|
| Endnu et spørgsmål ang FWA Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 28-02-02 13:51 |
|
Jeg ville høre om det er muligt når jeg fået det at sætte 8-10 maskiner på
nettet igemmen en Switch,for jeg skal holde spille weekend engang i marts
månede.
Meningen var også at der skulle en spille server op, men om sonofon når at
få deres faste IP klar til den tid er jo nok uvist endnu,da jeg kan forstå
at de har skubbet det et par gange.
--
Med venlig hilsen / Regards,
Kenneth Sørensen aka [B&B]B@ndit
Clan B&B www.clanbb.dk
Flower - 46874259
MSN - kilden@hotmail.com
| |
Thomas Rasmussen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 28-02-02 13:53 |
|
>>>>> "Kenneth" == Kenneth Sørensen <c.k@mail.dk> writes:
Kenneth> Jeg ville høre om det er muligt når jeg fået det at sætte
Kenneth> 8-10 maskiner på nettet igemmen en Switch,for jeg skal holde
Kenneth> spille weekend engang i marts månede. Meningen var også at
Kenneth> der skulle en spille server op, men om sonofon når at få
Kenneth> deres faste IP klar til den tid er jo nok uvist endnu,da jeg
Kenneth> kan forstå at de har skubbet det et par gange.
Pt. er det vistnok muligt at sætte op til 16 maskiner på (uofficielt)
men derefter vil CPE'en vistnok deny'e resten af de maskiner der
sender en dhcp request. Hvis du har brug for mange flere, så bliver du
nødt til at lave en gateway/router/et eller andet med en box eller
maskine, som derefter ser ud til at være den eneste på nettet.
Når der bliver indført fast IP, så mener jeg der er en begrænsning på
5 maskiner
/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
| |
Kenneth Sørensen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 28-02-02 14:07 |
|
WHAT !!!
Vil det så sige at når de får indført fast IP så er jeg dårliger stillet ??
"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:28p7koxoji1.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk...
> >>>>> "Kenneth" == Kenneth Sørensen <c.k@mail.dk> writes:
>
> Kenneth> Jeg ville høre om det er muligt når jeg fået det at sætte
> Kenneth> 8-10 maskiner på nettet igemmen en Switch,for jeg skal holde
> Kenneth> spille weekend engang i marts månede. Meningen var også at
> Kenneth> der skulle en spille server op, men om sonofon når at få
> Kenneth> deres faste IP klar til den tid er jo nok uvist endnu,da jeg
> Kenneth> kan forstå at de har skubbet det et par gange.
>
> Pt. er det vistnok muligt at sætte op til 16 maskiner på (uofficielt)
> men derefter vil CPE'en vistnok deny'e resten af de maskiner der
> sender en dhcp request. Hvis du har brug for mange flere, så bliver du
> nødt til at lave en gateway/router/et eller andet med en box eller
> maskine, som derefter ser ud til at være den eneste på nettet.
>
> Når der bliver indført fast IP, så mener jeg der er en begrænsning på
> 5 maskiner
>
> /Thomas
>
> --
> /"\ | Human Knowledge Belongs To The World
> \ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
> x |
> / \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
| |
Thomas Rasmussen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 28-02-02 14:09 |
|
>>>>> "Kenneth" == Kenneth Sørensen <c.k@mail.dk> writes:
Kenneth> WHAT !!! Vil det så sige at når de får indført fast IP så
Kenneth> er jeg dårliger stillet ??
Well... Officielt så har du vist også kun mulighed for at koble 5
computere på nu (mulighed/krav) at det så er lavet anderledes, det er
en anden sag!
/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
| |
Flemming Joensson (04-03-2002)
| Kommentar Fra : Flemming Joensson |
Dato : 04-03-02 19:41 |
|
"Kenneth Sørensen" <c.k@mail.dk> wrote in
news:3c7e2abf$0$10844$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
> WHAT !!!
> Vil det så sige at når de får indført fast IP så er jeg dårliger
> stillet ??
