Indbo
Fra : Bent Johannisson

Dato : 26-02-02 19:58

Jeg er begyndt at stave mig igennem et Skifte fra 1784, men jeg mangler en
liste over hvad man kan forvente at finde som indbo.
Er der nogen der har en sådan, eller kan forslå hvor man kan finde disse
oplysninger.
Skiftet er fra landet, så jeg skal måske også bruge hvad der i en stald.
Venlig hilsen
Bent

Fra : Ivan jensen

Dato : 26-02-02 20:25

"Bent Johannisson" <johannisson@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplysninger.
> Skiftet er fra landet, så jeg skal måske også bruge hvad der i en stald.

Der findes nogle gode opslagsbøger:
Slægtsforskerens Opslagsbog, Forlaget Rygaard, Baunevej 204, 2630, Taastrup.
Ordbog for lægtsforskere, af Heini Madsen, Forlaget Skuvanes, Lærkevænget
16, 9430 Vadum.
Slægtsforskere: Lad os vedgå arv og gæld, Temhæfte fra Slægten.

mvh
Ivan

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 27-02-02 00:27

Og Landsarkivet på Jagtvej har udgivet et udemærket hæfte med titlen ""Ord,
du møder i skifteprotokoller".

Det kan købes på arkivet og er rigtigt fint derved, at alle ordene er vist i
eksempler med gotisk skrift og så står der, hvad de betyder, samt en
forklaring på, hvad det er, hvilken kan være en god hjælp, når anerne har
ejet underlige ting og sager"

Et eksempel fra hæftet: "Mangelfiel og stok = Manglebrædt med stok til at
rulle tøjet op på".

Og hæftet er inddelt i emnerne:
Møbler
Andet inventar - småting
Køkken- og bryggesager
Tøj og tekstiler
Redskaber og værktøj
Dyr
De kan du bl.a. støde på i skifterne

Jeg husker ikke den nøjagtige pris, men mener den var symbolsk.

M.v.h.
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-02-02 11:40

Det der omtalte hæfte fra Landsarkivet kunne jeg da også godt tænke mig at
bruge, mon man kan
købe det andre steder - eller kan det evt. bestilles hjem?
Jeg sidder også med nogle gamle skifter, som ser så spændende ud med deres
inventarlister,
men jeg kan desværre ikke læse dem.

Venlig hilsen
Else Hansen

<3c7c196d$0$10853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 28-02-02 20:41

Jeg ved ikke om det kan købes andre steder. Jeg købte det på arkivet, sidst
jeg var der (ikke så tit, da jeg bor på Fyn).

Prøv at maile dem om du kan bestille pr. e-mail.

Deres e-mail er: mailbox@lak.sa.dk

Og hjemmeside: http://www.sa.dk/lak/aabtid/default.htm

--
M.v.h.
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-03-02 11:33

Mon ikke også denne kan være til gavn : http://www.hist.uib.no/kalkar/

Hilsen Thomas

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 01-03-02 18:15

Hej Bent.

> [...]

BJ> nogen der har en sådan, eller kan forslå hvor man kan finde
BJ> disse oplysninger. Skiftet er fra landet, så jeg skal måske også bruge

Det er vel ikke et skifte som jeg har interesse i?

Send mig evt. en e-mail

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk