Andet multimedie
bentjuul 3670
Skrifttypen Verdana
Fra : Anette Rasmussen

Dato : 26-01-01 20:03

Er der nogen der kan oplyse mig om, om skrifttypen Verdana kan forventes at
være tilgængelig på størstedelen af de pc-installationer, der findes?

De bedste hilsner
Anette Linnea

Fra : Madsen

Dato : 26-01-01 21:16

"Anette Rasmussen" <alr@tdk.dk> skrev:

> Er der nogen der kan oplyse mig om, om skrifttypen Verdana kan forventes at
> være tilgængelig på størstedelen af de pc-installationer, der findes?

Jeg sidder netop og er ved at installere Win98 på en
kammerats PC. Her har jeg kørt en standardinstallation og
Verdana er dermed installeret, så mon ikke de fleste har den
inde i systemet? Det er jo bare TrueType skrifter der ligger
på en PC.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-01-01 21:22

Madsen skrev:

>Jeg sidder netop og er ved at installere Win98 på en
>kammerats PC.

Jeg er ikke sikker, men jeg kunne forestille mig den ikke var med i
Windows 95. Tahoma heller, som er med i de nyere Windows-versioner.

I de tidl. version af Windows var det vist kun Courier New, Arial og
Times New Roman (og så Symbols og et par andre), man kunne forvente
folk havde.

>Det er jo bare TrueType skrifter der ligger på en PC.

Ikke forstået?
--
venligst
/Lasse

Gratis Nokia 3210?
http://fergusons.dk/link/3210/

Fra : Madsen

Dato : 26-01-01 21:31

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev:

> Jeg er ikke sikker, men jeg kunne forestille mig den ikke var med i
> Windows 95. Tahoma heller, som er med i de nyere Windows-versioner.

Nej det tør jeg så heller ikke at sige. Det er egentlig heller ikke
Win98 jeg sidder med, men derimod Win98SE, men her er vel
ikke den store forskel. (!?)

> Ikke forstået?

Nej det er måske også noget ævl, men jeg går automatisk ud fra
at Anette snakker om noget hun vil lave på Mac hvor skriften skal
kunne vises på PC eller noget i den stil. De skrifttyper Mac´en
kører med er mig bekendt ikke det samme som TTF, som jo
ligger på en PC. De kan ikke frit oversættes fra den ene platform
til den anden. (Correct me if i´m wrong!)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-01-01 21:46

Madsen skrev:

>Nej det tør jeg så heller ikke at sige. Det er egentlig heller ikke
>Win98 jeg sidder med, men derimod Win98SE, men her er vel
>ikke den store forskel. (!?)

Jeg tror absolut de to skrifter har været med i alle W98 versioner.

>Nej det er måske også noget ævl, men jeg går automatisk ud fra
>at Anette snakker om noget hun vil lave på Mac

Hvorfor? For mig ser det ud til hun bruger PC :) Men jeg er ikke så
meget her i gruppen, så det kan da godt være...

>De skrifttyper Mac´en
>kører med er mig bekendt ikke det samme som TTF, som jo
>ligger på en PC. De kan ikke frit oversættes fra den ene platform
>til den anden. (Correct me if i´m wrong!)

Det ved jeg ikke, men jeg fik her for et par dage siden en mail fra en
af mine gamle venner, der havde fundet min www.fergusons.dk/fonts/
side, og foreslog mig at ligge skrifterne i mac-format (hvordan
konverterer jeg dem - så ligger jeg dem da op).

Måske kan man få et plugin så man godt kan bruge TTF-skrifter.

Man skal nok huske at specificere flere skrifttyper når man designer
hjemmesider. Jeg ved ikke, Arial (som er Microsofts elendige kopi af
Helvetica), findes vist ikke på Mac? Men den ved måske selv, at den
skal vise Arial i stedet? Men når man bruger f.eks. Verdana, vil det
nok være en god idé at skrive alternative skrifttyper, hvis den ikke
findes - det gøres ved at skrive komma imellem.
--
venligst
/Lasse

Gratis Nokia 3210?
http://fergusons.dk/link/3210/

Fra : Beacon

Dato : 27-01-01 00:58

> [...]