>
>
Problemet er jo ikke større end at du køber en router med dhcp. Sætter
den til og så lader den tildele adresser til dine maskiner internt. Fra
Sonofon's side ser det jo bare ud til at der så kun er én maskine på
(routeren). Dette nummer virker da i hvert fald fint med Stofanet, hvor
jeg også har fast IP. (Og et variabelt antal maskiner på bag routeren)
Flemming
--
Hvis du ønsker at kontakte mig via email, skal "fjerndette." fjernes
fra mailadressen.
| |
Kenneth Sørensen (05-03-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 05-03-02 08:11 |
|
Vil jeg kunne bruge en speedstream 2601 Router fra TDC til det ??
"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91C7C83C46A82joenssonblobdk@130.225.247.90...
> "Kenneth Sørensen" <c.k@mail.dk> wrote in
> news:3c7e2abf$0$10844$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
> > WHAT !!!
> > Vil det så sige at når de får indført fast IP så er jeg dårliger
> > stillet ??
> >
> >
>
> Problemet er jo ikke større end at du køber en router med dhcp. Sætter
> den til og så lader den tildele adresser til dine maskiner internt. Fra
> Sonofon's side ser det jo bare ud til at der så kun er én maskine på
> (routeren). Dette nummer virker da i hvert fald fint med Stofanet, hvor
> jeg også har fast IP. (Og et variabelt antal maskiner på bag routeren)
>
> Flemming
>
>
>
>
>
>
> --
> Hvis du ønsker at kontakte mig via email, skal "fjerndette." fjernes
> fra mailadressen.
>
| |
Martin Højriis Krist~ (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-02-02 17:28 |
|
"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:28p7koxoji1.fsf@komix-ws38.kom.auc.dk...
> Når der bliver indført fast IP, så mener jeg der er en begrænsning på
> 5 maskiner
Siger du dermed at man vil tildele hver kunde en /29
Det haster vist med IPv6
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Simon Skals (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 28-02-02 18:21 |
|
It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Det haster vist med IPv6
Frygt ej! En eller anden EU-institution har efter nøje
undersøgelser fundet frem til, at [citat] interneettet er ved at
løbe tør for kapacitet [citat slut], så nu går der sikkert kun
15-20 år, før de europæiske udbyder pr. EU-direktiv bliver pålagt
at indføre IPv6.
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Martin Højriis Krist~ (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-02-02 19:06 |
|
"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna7spo1.ei8.spam@ www.gid.dk...
> >Det haster vist med IPv6
> Frygt ej! [noget om EU]
Jeg har godt læst det.
Er du uenig i konklusionen?
(jeg har ingen mulighed for at vurdere det, så jeg spørger oprigtigt)
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 22:23 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> Jeg har godt læst det.
> Er du uenig i konklusionen?
Personligt tror jeg at vi med udvidet brug af NAT (spilproducenterne
må selv løse de problemer det giver dem), inddragelse af ubrugt plads,
osv. kan vi nok godt hutle os igennem 5 år endnu. Måske endda
mere. For syv år siden råbte dommedagsprofeterne endnu højere end i
dag. Dengang var Internet bare ikke mission critical for almindelige
virksomheder og politikere.
Men jeg forventer at et stort og stærkt IPv6-net udvikler sig over de
næste 7-8 år.
Europa-kommisionen har kastet en masse penge efter 6net-projektet (som
startede 1. januar og løber i tre år og er et forsøg på at bygge et
native, internationalt IPv6-backbone) og japanerne (og resten af
APNIC's område - men mest japanerne) skriger efter IPv6-adresser,
fordi de har fået alt, alt for få IPv4-adresser til at dække deres del
af verden.
Den største hindring lige nu, imnsho (som en der i dag har fået afslag
på en /35 på et fuldstændigt latterligt grundlag), er at ARIN og RIPE
ikke rigtig kan få fingeren ud og blive enig med APNIC om en global
procedure for tildeling af adresser.
Der er ret stor interesse i branchen - primært i Asien - for at komme
ud at køre.
At Sony har tænkt sig at teste nye måder at køre multiplayer-spil på
6net, skal også nok hjælpe
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Martin Højriis Krist~ (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-02-02 22:27 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3n0xti9nh.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Personligt tror jeg at vi med udvidet brug af NAT (spilproducenterne
> må selv løse de problemer det giver dem)
Spilproducenterne hjælpes jo af UPnP.
Jeg synes faktisk det tegner til en ganske lovende NAT Traversal
standard
> kan vi nok godt hutle os igennem 5 år endnu.
Ok, men det snærper altså til
> ARIN og RIPE
> ikke rigtig kan få fingeren ud og blive enig med APNIC om en global
> procedure for tildeling af adresser.
Tildeling af v4-space?
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Simon H. Pedersen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Simon H. Pedersen |
Dato : 28-02-02 22:35 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in
news:3c7ea092$0$17225$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
> Spilproducenterne hjælpes jo af UPnP.
> Jeg synes faktisk det tegner til en ganske lovende NAT Traversal
> standard
Du skulle vel ikke have en URL til et rigtigt godt dokument om UPnP?
Der står mange steder hvad det kan osv, men meget lidt om hvordan det
virker.
--
Mvh. Simon Pedersen
| |
Ulrik Lunddahl (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Ulrik Lunddahl |
Dato : 28-02-02 23:48 |
|
"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:
> Du skulle vel ikke have en URL til et rigtigt godt dokument om UPnP?
http://upnp.org/resources/default.asp
Og her er Steve Gibsons forsøg på at mudre det hele til, hver eneste gang
jeg har snakket med nogen om UPnP, siger de 'nååå, det er den store fejl i
windows som slet ikke virker...' og det er ganske enkelt umuligt at forklare
dem at UPnP er genialt, og at Gibson generelt er et fjols, et dygtigt fjols,
men ikke desto mindre et fjols.
http://grc.com/unpnp/unpnp.htm
--
Med Venlig Hilsen
Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 23:10 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> > ARIN og RIPE
> > ikke rigtig kan få fingeren ud og blive enig med APNIC om en global
> > procedure for tildeling af adresser.
>
> Tildeling af v4-space?
Nej, v6.
Man ønsker ikke, at v4-situationen med forskellige policies i
forskellige regioner gentager sig under v6, så der arbejdes på en
fælles strategi.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Simon Skals (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 28-02-02 23:40 |
|
It seems Peter B. Juul wrote:
>Man ønsker ikke, at v4-situationen med forskellige policies i
>forskellige regioner gentager sig under v6, så der arbejdes på en
>fælles strategi.
Ansatte hos i hvert fald RIPE NCC er dog ikke i højrisikogruppen
for at dø af stress.
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 23:48 |
|
Simon Skals <spam@gid.dk> writes:
> Ansatte hos i hvert fald RIPE NCC er dog ikke i højrisikogruppen
> for at dø af stress.
Jo, det må de da være, for de må virkelig have travlt, når det tager
flere uger at sende en standardafvisning, der fuldstændigt undgår at
tage højde for de argumenter og spørgsmål man fyrede af.
Kører I forresten IPv6?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."
I speak only 0}._.{0 -POK
for myself. O/ \O
| |
Simon Skals (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 01-03-02 00:07 |
|
It seems Peter B. Juul wrote:
>Jo, det må de da være, for de må virkelig have travlt, når det tager
>flere uger at sende en standardafvisning, der fuldstændigt undgår at
>tage højde for de argumenter og spørgsmål man fyrede af.
Ja, "travlt" er sådan et relativt begreb.
>Kører I forresten IPv6?
Det skulle være i en afkrog af et lab.
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Peter Brodersen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter Brodersen |
Dato : 28-02-02 22:42 |
|
On 28 Feb 2002 22:22:42 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:
>Den største hindring lige nu, imnsho (som en der i dag har fået afslag
>på en /35 på et fuldstændigt latterligt grundlag),
/25?
--
- Peter Brodersen
| |
Jesper Skriver (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Skriver |
Dato : 28-02-02 22:44 |
|
On Thu, 28 Feb 2002 22:42:26 +0100, Peter Brodersen wrote:
> On 28 Feb 2002 22:22:42 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
> wrote:
>
>>Den største hindring lige nu, imnsho (som en der i dag har fået afslag
>>på en /35 på et fuldstændigt latterligt grundlag),
>
> /25?
Øh ? total forvirring, man får normalt en /35 sub pTLA når man får
IPv6 adresser.
F.eks. har TDC 2001:6C8::/35
--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer
| |
Peter Brodersen (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter Brodersen |
Dato : 28-02-02 22:53 |
|
On 28 Feb 2002 21:43:40 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>Øh ? total forvirring, man får normalt en /35 sub pTLA når man får
>IPv6 adresser.
