4 små Korat piger har set dagens lys :-)
Fra : Camilla Baird

Dato : 03-03-02 19:19

dvs det har de jo ikke endnu da deres øjne stadig er lukkede, men de
blev iaf født her i nat. Moder og børn har det godt - moren er meget
stolt af sine fire døtre.
Billeder kommer senere.
mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-03-02 19:51

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> dvs det har de jo ikke endnu da deres øjne stadig er lukkede, men de
> blev iaf født her i nat. Moder og børn har det godt - moren er meget
> [...]

Må jo ile med et tillykke..;))
Der er ikke rigtig noget som en hunkat med sine mivere..;))
Men jeg undrer mig lidt over at der kun er piger i kuldet, hvor ofte
sker det ??

Melissa har så hut jeg visker kun fået et kuld som alle var af samme
køn nemlig hanner og hun *suk* nåede at få fem...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-02 20:34

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg undrer mig lidt over at der kun er piger i kuldet, hvor ofte
> sker det ??

Jeg tør ikke svare på, hvor tit det sker, men
omkring 75 % af alle killinger, der bliver født, er
hankillinger, så det *er* noget særligt, at få 4 piger.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-03-02 20:42

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> [...]
> omkring 75 % af alle killinger, der bliver født, er
> hankillinger, så det *er* noget særligt, at få 4 piger.

Det var ellers ikke så lidt..:chok:
Skyldes det så en overdødelighed hos hankillinger (jeg tænker mens de
er mindre), som man også ser hos mennesker ??
Eller skyldes det artens bevarelse senere i livet med territoriekampe
mm, selvom det nok ikke er så relevant i lige denne sammenhæng..

Jeg kan bare ikke lade være med at være nysgerrig *gg*

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-03-02 01:33

> [...]
> Eller skyldes det artens bevarelse senere i livet med territoriekampe
> mm, selvom det nok ikke er så relevant i lige denne sammenhæng..

Der bliver jeg dig svar skyldig, Henrik - jeg aner
det ikke

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-03-02 08:01

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> "Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der bliver jeg dig svar skyldig, Henrik - jeg aner
> det ikke

Det er bare i orden du kan jo ikke vide alt ;))

> Helle
> http://dekatten.dk
> http://kattenet.dk

Tænkte bare at der måske var en sammenhæng der, men når jeg tænker
nærmere over det, kunne jeg også forestille mig at det har noget at
gøre med videreførsel af én bestemt hankats gener, som jo slet ikke
vil blive videreført i samme grad hvis der er tale om hunkatte...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-03-02 17:52

> [...]

> Eller skyldes det artens bevarelse senere i livet med territoriekampe
> mm, selvom det nok ikke er så relevant i lige denne sammenhæng..

OK - du får lige min *private* teori...
Jeg tror, at "overvægten" af hanner hænger sammen med, at hankattene skal
kæmpe sig til en plads i hierarkiet for at få lov til at parre - og da katte
er fertile hele livet (ingen overgangsalder), kan hunkattene nå at få MANGE
kuld, hvorimod hankattene relativt hurtigt ville blive vippet af pinden til
fordel for en yngre og stærkere hankat.
Altså, som du selv skriver - flere hanner vil sikre artens bevarelse bedst
muligt, da det så - i princippet - altid vil være den stærkeste hankat, der
fører slægten videre.

Det er som sagt min teori, så intet videnskabeligt belæg for mine påstande

> Jeg kan bare ikke lade være med at være nysgerrig *gg*

Og det er helt OK - hvordan skulle man ellers få noget at vide...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-03-02 20:24

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:

> "Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev...

> Det er som sagt min teori, så intet videnskabeligt belæg for mine påstande

Heller ikke her men jeg er ret enig med dig, så kan vi jo lade det
være "vores" private teori..*gg*

> Og det er helt OK - hvordan skulle man ellers få noget at vide...

Se det er jeg heller ikke lige klar over...;))

Fra : Trine Piltoft

Dato : 04-03-02 17:47

Hej Camilla!

Et stort tillykke med killingerne - gode billeder du har fået taget -
det ligner ren idyl :0)

Trine
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Trine Piltoft

Dato : 04-03-02 17:50

Hej Helle (og Henrik)

> Jeg tør ikke svare på, hvor tit det sker, men
> omkring 75 % af alle killinger, der bliver født, er
> hankillinger, så det *er* noget særligt, at få 4 piger.

Den har jeg aldrig hørt før - altså den med de 75%.
Ifølge min genetiske viden, skulle der være ca. 50% chance for drenge og
50% for piger - altså ligeligt fordelt.
En gang imellem sker der så det at der kommer et rent pigekuld eller et
rent drengekuld, men jeg tror det er lidt "tilfældigt".
Man hører også om enkelte katte som stort set kun har fået piger (eller
drenge), men dette tror jeg ligeledes er tilfældigt.

Mvh. Trine

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-03-02 20:30

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> writes:

> Hej Helle (og Henrik)

> Den har jeg aldrig hørt før - altså den med de 75%.
> Ifølge min genetiske viden, skulle der være ca. 50% chance for drenge og
> 50% for piger - altså ligeligt fordelt.

