/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
CL2 / 3
Fra : thomas tomcat


Dato : 19-02-02 23:34

Med risiko for dumt spsm (til gengæld tror jeg, det er nemt at svare på for
de fleste her):

Jeg laver musik og får nogengange problemer, når jeg kører mange plug-ins.
Så jeg vil have mere RAM.

I min G4 sidder i forvejen 2 ram-klodser à hver 128 Mb.

I den ene af Odenses 2 Apple-shops købte jeg en 512-klods, og fortalte ham,
at jeg (bl. a. her fra gruppen) havde hørt at jeg skulle sikre mig, det var
samme slags, som jeg har i forvejen. D.v.s. CL3.

Men når jeg installerer klodsen og går i systemprofil, siger den pludselig,
at al rammen nu er CL2 (de 2x128 er CL3, når de sidder alene).

Har jeg forstået det korrekt, at jeg skal ned og ha pengene igen og ud at
finde mig en CL3-klods?

thomas t.


 
 
Morten Reippuert Knu~ (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 19-02-02 23:43

In article <B8989150.1A3D%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Har jeg forstået det korrekt, at jeg skal ned og ha pengene igen og ud at
> finde mig en CL3-klods?

nej...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

thomas tomcat (20-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 20-02-02 12:58

d. 19/02/2002 23:43 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen spam-E2156B.23432119022002@localhost:

> In article <B8989150.1A3D%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
> wrote:
>
>> Har jeg forstået det korrekt, at jeg skal ned og ha pengene igen og ud at
>> finde mig en CL3-klods?
>
> nej...
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...


Du mener, jeg kan godt beholde den, at det er okay at min maskine nu
opfatter al min RAM som CL2, selvom de to "gamle" klodser *er* CL3'ere?

thomas


Morten Reippuert Knu~ (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-02-02 13:05

In article <B8994DBA.1BBC%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Du mener, jeg kan godt beholde den, at det er okay at min maskine nu
> opfatter al min RAM som CL2, selvom de to "gamle" klodser *er* CL3'ere?

ja

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Martin Bredthauer (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-02-02 00:05

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Men når jeg installerer klodsen og går i systemprofil, siger den pludselig,
> at al rammen nu er CL2 (de 2x128 er CL3, når de sidder alene).

Det lyder da ikke helt efter bogen?!

--
Mvh
Martin

thomas tomcat (20-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 20-02-02 13:03

d. 20/02/2002 00:04 skrev Martin Bredthauer på mb@talent.dk i artiklen
1f7vmur.1q8tpxhdszgg2N%mb@talent.dk:

> thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:
>
>> Men når jeg installerer klodsen og går i systemprofil, siger den pludselig,
>> at al rammen nu er CL2 (de 2x128 er CL3, når de sidder alene).
>
> Det lyder da ikke helt efter bogen?!
>
> --
> Mvh
> Martin


Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
klodser igen til CL3.

Men jeg ved ikke selv, hvad det betyder (altså CL i det hele taget).
Hvis det er ligemeget, vil jeg beholde den.
Ingen af ekspedienterne i computerbutikkerne her i byen véd, hvad CL rigtigt
er. Ham, der solgte mig den nye klods, mente helt sikkert den var CL3 (det
står ikke på den). Og det passer åbenbart ikke.

thomas


Morten Reippuert Knu~ (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-02-02 13:26

In article <B8994F1F.1BBD%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
> klodser igen til CL3.

Det er fordi laveste fællesnævner bestemmer hvordan klodserne skal
opføre sig.

> Men jeg ved ikke selv, hvad det betyder (altså CL i det hele taget).
> Hvis det er ligemeget, vil jeg beholde den.

Forskellen er en marinal lavere latancy på hukommelsen. Du skal have
stopuret frem for at kunne måle forskellen på hukommelsens ydelse.

> Ingen af ekspedienterne i computerbutikkerne her i byen véd, hvad CL rigtigt
> er. Ham, der solgte mig den nye klods, mente helt sikkert den var CL3 (det
> står ikke på den). Og det passer åbenbart ikke.

Det bør han vide - der er vel datablade på de produkter han indkøber -
om han ved hvad forskelen er, er helt anden sg som han ikke kan klandres
for.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Martin Bredthauer (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-02-02 15:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er fordi laveste fællesnævner bestemmer hvordan klodserne skal
> opføre sig.

Jo, men laveste fællesnævner burde jo være 3, men her bliver det til 2 -
altså ram med CL3 bliver pludselig mere effektiv?

--
Mvh
Martin

Morten Reippuert Knu~ (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-02-02 15:45

In article <1f7wta6.km5t0014qwfacN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Jo, men laveste fællesnævner burde jo være 3, men her bliver det til 2 -
> altså ram med CL3 bliver pludselig mere effektiv?

Dumme Morten, det har jeg slet ikke bemærket...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

thomas tomcat (20-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 20-02-02 17:17

d. 20/02/2002 15:44 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen spam-924CAD.15443620022002@localhost:

> In article <1f7wta6.km5t0014qwfacN%mb@talent.dk>,
> mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:
>
>> Jo, men laveste fællesnævner burde jo være 3, men her bliver det til 2 -
>> altså ram med CL3 bliver pludselig mere effektiv?
>
> Dumme Morten, det har jeg slet ikke bemærket...
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...


Meget mystisk. Men altså; jeg beholder den.

Tak,

thomas



"Ingenting er, som det aldrig har været"


Erik Richard Sørense~ (22-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-02-02 03:05

Hej Martin

Fællesnævneren er ikke nødvendigvis om det er CL2 eller CL3, men derimod er
det af afgørende betydning, om det er 128Mbits eller 256Mbits RAM. - Og så
hvordan de sidder i slottene.

Jeg har lavet en del eksperimenter med monteringsordenen, og det har vist
sig, at når man sætter den største blok i J3, den næststørste i J4 - 3. i
J5 osv., så oppnår man den bedste udnyttelse af RAM'en.

Og sidder der en 512'er i J3, vil CPU'en først og fremmest trække på den,
før den trækker på de andre moduler.

Martin Bredthauer wrote:

> > Det er fordi laveste fællesnævner bestemmer hvordan klodserne skal
> > opføre sig.
>
> Jo, men laveste fællesnævner burde jo være 3, men her bliver det til 2 -
> altså ram med CL3 bliver pludselig mere effektiv?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

thomas tomcat (23-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 23-02-02 14:04

d. 22/02/2002 03:04 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3C75A71E.CD44E731@mail1.stofanet.dk:

>>> Det lyder da ikke helt efter bogen?!
>>
>> Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
>> klodser igen til CL3.
>
> Hvordan har du dem siddende i RAM slottene? - den store i nr. 1 og de 2
> andre i
> nr. 2 og 3, eller har du placeret den nye sidst?

Øh - Når jeg tager de to andre ud, siger Systemprofil, at det (stadig) er
CL2.
Der er ikke angivet pladsnavne i maskinen.
Jeg sætter den i den position, der sidder nærmest G4'erens hængsler, altså
nærmest gulvet, når jeg lukker maskinen.
Systemprofil kalder placeringen for DIMM 2 /J23.

Jeg sætter de 2 andre ind igen.
SystemProfil benævner pladserne DIMM 0 /J21 og DIMM 1 /J22.

** Jeg spurgte jo forhandleren, om det nu var Mbit 256, for det havde jeg jo
(herfra Gruppen) hørt, det skulle være (og det står osse skrevet i
G4-vejledningen).
Men når jeg åbenbart ikke kan regne helt med denne forhandler, vil jeg
spørge:
Er der en måde selv at konstatere, om det nu osse er Mbit 256?
Det er ikke angivet på klodsen (ret klodset).

thomas


"Ingenting er, som det aldrig har været" -OHV


Erik Richard Sørense~ (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-02-02 17:10

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> >>> Det lyder da ikke helt efter bogen?!
> >>
> >> Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
> >> klodser igen til CL3.
> >
> > Hvordan har du dem siddende i RAM slottene? - den store i nr. 1 og de 2
> > andre i nr. 2 og 3, eller har du placeret den nye sidst?
>
> Øh - Når jeg tager de to andre ud, siger Systemprofil, at det (stadig) er
> CL2.
> Der er ikke angivet pladsnavne i maskinen.
> Jeg sætter den i den position, der sidder nærmest G4'erens hængsler, altså
> nærmest gulvet, når jeg lukker maskinen.
> Systemprofil kalder placeringen for DIMM 2 /J23.

OK, så hedder pladserne i din J21, J22 og J23. Dvs., at du sætter den sidst i
'kæden'. Prøv at bytte rundt på modulerne i J21 og J23, og se, hvad der så
sker.

> Jeg sætter de 2 andre ind igen.
> SystemProfil benævner pladserne DIMM 0 /J21 og DIMM 1 /J22.

Det er også korrekt, så sidder de ihvertfald rigtig monteret, når SP kan
registrere dem. Men det er stadig ret specielt, at SP ikke viser korrekt, men
for den sags skyld gør den det heller ikke på min G3/333AV. Den bliver
konsekvent ved at kalde maskinen for en 300mhz, mens den er målt på værksted
til at give 333mhz, som der også står på den.

> ** Jeg spurgte jo forhandleren, om det nu var Mbit 256, for det havde jeg jo
> (herfra Gruppen) hørt, det skulle være (og det står osse skrevet i
> G4-vejledningen).

Det er også korrekt.

> Men når jeg åbenbart ikke kan regne helt med denne forhandler, vil jeg
> spørge:
> Er der en måde selv at konstatere, om det nu osse er Mbit 256?
> Det er ikke angivet på klodsen (ret klodset).

Hvad står der helt nøjagtig på selve RAM blokken, og hvad står der på æsken til
den?

Og mig bekendt findes der ikke noget software, der kan sige, om det er 128Mbits
eller 256Mbits.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



thomas tomcat (23-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 23-02-02 20:54

d. 23/02/2002 17:10 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3C77BED5.D764A871@mail1.stofanet.dk:

> Hvad står der helt nøjagtig på selve RAM blokken, og hvad står der på æsken
> til den?

Ingen æske. Fik den blot i en standard forseglet elektrostatisk
shielding-pose.

På klodsen er to mærkater.
Den ene siger bare www.tech-trade.dk.
(En teleDK-side, hvor man kan leje web-hotelværelse, bestille adsl o.a.)

Den anden:
PQI
PC133
T28A3 - 01D3
MS3812 UPS

Omme på "bagsiden" af klodsen er der på selve belægningen trykt:
PO3S 328S75
0144
32 MxB SDRAM-8-1


* * Hvad er egentlig Mbit 128/256 for en størrelse?
(Nu fandt jeg jo ud af, at CL er cache latency.)

Thomas


macsteen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : macsteen


Dato : 23-02-02 21:05

in article B89DB1F5.1E27%tomcat@pc.dk, thomas tomcat at tomcat@pc.dk wrote
on 23.02.2002 20:54:

> d. 23/02/2002 17:10 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
> i artiklen 3C77BED5.D764A871@mail1.stofanet.dk:
>
>> Hvad står der helt nøjagtig på selve RAM blokken, og hvad står der på æsken
>> til den?
>
> Ingen æske. Fik den blot i en standard forseglet elektrostatisk
> shielding-pose.
>
> På klodsen er to mærkater.
> Den ene siger bare www.tech-trade.dk.
> (En teleDK-side, hvor man kan leje web-hotelværelse, bestille adsl o.a.)
>
> Den anden:
> PQI
> PC133
> T28A3 - 01D3
> MS3812 UPS
>
> Omme på "bagsiden" af klodsen er der på selve belægningen trykt:
> PO3S 328S75
> 0144
> 32 MxB SDRAM-8-1
>
>
> * * Hvad er egentlig Mbit 128/256 for en størrelse?
> (Nu fandt jeg jo ud af, at CL er cache latency.)
>
> Thomas
>

Hvordan kan du se om det er CL2 eller 3? Jeg kan kun se at der står 222
eller 322 (eller er det 223) og jeg har forstået at 222 skulle være en
anelse hurtigere.


René Frej Nielsen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-02-02 22:30

In article <B89DB484.6C06%macsteen.remove@yahoo.com>,
macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> wrote:

> Hvordan kan du se om det er CL2 eller 3? Jeg kan kun se at der står 222
> eller 322 (eller er det 223) og jeg har forstået at 222 skulle være en
> anelse hurtigere.

Hvis det er 222, så er det min opfattelse, at det _er_ CL2 RAM.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

thomas tomcat (23-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 23-02-02 23:16

d. 23/02/2002 21:05 skrev macsteen på macsteen.remove@yahoo.com i artiklen
B89DB484.6C06%macsteen.remove@yahoo.com:

>> * * Hvad er egentlig Mbit 128/256 for en størrelse?
>> (Nu fandt jeg jo ud af, at CL er cache latency.)
>>
>> Thomas
>>
>
> Hvordan kan du se om det er CL2 eller 3? Jeg kan kun se at der står 222
> eller 322 (eller er det 223) og jeg har forstået at 222 skulle være en
> anelse hurtigere.

