kølepasta
Fra : Jimme Sørensen

Dato : 02-03-02 14:26

Hej NG.

Jeg vil spørge hvor vigtigt det er at bruge kølepasta.
Det er en Thunderbird 800 MHz. og en billig standardkøler.
Jeg vil også gerne vide hvad for noget pasta der er det bedste og om man
bare skal smøre et tyndt lag på oversiden af processoren.

mvh Jimme

Fra : "-

Dato : 02-03-02 14:54

Hej Jimme

Det er en meget god ting at bruge Kølepasta i mellem din processor og
kølelementet, da der kan være ujævnheder el. ridser som gør, at der ikke er
100% kontakt imellem disee to ting. Der skal ikke meget på, bare et meget
meget tyndt lag pasta og du kan evt. smøre noget på begge fladerne og så
evt. bruge et barberblad el. lign. til at skrabe "resten" af med, sådan at
der kun er en meget tynd film af pasta på.

Mvh.

John

Regards,

TranceMaster·DK
----------------------------------
!!! In Trance We Trust !!!

Fra : Leony

Dato : 02-03-02 15:51

"-<·> TranceMaster·DK <·>-" <trancemasterdk@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:a5qlee$32n$1@sunsite.dk...

> [...]
> evt. bruge et barberblad el. lign. til at skrabe "resten" af med, sådan at
> der kun er en meget tynd film af pasta på.

Her kan du se instruktioner til hvordan du gør.
Arctic Silver skulle være højst anbefalelsesværdig.
http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-03-02 16:53

> [...]
> Jeg vil også gerne vide hvad for noget pasta der er det bedste og om man
> bare skal smøre et tyndt lag på oversiden af processoren.

***************

Til AMD processorer skal du ikke bruge pasta.
Iflg. forsøg, opnåes ingen forskel, men du har
istedet muligheden for at isolere den milimeter
der er mellem selve cpu-kernen og køleren, altså
uden om cpu'en...så glem pastaen og køb
en dyr lydløs køler i god kvalitet.

De første P4 havde medleveret en tube pasta,
dette er fortid med de nuværende CPU'er.

MVH

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-03-02 20:23

On Sat, 2 Mar 2002 16:52:32 +0100, Karsten Olesen wrote:

> [...]
>Iflg. forsøg, opnåes ingen forskel, men du har
>istedet muligheden for at isolere den milimeter
>der er mellem selve cpu-kernen og køleren, altså

Jeg tror ikke at du skal lufte de "kendsgerninger" i
dk.edb.hardware.overclocking. De har nemlig praktiske erfaringer med den
slags

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Karsten Olesen

Dato : 03-03-02 09:25

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke at du skal lufte de "kendsgerninger" i
> dk.edb.hardware.overclocking. De har nemlig praktiske erfaringer med den
> slags

*************
Måske.

Eneste funktion kølepasta har, er
at sikre, at der er fuld kontakt mod
cpu-kernen, og har man en god
køler er dette aldrig et problem.

Og når denne sidder korrekt, så trykkes
snasket ud fra kontaktfladen, og sidder
og "isolerer" rundt om kernen.

Fra : Leony

Dato : 02-03-02 22:35

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Iflg. forsøg, opnåes ingen forskel, men du har
> istedet muligheden for at isolere den milimeter
> der er mellem selve cpu-kernen og køleren, altså

Kan vi ikke få nogle webadresser så vi også kan læse disse videnskabelige
tests. Det kunne da være meget spændende.
Hvad mener du med at det område uden om kernen skal isoleres?

