HD gået ned .. Hjælp !
Fra : Esben rasmussen

Dato : 21-02-02 21:22

Er der ikke en der vil hjælpe mig med at få min Firewire harddisk op igen ?

Jeg mountede en lacie hd

kopierede jeg nogle filer

Reparerede "custom icons missing" med apples disk util

Så ville den ikke mounte istedet fik jeg beskeden os 9 cannot read this unit
do u wish to initialize. Det vil jeg jo helst ikke da der ligger 60 GB video
på den som ikke er backet up ( dette var back uppen )

Jeg har prøvet med norton, techtool pro, og hard disk tool kit ingen af dem
kan finde drevet - jeg kan finde drevet med silverlining pro, men ikke
reparere det ? Hvad gør jeg ??

Vil være meget taknemmelig for hjælp

esbenr@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 21:31

In article <B89B1587.35B8%esbenr@tdcadsl.dk>,
Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> Vil være meget taknemmelig for hjælp

Kan du ikke pille IDE-disken ud af FW-kabinettet, sætte den i whatever
Mac du nu har, og prøve med Norton den vej fra?

Og tillad mig så at gentage at harddiske ikke er en god ide til back-up
(jævnfør en diskussion for ikke så længe siden).

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-02 00:22

> Og tillad mig så at gentage at harddiske ikke er en god ide til back-up
> (jævnfør en diskussion for ikke så længe siden).

Men er princippet i en back-up ikke, at der er en original på selve
computeren? Det skulle være meget, hvis begge harddiske røg samtidig.
Har man kun eksemplaret på den eksterne disk, så er det vel mere
arkivering end back-up.
Jeg vil nu nok synes, at til simpel privat brug er en ekstra
harddisk med en kopi af dokumenterne da en meget god sikkerhed. Men man
skal selvfølgelig have dokumenterne både på computerens harddisk og den
eksterne.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-02 00:31

In article <1f7zcur.ivb62ee1chluN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> computeren? Det skulle være meget, hvis begge harddiske røg samtidig.
> Har man kun eksemplaret på den eksterne disk, så er det vel mere

I dette tilfælde var der problemer på back-up harddisken, og det ville
muligvis først blive opdaget den dag back-up'en skulle bruges.
Det var såmænd ikke udelukkende med det aktuelle eksempel in mente jeg
kom med min kommentar, men jeg har simpelthen set for mange fejl på
harddiske, til at jeg vil anbefale det som et medie man kan stole på.

> [...]
> harddisk med en kopi af dokumenterne da en meget god sikkerhed. Men man
> skal selvfølgelig have dokumenterne både på computerens harddisk og den

Så hellere et par CD'ere med dokumenterne på. De færreste privatbrugere
har alligevel ikke over 650Mb dokumenter, der er værd at gemme på.

Fra : Karl Antz

Dato : 22-02-02 08:29

> De færreste privatbrugere
> har alligevel ikke over 650Mb dokumenter, der er værd at gemme på.

Vil det så sige at de _fleste_ privatbrugere har _over_ 650Mb dokumenter
der er værd at gemme på? I så fald kan jeg godt forstå at man
efterhånden kunkan få GIGAntiske harddiske

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 06:59

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Det var såmænd ikke udelukkende med det aktuelle eksempel in mente jeg
> kom med min kommentar, men jeg har simpelthen set for mange fejl på
> harddiske, til at jeg vil anbefale det som et medie man kan stole på.

Ogsaa moderne harddiske?

Min personlige erfaring er at en moderne harddisk - naar foerst den er
kommet over startperioden - er stabil og fejlfri. Fejlfri fordi den
selv vedligeholder bad blocks og alt det der. Det er saa
brugerens/systemadministratorens opgave at overvaage disken saa det
kan opdages i tide naar den loeber toer for reserveblokke. Det har
jeg ikke set ske personligt.

Hvis en ekstra harddisk overholder den sikkerhedskopieringspolitik der
er hvor man er og er tilfredsstillende, kan jeg ikke se hvorfor det er
et problem at koere spejlet. For historikkens skyld, vil det dog
vaere oplagt at kombinere det med en central sikkerhedskopiering.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 12:19

In article <kkd6ywlowo.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Ogsaa moderne harddiske?

Ja. Jeg har fx skiftet 6-7 harddiske i iMac'er fordi læse/skrive-armen
satte sig fast. Havde det været meget vigtige data kunne de have været
reddet (og det gjorde jeg også i et enkelt tilfælde), men for fru Hansen
ville det betyde at hendes festsange var gået tabt, eller en
forfærdeligt stor regning.

Man kan så argumentere med at det kun sker på den ene disk, men det er
jo heldigvis ikke hver dag man oplever at en disk går i alvorlig udu, så
man kan være udsat for at den ene disk har en fejl der langsomt bliver
værre (fx rod i hierakiet med overskrevne filer til følge) og den anden
disk synes at læsearmen sagtens kan komme tættere på pladerne (det lyder
forresten ret "sjovt").

Jeg er klar over at ovenstående kan lyde ret paranoidt, men når man
først har stået og skulle forklare folk at deres dokumenter altså er
pist borte og de ALDRIG får dem at se igen, medmindre de kan overbevise
de rette folk om at bruge 30.000 til formålet, så synes man ikke om
ideen med vigtige data på harddiske længere.
Ser man det så i betragtning af at CD-brændere er hvermandseje i dag, så
vil det i hvert fald for hjemmebrugeren være oplagt at brænde sine
dokumenter ned på en CD, og så brænde dem ned på en CD til. CD'ere er
godt nok lidt skrøbelige, men når først dataen ligger der, så ligger den
der. Man kan så kombinere det med små-back-up'er til den diskplads man
her på sin mac.com-adresse, og/eller sin ISP.

> [...]
> brugerens/systemadministratorens opgave at overvaage disken saa det
> kan opdages i tide naar den loeber toer for reserveblokke. Det har

Det passer på diske i servere der kører altid. Arbejdsstationer, der
bliver tændt og (især) slukket på de mest besynderlige måder, har de med
at udvikle fejl, der ikke nødvendigvis behøver at være bad blocks. Rod i
partionstabellen kan fx føre til de sjoveste fejl, hvor disken tror den
er 10 gange større end den er, eller indeholder dobbelt så mange
partitioner end der i virkeligheden er.
Det er faktisk uhyggelig lidt der skal til før man oplever datatab.

> [...]
> et problem at koere spejlet. For historikkens skyld, vil det dog
> vaere oplagt at kombinere det med en central sikkerhedskopiering.

Hvis den ekstra HD sidder som RAID, så kan vi godt blive enige, da man i
RAID-systemer har det med at få at vide når den ene HD bliver syg. For
et firma synes jeg ikke at der er nogen undskyldning for at ikke have en
central back-up på bånd.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 12:29

> [...]
> reddet (og det gjorde jeg også i et enkelt tilfælde), men for fru Hansen
> ville det betyde at hendes festsange var gået tabt, eller en

Mystisk. Er hardwaren for billig?

> [...]
> værre (fx rod i hierakiet med overskrevne filer til følge) og den anden
> disk synes at læsearmen sagtens kan komme tættere på pladerne (det lyder

Hmmm... Her burde OS X vaere bedre, da filsystemet er helt anderledes.
Men husk igen, at det drejede sig om at spejle, saa der var to kopier.

> Ser man det så i betragtning af at CD-brændere er hvermandseje i dag, så
> vil det i hvert fald for hjemmebrugeren være oplagt at brænde sine
> dokumenter ned på en CD, og så brænde dem ned på en CD til. CD'ere er

Jeg har til gengaeldt hoert en del om CD-medier som blev daarlige med
alderen. Masser af redundans hvis man gaar den vej!

> [...]
> partitioner end der i virkeligheden er.
> Det er faktisk uhyggelig lidt der skal til før man oplever datatab.

Dette er stadig paa en Mac?

> [...]
> RAID-systemer har det med at få at vide når den ene HD bliver syg. For
> et firma synes jeg ikke at der er nogen undskyldning for at ikke have en

Nejda. Bukser og seler og livrem og alting. Hvis man kun har een
sikkerhedskopi duer den ikke.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 13:08

In article <kklmdkzbag.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Mystisk. Er hardwaren for billig?

Det vil jeg tro, men det er IDE-diske i det hele taget.

> Hmmm... Her burde OS X vaere bedre, da filsystemet er helt anderledes.
> Men husk igen, at det drejede sig om at spejle, saa der var to kopier.

Jeg vil da håbe at OS X er bedre, men det er stadigvæk HFS der ligger i
bunden. Et journaliserende filsystem ville klart være en fordel, men de
mekaniske fejl kommer man ikke udenom. Spejler man to harddiske
minimerer man naturligvis mulighederne for datatab, men medmindre det
foregår fuldautomatisk (som i RAID), så vil der forekomme operatørfejl.
Det minder mig forresten om en historie jeg hørte, hvor et firma troligt
havde taget back-up (på bånd) i et års tid. Da dagen så oprandt, hvor de
fik brug for back-up'en, fandt de ud af at de havde glemt at udpege hvad
der skulle tages back-up af, hvilket betød at der ikke var taget back-up
af noget som helst.

> Jeg har til gengaeldt hoert en del om CD-medier som blev daarlige med
> alderen. Masser af redundans hvis man gaar den vej!

CD'ere til back-up vil jeg kun anbefale til privatbrugere, og der vil
jeg ikke mene at mediet giver problemer. Hvis man bruger 2 CD'ere pr uge
(til identiske back-up), så har det kostet en 520 kr for et års ret god
back-up. Smider man lidt strategi ind i regnestykket, burde man nemt
kunne komme ned på 100kr/år, da de færreste producerer 650mb data der er
værd at gemme på pr uge.

> Dette er stadig paa en Mac?

Ja. Mine erfaringer er hovedsageligt på Mac.

> Nejda. Bukser og seler og livrem og alting. Hvis man kun har een
> sikkerhedskopi duer den ikke.

Det kan vi kun være enige om. Bruger man harddisk til back-up, vil de
fleste hjemmebrugere kun have een back-up (og ingen historik).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 13:24

> [...]

> Jeg vil da håbe at OS X er bedre, men det er stadigvæk HFS der ligger i
> bunden. Et journaliserende filsystem ville klart være en fordel, men de

Muligvis i emulering. Ud fra /etc/fstab/hd er /dev/hd0a med venner af
typen ufs, hvilket jeg ikke kan faa fisket ud af systemet hvad det er.
Et godt bud er at det er standardfilformatet under Unix, nemlig ffs
eller en nyere variant, men jeg kan ikke finde ud af at faa det at
vide endegyldigt. "fdisk" ligner ikke noget jeg har set foer.

> [...]
> fik brug for back-up'en, fandt de ud af at de havde glemt at udpege hvad
> der skulle tages back-up af, hvilket betød at der ikke var taget back-up

Det kunne de havde undgaaet ved faktsik at TESTE deres backup. Det er
lige saa vigtigt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 14:17

In article <kkd6ywz8s9.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> eller en nyere variant, men jeg kan ikke finde ud af at faa det at
> vide endegyldigt. "fdisk" ligner ikke noget jeg har set foer.

UFS er (svjv) det format Apple også brugte på A/UX, og som man skal
holde sig fra at bruge under OS X.

> Det kunne de havde undgaaet ved faktsik at TESTE deres backup. Det er
> lige saa vigtigt.

Det er det nemlig. Det var bare et eksempel på operatørfejl, som er
mindst lige så slemme som hard/software-fejl.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 14:25

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> UFS er (svjv) det format Apple også brugte på A/UX, og som man skal
> holde sig fra at bruge under OS X.

Naa. Det er jeg nu ikke saa sikker paa. Hvorfor dukker der ellers
mystiske ting ved navn .DS_Store rundt omkring, hvis det ikke er for
at emulere noget andet?

> Det er det nemlig. Det var bare et eksempel på operatørfejl, som er
> mindst lige så slemme som hard/software-fejl.

Tjoh.

Jeg har naegtet at rode med drift. Det var dejligt

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 14:44

In article <kku1s89vq6.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Naa. Det er jeg nu ikke saa sikker paa. Hvorfor dukker der ellers
> mystiske ting ved navn .DS_Store rundt omkring, hvis det ikke er for
> at emulere noget andet?

Godt spørgsmål. Jeg aner faktisk ikke hvad du snakker om, da min
erfaring med OS X er ringe.

> Tjoh.
>
> Jeg har naegtet at rode med drift. Det var dejligt

Nejda. Der er da ikke noget bedre end en hysterisk kvinde, der
insisterer på at få mere RAM i sin harddisk mandag morgen, fordi skærmen
er frosset.
Eller spørgsmål som fx "når jeg har sagt ja til at den skulle overskrive
dokumentet, er det så væk?", efterfulgt af beklagelser over at den ikke
kom med nok advarsler om hvad det var man var i gang med.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 15:45

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Godt spørgsmål. Jeg aner faktisk ikke hvad du snakker om, da min
> erfaring med OS X er ringe.

Kig selv efter, med "ls -la" passende steder.

> Nejda. Der er da ikke noget bedre end en hysterisk kvinde, der
> insisterer på at få mere RAM i sin harddisk mandag morgen, fordi skærmen
> er frosset.

Den befinder sig i en Vestas kummefryser?

> Eller spørgsmål som fx "når jeg har sagt ja til at den skulle overskrive
> dokumentet, er det så væk?", efterfulgt af beklagelser over at den ikke
> kom med nok advarsler om hvad det var man var i gang med.

Det er ikke drift. Det er support. DET er noget andet.

www.guld.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 16:04

In article <kkheo89s05.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Kig selv efter, med "ls -la" passende steder.

Årsagen til min ringe erfaring, er at jeg ikke har hardwaren til OS X.

> Den befinder sig i en Vestas kummefryser?

Det svar må jeg prøve næste gang.

> Det er ikke drift. Det er support. DET er noget andet.

Når man ikke er så mange om opgaverne, så er drift og support
sammenfaldende.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 16:27

> Årsagen til min ringe erfaring, er at jeg ikke har hardwaren til OS X.

Det traekker jo lidt ned paa anseelsen. Men saadan er der saa meget.

Eventuelt maa du fedte dig ind hos en der har sshd slaaet til.

> Det svar må jeg prøve næste gang.

Gerne. Jeg kan anbefale at anskaffe en BOFH kalender. Hvis du ikke
ved hvad BOFH er, har du noget til gode.

> Når man ikke er så mange om opgaverne, så er drift og support
> sammenfaldende.

Noep. Vi har en der insisterer paa at han skal klare supporten. Det
faar han saa lov til.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 16:54

In article <kk4rk89q2d.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det traekker jo lidt ned paa anseelsen.

Jeg bruger Linux som alternativ - det må trække lidt op.

> Men saadan er der saa meget.

Problemet er at der er for lidt.

> Eventuelt maa du fedte dig ind hos en der har sshd slaaet til.

Du giver mig bare et login og password, så skal jeg være der.

> Gerne. Jeg kan anbefale at anskaffe en BOFH kalender. Hvis du ikke
> ved hvad BOFH er, har du noget til gode.

Jeg ved hvad BOFH er - det er det der giver en styrken til klare sig
igennem de værste af de dumme spørgsmål.

> Noep.

Nøp? Vi er reelt 3 mand til drift og support til ca 150 brugere, så der
skal ikke gå meget galt før man står med en andens opgaver.

> Vi har en der insisterer paa at han skal klare supporten. Det
> faar han saa lov til.

Er han syg? Bortset fra det, så kan support være meget sjovt en gang i
mellem - vi har også studentermedhjælpere af det modsatte køn på
arbejdet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 17:10

> Du giver mig bare et login og password, så skal jeg være der.

Det virker kun hjemmefra. Paa arbejde er det bag en firewall.

> Jeg ved hvad BOFH er - det er det der giver en styrken til klare sig
> igennem de værste af de dumme spørgsmål.

Javelja. The Register.co.uk har en frisk samling.

> Nøp? Vi er reelt 3 mand til drift og support til ca 150 brugere, så der
> skal ikke gå meget galt før man står med en andens opgaver.

Det er nok det der er forskellen. Vi har ikke brugere lokalt, og de
bruger det ikke hele tiden.

> Er han syg? Bortset fra det, så kan support være meget sjovt en gang i
> mellem - vi har også studentermedhjælpere af det modsatte køn på
> arbejdet.

Noep. Jeg er blevet for gammel til support.

"Har du pillet ved noget"
"Nej nej".
"Du HAR jo pillet ved det der".
"Jamen det mente jeg ikke var vigtigt"...

Nej, nej, nej.

Til gengaeld har jeg haft fornoejelsen af at fange supportere hos TDC
bredbaand som vist var meget groenne i jobbet. Det er lidt traettende
naar de ikke kan hoere, at der er noget man faktisk har ret godt styr
paa, og at det ikke er det.

Oh well. Saadan er livet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 17:26

In article <kk7kp489ii.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det virker kun hjemmefra. Paa arbejde er det bag en firewall.

Den slags findes der midler imod.

> Javelja. The Register.co.uk har en frisk samling.

Jeps. Den bliver jævnligt opdateret, og det Simon gør, er ikke andet end
den slags man drømmer om når man har fået lidt for mange af de
irreterende spørgsmål.

> Det er nok det der er forskellen. Vi har ikke brugere lokalt, og de
> bruger det ikke hele tiden.

Vi har både lokal- og fjernbrugere, og det er ikke meget af deres
arbejde de kan lave uden en computer. Brugerne er nu også lidt
forkælede. På et tidspunkt blev der ansat en i huset, der havde brug for
lidt hjælp, og da jeg sagde der lige gik lidt tid og dukkede op efter 15
minutter, så var det ikke lige det han var vant til betød "lidt tid".

> Noep. Jeg er blevet for gammel til support.

Også når modtageren benytter D-skål?

> "Har du pillet ved noget"
> "Nej nej".
> "Du HAR jo pillet ved det der".
> "Jamen det mente jeg ikke var vigtigt"...
>
> Nej, nej, nej.

Det er en klassiker. Det er "jamen, den trykkede selv på OK" også.

> Til gengaeld har jeg haft fornoejelsen af at fange supportere hos TDC
> bredbaand som vist var meget groenne i jobbet.

Det er ikke supportere, det er kvindeservice.

> Det er lidt traettende naar de ikke kan hoere, at der er noget man
> faktisk har ret godt styr paa, og at det ikke er det.

Man skal aldrig sige at man selv ved noget om emnet når man snakker med
en supporter.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 17:46

> [...]

> lidt hjælp, og da jeg sagde der lige gik lidt tid og dukkede op efter 15
> minutter, så var det ikke lige det han var vant til betød "lidt tid".

Service! Respekt...

> Også når modtageren benytter D-skål?

Mjah. Afhaenger af D-skaalindehaverens alder. Vores klientel er vist
lidt aeldre end dit.

> Det er en klassiker. Det er "jamen, den trykkede selv på OK" også.

Ikke hoert foer.

> Man skal aldrig sige at man selv ved noget om emnet når man snakker med
> en supporter.

Jeg har endt med at bede om at tale med en mere velkvalificeret.

Jeg har ogsaa endt med at faa udleveret en emailadresse hvor de gik
fuldstaendig i spaaner fordi det kun var til intern brug. Men service
kunne jeg ikke faa :( Bare fordi frem- og tilbageopslag i DNS'en ikke
var konsistent, saa ssh-daemoner alle vegne smed mig af...

Oh well. Problemet blev da loest.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 19:08

In article <kkr8nc6tac.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Service! Respekt...

Det er sådan det skal være, når det ikke er computerne der er vigtige,
men det arbejde der bliver udført på dem.

> Mjah. Afhaenger af D-skaalindehaverens alder. Vores klientel er vist
> lidt aeldre end dit.

Vi har ansatte i kategorierne fra kontorelever/studentermedhjælpere til
"går snart på pension".

> Ikke hoert foer.

Du er heldig. Den findes også i varianten "jamen, jeg har ikke trykket
på OK".

> Jeg har endt med at bede om at tale med en mere velkvalificeret.

Bare bed om at få lov til at snakke med en supporter. Så er der også
lidt fornærmelse med i købet.

> [...]
> kunne jeg ikke faa :( Bare fordi frem- og tilbageopslag i DNS'en ikke
> var konsistent, saa ssh-daemoner alle vegne smed mig af...

Nåeh, den fejl. tele.internet.adsl er god at følge med i, kan jeg lige
nævne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 19:23

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Det er sådan det skal være, når det ikke er computerne der er vigtige,
> men det arbejde der bliver udført på dem.

Jajaja. Den er god med dig.

> Vi har ansatte i kategorierne fra kontorelever/studentermedhjælpere til
> "går snart på pension".

Du er lgieglad. Bare det er D-skaal, saa er du med paa den vaerste.

Oho. Interessant.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 20:40

In article <kkd6yw5a8b.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jajaja. Den er god med dig.

Det er den nemlig.

> Du er lgieglad. Bare det er D-skaal, saa er du med paa den vaerste.

Jeg foretrækker nu indholdet.

> Oho. Interessant.

Nemlig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 15:08

> Naa. Det er jeg nu ikke saa sikker paa.

UFS har to ulemper og Apple anbefaler rent faktisk HFS+

Ulemper
1) På Mac OS X er UFS er betydeligt langsommere end HFS+
2) ingen recurcegren understøttelse
3) Classic og Classic programmer kan ikke afvikles fra UFS
4) En række carbon programmer har probelmer med at / er i UFS format

Fordele:
1) Sikkerhed (kan ikke tilgås fra mac OS 9)
2) Case sensitiv

> Hvorfor dukker der ellers mystiske ting ved navn .DS_Store rundt
> omkring, hvis det ikke er for at emulere noget andet?

".DS_Store" er de filer der indeholder Sherlocks indexerings resultater.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 15:47

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> UFS har to ulemper og Apple anbefaler rent faktisk HFS+

Saa blev man det klogere. Hvordan spoerger man systemet hvad man har?

> ".DS_Store" er de filer der indeholder Sherlocks indexerings resultater.

Naah? Klogere igen. Er det godt?

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 16:00

In article <kkd6yw9rxk.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Saa blev man det klogere. Hvordan spoerger man systemet hvad man har?

Stod det ikke i fstab?

> Naah? Klogere igen. Er det godt?

Det *kan* være farligt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 16:23

> Stod det ikke i fstab?

Der stod ufs.

> Det *kan* være farligt.

Det vil jeg saa overveje.

ADSL er en god ting. Der er nu noget ved at sidde ved braendeovnen
med musik og Internet, mens konen er i byen...

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 16:55

In article <kk8z9k9q8n.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Der stod ufs.

Mærkelig fstab.

> Det vil jeg saa overveje.

God ide.

> ADSL er en god ting. Der er nu noget ved at sidde ved braendeovnen
> med musik og Internet, mens konen er i byen...

Ligger dankortet i brændeovnen?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 17:11

> Ligger dankortet i brændeovnen?

Naeh, det laa i vaskemaskinen og var pulveriseret.

Desvaerre var det mit...

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 17:27

In article <kk3czs89hl.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Naeh, det laa i vaskemaskinen og var pulveriseret.

Ja, så forstår jeg godt du kunne slappe af.

> Desvaerre var det mit...

Naturligvis.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 16:18

> Saa blev man det klogere. Hvordan spoerger man systemet hvad man har?

Finder.app

Marker din partition og truk æble+i, hvis der står "Mac OS Extended" er
det en HFS+ partition.

Eller sudo pdisk, L

"Mac OS", dækker over HFS formatet som verken understøtter filnavne med
mere end 32 tegn og bruger rettigheder.

pdisk skelner ikke mellem HFS og HFS+

> Naah? Klogere igen. Er det godt?

Det kommer vel an på om man bruger Sherlock.app til at søge på indhold -
Man kan såvidt jeg har forstået også bruge grep, men det er alt andet
lige mere "langhåret".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 16:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Finder.app
>
> Marker din partition og truk æble+i, hvis der står "Mac OS Extended" er
> det en HFS+ partition.

Der staar "Mac OS - udvidet". Det er nok det samme.

> Eller sudo pdisk, L

Det lyder helt japansk. Kunne selvfoelgelig forklare visse problemer.

> Det kommer vel an på om man bruger Sherlock.app til at søge på indhold -
> Man kan såvidt jeg har forstået også bruge grep, men det er alt andet
> lige mere "langhåret".

Kan man lave decideret soegninger med "ordene freebsd og powerbook
taet paa hinanden" i en PDF fil? det ville vaere fikst.

Fra : Peter Astrup

Dato : 22-02-02 22:04

Du skulle prøve DiskWarrior, den kan evt. hjælpe dig

vh
Peter Astrup
peter@macdata.dk