Æblemenu, Applesystemprofil. Ja, jeg har osse hørt , CL2 er hurtigere.


René Frej Nielsen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-02-02 22:34

In article <B89DB1F5.1E27%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> d. 23/02/2002 17:10 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
> i artiklen 3C77BED5.D764A871@mail1.stofanet.dk:
>
> > Hvad står der helt nøjagtig på selve RAM blokken, og hvad står der på æsken
> > til den?
>
> Ingen æske. Fik den blot i en standard forseglet elektrostatisk
> shielding-pose.
>
> På klodsen er to mærkater.
> Den ene siger bare www.tech-trade.dk.
> (En teleDK-side, hvor man kan leje web-hotelværelse, bestille adsl o.a.)
>
> Den anden:
> PQI
> PC133
> T28A3 - 01D3
> MS3812 UPS
>
> Omme på "bagsiden" af klodsen er der på selve belægningen trykt:
> PO3S 328S75
> 0144
> 32 MxB SDRAM-8-1
>
>
> * * Hvad er egentlig Mbit 128/256 for en størrelse?

Svjh. så er det kapaciteten på de chips der sidder på klodsen. Hvis der
f.eks. er 16 chips på klodsen, så siger et hurtigt regnestykke:

256/16 = 16 MB pr. chip = 128 Mbit pr. chip. Hvis din RAM klods kun har
8 chips, så er det en 256 Mbit type.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

thomas tomcat (23-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 23-02-02 23:44

d. 23/02/2002 22:33 skrev René Frej Nielsen på rfn@mac.com i artiklen
rfn-150AEA.22334723022002@dtext.news.tele.dk:

> Svjh. så er det kapaciteten på de chips der sidder på klodsen. Hvis der
> f.eks. er 16 chips på klodsen, så siger et hurtigt regnestykke:
>
> 256/16 = 16 MB pr. chip = 128 Mbit pr. chip. Hvis din RAM klods kun har
> 8 chips, så er det en 256 Mbit type.

Hej René

Det må du lige forklare:
> 256/16 = 16 MB pr. chip = 128 Mbit pr. chip.

16 MB (Mb RAM?) pr. chip = 128 Mbit pr. chip.

Så siger du egentlig bare, at 16 Mb RAM = 128 Mbit.

Ja?



Thomas


René Frej Nielsen (24-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 24-02-02 00:03

In article <B89DD9A4.1E4F%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> d. 23/02/2002 22:33 skrev René Frej Nielsen på rfn@mac.com i artiklen
> rfn-150AEA.22334723022002@dtext.news.tele.dk:
>
> > Svjh. så er det kapaciteten på de chips der sidder på klodsen. Hvis der
> > f.eks. er 16 chips på klodsen, så siger et hurtigt regnestykke:
> >
> > 256/16 = 16 MB pr. chip = 128 Mbit pr. chip. Hvis din RAM klods kun har
> > 8 chips, så er det en 256 Mbit type.
>
> Hej René
>
> Det må du lige forklare:
> > 256/16 = 16 MB pr. chip = 128 Mbit pr. chip.
>
> 16 MB (Mb RAM?) pr. chip = 128 Mbit pr. chip.
>
> Så siger du egentlig bare, at 16 Mb RAM = 128 Mbit.

En byte = 8 bits. Derfor er 16 MB (=MegaByte) = 128 Mbit (Megabit).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

thomas tomcat (23-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 23-02-02 23:48

Nå, ja,

min klods er 512 Mb RAM

og den har 8 "klumper",
men de er på begge sider ( på mine to andre RAMklodser er der kun på den ene
side)

... Så det betyder vel 16 chips.


René Frej Nielsen (24-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 24-02-02 00:02

In article <B89DDA9C.1E50%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Nå, ja,
>
> min klods er 512 Mb RAM
>
> og den har 8 "klumper",
> men de er på begge sider ( på mine to andre RAMklodser er der kun på den ene
> side)
>
> .. Så det betyder vel 16 chips.

Ja og derfor 256 Mbit chips.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Erik Richard Sørense~ (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 24-02-02 05:14

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> > Hvad står der helt nøjagtig på selve RAM blokken, og hvad står der på æsken
> > til den?
>
> Ingen æske. Fik den blot i en standard forseglet elektrostatisk
> shielding-pose.

OK

> På klodsen er to mærkater.
> Den ene siger bare www.tech-trade.dk.
> (En teleDK-side, hvor man kan leje web-hotelværelse, bestille adsl o.a.)

