Hund nummer to ?
Fra : Andersen

Dato : 01-03-02 15:53

Hej NG
Vi har en dejlig labrador han på 8 år. Han bliver brugt som jagt og
familiehund. Jeg har netop nu bestilt hund nummer to. En springer spaniel -
også en han, som vil få samme funktioner, som ham vi har nu. Jeg er bare
blevet rigtig meget i tvivl om hvordan man håndterer det at ha´ to hunde.
Den gamle har jo sine vaner. Nogle af dem kunne vi godt tænke sig den nye
ikke fik, men kan ikke rigtig nænne at nægte den gamle de privileger, der nu
følger med at komme i huset - før der kom børn. Der er også en del praktiske
ting jeg ikke er klar over. Mad og vand-skåle f.eks. Skal de have hver sit,
eller hvad. Jeg har mange flere spørgsmål, men er der nogen der har nogle
erfaringer de vil dele. Nogle gode råd om at få hund nummer to. Både
praktiske og rent "mentalt".
Jette

Fra : Estrid Heldager

Dato : 01-03-02 23:44

eftersom en ny hvalp skal have hvalpemad og den gamle enten spiser
voksenfoder eller seniorfoder så skal du være klar til at det er din opgave
at de spiser det foder der passer til deres alder. af en eller anden grund
så vil voksne hunde meget gerne have hvalpemad og det ses tydeligt på deres
vægt hvis man giver efter. og hvalpen kan få mangelsymptomer hvis den får
det forkerte foder.
så hver sin madskål. vandskål kan de godt dele, men husk 2 hunde drikker
mere end en så der skal fyldes på flere gange.
vi har erfaret at den største forskel mentalt ligger mellem den første og
den anden hund. mellem nr 2 og 3 er den mindre. jeg kan anbefale hvis man er
i tvivl om man egner sig til at have mere end en hund at få en feriehund -
helst en som ens egen hund er gode venner med - så kan man også se hvad ens
egen hund siger til at dele sine mennesker. 1. gang vi prøvede det var da vi
havde en tæve 10 dage på vinterferie og året efter købte vi nr. to hund. du
skal altid huske på at den gamle hund ved hvordan det plejer at være, den
nye må således indrette sig. det er dig der bestemmer selvom din hun tror
noget andet.
vores hanhund på 7 år sover hvor det passer ham - han ønsker ikke at ligge i
sengene når vi er i dem.
vores tæve mener hun har retten til at ligge i sengene også om natten og må
derfor finde sig i at blive smidt ud hvis hun ligger i vejen og venter
troligt på at vi igen sover så hun kan tilkæmpe sig en plads.
vores yngste hund - en tæve på 4 mdr. sover i bur og det bliver hendes plads
fremover- tror jeg og det mener vores gamle tæve også.

med venlig hilsen estrid

Fra : linda jelle

Dato : 06-03-02 19:20