Bregner?
Fra : Kate

Dato : 02-03-02 23:15

Hej alle

Nu har vi i fællesskab fået aflivet alle mine planter på nær kaktussen
og yuccaen. Vi er altså både katte, kaninen og jeg Dem kræene ikke
æder, myrder jeg enten ved drunkning eller tørring, tjaa grønne fingre
har jeg ikke.
Idag stod jeg så i den lokale Føtex og kom forbi plante afdelingen.
Hvordan er det nu, kunne jeg godt ha' slæbt den bregne med hjem eller
er den også på nono-listen?
Hvem er det nu der har en positiv-liste?
Jeg går stort set altid hjem uden nogle planter fordi jeg bliver
usikker på om det planter jeg ser er nogle der kan skade de be-pelsede.

Kate

Fra : Ann K

Dato : 02-03-02 23:28

Hej Kate.
Det er Ann R som har en "plante-liste"... men jeg mener nu ikke at
bregner hører under nono-forbidden. Ingen af min bande har da taget
skade af at gnaske i bregnerne i haven...
Noget andet er dog, at du nok ikke ville kunne holde liv i sådan en
plante... de er temmelig krævende mht vanding og lys...

Mvh Ann - der har forbud mod at passe husets planter

Fra : Kate

Dato : 03-03-02 00:26

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in news:a5rjm8$jaf$1@sunsite.dk:

> Noget andet er dog, at du nok ikke ville kunne holde liv i sådan en
> plante... de er temmelig krævende mht vanding og lys...

Okay, jeg troede det var en skyggeplante. Tjaaaa, så skal jeg nok
overveje noget andet for her er ikke så meget lys.

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-03-02 00:46

d. 03/03/02 0:26 skrev Kate på oliwer@wanadoo.dknoget i artiklen
ucdg8.141$Cl5.154111111@news.orangenet.dk:

> Okay, jeg troede det var en skyggeplante. Tjaaaa, så skal jeg nok
> overveje noget andet for her er ikke så meget lys.
>
> Kate

Bregner er OK for katte. Jeg husker ikke om de foretrækker lys - men jeg ved
at de elsker fugtig luft. Det er derfor at de trives så godt i badeværelser
Jeg har aldrig selv kunnet få dem til at leve. Alt muligt andet, men
ikke bregner...
--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : jensenjs

Dato : 03-03-02 12:51

In article <B8A722E4.32DD%ann_rudbeck@mac.com>, ann_rudbeck@mac.com says...
> [...]
> at de elsker fugtig luft. Det er derfor at de trives så godt i badeværelser
> Jeg har aldrig selv kunnet få dem til at leve. Alt muligt andet, men

Her er noget direkte fra et af mine hæfter.
Jeg poster et billede i dk.binaer
På billedet er navnet stavet forkert
(exaltasta men det er exaltata)

Nephrolepis exaltata. Nyre-bregne eller Boston-bregne.
Tropisk plante fra USA, som under de rette forhold vokser
til imponerende størrelse.
Rette forhold vil sige:
Halvskygge, regelmæssig vanding - den må aldrig udtørre
jævnlige overbrusninger og stuetemperatur.
Med andre ord:
Man skal være opmærksom på sin bregne og sørge for, at den
får rigeligt med fugtighed og ikke for meget lys.
Den trives ikke for tørt, altså helst ikke op ad
varmeapparater eller i et solrigt vindue.
Når den har det godt, ser den ens ud hele året og står med op
til meterlange, fligede blade, der alle skyder frem fra midten
(rodstokken).
Om vinteren vil den helst ikke ned under 12 plusgrader, og den
vil ikke stå i træk.
Udpræget stueplante, der heller ikke vil ud om sommeren.
Nephrolepis kan formeres ved deling og ved de små udløbere, som
den selv udsender fra bladspidserne.
Efter sigende kan man dele menneskeheden i to skarpt
adskilte grupper:
Dem, der kan få bregner til at gro - og dem, der ikke kan.
Tag det som en udfordring og prøv, hvilken gruppe du tilhører.

Her er et par rigtige store lister
med giftige og ikke giftige planter

Giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants.html

Ikke Giftige planter
http://www.cfainc.org/articles/plants-non-toxic.html

MVH jensenjs

Fra : Kate

Dato : 03-03-02 14:44

jensenjs <x@y.z> wrote in news:MPG.16ec2c6e5fcfc8b69896a2@news.tele.dk:

> Her er et par rigtige store lister
> [...]

Tusind tak. Jeg har gemt billedet fra binaer på min computer og har
bestemt at i morgen køber jeg den bregne, så må det briste eller bære

Kate

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-03-02 11:55

Kate skriver:

> [...]
> Jeg går stort set altid hjem uden nogle planter fordi jeg bliver
> usikker på om det planter jeg ser er nogle der kan skade de be-pelsede.

Hej Kate!
Her selv 6 katte og en Skt. bernhard, så jeg kender alt om det at få myrdet
sine planter lige så hurtigt som man slæber dem hjem fra Føtex. I stedet
for planter på gulvet og i vindueskarmen er vi gået over til hænge- og
slyngplanter i loftet rundt omkring. Her kommer ingen af dyrene til ( med
mindre din kanin har helt specielle talenter ! ) og det ser faktisk ret
fedt ud. Da bernharden kun var en lille (nåh ja altså forholdsvis lille)
hvalp til sidste jul, valgte vi også at kreere et hængende juletræsagtigt
granarrangement i stedet for et traditionelt træ. Det blev s... flot, og
jeg tror vi vil bibeholde den tradition fremover...

Hilsen Dorthe ( og de hærgende horder ! )

Fra : Kate

Dato : 03-03-02 14:42

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> [...]
> kommer ingen af dyrene til ( med mindre din kanin har helt
> specielle talenter ! ) og det ser faktisk ret

Hej Dorthe,

Godt nok har Joey nogle talenter som ingen af mine tidligere kaniner
har besat, men flyve kan han ikke
Jeg har ikke planter i vindueskarmen for det gjorde Johan klart da vi
flyttede ind at han syntes var en ekstrem dårlig idé. Alt hvad der stod
i hans vindueskarm blev skubbet på gulvet. Og planter på gulvet fik
kaninerne sat en stopper for. Men i min reol og på min skænk kunne det
da være rart at de kunne stå.
Nå, men Mandag tror jeg nu at jeg går ned og investerer i en bregne, så
dyr var den ikke, så jeg ta'r chanen

Kate