Suppe eller ?
Fra : Nielsen

Dato : 21-02-02 08:25

Hej....
gode forslag ønskes.. først jeg er ikke nogen ørn i et køkken, har alligevel
dristet mig ud i at inviterer gæster, og lovet de får noget at spise. De
kommer allerede klokken 9.30 til en gang rundstykker, når klokken så bliver
12 - 13 skal der lidt andet på bordet. Så har jeg tænkt på suppe....men
hvilken en ? den skal smage godt, være ikke for svær at lave for en
nybegynder, og så skal den være smagsløgsindettet efter folk over 60 år ...
vi bliver ca.9 voksne og 1 barn... gode forslag ønskes
mvh Dorthe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-02-02 11:41

Nielsen wrote:

> [...]
> nybegynder, og så skal den være smagsløgsindettet efter folk over 60 år ...
> vi bliver ca.9 voksne og 1 barn... gode forslag ønskes

Suppe har altid været noget af det jeg syntes var nemmest at lave. Den
nemmeste jeg kender er en kartoffel/karry-suppe. Den smager bedst lavet
over bål, men en kogeplade kan også fint gøre det:

Tag 300 g bacon og svits det med en passende mængde karry og 3 hakkede
løg eller porrer.
Skær 2 bagekartofler pr. prson i tern og svits det med.
Hæld en passende mængde vand i sammen med en kvist timian og noget salt.
Når kartoflerne er godt møre hælder du 2 små flaske kaffefløde i. Og så
er det klar til servering.

Hvis folk ikke har lavet noget fysisk kan du nok godt nøjes med mindre
kartofler. Hvis du skræller kartoflerne fra morgenen af og opbevarer dem
i koldt vand tager det ingen tid at lave suppen. Den tager absolut
heller ikke skade af at stå en dag i køleskabet og blive varmet. Den kan
IKKE fryses, kartoflerne bliver gummiagtige af det.

Angående ældre mennesker er min mormor på 77 helt vild med suppen.

God fornøjelse med det.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-02-02 15:53

Torsdag d. 21. februar, klokken er 15:45 - Der er 2341 opskrifter og 8 er
online.

Opskrifter

Se alle opskrifter
Søg efter opskrifter
Landeoversigt
Ti mest læste
Ti mest udskrevne
Ti nyeste
Ti bedste karakter
Tilføj opskrifter

Community

Din profil
Dine opskrifter
Dine tilføjede opskrifter
Samlet stilling
Dine point
Log ud

Andet

Forsiden
Nyhedsbrev
Madforum
Nyheder
Konkurrence
Send til en ven
Kogebøger
Reklameinfo
Kontakt
Støt food4u.dk

Sponsor

Partnere

Udskriv opskriften Send opskriften Gem opskrift

Opskrifts oplysning:
Opskriftens navn: "gl.davs" oksekødsuppe m. kød med peberodsovs
Tilføjet: onsdag d. 23. januar
Tilføjet af: buller
Antal potioner: 8
Kommer fra: Danmark
Opskriftstype: Hverdag, Weekend, Suppe
Tidspunkt: Aftensmad
Denne opskrift er læst 53 gange og er udskrevet 9 gange.

Ingredienser:
1,5-2kg oksekød Oksebyst, tværreb eller bov
2-3 gode oksekraftben
1 selleri (hvis det er i perioden, der er top på SÅ tag den endelig med til
suppevisken)
5 porrer
5-6 store gulerødder
1 pastinak
1 persillerod
1kg. blandede kød og melboller (frost)

Peberodsauce:
margarine
mel
Suppe
Eddike
1/4 piskefløde eller fløde13
1 pose revet peberod (el. frisk man selv river)
sukker
salt

Kartofler

Fremgangsmåde:
i en stor gryde (12ltr.) kommes oksekraftbenene, og ca 5ltr. koldt vand.
koges langsomt op ved svag varme.
skyl og rens imens grøntsagerne godt, og bind en "visk" af porretoppene og
andre toppe hvis der er. skær porrer og gulerødder i skiver, og det andet i
tern. stil i en skål med film over til senere.
Når "benene" koger fjernes det skum (urenheder), der har dannet sig, og
oksekødet lægges i den kogende suppe, koger langsomt op igen, og der skummes
endnu engang.
Salt tilsættes 5-7 tsk, kan altid komme mere i tilsidst. suppevisken
tilsættes.
Står nu og småkoger 2 1/2- 3 timer alt afhængig af kødet men mærk selv efter
hvornår det er mørt.
Når det er mørt tages det op og oksebryst/tværreb kan lægges i pres under et
spækbret med et par tunge bøger (gør det pænere
og nemmere at skære syntes jeg)
TA nu noget suppe fra til saucen.
Grøntsagerne tilsættes, og koges ved svag varme til de er møre. tilsidst
tilsættes kød og melboller, og suppen varmes godt op (må IKKE koge med
melboller i)

en klat margarine kommes i gryden, og smeltes
Ca. 1 1/2 spsk mel
Piskes godt sammen, og spæd med suppen, kog op, hvis den er for "fed" spæd
med lidt mælk, kog op pisk godt og spæd med mere suppe, og piskefløde til
den har den rette tykkelse for dig.
smag til med eddike og sukker, til den er lidt sursød. Smag til med salt.
Tilsæt tilsidst revet peberod, og smag til.
Må ikke koge efter tilsætning af peberod
Server suppen som forret, og derefter kogte asp.kartofler, kød og
flødepeberossauce.
Eller det hele på en gang alt efter lyst.

Kommentar:
Dette er min måde at lave min vinterlivret på, det er den langsomme måde der
tager tid, men det er det værd, bare duften af urterne i stuen er så
hyggeligt
De bedste frosne kød og melboller er dem fra Brugsen
Danefrost, syntes jeg, hvis man ikke laver dem selv.
Hvis der er suppe tilbage, kan den sagtens fryses, så man har nem mad en
aften, med godt brød til

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Udskriv opskriften Skriv en kommentar Gem opskrift

Bøger

Slankemad for fattigrøve

Nyt i forum

Shop Asia - 17. februar
Bacon suppe - 2. februar
Lakselasagne - 30. januar
Sødemiddel - 29. januar
Bacon suppe - 29. januar

Nye opskrifter

Fyld til bagte kartofler - 20. februar
Kanelkage - 20. februar
Saltmandler - 20. februar
Persille-kartofler med røget lammekølle - 20. februar
Nøddekage - 20. februar

Sponsor

..

Hej Jeg sender en kopi af en opskrift jeg har lagt på www.food4u.dk,
desværre kom der for meget med men håber du finder ud af det. suppen kan
sagtens laves dagen i forvejen, og så lav sovsen på dagen og server kødet
koldt, det er helt sikkert noget også den ældre generation kan lide. God
fornøjelse, hilsen Henning bantam@tiscali.dk

Fra : Bo Kamstrup

Dato : 21-02-02 10:05

Nielsen <nielsen@hø.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Eh1d8.2611$Rz2.86922@news010.worldonline.dk
> [...]
folk over 60 år ...
> vi bliver ca.9 voksne og 1 barn... gode forslag ønskes

Tja hvis du kan finde 2 hokaidogræskar, 3 porrer og lidt
timian, så er den hjemme. Den er med stort held serveret for
både børn og voksne hos os. Den kan laves dagen i forvejen,
det bliver den faktisk kun bedre af

1. Skræl græskarene, fjern kernerne (kan gemmes og tørres)
og skær kødet i mindre stykker (det tager lidt tid)

2. Svits græskarkødet i olivenolie i 30 min. ved svag varme

3. Hak 3-4 små porrer og lad dem svitse med de sidste 10
min.

4. Blend til det er helt fint

5. Tilsæt en passende mængde grøntsagsboullion (brug den fra
Oscar eller tilsvarende kvalitet) og frisk timian og lad det
simre 45 min. til en 1 time. Konsistensen skal være
tyktflydende

6. Smag til med salt og peber

7. Serveres med et godt flütes og en klat creme fraice 18%
rørt med hvidløg, salt og peber