printcenter
Fra : bassballs

Dato : 26-02-02 15:29

Dem der fulgte tråden paper size i osx , ved at jeg virkelig var ude i
noget rod , jeg har geninstalleret mit system fra den originale cd, ver.
10.1 , og opdateret til nyeste version via softwareupdate, det virker
som om alt fungerer efter hensigten igen, men printcenter chrasher hver
gang jeg prøver at konfigurere en printer ... jeg når aldrig længere end
til at trykke på knappen ´tilføj printer' kan det hænge samme med
reinstallationen? er der noget jeg kan prøve at gøre? eller skal jeg
slette hele partitionen, og starte helt fra bar bund igen (suk. Xdarwin
kører bare for godt lige nu). Hvad er det med at man ikke må lave en
reperations installation hvis man har opdateret 'security update x.x.x
' ?

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 15:41

In article <bassballs-E05698.15281226022002@news.worldonline.dk>,
bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> [...]
> gang jeg prøver at konfigurere en printer ... jeg når aldrig længere end
> til at trykke på knappen ´tilføj printer' kan det hænge samme med

Hvilken printertype er det du vil tilføje? en PS laserprinter eller en
blækskriver? Er det en Appletalk, LPR eller USB printer?

(NB prøv at slette printcenters indstillings fil)

> Hvad er det med at man ikke må lave en reperations installation hvis
> man har opdateret 'security update x.x.x ' ?

Det "må" man godt (på eget ansvar), men det vil overskrive nogen af de
ændrede filer, og undelade at overskrive andre.

Prøv i første omgang at opette en ny bruger, logge ind i den, og se om
du også har problemet der. Prøv også at slå Appletalk til/fra

Fra : bassballs

Dato : 26-02-02 19:25

In article <3q6g5a.d12.ln@G4.reippuert.dk>,
men printcenter chrasher hver

> Hvilken printertype er det du vil tilføje? en PS laserprinter eller en
> blækskriver? Er det en Appletalk, LPR eller USB printer?

PS Laser writere, Appletalk.

> (NB prøv at slette printcenters indstillings fil)

Øhh.. hvor finder jeg lige den, det er jo ikke så oplagt hvor den er, i
linux ville det vel være noget ala' /etc/printcenter/printcenterrc , og
jeg har virkelig fået respect for hvad jeg gør i osX ?

> Prøv i første omgang at opette en ny bruger, logge ind i den, og se om
> du også har problemet der. Prøv også at slå Appletalk til/fra

Det hjalp ikke, har lige prøvet

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 20:05

In article <bassballs-9AFB3C.19252126022002@news.tele.dk>,
bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> PS Laser writere, Appletalk.

Luk printcenter.app

Slå appletalk fra/til en gang

Åben Princenter.app

Åben printcenter opret en printer og _husk_ at vælge en printer
beskrivelse før du klikker ok. ("autoselect" er ikke pålidelig)

> Øhh.. hvor finder jeg lige den, det er jo ikke så oplagt hvor den er, i
> linux ville det vel være noget ala' /etc/printcenter/printcenterrc , og
> jeg har virkelig fået respect for hvad jeg gør i osX ?

i din home mappe - så længe du kun piller der, er der intet at bekymre
sig om. ~/Library/Preferences/com.apple.printcenter.plist

> Det hjalp ikke, har lige prøvet

Vælg en PDD fra listen istedet for at bruge "auto select"

Fra : bassballs

Dato : 26-02-02 20:29

In article <q8mg5a.hc2.ln@G4.reippuert.dk>,

> [...]
>
> Åben printcenter opret en printer og _husk_ at vælge en printer
> beskrivelse før du klikker ok. ("autoselect" er ikke pålidelig)

Problemet er bare, at så langt kommer jeg aldrig at der er en mulighed ,
programmet chrasher i samme sekund jeg trykker på tilføj printer altså
inden jeg bliver præsenteret for nogle valgmuligheder.

den er der ikke , men det er nok fordi at der endnu ikke har været nogle
indstillinger at gemme.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 20:51

In article <bassballs-561A18.20290126022002@news.tele.dk>,

> Problemet er bare, at så langt kommer jeg aldrig at der er en mulighed ,
> programmet chrasher i samme sekund jeg trykker på tilføj printer altså
> inden jeg bliver præsenteret for nogle valgmuligheder.

