Tyge Nielsen (1595-1640) --- Niels Johnse~
Fra : Hermod Moursund

Dato : 03-03-02 11:55

Niels Johnsen (f. 1569) kom sannsynligvis til Nord-Norge og tok såkalt
borgerleie, dvs. han drev handelsvirksomhet om somrene for så å reise
sørover etter det. Hans ukjente hustru var visstnok født i 1573.

Deres sønn Tyge Nielsen (1595-1640) livnærte seg som skredder og var
gift med Ingeborg Pedersdtr. Trane (1602-77) og fikk 3 barn.

De kom visstnok fra et sted som het Røkier ved Tønder i Danmark. Vet
noen noe mer om disse personene?

Hermod Moursund

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 03-03-02 13:44

Hermod Moursund wrote:

> De kom visstnok fra et sted som het Røkier ved Tønder i Danmark. Vet
> noen noe mer om disse personene?

Her må man vist gøre reklame for Krabsen:
http://sql.krabsen.dk/stednavne/spg1_soundex.phtml

Det mest oplagte forslag, der kommer ved at søge her, er Rørkær (-kjær,
-kiær, -kier) i Tønder Kommune.

mvh tb

Fra : Per Nermo

Dato : 03-03-02 14:17

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message
> [...]
> gift med Ingeborg Pedersdtr. Trane (1602-77) og fikk 3 barn.
> De kom visstnok fra et sted som het Røkier ved Tønder i Danmark. Vet

Det er vel Røkier-folket du er ute etter, men
om Ingeborg har jeg notert at hun etter Thyges død
giftet seg med nordlanshandler Hans Steffenssøn Krog
som eide Lilleskog (Lille Schoug), Ibestad. Ingeborg var
d. av Peder Christenssøn Thrane og Karine Michelsdatter,
hun fra Stavanger og han fra Viborg i Danmark og
sorenskr. i Hardanger og Voss, fogd i Sunnhordland,
begge døde i Stavanger.

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : May Teistevoll

Dato : 03-03-02 21:01

Hei,

Hvilken kilde bruker du som viser at Ingeborg var datter av Peder
Christensen Trane/Karine Michelsdatter?

May Teistevoll

Fra : Per Nermo

Dato : 04-03-02 00:22

"May Teistevoll" <mteistev@online.no> wrote in message
> Hvilken kilde bruker du som viser at Ingeborg var datter av Peder
> Christensen Trane/Karine Michelsdatter?

Det har jeg ikke notert. Er det omstridt ?

Jeg har forøvrig notert hennes døtre Marit og
Øllegård. Hva heter det 3. barnet ?

Per Nermo

Fra : May Teistevoll

Dato : 04-03-02 19:18

Ved Niels' død står hun oppført bare med 2 døtre. Skal det være et 3. barn?

Jeg vet ikke om hun er datter av Peder Trane, men jeg tviler på det. Hun er
ikke nevnt som datter i "Familien Kielland" hvor Traneslekten er utførlig
behandlet. Og enda viktigere: Hun er ikke nevnt i en primærkilde av 1631 da
hennes øvrige "søsken" er arvinger til en gård i Stavanger: Michel Pedersen
Trane, Christen Pedersen Trane, Margrethe Pedersdatter Trane, Mathias
Hansens hustru og hustruens to brødre Peder og Simen Hansen.

Jeg skulle derfor gjerne visst hva Ingeborgs slektsforbindelse til Trane er
bygget på.

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 04-03-02 20:59

> [...]
> Hansens hustru og hustruens to brødre Peder og Simen Hansen.
>
> Jeg skulle derfor gjerne visst hva Ingeborgs slektsforbindelse til Trane

Jeg har oplysningen fra Ole Martin Kinnapel "Slekten Trane fra Viborg",
Kristiansund 1978, der skriver at foged over Sund-Hordaland Peder
Christensen Trane med hustruen Karine Michelsdatter havde børnene:
Margrethe, Karen, Christen, Michel, Knut (bosat i Vegsund) og Ingeborg.

Endvidere kalder Trygve Krokmyrdal hende for Ingeborg Pedersdatter TRANE i
NST 15 (1956), s. 379. På side 376 kalder han også hustruen til
«bergensborger Christen Matthiesen, med borgerleie Leikvikhamn i
Tjeldsundet» for Øllegård Tygesdatter TRANE.

Men ingen af stederne/kilderne giver en forklaring eller henvisning til en
primærkilde.

Simon Ellefsen,
København

Fra : Hermod Moursund

Dato : 03-03-02 16:15

> [...]

> gift med Ingeborg Pedersdtr. Trane (1602-77) og fikk 3 barn.
>
> De kom visstnok fra et sted som het Røkier ved Tønder i Danmark. Vet

Takk, Per.
Trane-slekta har jeg trukket linjene helt til Tøger Pettersen Trane
(1400-52).
Vet vi noe om Tyges far Niels Johnsen og hans ukjente hustru?
Hermod

Fra : Hermod Moursund

Dato : 04-03-02 22:30

> [...]

> gift med Ingeborg Pedersdtr. Trane (1602-77) og fikk 3 barn.
>
> De kom visstnok fra et sted som het Røkier ved Tønder i Danmark. Vet

Litt spesielt er flg.: Karen Pedersdtr. Trane var 16 år eldre enn sin
søster Ingeborg og ble gift med Hans Simensen fra Haderslev, mens
Ingeborg
var gift med nevnte Tyge Nielsen.
Karen og Hans fikk bl.a. datteren Marit Hansdtr. Trane (gift med Mathias
Hansen Tot). De fikk sønnen Christen Mathiassen Trane som giftet seg
med
Ingeborgs datter Øllegård.
Øllegård giftet seg altså med barnebarnet til moras søster!!!

Hermod Moursund

Fra : May Teistevoll

Dato : 05-03-02 21:08

Hei igjen,

Er også usikker på slekten i Spjelkavik - ikke alt er klart her.
Vil minne om at enken etter Hans Simensen het Karine Michelsdatter (og ikke
Karine Pedersdatter). Enken etter Peder Christensen Trane (siste gang nevnt
1600) er også sagt å hete Karine Michelsdatter. Hans Simensen bodde i
Stavanger i 1603/1604. Var det moren eller datteren han blunket til???

May

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 06-03-02 00:02

> [...]
> 1600) er også sagt å hete Karine Michelsdatter. Hans Simensen bodde i
> Stavanger i 1603/1604. Var det moren eller datteren han blunket til???

Hvor ved vi fra at Hans Simenses enke hed Karine Michelsdatter og ikke
Karine Pedersdatter ?

Simon Ellefsen,
København

Fra : May Teistevoll

Dato : 06-03-02 19:21

Referanse:
1)Borgund og Gidske bygdebok, b. II, om Spjelkavik:

Avsnittet om Hans Simonsen avsluttes med: "Etter hans død sat enka Karen
Mikkelsdtr. med garden og sagbruket".

2)Tollregnskapet for Sunnmøre 1620-24 over folk som solgte trelast til
eksport.
Lokale borgere, bl.a.:
Karen Michelsdatter i Spjelkavik
Mathis Hanssen i Spjelkavik

Referanse 2 er tatt fra "Sunnmøres eldste historie" hvor det står noe å lese
om Hans Simonsen her og der, bl.a. under avsnittene "Eigedomstilhøve på
Sunnmøre", "Sundmøers tolderie fram til 1684" og "Kalmarkrigen og
militærstellet på Sunnmøre" - så den anbefales!

May Teistevoll

"Simon Ellefsen" <stoffer@proinf.dk> skrev i melding