Nacho-orgie
Fra : LazyA

Dato : 19-02-02 23:13

Hej NG

Vi er 2 gutter, der vil gå lidt amok med nacho chips en aften.
Det er meningen, de skal varmes i ovnen med salsa, ost og evt. hakket
oksekød.
Dertil dip i form af creme fraiche og guacamole.
I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, jeg håber der er nogle svar
på.

Vi plejer bare at købe mozarella ost. Er der noget bedre?
En opskrift på salsa? Det er møg-dyrt i butikkerne. Helst en opskrift i den
nemme ende
Hvordan laver man guacamole?

Kom med nogle forslag

mvh

Anders

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-02-02 23:29

"LazyA" skrev i en meddelelse

> En opskrift på salsa? Det er møg-dyrt i butikkerne. Helst en opskrift i
den
> nemme ende

Min egen hjemmebryggede opskrift er let, og hvordan den ligner "rigtig"
salsa ved jeg ikke men den lyder som følger, og er meget let.

Hakket rød og gul peberfrugt
Hakket løg
Hakket hvidløg
Flået, hakket tomat
Chili (frisk eller tørret, alt efter hvad du har/kan lide)
Salt og Peber
En smule spidskommen
Evt. lidt sukker

Svits det hele ved mellem varme i en gryde startende med løg og hvidløg.
Tilsæt peberfrugten. Tilsæt tomat og smag til med chili og de andre
krydderrier. Kog den ind til du har den konsistens du gerne vil have (ikke
for våd) og lad den køle af. Så kan du lave den som du vil have den mht.
styrke og forholdet mellem de forskellige ingredienser. Jeg er f.eks. ikke
så vild med peberfrugter og kommer derfor mindre af dem i en andre måske
ville gøre, men jeg kan godt lide lidt.

Kan varieres med f.eks. lidt ananas.

Kåre

Fra : Heidi

Dato : 19-02-02 23:41

"LazyA" <anders@woah.dk> skrev i en meddelelse news:a4uitu$khm$1@sunsite.dk...
> [...]
> på.
>
> Vi plejer bare at købe mozarella ost. Er der noget bedre?

Hvad med gouda? Det brugte min ekskæreste engang, og det smagte
faktisk ret ok. Ellers måske den Karolines man kan få med chili i.

> En opskrift på salsa? Det er møg-dyrt i butikkerne. Helst en opskrift i den
> nemme ende

Den Kåre er kommet med er vist nem - her kommer en anden i den
lidt mere krævende ende - men den er god:

4½ dl hakkede tomater (fra dåse ell. hakket i blender - man kan med fordel bruge cherrytomater, da jeg synes de smager af lidt mere)

1 1/8 dl hakket løg (amerikansk mål, derfor de lidt sjove tal)

1-2 spsk hakket jalapenochili

1 spsk olie

1 tsk vineddike

1 tsk limesaft

1/2 spsk tørret oregano

1/4 tsk salt

½ dl hakket frisk koriander

1 lille dåse koncentreret tomatpure

Evt. 1 fed hvidløg, som lægges i helt - fjernes efter kogningen

Det hele blandes, koges ca. 1 time, og afkøles.

> Hvordan laver man guacamole?

Puha - den "originale" - hvis der findes en sådan - består vist ikke af
ret mange ting - men når jeg skal gå rigtig amok, så bliver det som regel
noget med følgende (og nogen vil sikkert kalde mig uartig, men selvom
det ikke har noget med en rigtig guacamole at gøre, så smager det
altså godt):

- moset avocado
- creme fraiche (eller evt. cheasy fraiche eller en af de lettere fromage et-
eller-andet varianter)
- citron eller limesaft
- salt og peber
- hvidløg
- gerne lidt hakkede tomater, eller evt. noget af den salsa du selv har
lavet

.... alt efter smag... og den bliver kun bedre af at stå og trække i køleskabet
hvis ellers i kan vente så længe.

> Kom med nogle forslag

Har i hvert fald gjort et forsøg!

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!

Fra : Nethe

Dato : 20-02-02 00:05

> [...]
> - salt og peber
> - hvidløg
> - gerne lidt hakkede tomater, eller evt. noget af den salsa du selv har

Også gerne lidt stødte koriander eller spidskommen i.

Agnethe

Fra : Lars CA

Dato : 20-02-02 00:02

On Tue, 19 Feb 2002 23:12:53 +0100, "LazyA" <anders@woah.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi plejer bare at købe mozarella ost. Er der noget bedre?
>En opskrift på salsa? Det er møg-dyrt i butikkerne. Helst en opskrift i den

Hej Anders,

Lad være med at komme salsaen i ovnen, den skal helst være kold. Når I
tager nacho chipsene (med ost og hakket oksekød) ud af ovnen, så hæld
salsaen over, evt med syltede jalapeno pebre i skiver. Sådan har jeg
oftest fået det serveret.

Frisk salsa er bedst! Her i Californien har de fleste supermarkeder
frisk salsa, men det er nemt at lave selv. Her er vores egen opskrift:

Ingredienser:

4 tomater
8-10 blade frisk cilantro (
1/2 tsk hakket persille
2 fed hvidløg (hakket meget fint)
1/4 tsk salt
1/4 tsk spidskommen
1/4 tsk sukker
1/2 Habano peber (finthakket)
1/2 Jalapeno peber (finthakket)
1/4 hakket løg
1/2 tsk lime juice
1/2 tsk citron juice

Skær tomaterne i både og skær derefter al indmaden ud, så kun skindet
er tilbage. Hak det i fine stykker. Bland det hele sammen i en skål og
sæt det i køleskabet. Gerne natten over. Rør det godt inden servering.

Hvis du ikke kan skaffe habanero pebre, så kan jalapeno pebre bruges i
stedet. Tilsæt efter smag. Hvis du ikke er interesseret i, at det
bliver for stærkt, så skyl de flækkede pebre, så de fleste af frøene
kommer ud.

Lars

Fra : Lars CA

Dato : 20-02-02 00:06

Ups, der skulle have stået:

Fra : kim rasmussen

Dato : 20-02-02 00:20

> [...]
>
> Vi plejer bare at købe mozarella ost. Er der noget bedre?
> En opskrift på salsa? Det er møg-dyrt i butikkerne. Helst en opskrift i

check www.lechef.dk under mexikansk der er en god opskrift på guacamole
hilsen kim>

Fra : Fie

Dato : 20-02-02 10:36

(snip)
> Vi plejer bare at købe mozarella ost. Er der noget bedre?

Jepper : revet cheddar ost giver det absolut bedste og mest originale
resultat *mums*

Hilsen
Fie

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-02 08:56

[Fie | Wed, 20 Feb 2002 10:36:04 +0100]

>Jepper : revet cheddar ost giver det absolut bedste og mest originale
>resultat *mums*

Næh, for at være lidt krakilsk...

Skal det være originalt er Manchego den mest originale at anvende til
nachos, men Cheddar (helst en engelsk) er et godt alternativ og giver et
rigtigt godt resultat.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Casper

Dato : 20-02-02 16:21

Ang. Guacamole
Creme fraiche og hvidløg er vist ikke helt autentiske ingredienser i
guacamole, men kan man bedre lide det sådan, må man jo selv om det.
Selv synes jeg, at en af de dejlige ting ved guacamole er, at man kan
undgå den ellers allestedsnærværende creme fraiche. Husk at guacamolen
ikke skal være en creme - avocadoerne behøves ikke at være helt most
ud. Der skal løg i.

Her er en opskrift:

2 store avocadoer, moses, men ikke til cremekonsistens
1 tomat (skold den, flå den, tag indmaden/snasket ud og smid det væk,
hak det resterende)
1/2 - 1 løg, hakkes
1-2 friske chilier (evt. syltet jalapeño), hakkes
Citronsaft fra 1/2 - 1 citron/lime
Salt
Evt. frisk koriander

Ingredienserne blandes, smages til med citron/lime, chili og salt.
Sættes på køl.

(For øvrigt får man en rigtig dejlig salat med de samme ingredienser,
hvis man hakker dem i større stykker)

Mvh
Casper

Fra : LazyA