Ny på FWA..
Fra : Soeborg

Dato : 19-02-02 21:46

Hej gruppe...

Jeg er blevet den heldige ejer af en FWA forbindelse, men:

Er der mulighed for at hoste sin hjemmeside selv?
Er der mulighed for at hoste FTP?
Hvordan med filetransfer i ICQ?
Hvad indeholder den sorte box (her mener jeg modemet)?

Håber på nogle gode svar. På forhånd tak.

Mvh
Soeborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-02 21:51

"Soeborg" <soeborg@it.dk> wrote in message

> Hej gruppe...

Hey

> Jeg er blevet den heldige ejer af en FWA forbindelse, men:

tillykke

> Er der mulighed for at hoste sin hjemmeside selv?
> Er der mulighed for at hoste FTP?
> Hvordan med filetransfer i ICQ?

Kommer vistnok senere

men kan ikke forstå hvorfor man ikke kan.

> Hvad indeholder den sorte box (her mener jeg modemet)?

Den indeholder vel transmisions udstyret til FWA

Fra : Soeborg

Dato : 19-02-02 21:57

<Kommer vistnok senere
<men kan ikke forstå hvorfor man ikke kan.

Hvornår senere?? Og ja jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke kan...

> Hvad indeholder den sorte box (her mener jeg modemet)?
<Den indeholder vel transmisions udstyret til FWA

JA tak... Men jeg tænkte på om der var noget firewall i den!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-02 22:01

"Soeborg" <soeborg@it.dk> wrote in message

[klip hvad man ikke ved]

Ja godt spørgsmål

På Sonofons hjemmeside, kan man ikke rigtigt finde info omkring det... Og
jeg tror heller ikke at kundeservice ved mere end det.

Der står at man er tilsluttet direkte til Internettet, og man selv skal have
firewall.. Men det kan jo ikke passe, når man ikke kan opsætte server.

Men man har da hørt at det er meget tæt om hjørnet. At få en fast-fast IP
adresse. Hvor man kan hoste på.

Fra : Soeborg

Dato : 19-02-02 22:13

Jeg mener bare jeg har fast ip... Det skrev jeg da ihvertfald under på... Og
hvis jeg går ind på de dersens sider hvor man kan se ens ip er det den samme
hvergang... Men jeg har ikke den ip på min puter, men en anden. Hvis jeg
skriver min net ip 212.xxx.xxx.xxx går den kold... Jeg skal åbenbart have en
LAN ip 10.xxx.xxx.xxx.. Jeg er på bar bund.. Men tak for hjælpen!!!

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 19-02-02 23:44

On Tue, 19 Feb 2002 22:12:31 +0100, "Soeborg" <soeborg@it.dk> wrote:

> [...]
>skriver min net ip 212.xxx.xxx.xxx går den kold... Jeg skal åbenbart have en
>LAN ip 10.xxx.xxx.xxx.. Jeg er på bar bund.. Men tak for hjælpen!!!

Du har ikke fast IP endnu, men det kommer (ved dog ikke om det er som
standard el. for en lille merpris).

Jeg har nu haft FWA i ca. 3 mdr., og har konstant haft samme IP, men det er
ikke fast IP af den grund.

Den sorte CPE-boks indeholder ikke en firewall, men er åbenbart bare en
avanceret form for bridge, så vidt jeg har lusket mig frem til efterhånden.

I de interne Sonofon-grupper er det blevet nævnt noget om at beta-perioden
med fast IP er gået igang med de første kunder, så det vil ikke vare længe
før det kommer, så at du kan få alle de ting op at køre som du efterlyser.

Håber det var svar på de spg. du lige umiddelbart havde, mener ikke jeg har
glemt nogen af dem.

Ellers kan du også prøve lykken i de interne Sonofon-grupper.

M.v.h. (en anden FWA-kunde)
--
Rune Kronenberg
My opinions are those of my employer because I work for myself.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-02 00:12

"Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> wrote in message

> Ellers kan du også prøve lykken i de interne Sonofon-grupper.
>
> M.v.h. (en anden FWA-kunde)

Heh, ja for Sonofon kunder

Er der ikke snart en der smider en newsserver op, så man også kan læse de
Sonofon groups?