Såvel Mac som PC kan benytte TrueType-fonte.
Faktisk var det Apple som opfandt dem i sin tid...
Problemet er bare at de ikke umiddelbart kan kopieres mellem PC og
Mac.

> [...]
| side, og foreslog mig at ligge skrifterne i mac-format (hvordan
| konverterer jeg dem - så ligger jeg dem da op).

Der findes et smart lille stykke software der kan konvertere fonte
mellem Mac og PC-format. Det hedder Crossfont og kan hentes på
www.asy.com. For at det vil fungere bør man også benytte Aladdin
Dropstuff og/eller Aladdin Expander som kan hentes på
www.aladdinsys.com.
Desuden er det en meget god idé at læse vejldningen til Crossfont
inden man går i gang.

| Man skal nok huske at specificere flere skrifttyper når man designer
| hjemmesider. Jeg ved ikke, Arial (som er Microsofts elendige kopi af
| Helvetica), findes vist ikke på Mac?

Jo den gør...

| Men når man bruger f.eks. Verdana,

Som også findes på de fleste nyere Mac...

og som svar på Anette's spørgsmål så vil siden blive vist med den
standardfont som browseren er sat op til at bruge, hvis den font der
er brugt på siden ikke er installeret på computeren.

Mvh.
Kim Thranborg
6000 Kolding
mail: kim@thranborg.dk

Fra : Madsen

Dato : 27-01-01 02:32

> Hvorfor? For mig ser det ud til hun bruger PC :) Men jeg er ikke så
> meget her i gruppen, så det kan da godt være...

Nej det er bare mig der havde Mac i tankerne på det tidspunkt,
for hun nævnede jo faktisk ikke et ord om Mac. :)

> Måske kan man få et plugin så man godt kan bruge TTF-skrifter.

Det der program som Beacon snakker om lyder jo til at kunne
tricket. Jeg anede ikke at TTF også fandtes til Mac og at det
var dem der havde opfundet det i sin tid. Jeg bruger mest ATM
fonte, eller hvad man nu skal kalde dem. Det er dem der ender
på *.PFM som efternavn på en PC.
Disse kan vist nok bruges på både Mac og PC og er vel dem
der mest bliver anvendt når vi snakker tryk.

Jeg har været i helt andre tanker end til internetbrug og Word,
som Anette jo så har tænkt på. A´beklager! ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-01-01 12:14

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev:

> Jeg bruger mest ATM
> fonte, eller hvad man nu skal kalde dem.

Den rigtige benævnelse er Type1. ATM er bare et rasteriseringsprogram,
som Adobe i sin tid udviklede for at understøtte teknologien på Mac og PC,
da Apple og Microsoft droppede Type1 til fordel for TrueType.

> Det er dem der ender
> på *.PFM som efternavn på en PC.

Ja - og *.PFB.

> Disse kan vist nok bruges på både Mac og PC og er vel dem
> der mest bliver anvendt når vi snakker tryk.

Til professionelt tryk er det udelukkende Type1, der benyttes. Hvis der
bruges TrueType, vil der ske en af to ting: Enten vil PostScript RIPpen
erstatte fonten med Courier (standard) eller også vil den konvertere
TrueType-skriften til Type1, hvilket sædvanligvis medfører et skred i
skriftbilledet og dermed følgende forkert tekstombrydning.

Microsoft og Adobe er på det seneste gået i samarbejde om en ny
teknologi - OpenType - der indeholder både TrueType og Type1
rasteriseringsteknologi, men det vil stadigvæk være nødvendigt at anvende
rene Type1-skrifter til tryk.
Teknologien er indført i Windows 2000. Hvis du vil vide mere om dette,
kan du se på følgende link:

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 27-01-01 13:21

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev:

> [...]
> rene Type1-skrifter til tryk.
> Teknologien er indført i Windows 2000. Hvis du vil vide mere om dette,

Mange tak for den sædvanlige gode forklaring Kurt :)
Jeg vil lige ind og læse lidt om denne Open Type.
Det lyder interessant. Nu har jeg ikke læst linket endnu, men
gad vide om Adobe´s programmer allerede understøtter
denne Open Type? Det gør de vel når de kan køre under
Win2k? Nå, jeg smutter ind og læser lidt. ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Ian Petersen

Dato : 27-01-01 19:00

Kurt,

> [...]
> TrueType-skriften til Type1, hvilket sædvanligvis medfører et skred i
> skriftbilledet og dermed følgende forkert tekstombrydning.

