valgt vil du så kunne lave streger der bliver tykkere og
tykkere.
Hvis du har brug for at regulere på stigningen f.eks. så tag ved
penslen i din Brush-palette, træk den ud på arbejdsområdet, foretag
dine ændringer og smid den ind i paletten igen.

Madsen.

Fra : flemming

Dato : 06-03-02 22:32

Mange tak for det fine svar !

Jeg har et ekstra spørgsmål: Hvis jeg vil slutte med tynd i begge ender, så
skal jeg sætte 2 trekanter op mod hinanden ?
Men det kan jo være svært at gruppere ens.

Er det noget med en 4 sidet polygon meget aflang ?

Eller ?

mvh
Flemming

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 02:56

flemming skrev:

> Jeg har et ekstra spørgsmål: Hvis jeg vil slutte med tynd i
> begge ender så skal jeg sætte 2 trekanter op mod hinanden ?

Ja, det kunne man f.eks.

> Men det kan jo være svært at gruppere ens.

Placering af figurer præcist i Illustrator er et kapitel for sig,
men det kan sagtens lade sig gøre. Den hvide pil, snap to point,
reflect-værktøjet, rotate-værktøjet osv.

> Er det noget med en 4 sidet polygon meget aflang ?

Det kunne f.eks. være en figur som denne her:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/figur.gif>
(Den er rundet lidt så den ikke har for skarpe kanter på midten,
for det vil kunne ses på stregen.)

Med en sådan figur lavet til en art-brush, kan du lave streger i
retning af disse:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/figurer.gif>

Kig evt. også på Colorization inde i Brush Options.
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/tykkere_streg/tint.gif>

Madsen.