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 20-02-02 11:37

On Wed, 20 Feb 2002 00:11:32 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Heh, ja for Sonofon kunder

*G*
Det var han jo også.

>Er der ikke snart en der smider en newsserver op, så man også kan læse de
>Sonofon groups?

Der er ikke nogen af os FWA-kunder, der gør det endnu (mangel på fast IP).
Men ved da at der er en som har været/er ved at undersøge muligheden for at
få sonofons interne grupper med, i en lidt større news-pakke, hvor der også
er interne grupper fra andre udbydere

M.v.h.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-02 11:44

> Der er ikke nogen af os FWA-kunder, der gør det endnu (mangel på fast IP).

:-/

> [...]
at
> få sonofons interne grupper med, i en lidt større news-pakke, hvor der

Ja Ivar Madsen, news.milli.dk

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 20-02-02 13:19

On Wed, 20 Feb 2002 11:44:22 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Ja Ivar Madsen, news.milli.dk

Yup, men jeg har dog ikke hørt noget om hvordan det går med det.

M.v.h.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-02 13:44

> Yup, men jeg har dog ikke hørt noget om hvordan det går med det.

Sådan her var status for en måned siden:

Jeg har haft fat i deres newsbofh, men han har ikke svaret, nu vil jeg
lige have serveren op at køre, så vil jeg tage kontakt til ham igen,,,

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-02-02 17:08

On Wed, 20 Feb 2002 11:37:10 +0100, Rune Kronenberg <rrk@nospam.dk>
wrote:

>Der er ikke nogen af os FWA-kunder, der gør det endnu (mangel på fast IP).

Du behøver ikke fast IP.
Du skal bare sætte en server op, der henter Sonofons interne grupper
og sender dem til Ivars server.

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-02 17:31

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Du behøver ikke fast IP.
> Du skal bare sætte en server op, der henter Sonofons interne grupper
> og sender dem til Ivars server.

Hvordan fungere det i praktisk. Hvilke programmer osv. behøver man?

Ivars server, er jo en Hamster... Men hvordan kan man sende grupperne videre
til hans hamster?

En slags peerings halløjsa?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-02-02 03:18

"Bjarke Hansen" wrote

> En slags peerings halløjsa?

Ja:

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 20-02-02 17:36

On Wed, 20 Feb 2002 17:08:07 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

>Du behøver ikke fast IP.
>Du skal bare sætte en server op, der henter Sonofons interne grupper
>og sender dem til Ivars server.

Nej oki.
Men nu tænkte jeg på at der næppe var nogen af os FWA-kunder der gad lave
en news-server, som andre kunne koble op til; så længe vi ikke havde fast
IP.

Slet ikke når det er lige på trapperne, så man snart ville skulle lave det
om alligevel.

M.v.h.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-02 18:48

> [...]

> en news-server, som andre kunne koble op til; så længe vi ikke havde fast

os?

hvor mange FWA kunder følger med i de interne grupper?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-02-02 19:39

> os?
>
> hvor mange FWA kunder følger med i de interne grupper?

tjaaa, omkring 2 tror jeg) sådan mere fast i hvertfald....Men en gang i
mellem dukker der da nye op

Tror der har været omkring 10 forskellige skribenter derinde(foruden alle
sonofons medarbejdere)....Dog kommer cirka 95% af alle indlæg af enten Rune
eller undertegnede Men sådan et forum skal jo opbygges, det tager tid...

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 20-02-02 22:12

On Wed, 20 Feb 2002 19:38:48 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> [...]
>eller undertegnede Men sådan et forum skal jo opbygges, det tager tid...

Men vi har da set, at der er skabslæsere derinde.

Og hvis de har noget at bidrage med, så træder de faktiskt også ud af
skabet, så håbet er da, at vi snart kan mønstre et lille fodboldhold, til
en ISP-kunde fodboldturnering.

M.v.h.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-02-02 08:48

"Soeborg" <soeborg@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe...
>
> Jeg er blevet den heldige ejer af en FWA forbindelse, men:
>
> Er der mulighed for at hoste sin hjemmeside selv?
Niks, ikke endnu, spørg evt. i news://sonofon.internet
Men det kommer...Lidt afhængig af hvor din central ligger(mange kunder etc)

> Er der mulighed for at hoste FTP?
Ja, se, ovenstående...

> Hvordan med filetransfer i ICQ?
Det kan delvis klares nu....Jeg kører med følgende opsætning:
Perferences-->Connections-->fanen "server"-->Using firewall+Not using proxy
Perferences-->Connections-->fanen "firewall"-->HTTPS valgt, "proxy
server"=10.75.32.1(din cpe-boks!)

Jeg ved ikke om det sidste er nødvendigt, det står i min ICQ og det virker
så det får lov at blive stående

Det eneste du _ikke_ kan men hensyn til x-fers over ICQ er hvis din modtager
også er bag en form for firewall, evt. bynet's og andre FWA'ere.....der
dutter det ikke...

> Hvad indeholder den sorte box (her mener jeg modemet)?
tjaaa, du tænker her nok på firewall/proxy etc....? Hvis du gør så er
svaret: en form for bridge. Da det ikke giver så meget mening til
"almindelig" folk(herunder mig selv) så sammenligner jeg den mest med en
firewall. Den tillader dig at lave connections udad, men du kan ikke lave
"lyttende porte" som f.eks. en webserver, mailserver, spilserver eller anden
form for server. Ingen udefra vil kunne "se" disse åbne porte da boksen ikke
indeholder nogen form for NAT.

MVH
Thomas (en anden FWA'er)

Fra : Soeborg

Dato : 20-02-02 10:36

Tak for alle de gode svar... Nu er jeg da blevet lidt klogere. Har dog et
sidste spørgsmål, mest rettet til Thomas... Hvordan finder man CPE boksens
ip?
Endnu engang tak for hjælpen allesammen!

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-02-02 19:36

> Tak for alle de gode svar... Nu er jeg da blevet lidt klogere. Har dog et
> sidste spørgsmål, mest rettet til Thomas... Hvordan finder man CPE boksens
> ip?

Hvis du kører windows 2000/XP så går du i start og kører "cmd" så kommer der
en dos-prompt frem. Her skriver du "ipconfig" og nu skulle den gerne give
dig information omkring din(e) gateway(s). der skulle du gerne kunne finde
en der ligner min 10.75.32.1...

Kører du windows 95/98 så kører du i stedet "winipcfg" og vælger dit netkort
i listen. Nu fremkommer din gateway igen...

Da CPE-boksen er din gateway har du nu IP'et på din cpe-boks...

MVH
Thomas

Fra : OmmiZZ

Dato : 21-02-02 18:41

> [...]
anden
> form for server. Ingen udefra vil kunne "se" disse åbne porte da boksen

Hi all....

Det med spilserver er det noget der løses hvis man får fast IP....eller er
det helt udelukket med FWA hos Sonofon..?

En kommende FWA kunde (26/2...:))))
Thomas R

PS..: Glæder mig til firmaboldaften for FWA kunder...:)

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 22-02-02 13:17

On Thu, 21 Feb 2002 18:40:58 +0100, "OmmiZZ" <ommizz@NOSPAMommizz.dk>
wrote:

>Det med spilserver er det noget der løses hvis man får fast IP....eller er
>det helt udelukket med FWA hos Sonofon..?

Med fast IP (og helt fri adgang på alle porte), så burde det ikke være
FWA-linien el. Sonofon der satte begrænsningen på hvad man kan.

>PS..: Glæder mig til firmaboldaften for FWA kunder...:)

Skal nok blive lystigt.

M.v.h.

Fra : TBC

Dato : 22-02-02 16:38

> [...]
> Er der mulighed for at hoste FTP?
> Hvordan med filetransfer i ICQ?
> Hvad indeholder den sorte box (her mener jeg modemet)?

Da min bror prøvede at oprette et FWA abbonement (Hvilket desværre endnu
ikke var etableret overalt i hans lokal område), fik vi af den flinke
sonofon mand at vide at der skulle være "hul igennem" som med modem, så vi
kunne regne med at alle porte og multimedieprotokoller var tilgængelige.

TBC

Fra : Coollb

Dato : 22-02-02 22:17

Hej alle i FWA'er