- Selv om man så kan spørge, hvad det har med PQI RAM at gøre -))

> Den anden:
> PQI
> PC133
> T28A3 - 01D3
> MS3812 UPS
>
> Omme på "bagsiden" af klodsen er der på selve belægningen trykt:
> PO3S 328S75
> 0144
> 32 MxB SDRAM-8-1

OK, det er CL3 RAM, det ser du på 'xxxA3 - 01D3'.
Denne linie '32 MxB SDRAM-8-1' siger, at det er 256Mbits RAM - 8-4-8 = 8x4x8 =
256. Den type kan bruges i alle G3 og G4 med undt. af de Beige G3 maskiner. De
to andre linier er produkt ID og serienr.

> * * Hvad er egentlig Mbit 128/256 for en størrelse?
> (Nu fandt jeg jo ud af, at CL er cache latency.)

Det er en betegnelse for RAM'ens opbygning og interne hastighed - ikke RAM
bussens hastighed.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Erik Richard Sørense~ (21-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 21-02-02 16:24

Hej Martin

Fællesnævneren er ikke nødvendigvis om det er CL2 eller CL3, men derimod er
det af afgørende betydning, om det er 128Mbits eller 256Mbits RAM. - Og så
hvordan de sidder i slottene.

Jeg har lavet en del eksperimenter med monteringsordenen, og det har vist
sig, at når man sætter den største blok i J3, den næststørste i J4 - 3. i
J5 osv., så oppnår man den bedste udnyttelse af RAM'en.

Og sidder der en 512'er i J3, vil CPU'en først og fremmest trække på den,
før den trækker på de andre moduler.

Martin Bredthauer wrote:

> > Det er fordi laveste fællesnævner bestemmer hvordan klodserne skal
> > opføre sig.
>
> Jo, men laveste fællesnævner burde jo være 3, men her bliver det til 2 -
> altså ram med CL3 bliver pludselig mere effektiv?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Bredthauer (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 23-02-02 01:21

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Fællesnævneren er ikke nødvendigvis om det er CL2 eller CL3, men derimod er
> det af afgørende betydning, om det er 128Mbits eller 256Mbits RAM. - Og så
> hvordan de sidder i slottene.

Nu gik det oprindelige spørgsmål på, om man kan bruge ramblokke med
forskellige cache latancy (CL) i den samme Mac. Det kan man, men
resultatet bliver at den ramblok men den største CL værdi sætter
standarden. (Resultatet minder om det der sker når man sætter en 133MHz
ramblok sammen med en 100MHz blok - de kommer begge til at køre med
100MHz.)

Mht. hvilken slot de skal sidde i, så mindes jeg også at ha' læst noget
lign. det du skriver.

--
Mvh
Martin

René Frej Nielsen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-02-02 14:09

In article <1f8187p.o04m7vv1jy12N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Nu gik det oprindelige spørgsmål på, om man kan bruge ramblokke med
> forskellige cache latancy (CL) i den samme Mac. Det kan man, men
> resultatet bliver at den ramblok men den største CL værdi sætter
> standarden. (Resultatet minder om det der sker når man sætter en 133MHz
> ramblok sammen med en 100MHz blok - de kommer begge til at køre med
> 100MHz.)

Er du helt sikker på det sidste? Hvis du sætter en PC100 klods i en
maskine med en 133 Mhz bus, så vil maskinen da (forsøge at) køre klodsen
med 133 Mhz. Det vil nok ikke virke, men jeg mener ikke at maskinen vil
sætte hastigheden ned på bussen.

Er der forresten nogen der har links til steder, hvor de har testet
forskellen på CL2 og CL3 i Mac'er? Jeg har selv rodet med det på min
PC'er og min PC133 Apacer RAM køre gladeligt CL2 ved 133 Mhz, selvom det
kun er rated til CL3 ved den hastighed. I et spil som Quake 3 kunne jeg
faktisk måle en forøgelse på ca. 3-4 fps; det er ikke meget, men CL2 har
altså en betydning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Morten Reippuert Knu~ (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 23-02-02 14:49

In article <rfn-E5140E.14091823022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> > Nu gik det oprindelige spørgsmål på, om man kan bruge ramblokke med
> > forskellige cache latancy (CL) i den samme Mac. Det kan man, men
> > resultatet bliver at den ramblok men den største CL værdi sætter
> > standarden. (Resultatet minder om det der sker når man sætter en 133MHz
> > ramblok sammen med en 100MHz blok - de kommer begge til at køre med
> > 100MHz.)
>
> Er du helt sikker på det sidste? Hvis du sætter en PC100 klods i en
> maskine med en 133 Mhz bus, så vil maskinen da (forsøge at) køre klodsen
> med 133 Mhz. Det vil nok ikke virke, men jeg mener ikke at maskinen vil
> sætte hastigheden ned på bussen.

korrekt.