Tjae, jeg er nu ikke lige så sikker det er ganske muligt i
"raceverdenen" at det forholder sig sådan, men skulle man se genetisk
på det ville det jo være langt nok med 10 % hanner, netop fordi en
hankat kan befrugte mange hunner på relativ kort tid....
At det så samtidig ville medføre en "degeneration" af arvemassen, alene
fordi der ikke vil være nogen garanti for den stærkestes overlevelse,
hvis det var for "let" at videreføre sine gener, synes jeg
understøtter argumentet...
I menneskenes verden fødes der også flere drengebørn end pigebørn
(naturligt altså, her bortses fra forskellige ideer..) fordi
drengebørn er svagere..

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-03-02 21:11

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man hører også om enkelte katte som stort set kun har fået piger (eller
> drenge), men dette tror jeg ligeledes er tilfældigt.

Jeg har tallet fra Teresa Guldager, som ikke
ligefrem er kendt for at strø om sig med tal, som
ikke har holdt i virkeligheden

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-03-02 22:02

Hej Helle!

> Jeg har tallet fra Teresa Guldager, som ikke
> ligefrem er kendt for at strø om sig med tal, som
> ikke har holdt i virkeligheden

Beklager, men hvis Terese virkelig har sagt det, så vil jeg vove den
påstand at hun tager fejl.

En hunkat har to x-kromosomer, og en hankat har et x og et y kromosom.
Hvis du stiller det op i en "formel", så vil det se sådan her ud.

I x I x
--------I---------I---------
x I xx I xx
--------I---------I---------
y I xy I xy
--------I---------I---------

Øverste vandrette linie er hunkattens kromosomer, og yderste venstre
lodrette linier er hankattens kromosomer. De øvrige 4 felter er
resultatet, når kromosomerne bliver kombineret. 2 stk. xx (hunkatte) og
2 stk. xy (hankatte). Dette giver altså 50% af hvert køn (vel at mærke i
teorien).

Var iøvrigt ved at lave en sammentælling af mine egne killinger.
Ud af ialt 19 overlevende killinger, har de 10 været piger, og de 9
været drenge.
Jeg ved godt at det ikke er meget at lave "statistik" på - men jeg har
altså også kun i snit et kuld om året :0)

mvh. Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-03-02 23:48

> [...]
> En hunkat har to x-kromosomer, og en hankat har et x og et y kromosom.
> Hvis du stiller det op i en "formel", så vil det se sådan her ud.
SNIP

Hej Trine

Tror sådan set godt, at Helle ved, at der i teorien er 50-50 for at få enten
hanner eller hunner, men det ændrer jo ikke på det faktum, at der faktisk er
mange teorier om, hvorfor tingene bliver som de gør...
Inden for nogle dyrearter er det kulde/varme, som er medbestemmende for, om
det bliver hunner eller hanner - og det kunne det jo sådan set også godt
være inden for katte, altså fx at sædceller bærende et y-kromosom bedre kan
overleve høje temperaturer, svømmer hurtigere (måske fordi de "vejer"
mindre, da y-kromosomet er noget mindre end x-kromosomet) eller hvad ved jeg
(aner ikke en dyt om det - har bare hørt vældig mange udbrede sig med
forskellige teorier...).

> Var iøvrigt ved at lave en sammentælling af mine egne killinger.
> Ud af ialt 19 overlevende killinger, har de 10 været piger, og de 9
> været drenge.

Min statistik ser således ud - og den er lavet ud fra både overlevende og de
killinger, som desværre måtte aflives/døde.
I alt 47 killinger har 24 været hanner, 19 hunner og 4 er ikke identificeret
(dødfødte).
Det er naturligvis heller ikke det største materiale at lave statistik på -
er fx ret sikker på, at Teresas materiale er NOGET større!!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-03-02 20:57

> [...]
>
> Melissa har så hut jeg visker kun fået et kuld som alle var af samme
> køn nemlig hanner og hun *suk* nåede at få fem...

Jeg ved ikke hvor usædvanligt det er - mit allerførste kuld for 8 år
siden var også 4 hunner. Siden har jeg haft blandede kuld og flere kuld
på to hvor begge var drenge...
mvh Camilla

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 03-03-02 20:31

Iih, tillykke med familieforøgelsen.
Glæder mig til at se billeder og til at høre ALT om deres udvikling
mvh. Katrine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-02 20:33

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> dvs det har de jo ikke endnu da deres øjne stadig er lukkede, men de
> blev iaf født her i nat. Moder og børn har det godt - moren er meget
> stolt af sine fire døtre.

Tillykke med de små tøsebørn Hvor er du heldig
- og så kun piger ! Skønt !
Vi glæder os til billederne

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-03-02 20:59

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> wrote in message
> dvs det har de jo ikke endnu da deres øjne stadig er lukkede, men de
> blev iaf født her i nat. Moder og børn har det godt - moren er meget
> [...]
Tillykke tillykke.

Jeg tilslutter mig koret af "kan-vi-snart-få-nogen-billeder"

Hilsen

Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://www.cutiecats.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 03-03-02 22:01

Masser af tillykke herfra *S*
Glæder mig til at se billeder.

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Kate

Dato : 05-03-02 20:36

> [...]

> dvs det har de jo ikke endnu da deres øjne stadig er lukkede, men de
> blev iaf født her i nat. Moder og børn har det godt - moren er meget

Tror egentlig ikke at jeg fik sagt tillykke. Glæder mig til at se
billeder/killinger

Der bli'r vel lejlighed til at sukke over deres billeder den 15/3,
ikke?

Kate

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-03-02 21:44

Jeg må indrømme jeg tager flest digitalbilleder for tiden - de er
nemmere at sortere i og loade op uden scanner... Men jeg har da også et
mere traditionelt kamera et sted...