Norges ulve
Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-02-02 21:25

Har netop hørt i dansk tv, at WWF har talt de norske ulve - og der er ikke
en eneste flok tilbage i dag, kun ganske få enkeltlevende individer.

Det er sg'u deprimerende

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-02-02 21:41

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Har netop hørt i dansk tv, at WWF har talt de norske ulve - og der er ikke
> en eneste flok tilbage i dag, kun ganske få enkeltlevende individer.

> [...]

Hej Nina,
hvor har du dog ret.
Det værste var jo nok, syntes jeg, at ulvenes ret til at eksistere var
afhængig af den "politiske" strømning.
De har været for hurtige på aftrækkeren og den slags koster og her tænker
jeg ikke på kroner og ører.
Hovsa løsninger ala den de lavede sidste år er endnu et skræk eksempel på
hvad der sker når "homo destructus sapiens" griber ind i naturen.
Jeg får stadigvæk kvalme når jeg tænker på de skrækhistorier fra Norsk TV
sidste år, der er nok flere nordmænd som er blevet overfaldet af hunde end
ulve.

Fortsat god aften
Mvh
Martin & Laika
http://home13.inet.tele.dk/dinah

Fra : John

Dato : 24-02-02 23:25

> [...]
> Har netop hørt i dansk tv, at WWF har talt de norske ulve - og der er ikke
> en eneste flok tilbage i dag, kun ganske få enkeltlevende individer.

Hejsa Nina.

Det er sygt det der er sket i Norge, og det er mere sygt at de
kan få nogle til at deltage i denne totale "nedslagtning" af sådan et
pragtfuld dyr som ulven er.

Nethils.
John.
Nethundeguiden.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-02-02 01:37

Hej Nina

Jeg hørte det også godt i TV og blev så trist. Hvor er det dog synd og hvor
er det dog misforstået.

KH
Søs

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fVbe8.7144$Rz2.246861@news010.worldonline.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-02-02 17:51

Ja det er meget trist, men endnu mere trist er det, at de norske jægere ikke
tror på den optælling, i hvert fald en af dem hævder, der er flere ulve nu
end før nedslagtningen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 25-02-02 19:49

Hej

Det er en tragedie uden lige, men hvad værre er, så er alle ulvene døde
forgæves, idet de i programmet talte om, måske at forøge ulveantallet
igen....Viser bare lidt om hvor meningsløse mennesker kan være...

Hilsen Carina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-02-02 20:40

På den norske hundegruppe spurgte jeg, hvordan der kunne være flere
ulveefter nedslagtningen end før, og jeg fik dette svar, som forklarer en
hel del, selv om det langt fra kan undskylde slagtningen. (Hvis det ikke var
så alvorligt, ville det være meget morsomt):

Det er fordi norske myndigheter teller med alle ulver som befinner
seg i Sverige.

Det norske stortinget har bestemt at det ikke skal være mer enn
10 familiegrupper i Skandinavia, og det inkluderer alle ulver i
Sverige. Svenske myndigheter vil på sin side ha minst 500
ulver i Sverige, og mener norske myndigheter ikke har noe med å
bestemme hvor mye ulv det skal være i Sverige. Men hvis norske
myndigheter mener det blir "for mange" ulver i Skandinavia pga. ulver
i Sverige prøver man å kompensere for dette ved å skyte ulver i Norge.
Fra svensk hold hevdes det at Norge fraskriver seg ansvaret for
den skandinaviske ulven og at det ikke er mulig å samarbeide med
norske myndigheter. Fra norsk side hevdes at den Norge ser "helhetlig"
på ulven, og at man har et godt samarbeid med svenskene.

Saken er at norsk naturforvaltning liksom norsk landbrukspolitikk er
Europas mest latterlige påfunn.

For å illustrere hvordan den norske naturforvaltningen fungerer:

Elgbestanden har vokst seg meget stor i Norge på grunn av rettet
avskyting og milde vintre. Elgen eter av barskogforyngelsen, og
skogeiere i Østerdalen får utbetalt erstatning for disse "skadene"
som naturen påfører seg selv. Nå har det kommet ulv i Østerdalen
og elgbestanden har gått ned igjen. Da skulle man tro at konsekvensen
ble at skdeutbetalingene også gikk ned. Nei tvert i mot! Nå får
skogeierne i tillegg erstaning for at ulven har redusert jaktkvotene
om høsten. Uansett hva som skjer i den norske naturen er det noen som
har "krav" på erstatning fra Staten. Blir det mye elg skal skogeiere
ha erstatning for skogskader. Blir det lite elg skal de ha erstatning
for reduserte jaktkvoter.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats