Kaliber 6,5x55 hvilken patron til elg...?
Fra : John Nielsen

Dato : 25-02-02 21:33

Jeg har i år skiftet fra 30.06 til 6,5x55, da jeg skyder en del på bane
og mit indtil nu foretrukne jagt er bukkejagten.
Nu melder spørgsmålet sig,...hvilken patron har I bedst erfaring med til
elgjagt, da jeg også har forstået at 6,5x55 er i underkanten til elg ved
dårlige træffere. Her påtænker jeg især; Lapua Mega 10,1g - Norma Oryx
10,1g samt Norma Vulcan 10,1g.
Lad mig høre om jeres erfaringer mht. gennemskud og flugtafstand mv.

Med venlig hilsen

John Balje

Fra : Scarlett Anderson

Dato : 27-02-02 18:00

Som du själv nämner är 6,5x55 egentligen inte tillräcklig för att kallas
klass2 vapen, dvs du borde itne ge dig på älg med den om du inte är en
extremt bra skytt och erfaren jägare...

Om du nu ändå tänkt dig att utmana ödet röstar jag på Oryxen som enligt min
erfarenhet är den fabriksammon som går bäst.
Om du vill ha riktigt exakt ammunition föreslår jag att du laddar den själv.

/Scarlett

Fra : Sigmund Lundgren

Dato : 27-02-02 22:59

> [...]
> 10,1g samt Norma Vulcan 10,1g.
> Lad mig høre om jeres erfaringer mht. gennemskud og flugtafstand mv.

Nosler har fungerat utmärkt till både älg och rådjur. Vulcan ger mindre
djupverkan och mer köttförstöring.

--
/S

Fra : Jack Jensen

Dato : 27-02-02 23:26

"John Nielsen" <jo.ni@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10,1g samt Norma Vulcan 10,1g.
> Lad mig høre om jeres erfaringer mht. gennemskud og flugtafstand mv.

Hej

Jeg var på jagt i Sverige forrige år - Värmland nærmere betegnet.
Jeg er en svoren tilhænger af en 6,5x55.
Jeg skyder med en Tikka.
Jeg skød 5 elge det år.
En 4-tagger tyr gik 6-7 meter og væltede.
En ko gik 4-5 meter.
En kvie gik ca. 60 meter.
2 kalve - den ene ca. 2 meter.
Den anden ca. 30 meter.

Det var første gang jeg skulle på elgjagt i Sverige - så jeg havde skiftet
til Lapua 10,1 g.
Før skød jeg altid med Norma's rådjur - 9 g.

Jeg kan 100% anbefale Lapua 10,1 g.

Med jægerhilsen
Jack

Fra : Jørgen W

Dato : 02-03-02 17:20

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> wrote in message news:<3Ycf8.12604$PE.630900@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> til Lapua 10,1 g.
> Før skød jeg altid med Norma's rådjur - 9 g.

Hej

10,1 g mega er en suveræn kugle, du skal være opmærksom på at hvis du
benytter en 9 g kugle skal du opnå en mundingshastighed på over 870
m/s for at have tilstrækkelig anslagsenergi, det er ikke altid muligt.
Derfor er 10,1 g et meget bedre valg.

Venligst

Jørgen

Fra : John Nielsen

Dato : 04-03-02 23:00

"John Nielsen" <jo.ni@ofir.dk> wrote in message

Mange tak for fyldestgørende svar..!

Jeg vælger Lapua Mega 10,1g, da det er en stærk og præcis patron til
fornuftige
penge. Oryx 10,1g vil jeg også prøve på et tidspunkt.

John