Jeg tror din information er noget forældet. Det er /mange/ år siden
TrueType fonte betragtedes som "farlige". Alle nyere RIPere (dvs. under ca.
8 år) understøtter TrueType som standard. De hverken konverterer til Type1
eller udskrever som Courier. TT kan altså bruges fuldstændige på lige fod
med T1. Hvis dit servicebureau bilder dig ind at TrueType ikke kan bruges
professionelt, vil jeg anbefale dig at skifte til et andet bureau!

> Microsoft og Adobe er på det seneste gået i samarbejde om en ny
> teknologi - OpenType - der indeholder både TrueType og Type1
> rasteriseringsteknologi,

OpenType, som er en udvidelse af TrueType formatet, kan indeholde enten
PostScript eller TrueType "outlines" (kurver). Rasteriseringsteknologien er
stadig en funktion af styresystemet, RIP'en eller ATM.

> men det vil stadigvæk være nødvendigt at anvende
> rene Type1-skrifter til tryk.

Hvaba'? Jeg tvivler på hverken MS eller Adobe ville satse på en
fontteknologi, som ikke kan udskrives! Det, der er "inden i" en OT font, og
som bliver sendt til RIP'en, er stort set identisk med en T1 eller TT font.
Efter sigende, volder OpenType fonte kun meget få problemer selv på 10 år
gamle level-1 RIPere!

Ian Petersen

Fra : Anette Rasmussen

Dato : 26-01-01 21:50

Jeg mener også selv at være kommet frem til, at en Windows95 ikke i sig selv
medbringer en Verdana. Og ejheller en Explorer 4, hvorimod en Explorer 5
tilsyneladende medbringer den.

Jeg er faktisk interesseret i at vide, hvordan en pc, som ikke i forvejen
har en Verdana installeret vil reagere, når den skal læse et Word-dokument,
som er skrevet med den skrifttype. Automatisk skrifttype-erstatning?

Og skulle der nu sidde nogle få rundt omkring, der slet ikke arbejder med
Office og/eller Explorer, og ikke af den vej har Verdana installeret. Hvad
vil de oplever, når pc´en bliver ramt af en ukendt skrifttype?

Nu I selv bringer det på bane: Kan alle Mac´er læse Verdana?

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 27-01-01 12:40

Anette Rasmussen wrote:
>Jeg mener også selv at være kommet frem til, at en Windows95 ikke i sig selv
>medbringer en Verdana. Og ejheller en Explorer 4, hvorimod en Explorer 5
>tilsyneladende medbringer den.

Jeg mener nu at den er med i Explorer 4 (så hut jeg visker var det der
jeg "opdagede" den første gang[1]).

[1] Forbehold for dårlig hukommelse, og hjernenedbrud pga. manglende
      søvn.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-01 09:16

"Anette Rasmussen" <alr@tdk.dk> wrote in message
> [...]
> Office og/eller Explorer, og ikke af den vej har Verdana installeret. Hvad
> vil de oplever, når pc´en bliver ramt af en ukendt skrifttype?

Hvis man modtager et dokument der anvender en skrifttype, der ikke
foreligger på maskinen, så vil den blive erstattet af en anden skrift.
Afhængig af program vil dette ske på en mere eller mindre elegant måde. Word
kan godt finde på bare at erstatte med courier.

Skrifterstatningen vil så have konsekvenser for opsætning mv. men teksten
vil altid kunne læses/kopieres/slettes mv.
/Per

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-01-01 12:59

Jeg har set den på alle pc'er jeg har været i nærheden af.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk