Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gule billeder
Fra : Ebbe Rasch

Dato : 20-02-02 20:44

Hej alle

Jeg har nogle mere eller mindre gamle papirbilleder, der er taget indendørs
med glødelampebelysning og uden blitz, og derfor er meget "gule". Er der en
eller anden smart måde man kan få scannede versioner af billederne til at se
ldt mere almindelige ud, f.eks. med Paint Shop Pro eller Photoshop.

Jeg er udpræget analog fotograf, så jeg undskylder min uvidenhed hvis det er
et ubegavet spørgsmål, og takker alle der har lyst til at svare alligevel.

Ebbe Rasch
- tlf.: 4089 7727 -

Fra : KNL DtP

Dato : 20-02-02 22:29

"Ebbe Rasch" <mail@ebberasch.dk_REMOVE_THIS> skrev i en meddelelse

>Er der en
> eller anden smart måde man kan få scannede versioner af billederne til at
se
> ldt mere almindelige ud, f.eks. med Paint Shop Pro eller Photoshop.

Hej!

I PS / PSP finder du "color balance" e.l. og lokaliserer derefter den blå,
som jo bekendt er komplimentærfarve til gul. Herefter skruer der blot op for
den blå, indtil hvidt er hvidt - og de andre farveer har fået deres normale
farve igen.

Måske kræver det også lidt justering af de andre farver - prøv dig frem
indtil du er helt tilfreds. Med lidt øvelse, vil du kunne se "farvefejl" på
lang afstand

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : emj

Dato : 21-02-02 01:53

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> skrev i
<a514et$pb8$1@sunsite.dk>:

> [...]
>den blå, indtil hvidt er hvidt - og de andre farveer har fået deres normale

I PSP vælger du layers/duplicate layers
Klik - både højre og venstreklik - med pipetten på et sted i billedet,
hvor der er noget, som skal være hvidt.
Hæld en spand maling over
Vælg colours/negative image
Åbn layerpaletten og klik på trekanten ude til højre i "copy of
background" og vælg DODGE.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Svendsen

Dato : 21-02-02 00:23

Det bedste vil være, at du eksperimenterer dig frem med indstillenger på
scannersoftwaren, da det er altid bedst at få billedet så rigtigt som muligt
i første hug. I photoshop kan du bruge Image/adjust/variations, der er det
muligt at føle sig frem, og har du først tilrettet et billed, er de næste
meget nemme.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.