Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G2?
Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 25-02-02 21:45

Hej

Jeg vil købe et Canon G2, og har nogle spørgsmål som jeg håber at der
er nogen her i gruppen som kan hjælpe med.

1. Jeg har læst meget på Dpreview.com om problemer med G2 og uskarpe
billeder?

2. Er der nogen der kan sige noget om shutterlag på G2?

3. Er der der nogen butikker som kan levere pt?

4. Nogen erfaring med at købe i Tyskland via postordre?

Jeg håber der er nogen her i gruppen som kan hjælpe med nogle af deres
erfaringer.

Mvh

Jens Jakob
jj92_2

Fra : Jan

Dato : 25-02-02 23:57

1) Jeg kan dårligt forestille mig at G2 skulle være ringere end G1 og G1
lavede skarpe billeder, og det jeg har set af G2
billeder, har været kanon gode og skarpe billeder.

2) Ja, der er shutterlag på G2, men knap så meget som på G1, meget
afhænger af hvilke billeder du skyder, det værste
shutterlag er når du skyder raw billeder. Hvis du ikke vil leve
med shutterlag, så skulle du måske forsøge at finde en D30 brugt, (DSLR) nu
da D60 er frigivet, er der da en god mulighed for at finde en
D30 til en god pris.

3) Det tror jeg nok, jeg ser da en G2 på hylden hos Japan Photo hver gang
jeg besøger deres butik.

4) Jeg tror det er bedre at finde kameraet her i DK til den rigtige pris,
enten via Internettet eller hos en forhandlingsvenlig forhandler.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 26-02-02 00:03

"Jan" <nikond100@ronzak.com> skrev i en meddelelse
> 2) Ja, der er shutterlag på G2

Hvad er shutterlag ?

G1 Ejer.
Henrik

Fra : Jan

Dato : 26-02-02 01:12

Det er når du trykker på knappen, og der går et stykke tid før eksponeringen
bliver ført ud i livet, meget afhænger af hvor hård presset kameraet er,
f.eks. hvilken opløselighed, hvor mange gange du trykker i træk, m.v.

Normalt er det ikke et stort problem, men det bliver det hvis man
fotograferer et sted hvor man ikke kan høre kameraet, så kan man komme i den
situation, at man tror man har taget billedet, tager kameraet væk fra øjet
og så hører man at den eksponerer.

Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 27-02-02 09:21

Hej Jan

> 1) Jeg kan dårligt forestille mig at G2 skulle være ringere end G1 og G1
> lavede skarpe billeder, og det jeg har set af G2
> billeder, har været kanon gode og skarpe billeder.

Men der har været meget snak på DPreview.com's canon forum om dette,
og jeg ville gerne høre om _faktiske_ erfaringer fra G2 ejere i DK.

> 2) Ja, der er shutterlag på G2, men knap så meget som på G1, meget

Mht. shutterlag vil jeg gerne høre om:
- Autofocus lag.
- Selve shutterlag (når jeg har autofocus på plads (evt. via
prefocus)), hvor lang tid er dette?
- picture - 2 - picture latency.

> 3) Det tror jeg nok, jeg ser da en G2 på hylden hos Japan Photo hver gang

Jeg vil kigge derind for at se det, men Japanfoto er _alt_ for dyre.

> 4) Jeg tror det er bedre at finde kameraet her i DK til den rigtige pris,
Kan du udbygge dette?
Canon har garanti der dækker hele Europa.... Og der kan spares et
_par_ tusinde på kamera og 1GB microdrive i Tyskland....

http://www.guenstiger.de
søg på Canon G2 eller på Microdrive

JJ

Fra : Jan

Dato : 27-02-02 17:32

hmm

> Hej Jan

> Men der har været meget snak på DPreview.com's canon forum om dette,
> og jeg ville gerne høre om _faktiske_ erfaringer fra G2 ejere i DK.

Selvfølgelig, kig f.eks. på www.fotokritik.dk her skulle det være mærkeligt
hvis du ikke finder et antal G2 brugere, og hvis du tilmelder dig
fotograflisten, så kan du kommunikere med dem.

> Mht. shutterlag vil jeg gerne høre om:
> - Autofocus lag.
> - Selve shutterlag (når jeg har autofocus på plads (evt. via
> prefocus)), hvor lang tid er dette?
> - picture - 2 - picture latency.

Nu bliver det kompliceret, det skal der vist en rigtig teknisk undersøgelse
til for at klarlægge, der er mange forhold der spiller ind, fra
hukommelseskorts hastighed, til billedetyper RAW og jpg samt hvordan
billederne tages.

Men uanset hvad der findes ud af, så giver det dig ikke svar på om DU kunne
leve med kameraet.

> [...]
> Canon har garanti der dækker hele Europa.... Og der kan spares et
> _par_ tusinde på kamera og 1GB microdrive i Tyskland....

Alternativet er at købe kameraet hos en god fotohandler i DK og købe
microdrivet i uganda, hvis du kunne opbygge et godt forhold til en
fotohandler, var det måske nøglen til succes, enten via lån af et demo
kamera i weekenden eller køb med 8 dages returret, så du var sikker på at
kameraet kunne leve op til dine krav. Så kunne du i stedet bruge tiden på at
finde de metoder du vil bruge for at selv at undersøge ovenstående, i
forhold til hvad dine egne krav er.

Fra : J@N

Dato : 27-02-02 18:48

> [...]
at
> finde de metoder du vil bruge for at selv at undersøge ovenstående, i

Jeg har allerede besluttet mig for et Canon G2, desværre er den i restordre
overalt hvor de normalt sælger den til discount-pris (8000). Man kan heldig
at se et eksemplar på hylden hos Merlin eller en lille fotomand, men så er
prisen også fra kr. 8800-10000 og hvem vil give det. Avancen på digicams er
meget lav, og jeg tror ikke du kan finde en demo nogen steder eller købe den
med returret. Jeg tør ikke købe et med returret - hvor mange gange tidligere
har den været ude? Samtidig er jeg sikker på at de billige forhandlere ikke
giver returret, med mindre varen er ubrugt og i jomfruelig indpakning
(plomberet).

Jeg har undersøgt priserne hos de forhandlere i Tyskland der normalt
anbefales i gruppen og her er ikke meget at spare:

http://www.ny-camera.com : Preis: ? 995,90

http://www.technikdirekt.de : Preis: ? 999,00

Omregnet til dkr. ca: 7400,- + forsendelse, ventetid m.m.

Mit forslag:
læs test på www.dpreview.com, se billederne og køb det til discountpris
www.edbpriser.dk til ca. 8000 DK.

Jan