Flot, jeg var lige i IPv4-mode dér.
Det kunne være, man skulle læse indlæg, i stedet for ord.
--
- Peter Brodersen
| |
Simon Skals (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 28-02-02 23:08 |
|
It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Jeg har godt læst det.
>Er du uenig i konklusionen?
>(jeg har ingen mulighed for at vurdere det, så jeg spørger oprigtigt)
IPv4 er en begrænset ressource, men der er et stykke vej endnu,
hvis de resterende adresser bruges fornuftigt, og man får held
til at kradse nogle /8'ere ind fra de foretagender, som i sin tid
ikke kunne nøjes med mindre end en A-klasse.
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Morten Birkelund (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 28-02-02 22:33 |
|
"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message
news:slrna7spo1.ei8.spam@ www.gid.dk...
> Frygt ej! En eller anden EU-institution har efter nøje
> undersøgelser fundet frem til, at [citat] interneettet er ved at
> løbe tør for kapacitet [citat slut], så nu går der sikkert kun
> 15-20 år, før de europæiske udbyder pr. EU-direktiv bliver pålagt
> at indføre IPv6.
15-20 år, vi løber tør for ip adresser i 2005
Vi skulle bruge IPv6 igår.. ;)
--
Morten
| |
Thomas Jensen - pil.~ (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen - pil.~ |
Dato : 28-02-02 22:35 |
|
On Thu, 28 Feb 2002 22:33:15 +0100, "Morten Birkelund"
<mortendb@spamcop.net> wrote:
>Vi skulle bruge IPv6 igår.. ;)
<plathed>
Det gjorde vi også... vi har faktisk gjort det et stykke tid.
</plathed>
--
vh
Thomas Jensen
http://pil.dk/
| |
Jesper Skriver (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Skriver |
Dato : 28-02-02 22:38 |
|
On Thu, 28 Feb 2002 22:34:38 +0100, Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> On Thu, 28 Feb 2002 22:33:15 +0100, "Morten Birkelund"
><mortendb@spamcop.net> wrote:
>
>>Vi skulle bruge IPv6 igår.. ;)
>
><plathed>
> Det gjorde vi også... vi har faktisk gjort det et stykke tid.
></plathed>
Sløve bananer ...
--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer
| |
Morten Birkelund (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 28-02-02 22:46 |
|
"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
news:slrna7t8ps.25af.harvest@freesbee.wheel.dk...
> On Thu, 28 Feb 2002 22:34:38 +0100, Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> ><plathed>
> > Det gjorde vi også... vi har faktisk gjort det et stykke tid.
> ></plathed>
>
> Sløve bananer ...
Og vi trode at år 2000 ville give problemer, det er først ved IPv6 at det
bliver sjovt at se på.
Tror at jeg vil tage fra fra dagen før og 14 dage efter at det skal
implementeres.
--
Morten
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 23:22 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> Og vi trode at år 2000 ville give problemer, det er først ved IPv6 at det
> bliver sjovt at se på.
> Tror at jeg vil tage fra fra dagen før og 14 dage efter at det skal
> implementeres.
Der er ganske rigtigt ikke en pæn måde at skifte på, men jeg tror, at
det kommer til at ske ved, at der stille og roligt lægger sig et
IPv6-net næsten op ad det eksisterende ipv4-net og at man så migrerer
lige så stille.
Utroligt mange ting bliver jo lettere med IPv6, og man kan jo bare
køre dualstack i overgangsfasen. Det kommer alle større OS'er nok til
at kunne på en ordentlig måde i løbet af 2003.
Når først windows kan finde ud af at autokonfigurere begynder det at
gå hurtigt, tror jeg.
Der vil eksistere et kolossalt IPv4-net også i næste årti, men væksten
kommer til at ske på v6.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great
I speak only 0}._.{0 force."
for myself. O/ \O -Dorothy Parker
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 23:13 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> 15-20 år, vi løber tør for ip adresser i 2005
Og i 1990, 1995, 1997, 1998, 1. halvår 1999, 2. halvår 1999,
1. kvt. 2000, osv.
Som sagt - dommedagsprofeterne har i tidens løb råbt langt højere end
nu.
