MacOs 9.1 - 9.2??
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 25-02-02 20:19

Hej kloge hoveder.
Jeg overvejer at opg. fra 9.1 til 9.2, men har en fornemmelse af at det
måske kun er "nødvendigt/en fordel" hvis man kører med OsX.
Er det rigtigt?

iMac 333, MacOs 9.1dk

Venlig hilsen

Gert Nielsen.

"Man skal passe på en markant profil, ikke bli´r til en lang næse"
Erling Olsen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 21:06

In article <fc.0073fb6b03e7b1c30073fb6b03e7b1c3.3e7b1f0@net.dialog.dk>,
"Gert Nielsen /PMF" <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg overvejer at opg. fra 9.1 til 9.2, men har en fornemmelse af at det
> måske kun er "nødvendigt/en fordel" hvis man kører med OsX.

Det er ikke nødvendigt for at kunne afvikles i Mac OS X, men en fordel:
ja. Derudover byder 9.2x på opdaterede, optimerede og et bredere udsnit
af drivere til grafikkort (dog ikke til din iMac), brændere, FW enheder,
USB enheder osv.

Hvis du vil være "sikker" og gå med livrem og seler bør du anlægge en
"if it ain't brok don't fix it" strategi, og i første omgang stille dig
selv følgende spørgsmål

Kører din iMac tilfredsstillende med dine nuværende programmer?
Er der noget der _ikke_ virker
Hvad kunne virke bedre?
Hvilke programmer og versioner bruger du nu?
Er der nogen af dem der ikke vil fungere lige så godt under 9.2x?

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 21:31

> [...]

> Jeg overvejer at opg. fra 9.1 til 9.2, men har en fornemmelse af at det
> måske kun er "nødvendigt/en fordel" hvis man kører med OsX.

Da jeg fik kabelforbindelse skulle jeg naturligvis straks opgradere fra
9.1 til 9.2.2. Jeg vil ikke påstå, at jeg kan mærke forskel overhovedet.
Det er selvfølgelig helt uvidenskabeligt uden målinger etc. Så jeg vil
give Morten ret. Fungerer din computer fint, så er der ingen grund til
at ændre noget.

iMac 233 rev B, Mac OS 9.2.2DK, 512 MB RAM, 4GB HD.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorfinn

Dato : 26-02-02 14:29

> [...]

> Jeg overvejer at opg. fra 9.1 til 9.2, men har en fornemmelse af at det
> måske kun er "nødvendigt/en fordel" hvis man kører med OsX.

Med upgrade 9 til 9.1 kom der nogle gode funktionaliter (iDisk,
discburner mv.).

OS 9.2.2 kommer ikke med det store nye, det er en update der
hovedsaglig skal forbedre det klassiske miljø under OS X. Hvis du ikke
bruger OS X er der ikke meget nytte i updaten.

Der er nogle få forbedringer under OS 9.2.2, især angående
understøttelse af firewire og USB dimser.
Jeg har indtil videre ikke set et "classic" programm, der ikke er
tilfreds med 9.1 og kræver 9.2.2.
Det er dog rart at holde sin "Carbon Lib" mv. opdateret - dette kan
nemt gøres via "Software update" (eller hvad det nu hedder på dansk).

Hvorfor så en upgrade når alt virker og der ikke venter nye
funktionaliteter?

/Sebastian
ellers på Rubiline (iMac DV+, 198 MB, OS 9.1 int. English)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-02 01:46

Hej gert

Du kan roligt opgradere til 9.2.1DK. For selvom der i både 9.2 og 9.2.1 er
forbedringer, der primært henvender sig til X brugere, så vil du få så
meget mere ud af OS 9 i både hastighed og stabilityet, at det føles nærmest
som et helt nyt system.

Der er forbedringer i både Finder, System, en hel række kontrolpaneler og
udvidelser. Og et væsentlig punkt, der er blevet bedre er, at Finders
tendens til uventet at slutte er reduceret til noget nær nul, så for
normale brugere vil det ikke længere være nødvendig at tildele hverken
Finder eller System ekstra RAM med div. værktøjer som ResEdit og Reaper.

En anden ting, der er blevet forbedret - eller rettere helt er væk, - er
systemets manglende evne til at tømme de temporære mapper, der ligger
usynlige på din HD. Disse mapper er nu tømt, når der startes eller
genstartes, så de ikke længere er med til at dels fylde op og dels nedsætte
maskinens arbejdsevne.

Apple Enet udvidelsen er nu også bragt i orden, så den ikke længere
forårsager, at nogle programmer enten ikke vil starte eller slutter
pludselig, hvis du får brug for dem, mens du er på net. Open Transport er
blevet hurtigere og mere stabil sammen med ARA. iTunes skulle virke bedre
på 9.2.x end tidligere, DiskBurner skulle virke selv på ældre maskiner med
et 'født' Apple CD-RW drev monteret i stedet for CD drev. Der er tilføjet
understøttelse af endnu flere CD drev i Apple CD/DVD Extension osv.osv..
WorldScript I er nu fuldstændig integreret i systemet, og vil kun blive
installeret hvis du skal bruge andre language kits end arabisk og hebrasik
(fx. persisk og syrisk), Understøttelsen af 2 bytes sprog er forbedret for
de TB programmer, der kan skrive og arbejde med asiatiske sprog.

Opstartstiden for computeren er nedsat, så den starter hurtigere både ved
koldstart og genstart.

Systemet bruger mindre RAM selv med den samme mængde installeret i
systemmappen. Fx. faldt mit systems RAM forbrug fra 74,8mgb til 68,0mb ved
at gå fra 9.1 til 9.2 og til 9.2.1.

Nogle programmer starter væsentlig hurtigere end tidligere, - bl.a. Word
2001, Freehand 9, AppleWorks 6.1.2, Nisus Writer 6.5, RagTime 6.5.1,
Photoshop 5.5, InDesign 1.52 m.fl.

Men du skal være opmærksom på, at når du downloader OS 9.2 og 9.2.1, så er
det tilsyneladende en fordel at hente den, der ligger i flere dele end de
store enkeltfiler. En del har rapporteret, at de får fejl i de store filer.

Gert Nielsen /PMF wrote:

> Jeg overvejer at opg. fra 9.1 til 9.2, men har en fornemmelse af at det
> måske kun er "nødvendigt/en fordel" hvis man kører med OsX.
> Er det rigtigt?
>
> iMac 333, MacOs 9.1dk

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 03:22

d. 27/02/2002 01:45 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3C7C2C2F.F2AD7C2A@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> usynlige på din HD. Disse mapper er nu tømt, når der startes eller
> genstartes, så de ikke længere er med til at dels fylde op og dels nedsætte

Hmn. Ligger der temporære mapper på 9.1 - som ikke slettes automatisk ?

Og som ikke skal bruges til noget ?

Som kun ligger og fylder?

Jeg bruger 9.1, for det skulle være det brugbareste til musik, min
hovedinteresse. Således er jeg ikke interesseret i 9.2.
(noget med, at 9.1 giver langt færre problemer vedr. musikproduktion).

- så må det vel betyde, at jeg skal gå ud med affaldet jævnligt (?)

Hvordan finder /sletter jeg disse temporære mapper ?

Thomas

Fra : Aske Andersen

Dato : 27-02-02 09:09

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> - så må det vel betyde, at jeg skal gå ud med affaldet jævnligt (?)
>
> Hvordan finder /sletter jeg disse temporære mapper ?

9.1 er meget bedre til at rydde op end de tideligere versioner af MacOS.
Men jeg har oplevet tilfælde hvor den fejler.
Med F.eks. FileBuddy kan du slette usynlige/temporære filer og mapper.

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 13:40

d. 27/02/2002 09:08 skrev Aske Andersen på NyrupSOM@gadefejer.dk i artiklen
1f89aod.10lzmgr1xv1tyN%NyrupSOM@gadefejer.dk:

> 9.1 er meget bedre til at rydde op end de tideligere versioner af MacOS.
> Men jeg har oplevet tilfælde hvor den fejler.
> Med F.eks. FileBuddy kan du slette usynlige/temporære filer og mapper.

FileBuddy. Det lyder som et lille program, jeg skal hente et eller andet
sted.

Øv, jeg havde troet, jeg "bare skulle vide, hvor knappen sad".

Men tak.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 13:59

In article <B8A2921E.2326%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Øv, jeg havde troet, jeg "bare skulle vide, hvor knappen sad".

Led efter den usynlige mappe, "Temporary Items", med Sherlock og træk
den til din papirkurv, så den kan slettes.

Mappen vil blive gendannet ved reboot, eller når systemet eller et
program har behov for at komme et emne i "Temporary Items" - dvs det er
helt igennem ufarligt.

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 15:44

d. 27/02/2002 13:59 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 27li5a.421.ln@G4.reippuert.dk:

> [...]
>
> Mappen vil blive gendannet ved reboot, eller når systemet eller et
> program har behov for at komme et emne i "Temporary Items" - dvs det er

Temporary gav ingenting i Sherlock.
Men "Midlertidig" gav 2 hits: Midlertidige Arkiver
/Systemmappen/Indstillinger/Explorer.

Er mon disse to mapper det samme, som det du omtaler? så kan jeg bare trække
dem i spanden?

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 15:56

In article <B8A2AF33.233F%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> [...]
> /Systemmappen/Indstillinger/Explorer.
>
> Er mon disse to mapper det samme, som det du omtaler? så kan jeg bare trække

Nej, det er en mappe i roden af disken. Søg efter usynlige mapper, så
får du en liste over amtlige usynlige mapper på disken.

(og drop navnet, jeg husker muligvis forkert mht. til mappe navn da jeg
er vant til Engelske systemer)

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 20:32

d. 27/02/2002 15:55 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen j1si5a.6c.ln@G4.reippuert.dk:

> Søg efter usynlige mapper, så
> får du en liste over amtlige usynlige mapper på disken.

hej Morten

Jeg fik nul hits på usynlige og nul hits på invisible

Hvad har amtet iøvrigt med mine mapper at skaffe?

(PS "Desværre" er mit system dansk 9.1)

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-02 20:48

In article <B8A2F2C6.236B%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Jeg fik nul hits på usynlige og nul hits på invisible

Du skal ikke skive "usynlige" eller "invisible", du skal trykke på den
knap, der står "Speciel" på og sætte et hak i "medtag usynlige filer".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 20:50

wrote:

> hej Morten
>
> Jeg fik nul hits på usynlige og nul hits på invisible
>
> Hvad har amtet iøvrigt med mine mapper at skaffe?

!"#¤%&U

Du skal ikke søge på navnet, sherlock kan meget mere end det

Åben Sherlock, kig på de fire mulighder under søgefeltet:

"File names", "contents", "custom" (en pop-op menu) og "edit"

Tryk på "edit", i det ny vindue kan du søge på andre parametre end
filnavnet

Under "Advanced Options" krydser du den første mulighed, "is", af og
vælger "invisible" i pop-op menuen til højre for afkrydsningsfeltet.

Dernæst finder du afkrydsnings feltet "kind" og afkrydser det. Vælg "is"
i første po-pop menu til højre for "kind" og vælg "folder" i anden
po-pop menu til højre for kind.

Sørg for at ingen andre felter er afkrydst og tryk "ok" (eller "save",
så den vil dukke op sammen med de øvrige predefinerede special søgninger
i Sherlokcs primære vindue under "custom")

Nu vil du blive søgt på usynlige mapper...

Oversæt selv til dansk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-02 23:06

> [...]
> får du en liste over amtlige usynlige mapper på disken.
>
> (og drop navnet, jeg husker muligvis forkert mht. til mappe navn da jeg

Nej-nej. Den er god nok. Mappen hedder Temporary Items på dansk i mit
danske Mac OS 9.2.2.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-02-02 00:37

d. 27/02/2002 23:06 skrev Henrik Münster på muenster@esenet.dk i artiklen
1f8ad58.15zmfxogks9vgN%muenster@esenet.dk:

> Nej-nej. Den er god nok. Mappen hedder Temporary Items på dansk i mit
> danske Mac OS 9.2.2.

.... og altså også hér nede hos dansk 9.1

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-02 16:09

wrote:

> Temporary gav ingenting i Sherlock

Du skal ind og lave en speciel søgning og sætte et hak i "er usynlig".

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-02-02 16:34

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:
> Temporary gav ingenting i Sherlock.
Du skal både skrive <Temporary Items> og klikke på rediger og sæt kryds
i <Avancerede valg> <er usynlig>

/Preben
--
Vi lukker 1. maj 2002 - se vort brugtsalg:
www.lokalsat.dk/brugtsalg

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 20:50

>i Sherlock. Du skal både skrive <Temporary Items> og klikke på rediger og sæt
kryds i <Avancerede valg> <er usynlig>

Hej /Preben og Martin

Okay nu gav den noget: 211 hits i Sherlock

Mapper en masse:
SoftwareOpdateringsBuffer
TheFindByContentfolder
Ordn ved start
Temporary Items
O.S.V.
Det er vel dén, jeg skal slette (og som gendanner sig selv når nødvendig)
...?

Hvad med alt det andet?

Ud over en masse mapper er der osse en hoben dokumenter:
VolumeNameIconPict
Virex SpeedScan Database
SkrivebordsPrinterBuffer

o.s.v, o.s.v.

Desuden, mærkeligt ik?, er Trash-mappen der osse,-
- selvom dén da ikke er usynlig..

Skal det hele bare i spanden? Hvad så med den stakkels spand; den ka da vel
ik komme i spanden.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-02 21:02

In article <B8A2F713.236C%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Det er vel dén, jeg skal slette (og som gendanner sig selv når nødvendig)
> ..?

Ja.

> Hvad med alt det andet?

Lad det være hvis du ikke ved hvad det er.

> Desuden, mærkeligt ik?, er Trash-mappen der osse,-
> - selvom dén da ikke er usynlig..

Og den hedder Trash selvom den hedder Skraldespand på dit skrivebord.
Der må stikke noget under!

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 21:26

d. 27/02/2002 21:01 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam3-77190A.21014927022002@dtext.news.tele.dk:

> Og den hedder Trash selvom den hedder Skraldespand på dit skrivebord.
> Der må stikke noget under!

Det er nemlig rigtigt. Det gør den. Hvordan ku du vide det?

Nåja.

Men der kan ikke være noget indenunder den, for den kan ikke væltes eller
vippes.

--
thomas

Ingenting er som det aldrig har været -OHV

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-02 21:26

In article <B8A2FF4C.238B%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Det er nemlig rigtigt. Det gør den. Hvordan ku du vide det?

Det er hemmeligt.

Fra : Jesper

Dato : 27-02-02 21:09

> [...]
> - selvom dén da ikke er usynlig..
>
> Skal det hele bare i spanden? Hvad så med den stakkels spand; den ka da vel

hent autopurge og dobbetklik på den, så kyler den indholdet af din
"temporary items" mappe i papirkurven. Apropros det, så har alle diske
en "trash" mappe, de samles alle i Papirkurven.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 21:31

d. 27/02/2002 21:09 skrev Jesper på spam@suxxx.xx i artiklen
1f8a7ym.1gtsgsgx00xrmN%spam@suxxx.xx:

> hent autopurge og dobbet> --
> Jesper.

Hej Jesper.

autopurge findes ikke,- medmindre det osse er noget, jeg skal søge efter på
en speciel måde..

thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 21:51

In article <B8A30090.2396%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> autopurge findes ikke,- medmindre det osse er noget, jeg skal søge efter på
> en speciel måde..

ja, du skal søge med versiontracker:

<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=7337/AutoPurge
..sit>

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 22:13

d. 27/02/2002 21:50 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen hrgj5a.e3c.ln@G4.reippuert.dk:

> ja, du skal søge med versiontracker

Nå, aha.
Men så tænker jeg jo, mon det kan betale sig...
... jeg mener: hvis jeg hopper for meget på den galej [skaf en applikation
til alt muligt], så har jeg hurtigt hænderne fulde, bruger for meget tid på
at ræse rundt og downloade alt muligt..

Omvendt, så er lige netop dennehér funktion vel godt værd at automatisere.
(jeg er så nem)

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 21:19

wrote:

> Temporary Items
> O.S.V.
> Det er vel dén, jeg skal slette (og som gendanner sig selv når nødvendig)
> ..?

Ja, Mac OS + 9.1 tømmer dog den automatisk hvis din Mac lukkes korrekt
ned.

> Hvad med alt det andet?

Det skal du bare lade ligge

> Ud over en masse mapper er der osse en hoben dokumenter:
> VolumeNameIconPict

ikonet på din HD

> Virex SpeedScan Database

Det siger vel sig selv

> SkrivebordsPrinterBuffer

Det siger vel også sig sel...

> o.s.v, o.s.v.

den kender jeg ikke

> Desuden, mærkeligt ik?, er Trash-mappen der osse,-
> - selvom dén da ikke er usynlig..

Jo da, kan du se den i roden af din HD når den åbnes?

Betragt spanden på dit skrivbord som et alias i mappen Desktop Folder,
et alias som ikke kan slettes.
Skrivebords mappen, "Desktop Folder", er i øvrigt også usynlig, idet du
ikke kan se den når du åbner din HD.
Skrivebords mappen ligger i øvrigt på din HD, det er ikke din HD som
ligger på skrivebordet.

Hvis ovenstående lød som volapyk skal du bare glemme alt om usynlige
mapper, indtil din Mac driller dig ,-)

> Skal det hele bare i spanden? Hvad så med den stakkels spand; den ka da vel
> ik komme i spanden.

Nøjs med at komme "Temporary Items" i spanden, hvis du bruger 9.0x eller
mindre.

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 21:48

Hej Morten
Bare for at få det helt straight:

> Jo da, kan du se den i roden af din HD når den åbnes?
, betyder det "når jeg dobbeltklikker på HarddiskIkonet (på
desktoppen/Skrivebordet)" ?

> Betragt spanden på dit skrivbord som et alias i mappen Desktop Folder,
> et alias som ikke kan slettes.
- Forstået.

> Skrivebords mappen ligger i øvrigt på din HD, det er ikke din HD som
> ligger på skrivebordet.
- Du mener: "for mappen Harddisk, som ses på min skærm, er blot et ikon, som
godtnok har samme navn" ?
Og at HD er den reelle folder, som reelt indeholder alt det andet..?

> Nøjs med at komme "Temporary Items" i spanden, hvis du bruger 9.0x eller
> mindre.

9.1 - men jeg nøjes med det alligevel, tak.

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 22:34

In article <B8A30473.2398%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> , betyder det "når jeg dobbeltklikker på HarddiskIkonet (på
> desktoppen/Skrivebordet)" ?

Ja

> - Du mener: "for mappen Harddisk, som ses på min skærm, er blot et ikon, som
> godtnok har samme navn" ?

Både og... det er en desuden en genvej til HD'en

> Og at HD er den reelle folder, som reelt indeholder alt det andet..?

Ja, dvs den indeholder "det hele".

Både skrivebordsmappe og Papirkurv ligger i roden af HD'en (øverste
nivau sammen med systemmappen, applications osv.). Udvidelses mappen
ligger eksempelvis ikke i roden af HD'en den ligger inde i Systemmappen.

Af hensyn til brugergrænsefladen har Apple valgt at "Trash" og "Desktop
Folder" er usynlige i roden af HD'en, men at de er synlige i form af
"Skrivebord" og "Papirkurv" på skrivebordet.

Blev det lidt klarere? Eller fyrer du i afmagt op for dit sequenser
program?

NB. kan jeg ikke få dig til at lave én linies mellemrum mellem den text
du citerer og den text du skriver? Det gør dit indlæg mere overskueligt
og dermed letlæseligt.

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-02-02 00:35

d. 27/02/2002 22:33 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen qbjj5a.u5c.ln@G4.reippuert.dk:

> Blev det lidt klarere? Eller fyrer du i afmagt op for dit sequenser
> program?

LOL
.... nej, det gør jeg ikke (hihi) for det virker ikke ordentligt: Jeg er i
den nedrige situation, at mit Logic ikke kan få MIDI In, ligefortiden. Aner
ikke hvorfor. Desamme er sket næsten "utallige" gange, siden jeg i oktober
anskaffede det.
Har prøvet ny-dannelse af OMS setup; virkede een gang (4 uger siden),
ikke næste gang... men da virkede: starte selve OMS _Programmet_ ,og så
skulle jeg ind og sætte et par flueben (2 uger siden).
Men denne gang veed jeg ikke hvad jeg skal gøre og gribe i... heldigvis
har jeg fået [pyha] en aftale med min kammerat i det vestjydske, der osse
var hjælperen bag de 2 førnævnte hjælpeaktioner (ja, du troede da vel ikke,
jeg selv anede, at nul MIDI In kunne afhjælpes ved at gå ind i etellerandet
program, der kalder sig OMS... ) Jeg må ringe til ham imorgen, lissom de
sidste 2 gange.

> NB. kan jeg ikke få dig til at lave én linies mellemrum mellem den text
> du citerer og den text du skriver? Det gør dit indlæg mere overskueligt
> og dermed letlæseligt.

klart.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-02 08:34

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> [...]
> ikke hvorfor. Desamme er sket næsten "utallige" gange, siden jeg i oktober

Jeg har selv haft de samme problemer på min G3/333AV, så det er ikke et ukendt
fænomen med Logic.

> Har prøvet ny-dannelse af OMS setup; virkede een gang (4 uger siden),
> ikke næste gang... men da virkede: starte selve OMS _Programmet_ ,og så
> skulle jeg ind og sætte et par flueben (2 uger siden).

Slet _alt_ Logic softwaren og før du geninstallerer, så genopbyg dit
skrivebord med COM+ALT holdt nede under starten. Geninstaller derefter Logic
og husk ikke at forsøge at starte den endnu.

Installer derefter OMS og det andet hjælpeprogram, der er nødvendig (kan ikke
lige huske, hvad det hedder).

Når du er færdig med al geninstallering, så genstart computeren fra menuen
'Speciel'. Hvis du bruger et eksternt keyboard, så sørg for, at det er tændt,
før du genstarter.

> [...]
> program, der kalder sig OMS... ) Jeg må ringe til ham imorgen, lissom de

Gå så ind i OMS mappen i systemmappen og find selve OMS programmet. Marker den
én gang og brug COM+I (i) for 'vis info' og i popupmenuen øverst vælger du
'Hukommelse'.

Sæt minimalstørrelsen på OMS til 35000kb og den ønskede størrelse til 48000kb.
Luk vinduet og find så selve Logic programmet og marker den og brug 'vis info'
på samme måde og vælg 'Hukommelse'.

Sæt min.str. til 60000kb og ønsket str. til 90000kb eller 95000kb og luk
vinduerne.
Gå tilbage til OMS programmet og åbn OMS og sæt den op til dit keyboard og
interface. !!! Lad være med at afslutte OMS, men luk bare mapperne.

Åbn LOgic programmet og indstil 'Preferences', så de er tilpasset både dit
keyboard , interface og evt. software sequencer. - Så skulle det gerne virke.

Det var på den måde, jeg fik Logic til at køre, bortset fra, at jeg ikke kunne
sætte interface op, da jeg ikke har et midi keyboard.

Jeg håber, det kan hjælpe. - både OMS og Logic er usædvanlig RAM-krævende, -
des mere du tildeler dem, des bedre virker de, - og des færre gange slutter
programmet uventet.

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-02-02 14:01

d. 28/02/2002 08:33 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3C7DDD26.1514428A@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> des mere du tildeler dem, des bedre virker de, - og des færre gange slutter

hej Erik Richard

Nå, nu fik jeg telefon-forbindelse til min kloge Mac/Logic-hjælper, før jeg
fik prøvet dine råd.

Af een eller anden underlig grund sletter noget af OMS-mapperiet vist sig
selv.. (?) .. så'n en gang imellem.

Ihvertfald klarede vi (/han) det med endnu en geninstallering af OMS.
Jeg fatter ikke, hvorfor det virker, når kammeraten guider mig igennem det
over 'fonen: Jeg gjorde detsamme selv forleden, uden effekt. (måske har jeg
ikke gjort det nøjagtig på samme måde: Detdér OMS forekommer mig
uoverskuelig komplekst).

Men nu virker det ihvertfald (sålænge det virker).

Jeg har gemt dit indlæg. Det er jo ikke umuligt, at jeg kan bruge det en
anden gang.

Tak for det.
Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-02-02 21:35

> kryds i <Avancerede valg> <er usynlig>
>
> Hej /Preben og Martin
>
> Okay nu gav den noget: 211 hits i Sherlock
Prøv lige denne rækkefølge.
1. Åbn Sherlock
2. Klik på knappen REDIGER
3. Under Avancerede valg sættes kryds i kassen <er>
4. Sæt menuen til <usynlig>
5. Klik OK og du sender tilbage til indgangsvinduet.
6. Skriv < Temporary> og klik på søgeglasset.

Resultat:
Een og sikkert kun een mappe med navnet < Temporary Items>
Den hiver du i Skraldespanden.

/Preben
--
Lokalsætteriet ApS lukker 1. maj 2002 - se brugtsalg:
www.lokalsat.dk/brugtsalg

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 21:54

d. 27/02/2002 21:35 skrev Preben Bødker Nielsen på gizmo@os.dk i artiklen
1f8a90z.9c56fd1pwnr8wN%gizmo@os.dk:

> [...]
> 6. Skriv < Temporary> og klik på søgeglasset.
>
> Resultat:
> Een og sikkert kun een mappe med navnet < Temporary Items>

Yes, lige nøjagtig- .
Fuldgod vejledning, må jeg sige.

> Den hiver du i Skraldespanden.

O.K.

--- og det skal jeg så gøre f.eks. en gang om måneden..?
(jeg kunne ikke åbne den, og se, om der overhovedet er noget i, øv)

thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-02-02 09:08

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]

Sjovt nok KAN jeg slet ikke smide den i papirkurven. Og heller ikke åbne
den.
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 12:31

In article <1f8b566.1c27lr04xd030N%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Sjovt nok KAN jeg slet ikke smide den i papirkurven. Og heller ikke åbne
> den.

Du kan ikke smide den i papirkrurven hvis der er åbne data i den, og du
kan ikke åbne den, da det er en usynlig mappe.

(brug autopurge som Jesper forslog til at søgrge fo at den slettes ved
reboot)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-02 07:42

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> Temporary gav ingenting i Sherlock.

Sherlock kan ikke finde de mapper, så du skal have fat i Filebuddy 6.x til det
formål

> Men "Midlertidig" gav 2 hits: Midlertidige Arkiver
> /Systemmappen/Indstillinger/Explorer.
>
> Er mon disse to mapper det samme, som det du omtaler? så kan jeg bare trække
> dem i spanden?

De mapper fra Explorer må du ikke slette! De bruges af IE til forskellige
formål. Du kan være så uheldig, hvis du sletter dem, at du igen skal køre
'First Run' for at geninstallere / genoprette Explorers funktioner..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-02 04:43

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> Hmn. Ligger der temporære mapper på 9.1 - som ikke slettes automatisk ?

Det kommer også en smule an på, hvilket systemsprog du anvender. DK, NO, SV, DE
og FR er de værste, mens US og Z-AUS ikke er så slemme til ikke at slette ved
start/genstart. Og IE og Z-CA (Canadian) kan være temmelig uberegnelige, nogle
gange kører de uden problemer, men pludselig kan disse systemer også finde på
ikke at tømme disse mapper.

> Og som ikke skal bruges til noget ?

Ja, der ligger en række 'TemporaryItems' og TemporaryFolders' på din HD. De
ligger usynligt, så du kan ikke se dem og derfor ikke tømme dem på normal vis.
De bruges af systemet og nogle af de programmer du anvender til at lagre
midlertidige data i, mens du arbejder

> Som kun ligger og fylder?

Ja, hvis de ikke tømmes automatisk, som beskrevet ovenfor, så vil de på et
tidspunkt kunne fylde så meget op på din HD, at du får melding om, at der ikke
er mere plads på din disk, selvom, din titelheader siger, at der fx. er 2gb
tilbage.

> Jeg bruger 9.1, for det skulle være det brugbareste til musik, min
> hovedinteresse. Således er jeg ikke interesseret i 9.2.
> (noget med, at 9.1 giver langt færre problemer vedr. musikproduktion).

Ja, en del både lydkort og musikprogrammer foretrækker både single-CPU og 9.1
for at virke perfekt. - Men der findes da heldigvis også software, der kører
fortrinligt på 9.2.x, - fx. Amadeus II 3.2.3 og PlayerPro Commercial. De kører
aldeles forrygende godt på 9.2.2 både DK og engelske versioner. Mens CubaseVST
og BiasPEAK kører bedst på 9.1 (spørg Thomas Screiber, så tror jeg han vil give
mig ret). Så du behøver ikke opgradere til 9.2.x - uanset om du bruger G3 eller
G4.

> - så må det vel betyde, at jeg skal gå ud med affaldet jævnligt (?)
>
> Hvordan finder /sletter jeg disse temporære mapper ?

Du kan finde de usynlige mapper og slette dem med fx. FileBuddy 6.x, men det er
ikke nødvendig, når du kan få en 'tjener' til at gøre arbejdet for dig i form af
det lille program 'AutoPurge 2.5.1. Du smider blot AutoPurge i mappen
'Startemner', så klarer den resten ved næste start/genstart. Den flytter alt fra
disse temporære mapper til din papirkurv, og du skal blot tømme den som du
plejer. Du kan hente AutoPurge her, og den er gratis:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-02 04:14

Hej Gert

- Jeg må vist have været temmelig søvnig - eller kaffetørstig, da jeg skrev
det her indlæg.... Der skulle selvfølgelig stå 9.2.2DK og ikke 9.2.1DK. Jeg
beklager 'misset'