Jeg vil nu til en hver tid holde på at pasta aldrig nogensinde vil gøre
skade.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 03-03-02 09:32

> Kan vi ikke få nogle webadresser så vi også kan læse disse videnskabelige
> tests. Det kunne da være meget spændende.
> Hvad mener du med at det område uden om kernen skal isoleres?
*****************
Jeg har selv forsøgt op til flere gange ifbm. mit arbejde.
Der opnåes MEGET sjældent en effekt, men samtidig
kan jeg fortælle dig, at kølere med temperaturregulering
intet er værd. Den kører først når blokken når en vis
temperatur, og gennemsnitstemperaturen er på det tidspunkt
langt over, hvad en god støjsvag altid-kørende køler præsterer.
Vi snakker ca. 5 graders forskel på eks. en Coolermaster
og en anden køler med termostat. En hurtig cpu vil ofte
afgi' så meget varme alligevel, at den termostatregulerede
vil køre meget af tiden alligevel. Så hellere ofre en god støjsvag
køler istedet.
****************
> Jeg vil nu til en hver tid holde på at pasta aldrig nogensinde vil gøre
> skade.
***********************
Hverken Intel eller AMD anbefaler i vedlagte materiale
til CPU'en, at der skal anvendes pasta.
Selv P4 in-a-box har ikke pasta medleveret længere..
Så en fornuftig "cool-cabinet" + cpu-køler
er det vigtigste i den sammenhæng, og glem ikke,
at pasta-snasket faktisk har en slags isolerende effekt,
da det ikke kan afgive noget varme i sig selv, og sidder
det lidt uden for CPU-kernen, så vil varmen via
pasta'et blive transporteret "udenfor", hvor der ikke
er en kobber-kerne til at opsuge varmen...

MVH

Fra : Henrik Dissing

Dato : 03-03-02 14:58

On Sun, 3 Mar 2002 09:31:52 +0100, Karsten Olesen wrote:

>Jeg har selv forsøgt op til flere gange ifbm. mit arbejde.
>Der opnåes MEGET sjældent en effekt,

Måske fordi du ikke kan finde ud af at anvende det rigtigt eller bruger en
for dårlig kvalitet. I hvert fald er du den første som jeg har hørt om, med
den erfaring.

> [...]
>det lidt uden for CPU-kernen, så vil varmen via
>pasta'et blive transporteret "udenfor", hvor der ikke
>er en kobber-kerne til at opsuge varmen...

What?

For det første er "pasta-snasket" netop karakteriseret ved høj
varmeledningsevne. Det er ikke for ingenting at der er sølv i Arctic Silver.

For det andet er det noget sludder at overskydende pasta (som der i øvrigt
vil være meget lidt af ved korrekt anvendelse) kan sidde og på magisk vis
indfange varmen og forhindre den i at vandre videre. Hvis den ikke kan
transportere varmen videre til kølefladen (som den typisk vil sidde på), vil
den i værste fald opnå samme temperatur som CPU-kernen, og så er det altså
slut med at opsuge varme ad den vej. Det eneste som har nogen praktisk
betydning er den termiske kontakt mellem CPU-kernen og kølelegemet, og den
er ikke influeret af hvad der måtte være udenom.

Og al din snak om at moderne CPU'er med gode kølere ikke har brug for pasta,
kan du godt glemme. Selvom begge overflade skulle være helt spejlblanke og
totalt parallelle (hvilket de aldrig er), ville der stadig være ujævnheder
som kun kan ses i et elektronmiskroskop. Det er disse fordybninger som
pastaen skal fylde ud, så de isolerende luftmolekyler der ellers ville være,
fortrænges.

Men jeg synes du skulle fortælle om dine erfaringer i
dk.edb.hardware.overclocking. Det skal der nok komme noget spændende ud af.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Karsten Olesen

Dato : 03-03-02 16:45

> [...]
> for dårlig kvalitet. I hvert fald er du den første som jeg har hørt om,
****************
Det er ingen kunst at smøre en knappehoveds
mængde pasta på.
Kvaliteten fulgte med de gamle P4 cpu'er...
Så kølerpasta kan ikke anbefales,
da man ikke opnår den effekt man håber på.
****************

> For det første er "pasta-snasket" netop karakteriseret ved høj
> varmeledningsevne. Det er ikke for ingenting at der er sølv i Arctic
Silver.
**********
Jep. Det kan måske lede, men er der allerede kontakt er
pasta'en til hver en tid unødvendigt.
Og de fleste smadrer så meget pasta på det kommer udenfor,
og her sidder det så og absorbere varmen, uden at komme
af med det til selve kølerblokken, ofte ser man brændt
pasta som blir' brunt og nærmest bobler..ikke gode tegn...
***********

> [...]
> som kun kan ses i et elektronmiskroskop. Det er disse fordybninger som
> pastaen skal fylde ud, så de isolerende luftmolekyler der ellers ville
***********
Den forskel du her vil opleve i ændret temperatur kan forbedres
tusindfold, hvis du "rydder op" i kabinettet med ledninger og fladkabler mv.
Varmen er så massiv, at de lommer du snakker om at få øje på
via mikroskop ingen betydning har overhovedet.
**********
> Men jeg synes du skulle fortælle om dine erfaringer i
> dk.edb.hardware.overclocking. Det skal der nok komme noget spændende ud
af.

*********
Behøvs ikke.
Det er rendyrkede nørder, de fleste, og har ofte
ingen realitetssans og snakker kun teori'er, og
bygger deres "monster" pc'er ud herfra.

MVH

Fra : Leony

Dato : 04-03-02 11:55

> [...]
> af med det til selve kølerblokken, ofte ser man brændt
> pasta som blir' brunt og nærmest bobler..ikke gode tegn...

Der er jo mange der ikke læser instruktioner og manualer.
Igen de der forsøg du snakkede om. Kan man læse dem på nettet eller er det
nogen som du har lavet.
Er det Tom's hardware eller PC-Planet der har lavet dem?

> Behøvs ikke.
> Det er rendyrkede nørder, de fleste, og har ofte
> ingen realitetssans og snakker kun teori'er, og
> bygger deres "monster" pc'er ud herfra.

Om ikke andet så kunne du jo poste den påstand.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 04-03-02 21:14

> [...]
> nogen som du har lavet.
> Er det Tom's hardware eller PC-Planet der har lavet dem?
1 selvgjort test er bedre end 1000 ekspertantagelser.
*****************

> Om ikke andet så kunne du jo poste den påstand.

***********
Jeg kender så meget til pc verdenen, at
flertallet ikke interesserer sig alverden for,
om der er kølepasta under deres CPU eller ej,
så alene derfor må det være de mere "nørdede"
som går op i forskellen på 1/2 grad +/-.

MVH

Fra : Leony

Dato : 05-03-02 12:21

> 1 selvgjort test er bedre end 1000 ekspertantagelser.

Det vil jeg give dig ret i.

> Jeg kender så meget til pc verdenen, at
> flertallet ikke interesserer sig alverden for,
> om der er kølepasta under deres CPU eller ej,
> så alene derfor må det være de mere "nørdede"
> som går op i forskellen på 1/2 grad +/-.

Det kunne være det var den grad eller 2 der gjorde at det kørte stabilt. Der
er ikke noget nørdet i at ønske et stabilt system.
Jeg fandt en test:
http://www.hardocp.com/reviews/cooling/compound/
Konklusionen er den samme som din.

Fra : Kuno

Dato : 05-03-02 22:48

OK hvis man nu har fået for meget pasta på sin cpu hvordan rengøre man den
så på den bedste måde? må man bruge sprit på kernen eller ?
mvh
kuno

Fra : Leony

Dato : 06-03-02 12:01

"Kuno" <kuno@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> OK hvis man nu har fået for meget pasta på sin cpu hvordan rengøre man den
> så på den bedste måde? må man bruge sprit på kernen eller ?

Nederst på denne side, står der hvad du må bruge:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Fra : Hans Pedersen

Dato : 06-03-02 12:56

On Tue, 5 Mar 2002 12:20:44 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Konklusionen er den samme som din.

Sådan læser jeg det ikke. Jeg læser, at der ikke er nogen grund til at
købe det dyre stads, men at man ligefrem kan undvære pasta læser jeg
ingen steder.

--

Hans Pedersen
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476