> Er der forresten nogen der har links til steder, hvor de har testet
> forskellen på CL2 og CL3 i Mac'er? Jeg har selv rodet med det på min
> PC'er og min PC133 Apacer RAM køre gladeligt CL2 ved 133 Mhz, selvom det
> kun er rated til CL3 ved den hastighed. I et spil som Quake 3 kunne jeg
> faktisk måle en forøgelse på ca. 3-4 fps; det er ikke meget, men CL2 har
> altså en betydning.

CL3 Cl2 benchmark mac giver ingen relavante hits på google (indrømmet
jeg har af indlysende grunde ikke tykket mig igennem de japanske hits)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thomas Tvegaard (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 24-02-02 23:04

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> CL3 Cl2 benchmark mac giver ingen relavante hits på google (indrømmet
> jeg har af indlysende grunde ikke tykket mig igennem de japanske hits)

I en snæver vending kan <http://babelfish.altavista.com> bruges. Det
*er* faktisk muligt at dechifrere den engelske text - og få bare lidt
mening ud af det ... Det minder faktisk rigtigt meget om den måde mange
japanere taler engelsk på - og så kommer jeg til at tænke på den gang
jeg skulle kommunikere med en japaner, der havde spansk som eneste
fremmedsprog ... Det kræver altså sit spanske ordforråd at aflive en en
sejlivet japansk myte om at danske lyssignaler kun er 0,5 meter høje (!)

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

thomas tomcat (24-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 24-02-02 23:22

d. 24/02/2002 23:03 skrev Thomas Tvegaard på tvegaard@mac.com i artiklen
1f84okq.1e54fx41wax09gN%tvegaard@mac.com:

> Det kræver altså sit spanske ordforråd at aflive en en
> sejlivet japansk myte om at danske lyssignaler kun er 0,5 meter høje (!)


Hvor kommer sånoget mon fra..

LOL


Henrik Münster (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-02-02 23:29

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> I en snæver vending kan <http://babelfish.altavista.com> bruges.

Jeg synes ellers ofte, det er ufrivilligt komisk. Jeg så engang, at en
amerikaner på fransk ville skrive, at han er en stor fan af det
amerikanske cykelhold Mercury. "I'm a big fan of Mercury" blev til: "Jeg
er en stor ventilator lavet af kviksølv".
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 25-02-02 04:48

In article <1f84okq.1e54fx41wax09gN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> > CL3 Cl2 benchmark mac giver ingen relavante hits på google (indrømmet
> > jeg har af indlysende grunde ikke tykket mig igennem de japanske hits)
>
> I en snæver vending kan <http://babelfish.altavista.com> bruges. Det
> *er* faktisk muligt at dechifrere den engelske text - og få bare lidt
> mening ud af det ... Det minder faktisk rigtigt meget om den måde mange
> japanere taler engelsk på - og så kommer jeg til at tænke på den gang
> jeg skulle kommunikere med en japaner, der havde spansk som eneste
> fremmedsprog ... Det kræver altså sit spanske ordforråd at aflive en en
> sejlivet japansk myte om at danske lyssignaler kun er 0,5 meter høje (!)

LOL, Jeg havde nok valgt at lade japaneren blive i sin tro...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thomas Tvegaard (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 25-02-02 09:44

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> LOL, Jeg havde nok valgt at lade japaneren blive i sin tro...

Hæ, hæ - da hun så begyndte at spørge om postkasser - så blev jeg vist
lidt åndsfraværende ...

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Martin Bredthauer (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 23-02-02 17:58

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er du helt sikker på det sidste? Hvis du sætter en PC100 klods i en
> maskine med en 133 Mhz bus, så vil maskinen da (forsøge at) køre klodsen
> med 133 Mhz. Det vil nok ikke virke, men jeg mener ikke at maskinen vil
> sætte hastigheden ned på bussen.

Det har du nok ret i, men den situation jeg tænkte på var "omvendt" - et
100MHz motherboard der blev "fodret" med 133MHz ram. Her vil rammen køre
100MHz ik'?

(At køre med 100MHz ram på en 133MHz maskine, vil man jo nok ikke
risikere, men derimod kan man opleve, at 133MHz ramklodser koster mindre
end tilsvarende 100MHz klodser og at de hutige ramklodser derfor kan
finde vej til langsomme systemer.)

--
Mvh
Martin

Morten Reippuert Knu~ (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 23-02-02 18:10

In article <1f82k67.cowr6d177krc2N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Det har du nok ret i, men den situation jeg tænkte på var "omvendt" - et
> 100MHz motherboard der blev "fodret" med 133MHz ram. Her vil rammen køre
> 100MHz ik'?

jo. og et 133MHz bundkort vil _forsøge_ at køre 100Mhz RAM med 133MHz,
kan det ikke lade sig gøre vil computeren crashe eller undlade at bruge
klodsen.

> (At køre med 100MHz ram på en 133MHz maskine, vil man jo nok ikke
> risikere, men derimod kan man opleve, at 133MHz ramklodser koster mindre
> end tilsvarende 100MHz klodser og at de hutige ramklodser derfor kan
> finde vej til langsomme systemer.)

Sagen er vel den at det ikke kan betale sig at lave to typer, hvorfor de
fleste vil koncentrer sig om at lave 133MHz klodser og sælge dem som
100MHz.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

René Frej Nielsen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-02-02 19:17

In article <1f82k67.cowr6d177krc2N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
>
> > Er du helt sikker på det sidste? Hvis du sætter en PC100 klods i en
> > maskine med en 133 Mhz bus, så vil maskinen da (forsøge at) køre klodsen
> > med 133 Mhz. Det vil nok ikke virke, men jeg mener ikke at maskinen vil
> > sætte hastigheden ned på bussen.
>
> Det har du nok ret i, men den situation jeg tænkte på var "omvendt" - et
> 100MHz motherboard der blev "fodret" med 133MHz ram. Her vil rammen køre
> 100MHz ik'?

Jo... At det er PC133 RAM betyder jo bare, at det er specificeret til at
køre op til 133 Mhz, men det er nedad kompatibelt med PC100 og PC66.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Erik Richard Sørense~ (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 24-02-02 03:19

Hej René

Sidste år postede jeg et uddrag af nyhedsbrevet fra OtherWorld Computing,
hvor der var en mega-omtale af de forskellige RAM typer, - hvad de kunne og
hvad de ikke kunne. Jeg kan ikke finde den artikel nu, men du kan da prøve
at kigge på 'http://www.otherworldcomputing.com> og søge i deres arkiv. Det
burde da være muligt at finde den dér.

"René Frej Nielsen" wrote:

> Er der forresten nogen der har links til steder, hvor de har testet
> forskellen på CL2 og CL3 i Mac'er? Jeg har selv rodet med det på min
> PC'er og min PC133 Apacer RAM køre gladeligt CL2 ved 133 Mhz, selvom det
> kun er rated til CL3 ved den hastighed. I et spil som Quake 3 kunne jeg
> faktisk måle en forøgelse på ca. 3-4 fps; det er ikke meget, men CL2 har
> altså en betydning.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Erik Richard Sørense~ (22-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-02-02 03:04

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> >> Men når jeg installerer klodsen og går i systemprofil, siger den pludselig,
> >> at al rammen nu er CL2 (de 2x128 er CL3, når de sidder alene).
> >
> > Det lyder da ikke helt efter bogen?!
>
> Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
> klodser igen til CL3.

Hvordan har du dem siddende i RAM slottene? - den store i nr. 1 og de 2
andre i
nr. 2 og 3, eller har du placeret den nye sidst?

Hvad sker der, hvis du tager de to andre ud, siger Systemprofiler så at
det er
CL2?

> Men jeg ved ikke selv, hvad det betyder (altså CL i det hele taget).
> Hvis det er ligemeget, vil jeg beholde den.
> Ingen af ekspedienterne i computerbutikkerne her i byen véd, hvad CL rigtigt
> er. Ham, der solgte mig den nye klods, mente helt sikkert den var CL3 (det
> står ikke på den). Og det passer åbenbart ikke.

Hvis det ellers er RAM af samme type - PC133/128Mbits (4-4-8) eller
PC133/256Mbits (4-8-8), så tror jeg ikke, det vil betyde noget med både
CL 2 og
CL3 modulerne i din Mac. Det eneste sted, jeg umiddelbart vil mene, det
kan have
en lille betydning er fx. ved redigering af store video sekvenser, der kræver
max. RAM og CPU kraft.

