FAQ til denne gruppe
Fra : Martin Edlich

Dato : 03-03-02 20:03

Nu må tiden være inde til en dk.edb.mac-autoriseret FAQ.

Lad os få nogen ofte stillede spørgsmål på banen i denne tråd, så vil de
blive webaliserede og lagt ud på en passende server, som vel meget
passende kan være mac.com.

En fornuftig inddeling vil være Klassisk OS og OS X, med underpunkterne
officeprogrammer, internetprogrammer, grafiske progammer,
musikprogrammer osv alt efter hvilke spørgsmål vi finder ud af der skal
være i FAQ'en.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-03-02 20:37

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
>
> Lad os få nogen ofte stillede spørgsmål på banen i denne tråd, så vil de
> blive webaliserede og lagt ud på en passende server, som vel meget

Er der nogle der har en kopi af den FAQ der i sin tid fandtes hos
MacPlanet?

I øvrigt stiller www.usenet.dk vist stadig serverplads til rådighed
for FAQ (OSS - Ofte Stillede Spørgsmål) tilhørende danske grupper.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 20:55

In article <m3u1rx1m0c.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Er der nogle der har en kopi af den FAQ der i sin tid fandtes hos
> MacPlanet?

Peter Gersmann ??

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-02 22:14

Hør, Morten, skal vi ikke foreslå folk at se, hvordan FAQ'en til
<rec.bicycles.*> er indrettet? Jeg synes, den er enormt smart. Simpel
HTML, opdelt logisk i grupper, og så er der nogle ganske pæne artikler
om flere af emnerne. Den er på:

<http://draco.acs.uci.edu/rbfaq/FAQ/index.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorfinn

Dato : 04-03-02 14:51

muenster@esenet.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote in message news:<1f8hp83.1w6dunr179ratoN%muenster@esenet.dk>...
> [...]
> <rec.bicycles.*> er indrettet? Jeg synes, den er enormt smart. Simpel
> HTML, opdelt logisk i grupper, og så er der nogle ganske pæne artikler

Enig Henrik.
http://www.nisto.com/mac er en Mac-FAQ og IMHO meget rodet.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-03-02 10:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> I øvrigt stiller www.usenet.dk vist stadig serverplads til rådighed
> for FAQ (OSS - Ofte Stillede Spørgsmål) tilhørende danske grupper.

Ja, det skulle jeg da bestemt mene. Sitet er forresten et af vores
(Netceteras) mest velbesøgte sites.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Thorfinn

Dato : 04-03-02 14:45

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote in message news:<m3u1rx1m0c.fsf@gen-v.net>...
> [...]
Rigtig god ide

Inden nogen kaster sig over projektet (selv om det allerede er sket)
synes jeg at der skal lidt mere styr på projektet.

Jeg foreslår at en mindre gruppe mennesker udnævnes som at danne en
projektgruppe (redaktionsgruppe) der:
- vedligeholder (sikrer at eksterne link virker)
- fylder på
- retter stavefejl og gør sproget let tilgængelig
- er de eneste der har skriverettigheder

Desuden skulle der være en del mennesker (konsulenter) der
- skriver indlæg
- sender spørgsmål og svar til redaktionen med angivet kapitelnummer
Kravet til denne gruppe mennesker skulle være at de jævlig læser
dk.edb.mac og kender til FAQs indhold.

Desuden mener jeg at:
- ideen om at "produktet" skulle være enkelt html, det gør det f.x.
nemt at pakke det hele, downlowde og læse FAQ fra lokal disk på en
anden maskine (Palm, 68k Mac, pezee) end den Mac, der lige har
problemer.
- Screenshots og andre billeder forstørrer behovet for båndbreden, men
er nogle gange uundværlig at forklare en GUI.

- Hvordan redaktionsgruppen producerer sådan en html fil (filstruktur)
er IMHO deres eget valg. Der er et hav af softwareprodukter der er
velegnet til det formålet. Redaktionen skal betjene værktøjerne,
derfor er valget deres.

hellere usenet.dk - det er her man begynder at søge en FAQ og
søgemaskinerne vil finde en FAQ på usenet.dk .

> I øvrigt stiller www.usenet.dk vist stadig serverplads til rådighed
> for FAQ (OSS - Ofte Stillede Spørgsmål) tilhørende danske grupper.
Hvem kan undersøge dette?

Jeg melder mig som medlem til den "skrivende gruppe".
Hvem gider at være medlem af redaktionen?

Når vi har rollerne som redaktør og konsulenterne fordelt, kan vi
diskutere struktur i selve FAQ.

Det skal ikke et indlæg der vil skyde projektet i seng. Jeg vil meget
gerne se sådan en FAQ op og står, men jeg har ikke tid nok til skrive
en helt masse og når jeg er færdig med det går det hele i koma.

hilsen
Sebastian Thorfinn

Fra : thomas tomcat

Dato : 04-03-02 14:59

d. 04/03/2002 14:44 skrev Thorfinn på thorfinn@forum.dk i artiklen
ad9385a.0203040544.79f3c4a8@posting.google.com:

> - retter stavefejl og gør sproget let tilgængelig

Endelig noget, jeg kan: Jeg er en kanon korrekturlæser.

Jeg er ikke særlig klog på "MacComputer". Derfor læser jeg så ofte, jeg kan,
hér på siden for at blive det.

Men hvis der ikke er andre (altså folk, der kan begge dele, og således kan
fange fejl, jeg ikke forstår alligevel), så kan jeg ihvertfald rette
stavefejl i de almindelige danske ord. Disse forekommer der jo stadig en
masse af mellem GUI og IMHO o.s.v.

Men jeg er kun en "nødløsning": Det bliver bedst med een, der også fatter
alle special-udtrykkene.

Thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 20:53

In article <newsspam3-0AC5B3.20032703032002@dtext.news.tele.dk>,

> Nu må tiden være inde til en dk.edb.mac-autoriseret FAQ.

Jeg er med

> [...]

> officeprogrammer, internetprogrammer, grafiske progammer,
> musikprogrammer osv alt efter hvilke spørgsmål vi finder ud af der skal

Det lyder som et fint udgangspunkt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-02 21:13

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg er med

Helle for at skrive afsnittet om cykler.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 21:21

In article <1f8hmfz.1nd3vtk7vop50N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Helle for at skrive afsnittet om cykler.

Det ok, hvis ikke det influerer på (for meget) på de Eudora spørgsmål
FAQ'en måtte rumme svar på.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-02 22:14

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det ok, hvis ikke det influerer på (for meget) på de Eudora spørgsmål
> FAQ'en måtte rumme svar på.

Min viden er nok ved at være obsolet, nu hvor vi går over til Mac OS X.
Jeg tror også, vi grundigt skal overveje, hvor meget krudt vi gider ofre
på klassisk Mac OS. Vi er ganske vist mange, der stadig bruger det, men
med den udvikling der er indenfor computere, varer det ikke længe.
Jeg ved godt, mange nu vil sige mig imod. Men husk, at om f.eks.
et år er situationen en helt anden. Jeg tror, det bliver ligesom da
cd'en udkonkurrerede lp'en. Det gik godt nok hurtigt.
Da Windows afløste DOS, og da Win95 afløste Win3.1 var der
masser af diskussioner i computerblade om, hvorvidt det kunne betale sig
at opgradere. Men da der var gået et år, var der ingen der så sig
tilbage.
På samme måde kan I roligt regne med, at der stort set ikke
udvikles til klassisk Mac OS mere. Nogle små sharewareting vil der altid
være. Mange sidder på samme måde stadig med en Mac Plus eller en Newton.
Det er helt fint. Men de store mainstreamprogrammer kommer ikke til
andet end Mac OS X.
Jeg sidder selv på Mac OS 9 endnu. Men så snart jeg får en ny
computer, brænder jeg alle broer bag mig. Mac OS X er fremtiden. Det er
virkeligheden, og den må vi se i øjnene.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 21:57

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Helle for at skrive afsnittet om cykler.

Så må jeg vel hellere bidrage med "What not to do in X"?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-03-02 20:18

muenster@esenet.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) writes:

> Helle for at skrive afsnittet om cykler.

Tjek. Hvis jeg får lov at beholde monopolet på svarene om l1) ygter
fra Cateye samt mærker "Nite Righter, 2) samt cykelcomputere fra
CatEye og Specialized.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 21:08

> [...]

> Lad os få nogen ofte stillede spørgsmål på banen i denne tråd, så vil de
> blive webaliserede og lagt ud på en passende server, som vel meget

Rigtigt, rigtigt, godt raad: Find et system der tillader flere folk at
skrive indlaeg uden en menneskelig moderator/ordstyrer som skal
godkende/smide paa nettet mv. Det vil forhindre at FAQ'en tilsander.

Der findes flere systemer som kan den slags - de kraever alle at man
har mulighed for at afvikle scripts paa webserveren.

En mulig loesning kunne vaere FAQ-O-matic, en anden noget Wiki noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 21:10

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Rigtigt, rigtigt, godt raad: Find et system der tillader flere folk at
> skrive indlaeg uden en menneskelig moderator/ordstyrer som skal
> godkende/smide paa nettet mv. Det vil forhindre at FAQ'en tilsander.

Jeg glemte lige.

Hvis der vaelges en FAQ-O-Matic loesning, har jeg scripts til at lave
en rigti paen tekstudgave der er velegnet til Email.

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-03-02 21:13

in article kkn0xp5s5v.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 03/03/02 21:10:

> Hvis der vaelges en FAQ-O-Matic loesning, har jeg scripts til at lave
> en rigti paen tekstudgave der er velegnet til Email.

Bruger den så QP?
--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 21:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Bruger den så QP?

Spoerg Morten. Mine programmer er transperante over for den slags
ting.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-03-02 21:29

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis der vaelges en FAQ-O-Matic loesning, har jeg scripts til at lave
> en rigti paen tekstudgave der er velegnet til Email.

Du skal være særdeles velkommen til at sætte et velegnet system op.

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-03-02 21:25

> Nu må tiden være inde til en dk.edb.mac-autoriseret FAQ.

Enig!

> Lad os få nogen ofte stillede spørgsmål på banen i denne tråd, så vil de
> blive webaliserede og lagt ud på en passende server, som vel meget
> passende kan være mac.com.

Fantastiskt!

> [...]
> officeprogrammer, internetprogrammer, grafiske progammer,
> musikprogrammer osv alt efter hvilke spørgsmål vi finder ud af der skal

OK, jeg har en til Officeprogrammer, gældende for klassisk [kan ikke
udtale mig om X].

_MS Office_
Q: Hvorfor kan jeg ikke vælge Dansk stavekontrol?
A: Fordi den ikke installerer Dansk som default. For at installere Dansk
stavekontrol skal du køre installeren Value Pack fra program CD'en.

_Outlook, Entourage_
Q: Hvorfor bliver programmet med tiden meget langsomt? Jeg har slettet
en masse emails og givet programmet mere RAM, men det hjælper ikke.
A: Fordi databasen skal komprimeres. Dette gøres ved at holde alt
[skiftespor] nede når programmet startes. Fra den fremkommende dialog
vælges "Typical Rebuild". Hvis du aldrig har gjort dette før kan det
tage noget tid.

_Excel_
Q: Jeg kan ikke få det nummeriske tastatur til at virke i Excel på mit
apple tastatur.
A: Hold shift nede mens du trykker på 'num lock' tasten, der er den tast
øverst til venstre på det nummeriske tastatur.

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-03-02 21:30

In article <1f8hmwl.h8z5x81c2yvi8N%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> OK, jeg har en til Officeprogrammer, gældende for klassisk [kan ikke
> udtale mig om X].

De ligger nu på min HD til senere brug.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-03-02 21:59

> [...]

> Lad os få nogen ofte stillede spørgsmål på banen i denne tråd, så vil de
> blive webaliserede og lagt ud på en passende server, som vel meget

Hmm, hvad med at benytte Faq-o-matic i stedet?
http://faqomatic.sourceforge.net/fom-serve/cache/1.html

Jeg har lavet en lynhurtig installation på:
http://www.gen-v.net/dk.edb.mac/

Fidusen ved FAQ-o-matic er, at alle kan hjælpe med at vedligeholde
spørgsmålene.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 22:06

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Jeg har lavet en lynhurtig installation på:
> http://www.gen-v.net/dk.edb.mac/

Ganske tom og alting.

Inden nogen gaar helt amok og begynder at fylde paa, saa diskuter lige
en overordnet struktur foerst. Det bliver den bedst af.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-03-02 22:38

In article <m3lmd91i84.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Hmm, hvad med at benytte Faq-o-matic i stedet?

Jeg vil nærmere sige også. Vi kan bruge den til at kaste spørgsmålene og
foreslåede svar op på, og så flytte det i et pænere format til en
passende server.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-03-02 10:27

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Jeg har lavet en lynhurtig installation på:
> http://www.gen-v.net/dk.edb.mac/

Kool^16 !

