Ati 8500 og Widescreen.
Fra : Madsen

Dato : 19-02-02 15:16

Hej,

Ja, så kom dagen hvor jeg fik mit Radeon 8500.
Det kører egentlig fint nok indtil videre, pånær en enkelt lille
ting som irriterer mig, for jeg kan ikke vælge 1600 x 1024, som
faktisk er den opløsning jeg bruger mest.
Jeg kan vælge 1920 x 1080 og 1920 x 1200 som jo også er wide-
screen-formater, men ikke 1600 x 1024. Er der en der har en idé
til hvordan jeg kan få adgang til den opløsning? Skal man så til
at installere et eller andet tredjepartsprogram, før det kan lade
sig gøre? (Jeg kører Win2000 og WinXP)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-02-02 03:43

Madsen skrev:

> Jeg kan vælge 1920 x 1080 og 1920 x 1200 som jo også er wide-
> screen-formater, men ikke 1600 x 1024.

Sikke en kamp. Jeg kan godt huske jeg kæmpede med noget i retning af
det samme da jeg købte skærmen og skulle have 1600 x 1024 opløsningen
til at køre på mit Matrox-kort, men det lykkedes fordi driveren til
Matrox har en funktion indbygget hvor du kan slå opløsninger til eller
fra og finjustere opdateringshastigheden, men så smart er ATI-driveren
alligevel ikke.

Fra et andet indlæg her i gruppen, blev jeg dog sparket i den rigtige
retning, da jeg fik et link som førte mig videre til 'Rage 3D Radeon
Tweaker' som bla. kan noget i retning af det Matrox-driveren har
indbygget. Med den kunne jeg så få slået 1600 x 1024 til.
<http://www.voodoofiles.com/5132>

Næste problem var så, at der i specifikationerne til monitoren står
at den kører 1600 x 1024 i 85 Hz. men ifølge Rage 3D Radeon Tweaker,
så understøtter skærmen ikke mere end 76 Hz. i denne opløsning og
jeg kunne derfor ikke vælge en højere.
Efter nogle timers grublen og famlen rundt på Google kom jeg så på
sporet af Powerstrip. Dette program fortalte mig også at skærmen kun
er bygget til 76 Hz. i opløsningen 1600 x 1024, så der er noget der
ikke stemmer overens med manualen til min skærm, for her står der
altså 85 Hz. Med Powerstrip kunne jeg dog heldigvis få lov til at
ændre på opdateringshastigheden til de 85 Hz. så nu kører det.

Det mest latterlige er, at jeg har siddet med en opløsning på 1920
x 1024 det meste af dagen og da jeg så endelig fik mulighed for at
komme tilbage til 1600 x 1024, som jeg oftest kørte med mit gamle
Matrox G400 Max, så virkede ikoner, tekst, vinduer osv. pludselig
alt for store og klodsede at se på, så jeg er hoppet tilbage til
1920 x 1024 igen, og tror egentlig jeg bliver der. Billedet står
nemlig klarere på Radeon 8500-kortet i 1920 x 1024, end det gjorde
på mit Matrox-kort i samme opløsning, men nu har jeg da i det
mindste mulighed for at bruge 1600 x 1024 hvis jeg skulle få lyst.

Og det var så nok snakken med mig selv for i dag. ;)

Madsen.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-02-02 14:43

Madsen wrote:

-snip-

> [...]
> altså 85 Hz. Med Powerstrip kunne jeg dog heldigvis få lov til at
> ændre på opdateringshastigheden til de 85 Hz. så nu kører det.

Jeg har fulgt din kamp lidt fra sidelinien, og jeg spekulerer på om ikke
du er rendt ind i et problem med DDC-oplysningerne fra din skærm.

Jeg kører med en 17" ViewSonic, og hvis DDC eller "Plug-and-Play skærm"
er slået til, så kan jeg kun få lov til at køre 1280 x 1024, selvom min
skærm kan køre 1200 x 1600 ved 75 Hz.

DDC-chippen rapporterer simpelthen forkert tilladt opløsning til
Windows, som følger dén, selvom jeg har installeret drivere til skærmen.

Min løsning er at slå "Plug-and-Play skærm" fra i Windows, så kan jeg
godt køre med de rigtige opløsninger.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Madsen

Dato : 20-02-02 17:13

Henrik Stavnshøj skrev:

> Jeg har fulgt din kamp lidt fra sidelinien, og jeg spekulerer på
> om ikke du er rendt ind i et problem med DDC-oplysningerne fra din
> skærm.

Ja, det er nemlig lige præcis det der er problemet, for jeg har flere
gange fået at vide af Powerstrip, at den ikke kan læse monitorens DCC-
oplysninger da monitoren ikke understøtter det, men i manualen til
monitoren står der at den understøtter DDC, men der er åbenbart et
eller andet som ikke fungerer som det skal på det punkt.

> [...]
> skærmen.
>
> Min løsning er at slå "Plug-and-Play skærm" fra i Windows, så kan
> jeg godt køre med de rigtige opløsninger.

Jeg kører lige pt. med BNC-kablet som resulterer i at Windows ikke kan
køre Plug&Play på monitoren, men jeg har for en sikkerheds skyld prøvet
både med det almindelige kabel uden Plug&Play og med, men det gør ingen
forskel. Lige pt. kører jeg med Sonys egen *.inf-fil til monitoren, men
den *.inf-fil rapporterer åbenbart også at der kun kan køres 73 Hz. i
1600 x 1024 og jeg har luret på om jeg kunne redigere i den *.inf-fil,
men jeg kunne ikke lige hitte ud af det.
Heldigvis kan jeg så med Powerstrip tvinge den op i f.eks. 85 Hz. som
der står i manualen at den kan køre i den opløsning, men problemet er
at jeg nu oplever en del moire i den opløsning fordi skærmbilledet er
blevet noget skarpere med Radoen-kortet end det var da jeg kørte med
mit Matrox-kort.

Lige nu kører jeg 1920 x 1200 i 85 Hz. og det er også det manualen til
monitoren foreslår som den anbefalede opløsning. Med Matrox-kortet
synes jeg at teksten blev lidt for ulden i den opløsning, men sådan er
det ikke med Radeon-kortet. Her står det knivskarpt.

Jeg har også forsøgt mig med 1920 x 1080, men her er der også nogle
mærkværdigheder. I 1920 x 1080 viser styresystemet mig følgende:
<http://www.wol.dk/~hijklm/monitor/windows_1920x1080.gif> Som du ser,
så viser den mig at jeg kan køre i enten 60, 75 eller 100 Hz. i den
opløsning.
Hvis jeg går ind i fanebladet Display i Radeon-driveren, så ser jeg
følgende: <http://www.wol.dk/~hijklm/monitor/radeon_1920x1080.gif>
Den viser mig at skærmen kan gå helt fra 43 og op til 200 Hz. i den
opløsning, men uanset hvilken opdateringshastighed jeg vælger i Radeon-
driveren, så sker der ikke en dyt. (Se forresten også at der står 'DDC
not supported' oppe i hjørnet af vinduet i Radeon-driveren.)

Hvis jeg stiller Windows til at køre 100 Hz. i 1920 x 1080 og Radeon-
driveren til at køre i 85 Hz. så viser monitorens onscreen-display at
den kun kører 75 Hz. og det tror jeg på, da billedet flimrer en smule.
Stiller jeg den derimod til 100 Hz. begge steder, så kører den 100 Hz.
men det tør jeg ikke at køre med, da skærmen kun er bygget til at køre
85 Hz. i den opløsning ifølge manualen.
Hvis jeg derimod går op i 1920 x 1200 så passer tingene, for her kan 85
Hz. vælges både i Windows og i Radeon-driveren og skærmen viser også at
den kører 85 Hz. i den opløsning, så jeg tror faktisk jeg lader den stå
til 1920 x 1200 fremover.

PS. Undskyld det lange indlæg, men det er altså lidt svært at gøre rede
for i en kort beskrivelse.

Madsen.