- Men hvis du ellers har fået den store klods billigt, så var det måske
værd at
overveje at skifte de to 'gamle' klodser ud med to mere af den nye type...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (21-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 21-02-02 16:00

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> >> Men når jeg installerer klodsen og går i systemprofil, siger den pludselig,
> >> at al rammen nu er CL2 (de 2x128 er CL3, når de sidder alene).
> >
> > Det lyder da ikke helt efter bogen?!
>
> Nej, det virker besynderligt. Når jeg fjerner den nye, bliver de to gamle
> klodser igen til CL3.

Hvordan har du dem siddende i RAM slottene? - den store i nr. 1 og de 2 andre i
nr. 2 og 3, eller har du placeret den nye sidst?

Hvad sker der, hvis du tager de to andre ud, siger Systemprofiler så at det er
CL2?

> Men jeg ved ikke selv, hvad det betyder (altså CL i det hele taget).
> Hvis det er ligemeget, vil jeg beholde den.
> Ingen af ekspedienterne i computerbutikkerne her i byen véd, hvad CL rigtigt
> er. Ham, der solgte mig den nye klods, mente helt sikkert den var CL3 (det
> står ikke på den). Og det passer åbenbart ikke.

Hvis det ellers er RAM af samme type - PC133/128Mbits (4-4-8) eller
PC133/256Mbits (4-8-8), så tror jeg ikke, det vil betyde noget med både CL 2 og
CL3 modulerne i din Mac. Det eneste sted, jeg umiddelbart vil mene, det kan have
en lille betydning er fx. ved redigering af store video sekvenser, der kræver
max. RAM og CPU kraft.

- Men hvis du ellers har fået den store klods billigt, så var det måske værd at
overveje at skifte de to 'gamle' klodser ud med to mere af den nye type...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Niels Jørgen Kruse (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 24-02-02 00:17

I artiklen <B89DB1F5.1E27%tomcat@pc.dk> , thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
skrev:
> (Nu fandt jeg jo ud af, at CL er cache latency.)

Du er for godtroende. CL = CAS latency = Column access latency.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Martin Bredthauer (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 24-02-02 08:26

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Du er for godtroende. CL = CAS latency = Column access latency.

Ups! Det var vist mig der kom med det lille "usenet vandre-begreb".
(Hvis man søger på cache latency får man faktisk en del hits.)

Et lille hurtigt opslag på google gav iøvrigt flg. sites om emnet "CAS
latency":

<http://www.sysopt.com/articles/latency/>

<http://www.corsairmicro.com/main/trg-cas.html>

....og nu skal man jo, som Niels Jørgen rigtigt skriver, ikke tro på alt
hvad man læser på nettet men på det sidstnævnte site bliver CAS
begrebet def. som "Column Address Strobe", mens latency bliver def. som
"tidsforskellen mellem stimulus og reaktion"!!

--
Mvh
Martin

Martin Bredthauer (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 24-02-02 08:34

Her var står der lidt om CAS værdier og G4:

< http://developer.apple.com/qa/qa2001/qa1071.html>

--
Mvh
Martin

thomas tomcat (24-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 24-02-02 23:17

d. 24/02/2002 08:34 skrev Martin Bredthauer på mb@talent.dk i artiklen
1f83p3m.3nmgex1ky7et6N%mb@talent.dk:

> Her var står der lidt om CAS værdier og G4:
>
> < http://developer.apple.com/qa/qa2001/qa1071.html>
>
> --
> Mvh
> Martin

Årh, tak skal du have.

Den så godt langhåret ud.
Jeg gemte den i Foretrukne, for der er jo en videre link. Man ved jo aldrig;
måske en nat, hvor jeg bare _må_ læse videre om det.

Thomas


thomas tomcat (24-02-2002)
Kommentar
Fra : thomas tomcat


Dato : 24-02-02 23:42

d. 24/02/2002 08:34 skrev Martin Bredthauer på mb@talent.dk i artiklen
1f83p3m.3nmgex1ky7et6N%mb@talent.dk:

> Her var står der lidt om CAS værdier og G4:
>
> < http://developer.apple.com/qa/qa2001/qa1071.html>

Nu kunne jeg ikke lade være at kigge på den videre forgrening (næste link).

Og jeg vil ikke påstå, jeg blev *meget* klogere.
Men det ser godtnok ud til, at jeg kan finde alle specs dér (mht. G4 DIMM
RAM).


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste