Strøm i Grækenland
Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-02-02 18:39

Hej NG...

Da jeg snart skal på rejse i Grækenland kunne jeg godt tænke mig at vide, om
jeg skal bruge en adaptor, for at kunne benytte strømstikkene dernede, eller
om de er de samme som i DK.

Kører de med samme spænding/Hz dernede?

mvh

Thomas

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-02-02 18:53

"Thomas Hansen" <t_hansen20@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
om
> jeg skal bruge en adaptor, for at kunne benytte strømstikkene dernede,

Her finner du ALT om strøm, tele Mobiltelefon og TV rundt om i verden:
http://kropla.com/electric.htm
med undersiden om El : http://kropla.com/electric2.htm

Det finnes minst fire forskjellige typer kontakter for strøm i Hellas
(Grekenland),
En er som i Danmark med to runnde pinner uten jordingsforbindelse,
En har jordingsforbindelse i ytterkant av pluggen, men ellers passer smale
'EURO plugger ) slike som på Radioer og TV apparater,
En som er triangle formet med runde pinner, men hvor de med strøm i også
passer til ikke jordet kontakt, og endelig en med jording på en 'hannpinne'
stikkende ut av veggkontakten,

Jeg bruker å ta med meg en 1,5 meter ledning med en flat 'EURO plugg' på i
den ene enden og en 'firedeler' med vanlige kontakter på i andre enden. På
den måten får man ladet opp og tilgang til alle de apparater man vil med en
adapter.

For øvrig er det 220V 50Hz i Hellas.
God reise !
--