Filnavne mac - pc
Fra : Storm

Dato : 20-02-02 17:23

De fleste på jobbet kører pc, få kører Mac. vores servere er NT servere.

Hvorfor bliver nogle job, omdøbt til at hedde 8 karakterer + extension,
når vi fra Mac henter dem på serveren hvor de er gemt ned fra en pc?
Hverken pc, server eller Mac har den begrænsning.
Bliver de gemt ned fra pc med uheldige indstillinger?

Er det gammel overtro (min) at man ikke skal navngive filer med
specialtegn specielt ikke /%. - Jeg har aldrig gjort det, da jeg har
været vant til at det kunne drille i grafisk videreforarbejdning eller
på pc-servere. Men jeg har altid set Macbrugere bruge specialtegn meget
fantasifuld i filnavne. Skal jeg bare sige at det er alletiders, eller
er der stadig gode argumenter for ikke at bruge specialtegn i filnavne?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-02-02 20:49

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Hverken pc, server eller Mac har den begrænsning.
> Bliver de gemt ned fra pc med uheldige indstillinger?

Det sker når filnavnet indeholder mere end 31 tegn og Mac'en kører OS
9.x. Det eneste der er at gøre, at at bede pc-folkene om at korte lidt i
navnene, hvis det er vigtigt.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 20-02-02 23:04

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det sker når filnavnet indeholder mere end 31 tegn og Mac'en kører OS
> 9.x. Det eneste der er at gøre, at at bede pc-folkene om at korte lidt i
> navnene, hvis det er vigtigt.

Ja, det har jeg også ment - jeg har nu sagt 32 inkl. extension - men i
dag havde jeg et eksempel hvor Mac hentede filen som 8287_san.doc
(faktisk 8287_sa(tilde-tegn).doc, men suppen her tillader ikke tilde
tegnet), efter tilden skulle så være en definition på hvordan den
adskilte sig fra de 20 andre hvor pc'en havde navngivet de første 15
tegn ens. Det har jeg jo oplevet før, og tænkt: Øv, 60 tegn i filnavnet.
Men det var der altså ikke her.

Om det er vigtigt - tja, nu har jeg altså sat mig for at få has på den
slags irritationsmomenter - hvis det bare er en lille forståelsesting

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-02-02 21:24

Ninzen@ofir.dk writes:

> [...]
>fantasifuld i filnavne. Skal jeg bare sige at det er alletiders, eller
>er der stadig gode argumenter for ikke at bruge specialtegn i filnavne?

Det afhænger. Hvis du flytter filerne frem og tilbage mellem mac og pc, er
det min erfaring, at konservativt udformede filnavne giver færrest
problemer. På mit arbejde har vi alt mellem os8.6 og windows 2000.
Samtidig bruger folk forskellige mail-programmer (også quickmail - grrrr!).
Generelt er det ofte problemer, når folk bruger specialtegn. mellemrum og
undlader at sætte extension på deres filer. Typisk går det galt, når
dokumenterne skal mailes rundt - mailprogrammerne ødelægger filerne eller
modtagerens maskine kan ikke se, hvilken type fil, der er tale om.
Dokumenter, der skal lægges på web'en, navngiver vi kompromiløst og
ultrakonservativt uden special-tegn (dem kan vores linux-server ikke li')
og uden mellemrum.

Moralen? anskaf en metal-lineal af de lange. Slå alle medarbejdere hårdt
over fingrene, der fra deres mac'er undlader at bruge extensions. Og slå
alle pc-medarbejderne, der bruger meget lange filnavne eller anvender
punktummer i filnavnene.

Ben

Fra : Storm

Dato : 20-02-02 23:04

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> dokumenterne skal mailes rundt - mailprogrammerne ødelægger filerne eller
> modtagerens maskine kan ikke se, hvilken type fil, der er tale om.

Si, så afhjælper en pakning problemet. Tror du det er mailprogrammerne
der ødelægger filerne, jeg troede det var de servere de mødte på deres
rejse?

> Dokumenter, der skal lægges på web'en, navngiver vi kompromiløst og
> ultrakonservativt uden special-tegn (dem kan vores linux-server ikke li')
> og uden mellemrum.

Det er klart, her er det heller ikke problemet. Her respekterer alle de
strammere færdselsregler.

> [...]
> over fingrene, der fra deres mac'er undlader at bruge extensions. Og slå
> alle pc-medarbejderne, der bruger meget lange filnavne eller anvender

Er du sådan lidt brutal? Jeg så iøvirgt en diskussion hvor nogle
beklagede Macs default brug af extension i X. Det var det første de
ville ændre på

Men forklaringen på hvorfor det sker i et internt netværk er altså lidt
diffus når nu alle enheder i netværket skulle kunne forstå 32 tegn?

Takker for svar.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 03:37

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> Hverken pc, server eller Mac har den begrænsning.
> Bliver de gemt ned fra pc med uheldige indstillinger?

Det skyldes en begrænsning i jeres servere, som vist oprindeligt var
beregnet til at få OS/2 til at se dårligt ud når man brugte Microsofts
fildeling over nettet.

Hvis klienten ikke kan finde ud af at forhandle en passende moderne
protokol, ender de med en gammel DOS-kompatibel variant, som netop
laver det der 8+3 nummer.

Prøv eventuelt at høre i OS/2 gruppen (lille, men standhaftig) om der
er nogen der lige kan sige hvad der skal gøres for at tækkes serverne.

Hvis I har mulighed for det, så er et alternativ som som regel virker,
at sætte en Unixmaskine op som SAMBA-server (OS X er fint) som så for
alle klienterne ses som endnu en NT-server. Her er problemet ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Storm

Dato : 21-02-02 13:36

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> at sætte en Unixmaskine op som SAMBA-server (OS X er fint) som så for
> alle klienterne ses som endnu en NT-server. Her er problemet ikke.

Med dit svar i hånden spurgte jeg vores server-ansvarlige. Han har
ihvertfald styr på sit område. Alle vores servere understøtter 256 tegn
i filnavne.
Så tog jeg lige en tur forbi pc'en der havde gemt filerne - ca. 48 tegn
i filnavnenem. Og så forstår selv jeg det godt. (Så er der måske kun
stål-linealen tilbage

Takker for din forklaring.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 13:52

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Med dit svar i hånden spurgte jeg vores server-ansvarlige. Han har
> ihvertfald styr på sit område. Alle vores servere understøtter 256 tegn
> i filnavne.

Helt sikkert. Spørgsmålet er om Mac'erne kan forhandle den protokol
på plads. Det kan jeg ikke vurdere. Spørgsmålet er også om det er
det 31-tegnsproblem der bider dig - det havde jeg ikke hørt om før
(mage til besynderlig begrænsning skal man da lede længe efter).

Fra : Karl Antz

Dato : 21-02-02 15:00

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Spørgsmålet er også om det er
> det 31-tegnsproblem der bider dig - det havde jeg ikke hørt om før
> (mage til besynderlig begrænsning skal man da lede længe efter).

Ak ja - jeg mindes med nostalgi de tider da vi grinte ad de stakkels
PC-brugere, der kun kunne klare 8+3, mens vi kunne blære os med vores
stolte 31 tegn. Om vi så kaldte det penis-misundelse skal jeg lade være
usagt

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Storm

Dato : 21-02-02 15:24

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> PC-brugere, der kun kunne klare 8+3, mens vi kunne blære os med vores
> stolte 31 tegn. Om vi så kaldte det penis-misundelse skal jeg lade være

Jeg vil kalde det ris til egen r..
pc-fans siger: Den der ler sidst ler bedst.

Men på X'eren er vi med igen, hvis ellers jeg har forstået det ret.

Iøvrigt - har hele OSX tingen med Unix gjort, at Mac er blevet
interessant for et nyt klientel - det er mit indtryk fra indlæggene i
gruppen her.

På den anden side fulgte jeg ikke gruppen før OSX, så det er lidt tyndt
grundlag at mene noget på. Men jeg synes ikke gruppen ligner den typiske
Mac-bruger som jeg ser det (sådan en kodeforskrækket en). Tværtimod...

Påstand (sådan i store træk):
Idag sidder nørderne på Mac og kodeforskrækkede brugere på PC

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-02 23:51

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> grundlag at mene noget på. Men jeg synes ikke gruppen ligner den typiske
> Mac-bruger som jeg ser det (sådan en kodeforskrækket en). Tværtimod...

Jeg synes nu ikke, det har gjort den store forskel. Der er dukket
enkelte ny navne op, men den faste stab af eksperter er stort set den
samme som før Mac OS X. Du må regne med, at folk i et forum som dette er
mere end gennemsnitligt interesserede i computere. Det gælder også
Mac-brugere. Mange af dem er således uddannede nørder og arbejder
indenfor edb. De har derfor været nødt til at lære om andre
styresystemer som f.eks. Unix.
Det har i øvrigt aldrig været mit indtryk, at Mac-brugere var
mere computer-analfabeter end andre. I hvert fald ikke her i landet.
Rene begyndere og uvidende brugere spørger som regel mere vidende
computerfolk til råds. Det kan såmænd bare være ekspedienten henne i
Merlin. I langt de fleste tilfælde vil de blive rådet til at købe en
Windows-computer. De vil normalt ikke få at vide, at der findes andet.
Se bare idiot-bladet Komputer. De skriver aldrig om andet end Windows.
OK, det var ikke pænt sagt. Man skal ikke kaste med sten, når man selv
bor i et glashus. Jeg har aldrig læst Komputer, men jeg har set
forsiderne og reklamerne. De ser ikke gode ud.
Hvis man derimod bruger Mac, har man sat sig ind i de
forskellige computertyper og vovet at tage et valg, der går udenom den
slagne vej. Jeg tror egentligt, at Mac-brugere ofte godt ved, hvad det
drejer sig om.

> Påstand (sådan i store træk):
> Idag sidder nørderne på Mac og kodeforskrækkede brugere på PC

Jeg har også filosoferet en del over det. Vi har hidtil lovprist Mac OS
og dets brugervenlighed. Vi har gjort nar af Windows og DOS-promptet. Nu
er Windows endelig fri af DOS, så det kan vi ikke drille med mere.
Til gengæld har vi selv fået en kommandolinie, og nu er der
ingen grænser for, hvor dejligt det er. Man kan jo selv konfigurere
computeren i de mindste detaljer på den måde.
Jeg er selv teknisk interesseret og kan godt lide tanken om Unix
og dets stabilitet og høje ydelse. Men vi må da indrømme, at det er lidt
af en kovending, vi har gjort.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Storm

Dato : 22-02-02 17:28

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> Mac-brugere. Mange af dem er således uddannede nørder og arbejder
> indenfor edb. De har derfor været nødt til at lære om andre

Ja, det kan jeg se.

> Det har i øvrigt aldrig været mit indtryk, at Mac-brugere var
> mere computer-analfabeter end andre. I hvert fald ikke her i landet.

Ok - jeg har lidt under fejlopfattelser.

> Rene begyndere og uvidende brugere spørger som regel mere vidende
> computerfolk til råds. Det kan såmænd bare være ekspedienten henne i
> Merlin.

Det har jeg nu aldrig gjort.

> [...]
> forskellige computertyper og vovet at tage et valg, der går udenom den
> slagne vej. Jeg tror egentligt, at Mac-brugere ofte godt ved, hvad det

For bare et par år siden (stadigvæk) var det også et spørgsmål om "cash
money here". Hvor har jeg gerne ville ha' en Mac for nogele år siden,
men som for de fleste andre jeg kender (indenfor den grafiske branche)
var det for dyrt i forhold til PC'er. + Vennerne, hvad har de af
programmer - hvad har familien behov for. Nu har jeg været så
kanon-heldig at få en Titanium til min egen disposition. Og så tænkte
jeg faktisk. Nu går hele den grafiske branche over til PC - og så får
jeg endelig Mac - Og alle hardcore-nørderne går til Mac.

> [...]
> Jeg er selv teknisk interesseret og kan godt lide tanken om Unix
> og dets stabilitet og høje ydelse. Men vi må da indrømme, at det er lidt

Man kan jo sige, at du kan køre Mac (med lidt hjælp) og være lige så
system-kode-dum som mig - fra overfladen. Og så kan man nu køre Mac
hardcore i Darwin, og ha' nemmere ved at lave ting selv, som så kan se
på den fede måde på overfladen. Og hvis det er skabt i Unix, må det vel
nemt kunne tilpasses en Windows brugerflade?

Men respekt for niveauet her....
Men det er jo den eneste Mac-gruppe, og de finder sig da også pænt i
dumme-spørgsmålene.
Nu må jeg hjem.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 21-02-02 15:06

> [...]

> det 31-tegnsproblem der bider dig - det havde jeg ikke hørt om før
> (mage til besynderlig begrænsning skal man da lede længe efter).

Ja, han henviste til min mac-supporter - for ingen af os kunne
forstå hvorfor den så ikke nøjes med at smide ned til de 31 tegn.
Men det er måske fordi den tænker at når 256 tegn ikke kan forstås - så
er alternativet at hakke ned på 8+3, ingen gylden mellemvej med 31 set
fra NT serverens synspunkt?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-02-02 13:53

Ninzen@ofir.dk writes:
>(Så er der måske kun
>stål-linealen tilbage

Jeg har den dagligt fremme. Det har faktisk hjulpet