At forvente, at vi rent faktisk er løbet tør i 2005 er naivt. Men det
er klart, at vi må gøre nogle ting anderledes.
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Kasper Christensen (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Kasper Christensen |
Dato : 01-03-02 10:21 |
|
> 15-20 år
Nope. Kan du siger år 2005. Så er det ikke flere ip'adresser tilbage. Derfor
vil den nye standart starte der.
mvh
Kasper
| |
Martin Højriis Krist~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-03-02 10:24 |
|
"Kasper Christensen" <kasper*SLET*@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7f4802$0$18441$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nope. Kan du siger år 2005. Så er det ikke flere ip'adresser tilbage.
Ved du det som et faktum?
Kan du se ud i fremtiden?
Hvad er næste uges lotto-tal?
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 12:13 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3c7f48b1$0$17233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Nope. Kan du siger år 2005. Så er det ikke flere ip'adresser tilbage.
> Ved du det som et faktum?
Hvis forbrugs mønsteret fortsætter og der ikke bliver brugt sund fornuft.
> Kan du se ud i fremtiden?
Lidt ;)
> Hvad er næste uges lotto-tal?
4-7-15-23-28 17-31 (de skal nok komme, men jeg kan ikke lige se hvor lang
tid der går.
--
Morten
| |
Martin Højriis Krist~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-03-02 12:16 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news:a5nnoj$l4m$2@sunsite.dk...
> > > Nope. Kan du siger år 2005. Så er det ikke flere ip'adresser
tilbage.
> > Ved du det som et faktum?
> Hvis forbrugs mønsteret fortsætter og der ikke bliver brugt sund
fornuft.
2 hvis'er i et faktum?
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 12:36 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3c7f62c8$0$17237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> 2 hvis'er i et faktum?
Ja, ja ja. Jeg tror også at der kan gå en del længere, da der jo er mange
steder som har 1 a klynge hvor de faktisk kan nøjes med en c klynge.
Men så skal man jo til at tage de ubrugte klynger tilbage.
--
Morten
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 14:48 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> Men så skal man jo til at tage de ubrugte klynger tilbage.
Novra, den ide vil revolutionere alting.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke
I speak only 0}._.{0 ved, at jeg har truffet i noget andet Land: Frygten for
for myself. O/ \O at skabe sig ved at tale korrekt." - Johannes V. Jensen
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 14:48 |
|
"Kasper Christensen" <kasper*SLET*@kasperc.dk> writes:
> Kan du siger år 2005.
Ja.
> Så er det ikke flere ip'adresser tilbage.
Jo.
> Derfor
> vil den nye standart starte der.
Nej.
Det er en tilbagevendende misforståelse at man bare sådan HOPLA!
skifter til IPv6. Sådan kommer det ikke til at være.
IPv6 er ikke bagudkombatibel, så skal en IPv6-maskine snakke med en
IPv4-maskine kræver det en proxy.
der sker det, at der lige så stille (og hurtigere og hurtigere!)
udvikler sig et parallelt IPv6-net, som folk hen ad vejen migrerer
til.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.
I speak only 0}._.{0 Bevis: "<=>" => "=>", hvoraf "<=>" <=> "=>" som ønsket.
for myself. O/ \O
| |
Simon Skals (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 01-03-02 14:51 |
|
It seems Kasper Christensen wrote:
>Nope. Kan du siger år 2005. Så er det ikke flere ip'adresser tilbage.
Sikke noget ævl; det kan du umuligt vide. Hvis Haliburton Oil
m.fl. afleverer nogle A-klasser, så kan IPv4 række længe endnu.
>Derfor
>vil den nye standart starte der.
Du ved jo ikke, hvad du snakker om. Det kommer ikke til at foregå
sådan, at alle netadm'er i verden synkroniserer deres ure og
siger "Ok, venner, på slaget 12 skifter vi!".
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 15:10 |
|
"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message
news:slrna7v1qf.grl.spam@ www.gid.dk...
> Du ved jo ikke, hvad du snakker om. Det kommer ikke til at foregå
> sådan, at alle netadm'er i verden synkroniserer deres ure og
> siger "Ok, venner, på slaget 12 skifter vi!".
Slam og så et år 2000 problemerne vand, i forhold til det kaos, da alle de
BOFH's som er ude rundt
omkring mener at det er deres tidszone som man går efter.