Er appletalk slået til?
Er der forbindelse til dit appletalk netværk?
Er der en "gammel" printer fra en tidligere installation
Hvor langt er du nået med opdateringen af 10.1x?

Jeg oplevede noget lignende drilleri med en af de første 10.1 versioner
og det var forbindelsen til appletalk som var problemet.

> den er der ikke , men det er nok fordi at der endnu ikke har været nogle
> indstillinger at gemme.

fil navnet var plukket frit efter hukommelsen, men stien var korrekt nok
- her er det rigtige filnavn: "com.apple.print.PrintCenter.plist"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 21:06

In article <lvog5a.me2.ln@G4.reippuert.dk>,

> Er appletalk slået til?
> Er der forbindelse til dit appletalk netværk?

glemte en enkelt spørgsmål:

Er Apletalk slået til på det rette ethernet interface?

Fra : bassballs

Dato : 28-02-02 15:45

In article <vrpg5a.2g2.ln@G4.reippuert.dk>,

> In article <lvog5a.me2.ln@G4.reippuert.dk>,

> glemte en enkelt spørgsmål:
>
> Er Apletalk slået til på det rette ethernet interface?

Hvis i stadig har mod på at hjælpe mig sender jeg her logfilen på hvad
der sker når jeg starter programmet, jeg er ikke så hård til Unix at jeg
er istand til at afkode beskeden , er der en expert der kan hjælpe?

*** CFLog (22): /Applications/Utilities/Print
Center.app/Contents/MacOS/Print Center[310] Cannot find function pointer
BJPMPluginFactory for factory <CFUUID 0x194da20>
127D81C4-6EA4-11D5-9FEC-003065BDFF8C in CFBundle/CFPlugIn 0x194daf0
</Library/Printers/Canon/BJPrinter/PMs/S100SPPM.plugin> (bundle, not
loaded)
*** CFLog (21): /Applications/Utilities/Print
Center.app/Contents/MacOS/Print Center[328] Error loading : error code
7, error number 0 (dyld: /Applications/Utilities/Print
Center.app/Contents/MacOS/Print Center Undefined symbols:
_BJUtilsCreateBJL_SetSilent
_HT2BinaryComponent
_HT2InitComponent

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 21:26

In article <bassballs-893F5E.15443928022002@news000.worldonline.dk>,

> Hvis i stadig har mod på at hjælpe mig sender jeg her logfilen på hvad
> der sker når jeg starter programmet, jeg er ikke så hård til Unix at jeg
> er istand til at afkode beskeden , er der en expert der kan hjælpe?

Det har vi skal ikke noget imod, jeg har sendt dig min indstillings fil
til Printcenter - prøv at lægge den i ~/Library/Preferences/ logud,
logind og start Print Center.app - Hvad sker der?

Fra : bassballs

Dato : 01-03-02 09:36

jeg har sendt dig min indstillings fil
> til Printcenter - prøv at lægge den i ~/Library/Preferences/ logud,
> logind og start Print Center.app - Hvad sker der?

Tak skal du have, desværre er det stadig samme kedelige resultat

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 22:33

> [...]

> 7, error number 0 (dyld: /Applications/Utilities/Print
> Center.app/Contents/MacOS/Print Center Undefined symbols:

Jeg er bestemt ikke ekspert, men prøv at fjerne:

/Library/Recipts/MacOSXUpdate10.1.3.pkg

og installer 10.13 opdateringen igen

Fra : bassballs

Dato : 01-03-02 09:53

In article <fm7m5a.2c.ln@G4.reippuert.dk>,

> Jeg er bestemt ikke ekspert, men prøv at fjerne:
>
> /Library/Recipts/MacOSXUpdate10.1.3.pkg
>
> og installer 10.13 opdateringen igen

Det vil jeg gøre, men har ikke mulighed for at prøve før på mandag.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : bassballs

Dato : 05-03-02 10:10

> Jeg er bestemt ikke ekspert, men prøv at fjerne:
>
> /Library/Recipts/MacOSXUpdate10.1.3.pkg
>
> og installer 10.13 opdateringen igen

