Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kontrol af kontonummer
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-02-02 15:56

Jeg skal lave en applikation, hvor brugerne skal indtaste deres
kontonummer. Er der nogen måde hvorpå jeg kan kontrollere, at det
indtastede er et validt kontonummer ? Jeg ved det kan lade sig gøre med
CPR-nummeret og jeg har også oplevet, at min bank brokkede sig over "fejl i
modulus-beregning", da jeg havde lavet en fejl ved indtastning af et
girokontonummer.

Men: kan noget lignende lade sig gøre med (reg. nr) og kontonummer ?

pft,

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Lars kj

Dato : 24-02-02 19:49

"Jesper Stocholm" <spam200201@stocholm.dk> wrote in message
> [...]
> girokontonummer.
>
> Men: kan noget lignende lade sig gøre med (reg. nr) og kontonummer ?
Ja, det er noget som heder Fejlkontrol kodning og der findes flere måder at
gøre det på. ofte benytter man noget der hedder CRC og så benytter det
sidste cifre som kontrol tal. Jeg ved ikke om alle banker benytter samme
måde og hvilken metode der benyttes.

/lars

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-02-02 22:18

Lars kj wrote in news:a5bcie$108$1@sunsite.dk:

> [...]
> benytter det sidste cifre som kontrol tal. Jeg ved ikke om alle banker
> benytter samme måde og hvilken metode der benyttes.

jeg har prøvet at følge nogle links fra Google om CRC og det eneste jeg
kan komme i nærheden af er paritetscheck af kreditkortnumre ... men det
jeg skulle bruge var kontonumre :)

Hvis der er andre, der har input til dette, så må I endelig springe til

Fra : Henrik A

Dato : 17-03-02 18:25

Hvordan foregår det med cprnummeret? Kunne godt tænke mig at kende den
"beregning"?

Mvh
Henrik

Fra : Mark Beaumont

Dato : 17-03-02 20:21

"Henrik A" <andersen@bankmand.dk> skrev
> Hvordan foregår det med cprnummeret? Kunne godt tænke mig at kende
> den "beregning"?

Du kan beregne om et CPR-nummer er gyldigt ved at gøre følgende

1. ciffer ganges med 4
2. ciffer ganges med 3
3. ciffer ganges med 2
4. ciffer ganges med 7
5. ciffer ganges med 6
6. ciffer ganges med 5
7. ciffer ganges med 4
8. ciffer ganges med 3
9. ciffer ganges med 2
10. ciffer ganges med 1

Læg alle resultaterne sammen.
Hvis denne sum er delelig med 11 har CPR-nummeret bestået prøven og
er gyldigt, hvorimod hvis summen giver en rest ved division med 11 er
CPR-nummeret ikke gyldigt

Desuden skal 10. ciffer være et lige tal hvis man er kvinde, og er man en
mand skal 10. ciffer være et ulige tal.

Vh Mark

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-03-02 19:46

Henrik A wrote in news:3c94d1d6$0$7441$d40e179e@nntp01.dk.telia.net:

> Hvordan foregår det med cprnummeret? Kunne godt tænke mig at kende den
> "beregning"?

du kan se det på www.cpr.dk

http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=7&n=1&d=155&s=4

:)