Samt en bug i Windows versionen af IPv6 som gør at den går ned efter få
dages brug. :)
Selvfølgelig er det noget som kommer til at tage lang tid, men det ville
være fedt hvis de snart blev 100% enige om hvordan skiftet skulle foregå. Så
at man stille og roligt ville kunne opbygge det andet net og gør alle
routere og lign klar til det.
--
Morten
| |
Andreas Plesner Jaco~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Plesner Jaco~ |
Dato : 01-03-02 15:30 |
|
In article <3c7f8b9f$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Morten Birkelund wrote:
>
> Selvfølgelig er det noget som kommer til at tage lang tid, men det ville
> være fedt hvis de snart blev 100% enige om hvordan skiftet skulle foregå. Så
> at man stille og roligt ville kunne opbygge det andet net og gør alle
> routere og lign klar til det.
Det findes der skam IETF WGer der arbejder på.
--
Andreas Plesner Jacobsen | Ring around the collar.
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 22:13 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> > Når der bliver indført fast IP, så mener jeg der er en begrænsning på
> > 5 maskiner
>
> Siger du dermed at man vil tildele hver kunde en /29
> Det haster vist med IPv6
Selv hvis man lynindfører IPv6 vil det ikke hjælpe noget, hvis man
giver alle kunderne en /29.
Uanset om man kører v4 eller v6 er der nu engang kun lidt over en halv
milliard /29'ere.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.
I speak only 0}._.{0 "The Queen has been meddling with the environment,
for myself. O/ \O and now it's always winter and never Christmas,
Hannukkah, Ramadan, Diwali, Solstice or Tashfest."
| |
Martin Højriis Krist~ (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-02-02 22:28 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3pu2pia3s.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Selv hvis man lynindfører IPv6 vil det ikke hjælpe noget, hvis man
> giver alle kunderne en /29.
> Uanset om man kører v4 eller v6 er der nu engang kun lidt over en halv
> milliard /29'ere.
/29 er i denne sammenhæng = 8 adresser
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Peter B. Juul (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-02-02 23:09 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> > Selv hvis man lynindfører IPv6 vil det ikke hjælpe noget, hvis man
> > giver alle kunderne en /29.
> > Uanset om man kører v4 eller v6 er der nu engang kun lidt over en halv
> > milliard /29'ere.
>
> /29 er i denne sammenhæng = 8 adresser
/29 er - lige meget hvilken version af IP du snakker om - et net, hvor
de første 29 bits er net-bits og resten er overladt til kunden.
Ja, jeg nitpicker uhæmmet.
Under IPv6 vil en hjemmekunde sandsynligvis få en /64 (2^64 adresser)
og alt peger på, at en kunde med mere end et LAN vil få en /48 (2^80
adresser eller altså 65536 /64-net.)
--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Martin Højriis Krist~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-03-02 01:06 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3heo1i7it.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> /29 er - lige meget hvilken version af IP du snakker om - et net, hvor
> de første 29 bits er net-bits og resten er overladt til kunden.
Korrekt
Men det jeg mente var 8 adresser
> Ja, jeg nitpicker uhæmmet.
Det skal man også have lov til en gang i mellem
> Under IPv6 vil en hjemmekunde sandsynligvis få en /64 (2^64 adresser)
> og alt peger på, at en kunde med mere end et LAN vil få en /48 (2^80
> adresser eller altså 65536 /64-net.)
Hvilket også er grotesk store adresseområder
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 12:14 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m3heo1i7it.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Under IPv6 vil en hjemmekunde sandsynligvis få en /64 (2^64 adresser)
> og alt peger på, at en kunde med mere end et LAN vil få en /48 (2^80
> adresser eller altså 65536 /64-net.)
Vil de bare løbe tør for de adresser, lærte de ikke noget ved IPv4.
--
Morten
| |
Simon Skals (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Simon Skals |
Dato : 01-03-02 13:02 |
|
It seems Morten Birkelund wrote:
>> Under IPv6 vil en hjemmekunde sandsynligvis få en /64 (2^64 adresser)
>> og alt peger på, at en kunde med mere end et LAN vil få en /48 (2^80
>> adresser eller altså 65536 /64-net.)
>
>Vil de bare løbe tør for de adresser, lærte de ikke noget ved IPv4.
Prøv lige at regne efter...
--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 14:54 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> > Under IPv6 vil en hjemmekunde sandsynligvis få en /64 (2^64 adresser)
> > og alt peger på, at en kunde med mere end et LAN vil få en /48 (2^80
> > adresser eller altså 65536 /64-net.)
>
> Vil de bare løbe tør for de adresser, lærte de ikke noget ved IPv4.
"De" lærte ret meget.
IPv6 indeholder omkring 2^64 netværk af 2^64 adresser.
2^64 er 18446744073709551616.
Til sammenligning kan det siges, at Jordens overfladeareal er omkring
5100000000000000000 cm^2
Der er altså plads til lidt over 3 LANs a 2^64 adresser på hver eneste
cm^2 på Jordens overflade med IPv6 (OK, lad os sige 2. Så er der plads
til lidt overhead.)
Selv hvis nano-teknologi virkelig tager fart, burde det dække behovet.
Under alle omstændigheder har man bygget IPv6 sådan, at de første tre
bits er en slags versionsnummer - der er altså plads til at sige
"hovsa!" og starte forfra 6-7 gange, hvis man kvajer sig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke
I speak only 0}._.{0 ved, at jeg har truffet i noget andet Land: Frygten for
for myself. O/ \O at skabe sig ved at tale korrekt." - Johannes V. Jensen
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 15:11 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m3n0xsfl65.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Der er altså plads til lidt over 3 LANs a 2^64 adresser på hver eneste
> cm^2 på Jordens overflade med IPv6 (OK, lad os sige 2. Så er der plads
> til lidt overhead.)
Hvad så med uplinket til de andre planeter?
> Selv hvis nano-teknologi virkelig tager fart, burde det dække behovet.
hmm
> Under alle omstændigheder har man bygget IPv6 sådan, at de første tre
> bits er en slags versionsnummer - der er altså plads til at sige
> "hovsa!" og starte forfra 6-7 gange, hvis man kvajer sig.
Fornuftigt.
--
Morten
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 16:36 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> Hvad så med uplinket til de andre planeter?
Der vil man alligevel ikke bruge TCP/IP.
Forestil dig et 3-way handshake, der tager flere døgn.
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket
I speak only 0}._.{0 af 'sorte huller'"
for myself. O/ \O -POK
| |
Andreas Plesner Jaco~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Plesner Jaco~ |
Dato : 01-03-02 16:51 |
|
In article <m3k7swfghm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:
>
>> Hvad så med uplinket til de andre planeter?
>
> Der vil man alligevel ikke bruge TCP/IP.
>
> Forestil dig et 3-way handshake, der tager flere døgn.
Engang når vi får ophævet diverse masseproblemer og kan flytte ting med
højere hastighed end lyset kører vi nok ikke IPv6 længere ;)
--
Andreas Plesner Jacobsen | You're at Witt's End.
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 17:17 |
|
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:
> Engang når vi får ophævet diverse masseproblemer og kan flytte ting med
> højere hastighed end lyset kører vi nok ikke IPv6 længere ;)
dk.edb.internet.udbydere år 2232:
Når vi får indkrævet nogle af de /64'ere, som man i ungdommeligt
overmod brugte til LAN i starten af det 21. århundrede, vil der være
adresser nok til en rumtid.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Morten Birkelund (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Morten Birkelund |
Dato : 01-03-02 17:28 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m3bse8fejs.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> dk.edb.internet.udbydere år 2232:
>
> Når vi får indkrævet nogle af de /64'ere, som man i ungdommeligt
> overmod brugte til LAN i starten af det 21. århundrede, vil der være
> adresser nok til en rumtid.
roftl
Men man kan jo kun glæde sig til hastighederne om 230 år. :)
--
Hygge
Morten.
| |
Peter B. Juul (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 01-03-02 17:35 |
|
"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> writes:
> Men man kan jo kun glæde sig til hastighederne om 230 år. :)
Skulle vi ekstrapolere urimeligt og antage, at de sidste års vækst (en
fordobling årligt) holdt ved, så kørte min hjemmeopkobling til den tid
2^211 Tbps.
Det ville - naturligvis - være for langsomt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke
I speak only 0}._.{0 ved, at jeg har truffet i noget andet Land: Frygten for
for myself. O/ \O at skabe sig ved at tale korrekt." - Johannes V. Jensen
| |
Martin Højriis Krist~ (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 01-03-02 18:55 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m34rk0fdqx.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> 2^211 Tbps.
> Det ville - naturligvis - være for langsomt.
Så har Bredbåndsbolaget anno 2232 sikkert et godt tilbud
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Jens (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 01-03-02 23:52 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7fc06c$0$17213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> news:m34rk0fdqx.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> > 2^211 Tbps.
> > Det ville - naturligvis - være for langsomt.
>
> Så har Bredbåndsbolaget anno 2232 sikkert et godt tilbud
Du mener vel Sir Charbax d. VI
Jens
| |
Allan Olesen (02-03-2002)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 02-03-02 17:06 |
|
pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
>Der vil man alligevel ikke bruge TCP/IP.
IP = TCP/IP ?
Det lyder som en typisk MS-misforståelse.
Hvad er der nu i vejen med UDP til interplanetarisk kommunikation?
--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."
| |
Martin Højriis Krist~ (02-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 02-03-02 17:18 |
|
"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c80f881$0$17265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad er der nu i vejen med UDP til interplanetarisk kommunikation?
Man vil nok anvende en protokol med bedre mulighed for fejlkorrektion
uden gensendelse.
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Peter B. Juul (02-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 02-03-02 17:33 |
|
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:
> >Der vil man alligevel ikke bruge TCP/IP.
>
> IP = TCP/IP ?
>
> Det lyder som en typisk MS-misforståelse.
Næppe.
> Hvad er der nu i vejen med UDP til interplanetarisk kommunikation?
Manglende fejlkorrektion.
Samtidig er det uhensigtsmæssigt at bruge IP, når mange af
IP-sub-protokollerne vil være ubrugelige over interplanetariske links.
Jeg antager, at man vil udvikle en model, hvor afsender blot bliver
ved med at sende så længe han har data, og efterhånden som modtager
opdager fejl, sender han anmodninger om retransmissioner af de
relevante pakker.
det vil kræve nogle enorme buffere, men sådan er livet.
Der vil nok opstå en non-korrigeret variant, der så til gengæld er
billigere at bruge. Denne vil minde meget om UDP.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Allan Olesen (03-03-2002)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 03-03-02 17:47 |
|
pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
>> IP = TCP/IP ?
>>
>> Det lyder som en typisk MS-misforståelse.
>
>Næppe.
Jo. Prøv at kigge i netværksindstillingerne på en tilfældig
Windows-maskine med IP.
--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."
| |
Peter B. Juul (04-03-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 04-03-02 00:55 |
|
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:
> Jo. Prøv at kigge i netværksindstillingerne på en tilfældig
> Windows-maskine med IP.
.... "Næppe" as in "Nej, det er næppe pga. MS jeg skriver det."
--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0 Fozzie: Right, Frog!
for myself. O/ \O
| |
Martin Mouritzen (02-03-2002)
| Kommentar Fra : Martin Mouritzen |
Dato : 02-03-02 00:23 |
|
After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters,
pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) just offered me, he muttered
some weird stuff, and I had to correct this gibberish:
>Selv hvis nano-teknologi virkelig tager fart, burde det dække behovet.
Hvis nano teknologi virkelig tager fart, er jeg ret sikker på man ret
hurtigt kan få spyttet x antal fantasilliarder routere ud der dækker
det nye behov :)
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vestergade 43 Programmer Advanced Simplicty
DK-8000 Århus martin@nano.dk http://www.nano.dk
Note: Nano søger samarbejdspartnere, se mere på websitet
| |
Thomas Rasmussen (01-03-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 01-03-02 08:08 |
|
>>>>> "Martin" == Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> writes:
Martin> Siger du dermed at man vil tildele hver kunde en /29 Det
Martin> haster vist med IPv6
Njaa.. humlen er, at man vist får een af dem som 100% statisk IP,
resten bliver så tildelt dynamisk (det er planen), så en /29 er jo
ikke helt nødvendigt... Men vi kommer ikke fra at IPv6 snart skal
implementeres.
/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)
| |
|
|