[DVD] In the Mood for Criterion
Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-03-02 13:06

Jeg fik (med nogen forsinkelse) endeligt Criterions udgave af Wong Kar-Wais
In the Mood for Love ind af brevsprækken i weekenden.

Det er en ordentlig moppedreng. Selve æsken er af samme, tykke
dobbelt-DVD-type som selskabet egen Spartacus og Anchor Bays Opera LE.
Coverdesignet er minimalistisk nydeligt, og det må være en smagssag om man
foretrækker dette eller den franske udgave.

Indholdet er omfattende og ser umiddelbart ud til at have det meste
tilfælles med den roste franske/britiske/belgiske SE af samme film. Det
gælder bl.a. interviews, fraklip og tekstmateriale. Criterions udgave
indeholder dog ikke ved første øjekast madopskrifter, Mah-Jong-spil eller
Tony Leungs musikvideo. Film Masterclass-foredraget med instruktøren fra
Cannes 2000 er heller ikke i multi-angel som den på den europæiske version,
hvilket egentligt ikke er noget stort tab.

Til gengæld indeholder Criterions DVD Wong Kar-Wais kortfilm Hu Yang De Nian
Hua, den 45 minutter lange baggrundsdokumentar @In the Mood for Love og en
fyldig tryksag på 48 sider med det sædvanlige kritiker-essay og HELE
novellen, der inspirerede filmen.

Det må siges at være mere end tilfredsstillende. Især hvis man var så heldig
at nå og forudbestille den til £16.99 hos futureent.com

DVD'en er naturligvis anamorfisk og angives til at være i 1.66:1. Som før
ved dette format diskuteres størrelsesforholdet allerede ivrigt. Jeg har
personligt ingen problemer. Framingen ser fuldstændigt korrekt ud på min
skærm, så måske er det i virkeligheden som sidst (The Vanishing) et
spørgsmål om overscan

Der er ofret en ny digital overførsel fra en 35mm interpositiv på In the
Mood for Love. Filmen står flot og rent og fremhæver Christopher Doyles
usædvanligt smukke, farvemættede fotografi, der i mine øjne hørte blandt
årets 2 allerbedste. Jeg er desværre ikke i stand til at sammenligne direkte
med den europæiske udgave, så for nogen vil det sikkert være værd at vente
på, at anmeldere når omkring det punkt. Jeg kan dog uden problemer sige, at
Criterions udgave er en af de flotteste (hvis ikke DEN flotteste)
DVD-præsentation af en filmproduktion fra Hong Kong, jeg har lagt mine små,
plirrende synsnerver på.

DVD'en indeholder tre lydspor: DD2.0, DD 5.0 og et spor med musikken og
effekterne isolerede. Lyden er overført direkte fra de digitale elementer i
Hong Kong, men modsat den europæiske SE indeholder denne udgave ingen
LFE-kanal. Det mærkes ikke, og man kan med rette undre sig over, hvorfor
kanalen overhovedet er inkluderet i den europæiske version. Der er kun meget
begrænset aktivitet i de laveste frekvensområder. Også på lydsiden er
udgivelsen forbilledlig i forhold til, hvad vi ellers er vant til fra dette
verdenshjørne.

Jeg kan ikke anbefale filmen og Criterions udgivelse af denne nok. Er man i
forvejen ynder af Wong Kar-Wai, eller har man mod på at prøve noget nyt, så
er der ingen grund til at betænke sig. Har man allerede den europæiske SE,
er det dog nok værd at vente på deciderede sammenligninger af de to udgaver.

MVH
Jens