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-03-02 10:25

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Nu må tiden være inde til en dk.edb.mac-autoriseret FAQ.

God idé.

> [...]
> underpunkterne officeprogrammer, internetprogrammer, grafiske
> progammer, musikprogrammer osv alt efter hvilke spørgsmål vi finder

.... udskiftning af harddisk i iBook.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-03-02 23:13

> Nu må tiden være inde til en dk.edb.mac-autoriseret FAQ.

God ide! Lad mig sparke den i gang med nogle spørgsmål:

Q: Hvad gør gud i dk.edb.mac?
Q: Er bechd en daemon eller en kryptisk Mac OS X kommando?
Q: Hvordan slår man QP fra i Netscape 4.79 (128 bit)?
Q: Hvad betyder OT og hvorfor er der så mange akronymer i dk.edb.mac?
Q: Er ESPUG (Esbjerg SuperPisk User Group) et tæskehold?
Q: Kan Morten stave eller er det bare slåfejl?

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper

Dato : 08-03-02 20:48

in article 1f8jkyt.l9p47f5th1t2N%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 05/03/02 23:12:

> God ide! Lad mig sparke den i gang med nogle spørgsmål:
>
> Q: Hvad gør gud i dk.edb.mac?

Vantro hunde! Der er ingen Gud, untagen Steve Jobs. Vend røven i vejret 5
gange om dagen og bed til Cupertino.

> Q: Er bechd en daemon eller en kryptisk Mac OS X kommando?

Godt spørgsmål

> Q: Hvordan slår man QP fra i Netscape 4.79 (128 bit)?

Se spørgsmålet Q: Hvorfor skal man holde op med at bruge forældede
omnibusprogrammer og MS Internet Explorer og Outlook Express eller Entourage
i stedet?

> Q: Hvad betyder OT og hvorfor er der så mange akronymer i dk.edb.mac?

Afhænger af konteksten, læs spørgsmål om OpenTransport.
Netikettespørgmål vdr. Off Topic postings henvises til dk.admin.netikette

> Q: Er ESPUG (Esbjerg SuperPisk User Group) et tæskehold?

Quien sabe?

> Q: Kan Morten stave eller er det bare slåfejl?

Quien sabe?

--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Storm

Dato : 06-03-02 09:38

> [...]
> officeprogrammer, internetprogrammer, grafiske progammer,
> musikprogrammer osv alt efter hvilke spørgsmål vi finder ud af der skal

Det ville jeg nok bruge flittigt, ledte faktisk efter sådan en i
starten.

Jeg synes det ville være fedt med Mac-FAQ Netværk - er det en selvfølge
at netværks spørgsmål hører ind under de foreslåede overordnede punkter?
Eller skulle det have sit eget punkt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-03-02 11:27

In article <1f8mahe.1z12ud015cr4jgN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg synes det ville være fedt med Mac-FAQ Netværk - er det en selvfølge
> at netværks spørgsmål hører ind under de foreslåede overordnede punkter?

Netværk må høre ind under operativsystemet.

Fra : Storm

Dato : 06-03-02 16:55

> Netværk må høre ind under operativsystemet.

Godt - javel ja.
Puha - godt jeg ikke var røget i kill-filteret

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-03-02 20:25

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg synes det ville være fedt med Mac-FAQ Netværk - er det en selvfølge
> at netværks spørgsmål hører ind under de foreslåede overordnede punkter?

Jeg synes også, at det er et godt projekt. I dag er der en, der spørger
om Mac og ADSL fra TDC. Om et par måneder skal jeg nok også på ADSL, og
så vil jeg stille de samme spørgsmål igen. Til den tid kan man risikere,
at de, der ved besked, er blevet trætte af at give de samme svar. Altså
skal det kunne hentes under FAQ.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-03-02 21:21

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> [...]
> så vil jeg stille de samme spørgsmål igen. Til den tid kan man risikere,
> at de, der ved besked, er blevet trætte af at give de samme svar. Altså

Skriv et passende svar, så skal jeg klistre det ind i min samling

Thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-02 20:16

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Skriv et passende svar, så skal jeg klistre det ind i min samling
>
> Thomas

De, der vil påtage sig at sammenfatte svar inden for en bestemt
kategori, kunne måske foretage en søgning på, hvad der er blevet svaret
her i gruppen det sidste hele eller halve år. Eksempelvis er der en
guldbgrube af viden i de svar, der er givet om Toast bare siden nytår.

Venlig hilsen

Ove Steen