Er forsøgt idag , ingen bedring , fejlen er den samme i konsol loggen
som før, jeg har også kigget på det på macfixit.com og det er heller
ikke problemet, hvis der ikke er flere gode råd så er jeg nok mest
tilbøjelig til at nulstille alle data på harddisken og starte forfra, er
det muligt kun at slette den partition hvor osX er installeret??, så jeg
slipper for at sætte os 9.x.x op igen

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-03-02 11:03

In article <bassballs-B93451.10095305032002@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> ikke problemet, hvis der ikke er flere gode råd så er jeg nok mest
> tilbøjelig til at nulstille alle data på harddisken og starte forfra,

Har du prøvet at oprette en printer når du er logget ind som root, som
forslået på macfixit?

> er det muligt kun at slette den partition hvor osX er installeret??,
> så jeg slipper for at sætte os 9.x.x op igen

ja da. Du vælger bare at slette din target partition, når du booter fra
CD og vil geninstalere Mac OS X. Du kan i øvrigt også slette en
ikke-startpartion fra Mac OS 9's Finder, via special-menuen uden at
slette diskens øvrige partitioner, bare marker partitionen og vælg:
Special -> Slet...

Hvis du vil bibeholde en del af din installation, kan du boote fra CD i
single-user mode, mounte "/" i read/write mode, og slette de ønskede
filer manuelt med rm.

Fra : bassballs

Dato : 05-03-02 11:56

In article <84526a.cf.ln@G4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Har du prøvet at oprette en printer når du er logget ind som root, som
> forslået på macfixit?

Ja , præsis det samme resultat..

> [...]
> ikke-startpartion fra Mac OS 9's Finder, via special-menuen uden at
> slette diskens øvrige partitioner, bare marker partitionen og vælg:

Nu vil jeg bruge resten af dagen på at reinstallere , tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 18:00

In article <bassballs-893F5E.15443928022002@news000.worldonline.dk>,
bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> Hvis i stadig har mod på at hjælpe mig

fra macfixi:

Printing issues Probably the most frequent bug report we have received
about Mac OS X 10.1.3 has to do with printing failures. the most common
symptoms are that Print Center launches and then quits without printing
- or a crash occurs. Deleting the printer name from the Printer List and
re-Adding it often fixes the problem. So might re-installing the printer
software.

However, Chip Dickinson was unable to add a new printer to Print Center
(generating a -108 error when he tried). He solved this by launching
Print Center from Terminal with root access, using the following
commands (suggesting that a permissions problem was the "root" cause):

su
cd /Applications/Utilities/"Print Center.app"/Contents/MacOS
../"Print Center"

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 16:54

In article <q2co5a.en.ln@G4.reippuert.dk>,

> [...]
>
> su
> cd /Applications/Utilities/"Print Center.app"/Contents/MacOS

Update: Nick Zitzmann confirms this is a permission problem and offers
this permanent fix:

# Open Terminal and go to this directory:
/Applications/Utilities/Print\ Center.app/Contents/MacOS
# Type "ls -l" to view the permissions. The permissions should look
about like this:
-rwxr-sr-x 1 root daemon 384364 Feb 14 17:46 Print Center
-r-sr-xr-- 1 root daemon 39012 Feb 19 18:16 PrintingReset
# If the owner isn't root/daemon, then type:
<sudo chown root:daemon *>
# If the permissions are off, type:
<sudo chmod 2755 Print\ Center>
<sudo chmod 4554 PrintingReset>

Alternatively, you could use a tool such as XRay to make these changes.

Fra : bassballs

Dato : 27-02-02 08:58

> Er appletalk slået til?

Ja.

> Er der forbindelse til dit appletalk netværk?

Ja.

> Er der en "gammel" printer fra en tidligere installation

Nej.

> Hvor langt er du nået med opdateringen af 10.1x?

!0.1.3 (update melder at alt software er opdateret)

> [...]
>
> fil navnet var plukket frit efter hukommelsen, men stien var korrekt nok
> - her er det rigtige filnavn: "com.apple.print.PrintCenter.plist"

Der er stadig ikke nogen fil på pladseringen.

Venlig hilsen
Anders Krøyer