Ny i java, problem med char
Fra : Mads Svantesson

Dato : 18-02-02 17:07

Mit problem er at jeg vil se om mit input er (hmmmm)

& der efter skrive den rette println ud

tak for hjælpen

char test = 'hmmmm';

   if (args.length == test)
   System.out.println("du skrev hmmmm");
   else
   System.out.println("du skrev ikke hmmmm");

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-02-02 18:12

Måske sådan noget?:

if (args.length() > 0) {
if (args[0].equals(test))
System.out.println("du skrev " + test);
else
System.out.println("du skrev ikke " + test);
} else
System.out.println("Du skal skrive et argument...");

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-02-02 18:14

Jeg bemærkede forøvrigt lige også, at du hellere må bruge

String test = "hmmmm";

til at erklere din variabel med.

-dennis

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 18-02-02 18:16

Mads Svantesson wrote:

> Mit problem er at jeg vil se om mit input er (hmmmm)
> & der efter skrive den rette println ud
>
> tak for hjælpen
>
> char test = 'hmmmm';

En char kan kun være et character, så ovenstående
kan ikke compiles. Brug en String i stedet:

   String test = "hmmm";

>    if (args.length == test)
>    System.out.println("du skrev hmmmm");
>    else
>    System.out.println("du skrev ikke hmmmm");

Nu kan jeg ikke lige se, hvad args henviser til,
men når du skriver args.length, må jeg gå ud fra,
at det er et array, som du spørger om længden på.

Hvis args er en String, så skal du bruge følgende

får at få længden på den:

      args.length()

Din sætning : if (args.length == test) giver ingen mening.
Du sammenligner om længden på et array er ligmed en character,
som som nævnt er lavet forkert.

Hvis du vil sammenligne om dit input er ligmed en bestemt
string, så gør følgende:

   String input = //eller andet input
   String test = "hmmm";

   if(input.equals(test))
      System.out.println("du skrev hmmm");
   else
      System.out.println("du skrev ikke hmmm");

eller kort:
   System.out.println(input.equals("hmmm")? "Du skrev hmmm" :
         "Du skrev ikke hmmm");    //(på samme linje)

Mvh
Martin MB

Fra : Morten

Dato : 18-02-02 18:32

Mads Svantesson wrote:
> Mit problem er at jeg vil se om mit input er (hmmmm)
>
> & der efter skrive den rette println ud
>
> tak for hjælpen
>
> char test = 'hmmmm';

I Java bruger man objekt typen String, fex.

String str = "hmmmm";

>    if (args.length == test)

Jeg antager at args er det array af String du får med
i din public static void main(String[] args) - for det
første, så sammenligner du længden af et array (dvs. et
heltal) med en streng - dutter ikke. Du kan tilgå args
på fex. index 0 som args[0] - så får du værdien af den
første parameter du har givet dit program.
For det andet, så skal du bruge .equals metoden for
at sammenligne strenge, fex:

if("abe".equals("abe"))
System.out.println("Det er sandt");

if(str.equals("hmmmm"))
System.out.println("Sikke da..");

if(args[0].equals(str))
System.out.println("Usikkert check");

Bør nok teste om der er kommet en parameter, her kan du bruge
args.length:

if(args.length > 0 && args[0].equals(str))
System.out.prinltn("Hurra!");

Mvh Morten